  • 181. Data: 2020-02-07 11:47:02
    Temat: Re: Komunikat UKE w sprawie DVB-T2
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > Może tak było 10 i więcej lat temu. Telewizor teraz to monitor dla usług
    > streamingowych, jak się rozejrzeć wśród znajomych oraz ludzi z okolicy
    > to prawie nikt klasycznej tv nie ogląda. Kompletnie nie rozumiem po co
    > topi się kasę w infrastrukturze nadawczej  DVB zamiast rozbudowywać lub
    > wspierać budowanie infrastruktury dostępu do internetu.
    > Myślę że wkrótce będą w sprzedaży tv bez gniazda "anteny", no bo po co
    > skoro nikt tego nie używa..

    > Czyli jesteś za tv czy streamingiem?

    Od samego początku rommowy popieram tylko streaming. Cytuję w całośi bo
    dokładnie coś podobnego napisałem wcześniej.

    Pozzdrawiam, Piotr

  • 182. Data: 2020-02-07 11:50:15
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Fri, 7 Feb 2020 09:46:21 +0100, robot pisze:
> [...]
    powiększane do 4k.

    W pierwszym odruchu chciałem napisać, że przesadzasz, ale ten przemysł
    nie przestanie mnie zadziwiać:
    https://4kmedia.org/real-or-fake-4k/

    > Jako przykład Avengers Endgame:
    >
    > Cinematographic Process: ARRIRAW (6.5K) (source format)
    > Digital Intermediate (2K) (master format)
    > Dolby Vision
    > Ultra Panavision 70 (anamorphic) (source format)

    To w ogóle jakieś kuriozum. Źródło w 6K, potem postprodukcja w 2K,
    a w efekcie mamy kopię na szerokim filmie, a więc materiale, na którym
    da się zmieścić 8K i więcej.

    k.

  • 183. Data: 2020-02-07 11:50:25
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

    > Jak to nie? Wszystko zależy od tego, na czym był kręcony materiał
    > źródłowy. Jeśli był zarejestrowany kamerą 4k albo 8k, to szczegółowość
    > obrazu jak najbardziej wzrośnie.

    Po wpakowaniu strumienia 4k w antenowy SD? Oj, chyba nie bałdzo.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 184. Data: 2020-02-07 11:57:13
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Jest to jakis kontrargument dla Piotra, ale ogolnie tez bym powiedzial -
    > po co?
    > Lepiej widac ?

    Obraz jest po prostu ładniejszy. Ale to nie jest kontrargument, bo ja
    nie jestem przeciwnikiem 4k. Wręcz przeciwnie, tylko twierdzę, że 4k i
    HDR ma sens w przypadku materiałów video, a niekoniecznie tam, gdzie
    ważne są dla mnie pojedyncze piksele (czy ściślej, linie o grubości
    jednego piksela) i może ze 16 kolorów łącznie czyli CAD.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 185. Data: 2020-02-07 12:03:25
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 07.02.2020 11:41, J.F. wrote:

    > A nie podpada to pod informacje publiczna ?

    O ile mnie pamięć nie myli, dzieło przechodzi do domeny publicznej po
    upływie siedemdziesięciu lat. Od śmierci autora...

  • 186. Data: 2020-02-07 12:07:27
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Fri, 7 Feb 2020 11:41:50 +0100, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup
    rada.pl...
    > On Fri, 7 Feb 2020 09:46:48 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    > tak pierwsi to raczej nie, bo sprzet do tego inni przygotowali :-(

    No jak to nie? Nikt przed nami nie zeskanował Potopu w 4K. :)

    > Profesjonalna tasma filmowa jakosc ma dosc dobra ... ale na
    > poszczegolnych klatkach rozne cuda sie zdarzaja, ktore trzeba
    > usuwac/usredniac ...

    Różnie z tym bywało i na przykład dużym problemem była degradacja
    kolorów: w takim przypadku problem był z całym materiałem.

    k.

  • 187. Data: 2020-02-07 12:09:01
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 07.02.2020 o 08:03, Atlantis pisze:

    > 1) Wbrew pozorom 4k czy 8k ma znaczenie w przypadku telewizorów na pół
    > ściany. Wtedy zwyczajnie piksele obrazu 1080 zaczynają być widoczne.

    Zależy od odległości obserwacji. Z dystansu, z którego widać piksele, to
    ja nie ogarniam całego ekranu naraz.

    MJ

  • 188. Data: 2020-02-07 12:10:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "mrvtktjv" napisał w wiadomości grup
    W dniu 28.01.2020 o 22:17, Czarek pisze:

    >Dziękuję za sprostowanie. Nie byłem pewien właśnie głównie w kwestii
    >tego, czy aby na pewno moc obliczeniowa niezbędna do dekodowania
    >strumienia danych jest w module wystarczająca, uwzględniając
    >oczywiście wsparcie sprzętowe tego procesu. Że samej karcie brak jest
    >mocy, to wiedziałem, ale myślałem, że moduł już to "uciągnie",
    >patrząc choćby na "mniej techniczne" aspekty takie, jak dużo wyższa
    >(od karty) cena i rozmiar.

    W samym dekodowaniu jest moze tak jak piszecie - ze karta tylko kody
    udostepnia telewizorowi.

    ale
    https://dvbsklep.pl/pl/p/Modul-dostepu-CI-MPEG4-Neot
    ion-NP4-/76

    Przerobic MPEG4 na MPEG2 to chyba troche mocy wymaga ...

    Ale
    "UWAGA: Moduł nie konwertuje kanałów nadawanych w formatach HD MPEG4
    na HD MPEG2 - nie oferuje tego żaden moduł. "

    O co tu chodzi - HD nie ?

    No i wraca moje pytanie - jesli "naprawilismy" TV za pomoca takiej
    karty, to jak potem odebrac program kodowany,
    do ktorego mamy modul CI od dostawcy ?

    J.

  • 189. Data: 2020-02-07 12:14:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Bo i malowal ... tak sobie :-P

    Bardziej rysował. Pastelami. Akurat lubię portrety jego autorstwa.

    > Ale ... gdyby nie stal sie slawny, to bys nie pisal dzis, ze mozna
    > wyczytac wiecej niz ze zdjecia :-)

    Nie, ta reguła dotyczy w zasadzie całego malarstwa. Dobrze widać
    to choćby u impresjonistów. Ale malarstwo renesansowe, które może
    wydawać się skrajnie realistyczne, "fotograficzne", wcale takim
    nie jest.

    Od dawna znany jest fakt, że twarz ludzką łatrwiej rozpoznać na
    podstawie karykatury, nawet robionej grubą kreską, niż na podstawie
    fotografii. Ktoś z tamtych badań wyciągnął (słuszny i prawidłowy)
    wniosek, że lepiej by było w paszportach umieszczać karykaturę,
    niż kolorowe zdjęcie. No ale skąd wziąć tylu Witkacych, by obsadzić
    nimi każdy urząd paszportowy?

    Dzisiaj pewnie by do takich karykatur udałało się zatrudnić sztuczną
    inteligencję. I poniekąd tak się dzieje, choć w dokumentach podróży
    tego nie widać. Algorytmy rozpoznawania osób na podstawie zdjęcia
    sporządzają coś w rodzaju karykatury -- biorą pod uwagę niewielką
    liczbę charakterystycznych punktów twarzy (kilka, kilkanaście) i to
    jest portret osoby. Malowanie, zapuszczanie wąsów, okulary -- tym
    nie da się tego portretu zafałszować.

    Jarek

    --
    Oczywiscie żerowanie na młodości jest praktyczniejsze, ale to nie
    jest sztuka. Dawni malarze malowali ludzi starych, pokurczonych,

  • 190. Data: 2020-02-07 12:15:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    On Fri, 7 Feb 2020 10:25:49 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >A nie przyjemniej się ogląda "nową" wersję Last Christmas? Moim
    >zdaniem tak, kilka razy pod rząd obejrzałem zauroczony. Przez

    Ani razu nie widzialem, to sie nie wypowiem :-)

    >ostatnie 50 lat przyzwyczajono nas do tego że tv ma mieć kiepska
    >rozdzielczość i tak to ma wyglądać.

    tej rozdzielczosci na TV/CRT nie bylo widac.
    Chyba, ze ktos mial wielki TV i usiadl tuz przed ekranem.

    >Żeby nie szukać dalej, widziałeś odrestaurowany Potop z oryginalnych
    >negatywów? Robi wrażenie.

    Znow nie mam skali porownawczej - w kinie pierwsza emisje ogladalo sie
    przyjemnie,
    powtorki w starej TV przyjemnie, a teraz to prawde mowiac nieuwaznie
    patrze w ekran.

    Musialbym miec dwie wersje i porownywac uwaznie.

    Za to widuje jakąś żenującą jakość transmisji w niektorych
    programach - ale to chyba stacje tną na pasmie dla ekip w terenie.
    Za to reklamy maja najwyzsza jakosc :-)

    J.