  • 11. Data: 2004-12-15 11:49:09
    Temat: Re: Krakowski węzeł wymiany ruchu
    Od: Rafał Dziedzic <d...@k...pl>

    Zbigniew Sikora wrote:

    > Coś mi się to trochę dziwne wydaje.
    > Zwłaszcza w porównaniu do IXa na Westerplatte, gdzie potencjalnie ruch
    > powinien być przecież większy.

    Dlaczego?? przeciez tam wiekszosc to dostawcy tresci, a miedzy nimi wymienia
    sie tylko poczta... zobacz na statystyki ceti.pl, nie wiem czy w to juz
    wchodzi tranzyt do onetu czy nie...

    Ogolnie to moje przypuszczenia bo nie wiem jak to wyglada to w
    rzeczywistosci. Tak wychodzi poprostu z mojej szybkiej analizy... ale jesli
    jest innaczej to bardzo chetnie poslucham jak to wyglada naprawde. :)

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 12. Data: 2004-12-15 12:24:00
    Od: "Mateusz Swatek" <m...@s...krakow.pl>

    Użytkownik "Rafał Dziedzic" <d...@k...pl> napisał w wiadomości

    > Z tego co wiem to ruch tam lata niewielki... nie to co tu:
    > http://www.kix.futuro.pl/
    ale co tam lata ?
    P2P zapewne, serwer DC itp.
    czemu sa takie sliczne zaniki transmisji co jakas godzine?
    czy mozliwosc dostepu do takiego IX'a jest wystarczajace do skuszenia sie na
    oferte Futuro ?

    > Tyle ze to niestety poki co tylko dla Klientow futrzakow.
    to forma kuszenia. zaloz radiolinie a damy Ci dostep do kilku innych sieci
    osiedlowych.
    wiec to nie jest gratisowy IX, tylko gratis dla duzych klientow futuro.

    --
    Mateo

  • 13. Data: 2004-12-15 13:07:54
    Od: "Mateusz Swatek" <m...@s...krakow.pl>

> [...]
    tatystyki

    > :)))))))))
    > Chyba nie do konca sie zrozumielismy :)))
    >
    > Kazdy z tych wezlow ma inne zastosowanie, dla mnie dostawcy tresci zaden z
    > krakowskich wezlow do niczego sie nie przyda... dla mnie taka role pelni
    > cyfronet ktory kosztuje smieszne pieniadze a jest polaczony ze wszystkimi
    > strategicznymi dla mnie sieciami w krakowie, polaczenie z takim ix'em moge
    > wykorzystac tylko w celach marketingowych... technicznie to tylko problem,
    > zysk zaden.
    kwestia wolumenu ...
    jesli sa to ilosci w okolicach 1 mbita to rzeczywiscie zysk niewielki
    jednak jak dochodza do powiedzmy 10 mbit ... to lepiej miec za darmo niz
    placic (nawet malo)
    czyz nie ?

    --
    Mateo

  • 14. Data: 2004-12-15 13:17:18
    Od: "Zbigniew Sikora" <z...@h...net.pl>

> [...]
    > rzeczywistosci. Tak wychodzi poprostu z mojej szybkiej analizy... ale
    > jesli jest innaczej to bardzo chetnie poslucham jak to wyglada naprawde.

    Hmm, to ja - jak zwykle - mam inne zdanie ;)
    W IXie na Westerplatte dwóch największych (poza NetArtem) krakowskich
    dostawców treści - tj.Was i Expro - właśnie niema ! Ceti to w dużej mierze
    firma dostępowa, podobnie jak KKI/BCI. A CityNet i Gemini/ISTS to już
    stricte dostęp, i to w dodatku opierający się na osiedlówkach, więc profil
    ruchu powinien być zbliżony do tego, z którym mamy do czynienia w Futuro. A
    tymczasem proporcje są jak 10:1, na niekorzyść Westerplatte. Stąd moje
    wątpliwości co do rzetelności statystyk węzła Futuro.
    Inna sprawa, że ten krakowski IX od początku kuleje. Gdy bodaj dwa lub trzy
    lata temu dyskutowaliśmy kwestię naszego dołączenia z Ceti i Netartem to
    wyszło na to, że poziom wymienianego ruchu jest tak symboliczny, że nie
    warto się w to angażować dla samego peeringu. Potem AFAIK Grzegorz Janoszka
    rozkręcił nieco temat IXa, i przybyło do niego kilku uczestników, ale nadal
    jego możliwości nie są praktycznie wykorzystywane. Beneficjentem tej
    sytuacji jest oczywiście Cyfronet, który sprzedaje swoje łącza właśnie w
    celu wymiany ruchu w MANie, o czym już pisałeś w innym miejscu.

    --
    Z#

  • 15. Data: 2004-12-15 14:00:19
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@S...pro.onet.pl>

    On Wed, 15 Dec 2004 14:17:18 +0100 I had a dream that Zbigniew Sikora <z...@h...net.pl>
    wrote:
> [...]
    > tymczasem proporcje są jak 10:1, na niekorzyść Westerplatte. Stąd moje
    > wątpliwości co do rzetelności statystyk węzła Futuro.

    Te statystyki są rzetelne. Tylko że zdecydowana większość tego ruchu to
    p2p między użytkownikami osiedlówek.

> [...]
    > rozkręcił nieco temat IXa, i przybyło do niego kilku uczestników, ale nadal
    > jego możliwości nie są praktycznie wykorzystywane.

    Problemem jest to, że np. w tamtym miejscu nie za bardzo jest jak anteny
    na dachu instalować i wszystko musi dojść tepsą :(

  • 16. Data: 2004-12-15 14:01:45
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@S...pro.onet.pl>

    On Tue, 14 Dec 2004 18:38:38 +0100 I had a dream that Niko <n...@l...pl> wrote:

    > czy ktos moze wie na jakiej zasadzie dziala wspolpraca z krakowskim wezlem
    > wymiany ruchu? Jakie sa koszty takiej wspolpracy?

    Na stronie www.ix.krakow.pl masz podanego maila kontaktowego - dlaczego
    tam nie napiszesz i nie zapytasz?

  • 17. Data: 2004-12-15 14:43:21
    Od: "NetArt - Piotr Nowak" <n...@p...com>

    Użytkownik "Zbigniew Sikora" <z...@h...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > sytuacji jest oczywiście Cyfronet, który sprzedaje swoje łącza właśnie w
    > celu wymiany ruchu w MANie, o czym już pisałeś w innym miejscu.

    Problem peeringu w Krakowie jest omawiany juz od kilku lat w Krakowie.
    Wszyscy twierdza ze nie oplaca sie budowac stykow bezposrednich, gdyz koszty
    przewyzszaja korzysci, mimo ze mamy w miescie 2 najwieksze polskie portale i
    kilku najwiekszych ICP w Polsce. Takie myslenie prowadzi jednak w
    konsekwencji do faktu iz operatorom lacz nie oplaca sie tworzyc linkow do
    kazdej firmy ktora ma content. Inna sprawa jest fakt ze wezel na
    Westerplatte jest bezsensowny z punktu widzenia dostepu telekomunikacyjnego.
    Duzo lepsza lokalizacja jest np. Plac Matejki gdzie glowice swiatlowodowe
    maja m.in. tacy operatorzy jak: TK Telekom, GTS, Telenergo/Telbank,
    Cyfronet, Telia, NASK, NetArt, Onet.

    Po zwyklych drutach miedzianych nie oplaca sie pchac ruchu z uwagi na waskie
    gardlo, wiec jak mozna oczekiwac czegos powazniejszego w krakowskim wezle?
    W chwili obecnej NetArt przylaczony jest do IX'a przez Ceti, gdyz
    bezposrednia wymiana sesji BGP jest bezcelowa z uwagi na wielkosc ruchu IP.
    Uczestnicy IX'a dostaja zas od NetArt przez Ceti inne zasoby ktore
    udostepniamy z niektorych lacz peeringowych np. TK Telekom, TVK-WROC-NET,
    ZIGZAG...

    Nalezy tez odpowiedziec prosto po co sa peeringi: aby uproscic/skrocic trasy
    przesylu infromacji.

    Piotr Nowak
    --
    NetArt

  • 18. Data: 2004-12-15 18:10:46
    Od: "Mateusz Swatek" <m...@s...krakow.pl>

    Użytkownik "NetArt - Piotr Nowak" <n...@p...com> napisał w
    wiadomości news:cppiio$au2$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > Duzo lepsza lokalizacja jest np. Plac Matejki gdzie glowice swiatlowodowe
    > maja m.in. tacy operatorzy jak: TK Telekom, GTS, Telenergo/Telbank,

    tak, ale taka lokalizacja prawie wyklucza mozliwosc podpiecia sie mniejszych
    firm
    nie kazdy ma lacze od/do kolpaka ;)
    nie kazda firma ma mozliwosc dociagniecia sie swiatlowodem na plac matejki
    nie za bardzo da sie tam radiem zestawic (niska zabudowa + zgody)
    gorszosc westerplatte jest teoretyczna

    duza zaleta takiego WIX'a jest wielosc lokalizacji + latwosc przylaczenia
    (podejrzewam ze nie ma problemow z radiolinia)

    --
    pozdrawiam,
    Mateusz

  • 19. Data: 2004-12-15 19:34:58
    Od: "Marcin Bochenek" <i...@i...invalid>

> [...]

    > wykorzystac tylko w celach marketingowych... technicznie to tylko problem,

    Niestety Twoj blad to traktowanie IXa jako uslugi, ktora chcesz kupic...
    Jezeli wszyscy mieliby takie samo przekonanie jak Ty nie powastal by zaden
    punkt styku dzialajacy na zasadach non profit. Idea i sila IXa jest ilosc
    przylaczonych w jednym miejscu operatorow. Kazdy nowy podnosi
    konkurencyjnosc IXa i pozwala przyciagnac nowych - docelowo zyskuja wszyscy.
    Zdaje sobie sprawe, ze lepiej przyjsc na gotowe (tzn do IXa, ktory juz ma
    ten gigabit ruchu) niestety nie od razu Krakow zbudowano...

    Na koniec polecam przeczytanie
    http://www.isp.pl/listserv/isp-tech/1999-01/0113.htm
    l - popatrz ile sie
    teraz zrobilo z tych 100 Kbit.

    Jeszcze a propos statystyk ruchu z IXie, niestety jest to ciezko zmierzyc,
    zainteresowanym moge podeslac mrtg moich stykow.

    --
    Marcin Bochenek
    CETI

  • 20. Data: 2004-12-15 23:29:14
    Od: "NetArt - Piotr Nowak" <n...@p...com>

    Użytkownik "Mateusz Swatek" <m...@s...krakow.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > duza zaleta takiego WIX'a jest wielosc lokalizacji + latwosc przylaczenia
    > (podejrzewam ze nie ma problemow z radiolinia)

    Powiedzmy jednak szczerze ze wszystko rozbija sie o pieniadze, gdyz na brak
    swiatlowodow do wynajecia w Krakowie nie mozna narzekac:
    http://www.optokan.pl/siec.html

    Pytanie tylko czy firmy ktore chca sie spiac sa w stanie wylozyc na
    dzierzawe swiatlowodu 3tys na miesiac?

    Pamietam jeszcze jak niedawno (rok temu) uczestnicy IX'a krakowskiego
    sciubiali na switcha i az wstyd powiedziec - do momentu gdy NetArt sie
    dolanczal polaczenie odbywalo sie przez huba... Razem z Marcinem Bochenkiem
    z Ceti pamietam wtedy jak zdecydowalismy iz zaoszczedzimy na kilku
    niewypitych browarach i ze wylozymy kase, nawet jezeli inni nie beda sie
    chcieli dolozyc :)

    Pozdrawiam,
    Piotr Nowak