  • 111. Data: 2020-05-26 21:05:08
    Temat: Re: Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?... OT
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    >
    > - Czy monitorowe RGB dają widzenie bieli?
    >
    >   (bywa, że bardzo dokładne/staranne -- specjalistyczne
    >   monitory do obróbki grafiki czy kolorowe skanery)
    >
    > Ale tylko u mężczyzn? Bo u kobiet te same składowe RGB dadzą jakiś
    > niezerowy kolor! Do pełni bieli kobiecie potrzeba zaświecić jeszcze
    > tymi dodatkowymi składowymi lub jakoś pomerdać już istniejącymi? Bez
    > tej dokładki czy korekty kobieta zobaczy zbyt słabe natężenia na dwóch
    > dodatkowych receptorach, co zrozumie jako niebiel/kolor!
    >
    > PP -- tłumacz się...
    >
    > [pewnie jakoś wyba_lansuje... ale czy przekonująco?]

    Nawet nie będzie próbował. Przekonał się, że dyskusja z Tobą nie ma
    sensu. Wiesz lepiej.

    P.P.

  • 112. Data: 2020-05-26 21:14:20
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 26.05.2020 o 17:49, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz"  napisał w wiadomości grup
    pl...
    > W dniu 26.05.2020 o 14:20, J.F. pisze:
    > [...]
    >
    > Kolor, przynajmniej tak mowila.
    > Mnie cos chodzi po glowie, ze kolorymetry byly dawniej czasem w uzyciu,
    > ale dzis to google znajduje nowoczesne przyrzady do mierzenia koloru

    Mierzenie koloru to zupełnie inna bajka.

    > Zostaje cos takiego
    > http://zd2.chem.uni.wroc.pl/files/instrukcje/21_POL.
    pdf
    > Kolorymetryczne oznaczanie Fe(III) metodą rodankową
    >
    > czy
    > http://www.schronynh.rawelin.org/index.php/instrukcj
    e/kolorymetr-pk56

    > Tu jest o tyle ciekawie, ze w zaleznosci od stezenia/dawki roztwor jest
    > przezroczysty, rozowy, czerwony.
    > Pewnie by sie dalo dobrac jakis konkretny kolor swiatla i mierzyc
    > tlumienie, ale widac prosciej bylo zrobic tak.

    Niezłą historię chemii znalazłeś.
    To tłumienie nazywa się absorbancja, obecna nazwa techniki to
    fotometria. Kolorymetria to nazwa historyczna.
    W przypadku rodankowego kompleksu żelaza widmo nie zmienia się, różowy
    to po prostu rozcieńczony czerwony (i tak właśnie wygląda). Istnieją
    jednak substancje, których widmo zależy od stężenia, wtedy zależność
    absorbancji od stężenia nie jest prostą i mówimy o odchyleniu od prawa
    Lamberta-Beera. Tak naprawdę nie jest to jednak złamanie tego prawa, a
    skutek reakcji zachodzącej przy rozcieńczaniu roztworu.

    P.P.

  • 113. Data: 2020-05-26 21:34:49
    Temat: Re: Postrzeganie barw
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 26.05.2020 o 18:06, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz"  napisał w wiadomości grup
    a.pl..

    > Wiec co miales na mysli piszac "wszyscy mamy identyczny" ?

    Dokładnie to, co napisałem. Wszyscy ludzie mają taki sam.

    > Da sie tak w ogole "przesuwac" malymi krokami, jak to ewolucja lubi,
    > czulosc tego, co tam pelni role wlasciwego receptora ?

    Nie czułość a charakterystykę spektralną.

    > Jesli sie, da, to powinny chyba byc "w obiegu" rozne wersje ?

    Ale nie ma.

    > Dziwne troche - karmiono jakąs czerwoną karmą ?

    > czyli co - odpowiedni gen koduje cos jeszcze ?
    > Bo chyba nie masz na mysli smierci glodowej ?

    > No wlasnie - znajdzie sie cos w bibliotekach ?
    > Bo temat chyba bardzo nowy ...

    Nie aż tak bardzo. Publikacja w Świecie Nauki, o której pisałem, była na
    początku wieku. Prawdopodobnie łatwo ją znaleźć. Oryginał w Scientific
    American był w czerwcu 2006. Wpisanie Timothy H. Goldsmith powinno dać
    sporo odnośników.

    P.P.

  • 114. Data: 2020-05-26 22:35:42
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    > początku wieku. Prawdopodobnie łatwo ją znaleźć. Oryginał w Scientific
    > American był w czerwcu 2006. Wpisanie Timothy H. Goldsmith powinno dać

    Barwy świata w oczach ptaków, Świat Nauki, sierpień 2006, strona 54.

    P.P.

  • 115. Data: 2020-05-26 23:47:29
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    [...

    > Merdasz roślinami?

    Wstawiamy geny kodujące flawonoidy do bakterii. Aby produkować
    flawonoidy w bioreaktorach. Duży grant europejski.

    P.P.

  • 116. Data: 2020-05-27 10:48:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 26.05.2020 o 17:49, J.F. pisze:
    > [...]
    >Mierzenie koloru to zupełnie inna bajka.

    No wlasnie.

    pdf

    e/kolorymetr-pk56

    >Niezłą historię chemii znalazłeś.

    No wiesz, moje czasy licealne plus jej czasy studenckie ...
    prehistoria w chemii.
    Tym niemniej zjawisko moze byc prawdziwe, tylko by trzeba wyciagnac
    jakis stary kolorymetr i przetestowac na studentkach.

    >To tłumienie nazywa się absorbancja, obecna nazwa techniki to
    >fotometria. Kolorymetria to nazwa historyczna.

    A w fizyce fotometria to troche cos innego.

    >W przypadku rodankowego kompleksu żelaza widmo nie zmienia się,
    >różowy to po prostu rozcieńczony czerwony (i tak właśnie wygląda).

    Dokladnie, ale to jednak inny kolor niz czerwony :-)
    skutek uzycia takiego przyrzadu pomiarowego.

> [...]
    >odchyleniu od prawa Lamberta-Beera. Tak naprawdę nie jest to jednak
    >złamanie tego prawa, a skutek reakcji zachodzącej przy rozcieńczaniu

    No ba - lakmus, fenoloftaleina :-)

    Ten chyba nie ma odchylen, a kolor zmienia
    https://www.youtube.com/watch?v=_A7eRgnaSsE

    Wystarcza rozne wspolczynniki tlumienia dla roznych skladowych :-)

    J.

  • 117. Data: 2020-05-27 10:54:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Nie czułość a charakterystykę spektralną.

    >Ale nie ma.

    Ciekawe.
    Inne wersje byly gorsze i wyginely w procesie ewolucji, czy jakis inny
    mechanizm ?

> [...]
    >na początku wieku. Prawdopodobnie łatwo ją znaleźć. Oryginał w
    >Scientific American był w czerwcu 2006. Wpisanie Timothy H. Goldsmith

    No wiesz, zdobyc wiedze, zdobyc troche wolnego czasu, napisac ksiazke,
    przebic ja do polskich bibliotek ... troche lat to potrwa.
    I wiedza bedzie sprzed 20 lat :-(

    Chyba, ze masz na mysli czasopisma naukowe ... te dostepne przez
    internet, ale za pieniadze.
    (Uczelnie moga miec subskrypcje).

    J.

  • 118. Data: 2020-05-27 13:48:27
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 27.05.2020 o 10:48, J.F. pisze:
> [...]
    > Tym niemniej zjawisko moze byc prawdziwe, tylko by trzeba wyciagnac
    > jakis stary kolorymetr i przetestowac na studentkach.

    Twoja nauczycielka mówiła prawdę. Prawdopodobnie jednak nie chodziło jej
    o kolorymetrię, ten sposób pomiarów to wiek XIX, a o polarymetrię.
    Kręcąc polaryzatorem trzeba doprowadzić pola do jednakowej jasności. Po
    odczytaniu kąta skręcenia polaryzatora można policzyć skręcalność
    właściwą. Faceci ustawiają szybciej i dokładniej niż dziewczyny. Może za
    widzenie większej ilości kolorów trzeba czymś zapłacić?
    Tego typu polarymetr to wiek XX. Dziś wkłada się próbkę do aparatu,
    naciska guzik i odczytuje wynik. Bardzo wygodne, but there is no fun.
    Linki, które podałeś, smutne są. Ciągle pokutuje nastawienie, że
    studentom można dać zdekapitalizowany aparat, który już nie nadaje się
    do badań. Prawda jest taka, że miejscem aparatu, który nie nadaje się do
    badań, jest punkt recyklingowy. Wartość dydaktyczna ćwiczeń z takim
    aparatem jest znikoma, a studenci się śmieją, że to siara. I mają rację.
    Druga prawda jest taka, że przesadzić z nowoczesnością też nie należy.
    Łatwo wtedy dojść do sytuacji ze starego dowcipu o tym, jak to Ruscy
    wysłali w kosmos małpę i kosmonautę.
    O tym, że nie jest różowo, przekonałem się bardzo niedawno. Zajęcia na
    uczelni zostały zawieszone, zamiast kolokwiów poprosiłem więc studentów
    o przysyłanie opracowań z poszczególnych działów przedmiotu. Dwie
    studentki przysłały mi opracowania o metodach chromatograficznych sprzed
    pół wieku. Pozwoliłem sobie na komentarz, że to historia, dość już
    odległa. W odpowiedzi dostałem linki do opisów ćwiczeń z chemii
    analitycznej z (nie napiszę której) uważanej za przyzwoitą, uczelni.
    Zresztą, po co szukać daleko. Dwie dziewczyny przyszły do mnie na
    początku semestru z prośbą o przepisanie oceny z analogicznego
    przedmiotu z PWr. Poprosiłem o sylabus, przyniosły mi nie tylko sylabus,
    ale także komplet instrukcji do ćwiczeń. To są dokładnie te same
    ćwiczenia, które ja robiłem jako student Politechniki Wrocławskiej.
    Czterdzieści pięć lat temu.

    P.P.

  • 119. Data: 2020-05-27 14:13:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]

    >jej o kolorymetrię, ten sposób pomiarów to wiek XIX, a o
    >polarymetrię. Kręcąc polaryzatorem trzeba doprowadzić pola do

    Byc moze, ale ... czy tam powstaja jakies kolory ?

    >Po odczytaniu kąta skręcenia polaryzatora można policzyć skręcalność
    >właściwą. Faceci ustawiają szybciej i dokładniej niż dziewczyny. Może
    >za widzenie większej ilości kolorów trzeba czymś zapłacić?

    Reklama mi sie przypomina "bo my faceci w drodze ewolucji
    wysztalcilismy
    umiejetnosc rozrozniania tylko tych kolorow, ktore sa niezbedne ... no
    tych wlasnie" - i gest reka w kierunku półki z butelkami piwa :-)

    Czy jest mozliwe, ze my tam widzimy biale roznej jasnosci, a one widza
    jakies kolory, i dlatego jasnosc spada na dalszy plan ?

    J.

  • 120. Data: 2020-05-27 14:22:12
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 27.05.2020 o 14:13, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz"  napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    > [...]
    >
    > Byc moze, ale ... czy tam powstaja jakies kolory ?

    Nie. Jest tylko światło niskociśnieniowej lampy sodowej. Żółte,
    monochromatyczne.

    Nie wiem, nigdy nie byłem kobietą.

    P.P.