  • 101. Data: 2020-05-26 16:38:47
    Temat: Re: Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?... OT
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5ecd09a1$0$557$6...@n...neostrada.pl...

    > Kto wie - moze i widza inaczej tylko jak maja to nam wytlumaczyc ?

    Elektryk pokazał groszkowe testy pod koniec:
    https://youtu.be/xRWlTcPmh3A?t=416

    swego filmu -- czy inne testy są dedykowane kobietom
    a inne mężczyznom? Może testy są te same, ale normy są inne?

    > Szczegolnie, ze odpowiedz bedzie "ty glupia/slepa jestes" :-)

    Raczej -- glupI/slepY jesteś...
    Choć kto wie -- nadmiar wrażeń może poskutkować paradoksalnie
    zawężeniem poznania. Im więcej dyskutantów -- tym mądrzejsza grupa?
    Niekoniecznie, bo niektórzy mogą tak zaszumić (nawet użytecznymi
    informacjami, ale powtarzanymi zbyt/niepotrzebnie często) że
    zagłuszą użytecznych... (zniechęca do czytania tego, co piszą
    użyteczni, wnoszący coś mądrego/nowego) [przykładowo -- można
    tak dużo gadać, by zniechęcić do słuchania PP; praktyka
    schematyczna, sprawdzona, wypróbowana, uskuteczniana przez
    stulecia, zwana niekiedy ,,męczeniem przeciwnika''; różne są
    powody nadmiernej gadatliwości, w tym: gaszenie chęci do gadania
    innych; zachęcanie innych do gadania; ukrywanie informacji jak
    ukrywanie liścia w lesie; budzenie refleksji; popisywanie się
    elokwencją czy wiedzą; weryfikacja własnych przemyśleń... bywa ;)
    nawet, że chodzi naprawdę o redundancję...]

    > Gdyby roznice miedzy takimi dwoma receptorami R byly male,
    > to moze nawet mozg/nerw by to przetworzyl na podobne kolory,
    > wiec nie byloby takiego bardzo roznego postrzegania.

    Owszem -- rozdzielczość sprzętowa oka.

    > Moja nauczycielka od fizyki wspominala studenckie laboratoria,
    > gdzie do kolorymetrii trzeba bylo mezczyzny. Kolorymetria polegala
    > na tym, aby dwa pola sprowadzic do takiego samego koloru, a kolor
    > sie zmienial np w zaleznosci od stezenia substancji.

    > Bo one kreca, kreca, i kolory nigdy nie chca sie pokryc.

    Bo może sa chimeryczne? [czyli myślą o seksie, miast o alchemii]

    kręci, przybliża się do pokrycia kolory_stycznego, ale
    zapomina o tym nudnym dziele na chwilę, po czym przypomina
    sobie, gdy już jest za pokryciem kolory_stycznym...
    więc (widząc coraz większy rozjazd) wraca z kręceniem...

    > Wolaja kolege, on kreci i mowi - teraz jest dobrze.
    > One patrza ... no jak takie same, to sa inne kolory.

    Więc jednak mają lepsze rozróżnianie kolorów!
    (o ile piszesz prawdę)

    > Ale wynik z galki wychodzi taki, jaki powinien wyjsc, w granicach bledu.

    W granicach błędu -- otóż to! Czym jest ten błąd i ta dokładność czy norma?!

    > A nie ? Tylko z rzadka taki sprzet wybiera kobieta :-)

    Gdyby lepiej rozróżniała kolory -- częściej by wybierała!
    Jeśli w domu będzie głuchy i ślepy -- kto wybierze kolory
    (choćby obraz na ścianę) a kto dźwięk (choćby radio, płytę
    z muzyką)...

    Obrabiasz grafikę w JPG, po czym zamieniasz ją na TIFF, by pokazać
    innym, czy odwrotnie? -- obrabiasz TIFFy i zamieniasz w JPG?

    Dlaczego zakładamy, że rozdzielczość człowieka zamyka się w 7 bitach?
    Kobieta to nie człowiek czy mężczyzna to nie człowiek?

    TIFFy mogą mieć 16, 32 i więcej bitów na kolor?

    Obrabiany materiał może mieć i 64 bity, i więcej na kolorowy piksel -- oby
    komputer zdołał to uciągnąć! Ale efekt końcowy pokazujemy zwykle w 8 bitach
    na kolorowy piksel i dodajemy, że na wzrok człowieka to i tak za wiele...

    > To akurat chyba sprawa tego, ze dosc dawno temu wydzielilismy trzy
    > "kolory podstawowe", ktore tak naprawde nawet dla meskiego oka
    > nie sa podstawowe, ale w miare wystarczaja.

    Dlaczego tak wydzieliliśmy? Badaliśmy tylko mężczyzn?
    [kobiety zbyt głośno krzyczały podczas wypalania... e... badania wzroku?]

    > I nie ma sensu komplikowac i wprowadzac nastepnych kolorow.

    Matryce bardzo często mają (miały?) dodatkowe G -- bardzo często widziałem
    matryce z 4 podpikselami i chyba ten dodatkowy podpiksel był G, i był
    identyczny z normalnym G.

    Ale coś w tym jest -- drukarki mają dodatkowe barwy. (CL, ML, YL, bądź tylko
    dwa z tych lajtów) Ale mają też (z jakiegoś powodu) K -- jak blacK lub jak
    Kontur. [Kontur ze Szczytna? -- muszę to sprawdzić] Czyżby oko ludzkie
    widziało także komplementarny do K, czyi nic zwane bielą lub wszystkim? ;)
    [nikt nam nie wmówi, że białe nie jest rozjaśnionym czarnym!]

    > Choc cos mi chodzi po glowie, ze jedna firma probowala dolozyc
    > czwarty, i bynajmniej nie chodzilo o CMYK.

    I CMYKi mają dodatkowe, i RGB mają...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 102. Data: 2020-05-26 17:10:50
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Paweł Pawłowicz" 5ecd1ab3$0$526$6...@n...neostrada.pl

    bynajmniej nie chodzilo o CMYK.

    > Nie jedna firma, dodatkowe kolory są standardem przy druku o wysokiej jakości.
    Wejdź na stronę Pantone, zobaczysz, ile tego jest
    > produkowane.

    Druk opiera się o świecenie odbitym światłem i o pochłanianie -- znajdź
    świecący monitor bazujący na 4 lub 5 **różnych** podpikselach budujących
    kolorowy piksel.

    Ten druk wysokiej jakości jest dedykowany tylko kobietom?

    Czy są monitory lub jest druk dedykowany albo kobietom, albo mężczyznom?

    Jeśli nie ma podziału a kobiety widzą ZDECYDOWANIE inaczej niż mężczyźni -- albo
    mężczyźni nie wszystko widzą, co jest podawane ludziom, albo kobiety są kaleczone.

    Albo mężczyzna nie odbiera całego przekazu,
    albo kobieta zupełnie inaczej widzi coś
    w TV
    niż
    w rzeczywistości.

    -=-

    Ślepy może korzystać z ,,telewizji'' jak zdrowy -- ale nie może
    wykorzystać przekazu AV. (może odbierać tylko tor audio)

    Czy analogicznie jest z mężczyznami, którzy nie odbierają w pełni
    tego, co śle TV? (mężczyzna jako ślepiec korzystający jedynie z fonii)

    Czy może kobieta jest kaleczona przekazami TV? (przekaz TV jest
    pozbawiony profilaktycznie video, by nie faworyzować kobiet)

    -=-

    Gdyby kobiety naprawdę widziały inaczej świat niż mężczyźni -- miałyby własne
    metody przekazu obrazu: gazety, filmy, monitory, telewizję, internet itd...
    Tak, jak mają dziś własne ubrania -- choćby biustonosze.

    Gdyby mężczyźni naprawdę widzieli inaczej świat niż kobiety -- mieliby własne
    metody przekazu obrazu: gazety, filmy, monitory, telewizję, internet itd...
    Tak, jak kobiety mają dziś buty na szpilkach...

    -=-

    Zgodzę się jednak co do tego, że kobiety ogólnie lepiej postrzegają kolory
    niż mężczyźni -- bo statystycznie są zdrowsze pod tym względem od mężczyzn.

    Innymi słowy:
    - kobiety jako masa ludzi rozpoznają kolory lepiej
    niż
    - mężczyźni rozpatrywani też jako masa ludzi.

    Statystyczna ;) kobieta rozpoznają kolory lepiej niż statystyczny mężczyzna.

    -=-

    Rak nie dlatego powstaje, że komórka znalazła nadmiar dobrej informacji, ;)
    ale dlatego, że nie znalazła dobrej... Nadmiar dobrej niekoniecznie powoduje
    problemy. Inna sprawa, że zreplikowanie dobrej może dać w efekcie złą... ;)

    -=-

    Od dentysty wiem, że zbytnia urbanizacja prowadzi do zmniejszania liczby zębów
    u ludzi. Nie wiem, czy mówił prawdę -- ponoć w dużych aglomeracjach ludzie mają
    STATYSTYCZNIE mniej (niż 32) zębów od poczęcia.

    Jedna z metod prowadzenia rozmowy -- ,,powiem coś, co odpowiada słuchaczom,
    aby złapać ich ufność, po czym naleje im tego, co JA CHCĘ!''. Może właśnie
    tak postąpił ten dentysta, ale wiem o tym, że środowiskowe potrzeby
    kształtują nas...

    Dlaczego kobieta, żyjąca w tym samym świecie co mężczyzna, miałaby
    widzieć kolory ZUPEŁNIE inaczej niż mężczyzna?

    Dlaczego ma macicę itd., choć mężczyzna nie ma -- wiadomo.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 103. Data: 2020-05-26 17:23:06
    Temat: Re: Postrzeganie barw
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Paweł Pawłowicz" 5ecd0954$0$17354$6...@n...neostrada.pl

    > Nie tak bardzo, skoro jego charakterystyka przesunęła
    > się o około 100nm w stronę dłuższych fal.

    Ale teraz stoi -- przesunął się i zatrzymał!
    I ani drgnie!

    "Paweł Pawłowicz" 5ecc3205$0$17341$6...@n...neostrada.pl

    > Czytałem

    Gdzie? -- daj i nam poczytać!

    > publikację,

    Jaką? -- prosiłem o linki, źródła...
    Nie wstydź się -- każdy naukowiec podpiera się wiedzą innych,
    i nawet wskazuje miejsca, z których czerpie...

    > której autorzy

    Jacy?

    > majstrowali coś w genach kodujących receptory.

    Choćby - w jakim kraju i kiedy to było?
    I jak majstrowali?

    > Wyszło im, że uszkodzenie receptora R powoduje, że zwierzęta
    > doświadczalne (myszy?) miały problemy z odnalezieniem żywności,

    Toż mają węch!

    > ale jakoś dawały sobie radę.

    > Uszkodzenie B jest letalne. Generalnie, im gen jest ważniejszy
    > dla życia, tym wolniej zmienia się w czasie.

    Niekoniecznie -- im jest lepiej przystosowany produkt
    finalny, tym mniej zmienia się..

    > Jeśli chcesz wiedzieć więcej, poszukaj sobie w literaturze.

    Jakiej?

    > Ale raczej w bibliotekach, w sieci jest straszny śmietnik.

    [:)]

    > Omijaj też literaturę z ubiegłego wieku,

    XX?

    > to są dość nowe dane. Temat leży dość daleko od moich zainteresowań.
    > Jestem, co prawda, członkiem zespołu zajmującego się inżynierią
    > genetyczną, ale w kontekście poprawy wartości funkcjonalnych żywności.

    Merdasz roślinami?

    > Dodatkowo jestem chemikiem, zajmuję się analityką, nie biologią molekularną.

    -=-

    Zatem chyba wiesz o tym, że naukowiec chętnie cytuje innych,
    chętnie podpiera się wiedzą innych, chętnie dywaguje, poszukuje,
    wyjaśnia innym itd...

    Dlaczego wyjaśnia innym? -- bo dopiero wtedy sam sobie
    uświadamia swoje niejasności i swą niewiedzę...

    -=-=-

    Nie będzie aby tak, że uznasz, iż kobiety jako grupa ludzi lepiej widzą
    niż mężczyźni jako grupa ludzi, bo mniej wśród kobiet daltonistek niż
    wśród mężczyzn daltonistów?

    Bo jeśli tak uznasz -- to marnowałeś czas nas wszystkich!!!!!

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 104. Data: 2020-05-26 17:49:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 26.05.2020 o 14:20, J.F. pisze:
    [...]

    >Nie kolor, natężenie światła.

    Kolor, przynajmniej tak mowila.
    Mnie cos chodzi po glowie, ze kolorymetry byly dawniej czasem w
    uzyciu, ale dzis to google znajduje nowoczesne przyrzady do mierzenia
    koloru

    Zostaje cos takiego
    http://zd2.chem.uni.wroc.pl/files/instrukcje/21_POL.
    pdf
    Kolorymetryczne oznaczanie Fe(III) metodą rodankową

    czy
    http://www.schronynh.rawelin.org/index.php/instrukcj
    e/kolorymetr-pk56

    Tu jest o tyle ciekawie, ze w zaleznosci od stezenia/dawki roztwor
    jest przezroczysty, rozowy, czerwony.
    Pewnie by sie dalo dobrac jakis konkretny kolor swiatla i mierzyc
    tlumienie, ale widac prosciej bylo zrobic tak.

    >Nie jedna firma, dodatkowe kolory są standardem przy druku o wysokiej
    >jakości. Wejdź na stronę Pantone, zobaczysz, ile tego jest
    >produkowane.

    Chodzilo mi o monitory, a moze kamery. O,

    https://en.wikipedia.org/wiki/Quattron

    J.

  • 105. Data: 2020-05-26 18:05:33
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ecd2a0f$0$512$6...@n...neostrada.pl

    > Kontur. [Kontur ze Szczytna? -- muszę to sprawdzić] Czyżby oko ludzkie
    > widziało także komplementarny do K, czyi nic zwane bielą lub wszystkim? ;)
    > [nikt nam nie wmówi, że białe nie jest rozjaśnionym czarnym!]

    Chyba teraz mam na celowniku PP tak, że go obalę jednym ciosem!

    - Czy monitorowe RGB dają widzenie bieli?

    (bywa, że bardzo dokładne/staranne -- specjalistyczne
    monitory do obróbki grafiki czy kolorowe skanery)

    Ale tylko u mężczyzn? Bo u kobiet te same składowe RGB dadzą jakiś
    niezerowy kolor! Do pełni bieli kobiecie potrzeba zaświecić jeszcze
    tymi dodatkowymi składowymi lub jakoś pomerdać już istniejącymi? Bez
    tej dokładki czy korekty kobieta zobaczy zbyt słabe natężenia na dwóch
    dodatkowych receptorach, co zrozumie jako niebiel/kolor!

    PP -- tłumacz się...

    [pewnie jakoś wyba_lansuje... ale czy przekonująco?]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 106. Data: 2020-05-26 18:06:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl..
    W dniu 26.05.2020 o 00:59, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    >Nie tak bardzo, skoro jego charakterystyka przesunęła się o około
    >100nm w stronę dłuższych fal.

    Wiec co miales na mysli piszac "wszyscy mamy identyczny" ?

    Da sie tak w ogole "przesuwac" malymi krokami, jak to ewolucja lubi,
    czulosc tego, co tam pelni role wlasciwego receptora ?

    Jesli sie, da, to powinny chyba byc "w obiegu" rozne wersje ?

    >Czytałem publikację, której autorzy majstrowali coś w genach
    >kodujących receptory. Wyszło im, że uszkodzenie receptora R powoduje,
    >że zwierzęta doświadczalne (myszy?) miały problemy z odnalezieniem
    >żywności, ale jakoś dawały sobie radę.

    Dziwne troche - karmiono jakąs czerwoną karmą ?

    >Uszkodzenie B jest letalne.

    czyli co - odpowiedni gen koduje cos jeszcze ?
    Bo chyba nie masz na mysli smierci glodowej ?

    >Jeśli chcesz wiedzieć więcej, poszukaj sobie w literaturze. Ale
    >raczej w bibliotekach, w sieci jest straszny śmietnik. Omijaj też
    >literaturę z ubiegłego wieku, to są dość nowe dane.

    No wlasnie - znajdzie sie cos w bibliotekach ?
    Bo temat chyba bardzo nowy ...

    J.

  • 107. Data: 2020-05-26 18:40:29
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5ecd3a9c$0$17341$6...@n...neostrada.pl

    > Kolor, przynajmniej tak mowila.

    Kobiety są przewrotne! [niemal tak, jak mężczyźni]
    Oko widzi natężenie, ale kobieta widzi kolor. ;)

> [...]
    > czasem w uzyciu, ale dzis to google znajduje nowoczesne
    > przyrzady do mierzenia koloru

    > Chodzilo mi o monitory, a moze kamery. O,

    I wg Ciebie ten monitor jest dedykowany kobietom?

    increases the range of displayable colors

    Nic nie wspominają o podziale płciowym...

    Ułomnym kobietom, bo ma nie 5 możliwych, lecz tylko 4?
    Nadto te dwa dodatkowe chyba musiałyby być w okolicy R nie
    w okolicy G, skoro wszystko zaczyna się od wypączkowania G z R?...
    (gdzieś pomiędzy R i G?)

    "Paweł Pawłowicz" 5ec8e21e$0$550$6...@n...neostrada.pl

    fal, i w końcu powstał z niego współczesny receptor B. Około 20 milionów
    -> lat temu u naczelnych nastąpiła duplikacja receptora R po czym powstały
    allele (wersje genu) kodujące receptory różniące się czułością
    spektralną. Nawet niewielka różnica zakresów czułości dwóch receptorów
    zapewnia możliwość rozróżnienie kolorów. W ten sposób powstały obecne
    -> receptory R i G. W populacji jest sporo (nie pamiętam ile) alleli.

    Wcześniej PP pisze:

    Nastąpiła delecja genów
    receptorów G i B. Czułość receptora U przesuwała się w stronę dłuższych
    fal, i w końcu powstał z niego współczesny receptor B.

    ale nie osadza tego na czasowej ośce...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 108. Data: 2020-05-26 19:18:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Paweł Pawłowicz" 5eca4384$0$549$6...@n...neostrada.pl

    > Biorąc pod uwagę, że mężczyzna ma dwa allele, a kobieta cztery, tak właśnie wynika.

    Aby sprawdzić pokrewieństwo dwóch osób, trzeba brać DNA parami z każdej
    komórki czy wystarczy z dowolnej? Weźmy DNA jednej osoby z jej prawej
    ręki i DNA innej osoby z jej lewej nogi -- zdołamy porównać?

    Obecność genu w DNA nie implikuje zbudowania czegoś, co ten gen koduje.
    Innymi słowy XX nie musi dać podwojenia wszystkiego, co zawiera X, bo
    nad tym czuwa inny plan...

    -=-

    Możesz mieć dwa (lekko różniące się między sobą) plany domu,
    lecz być może zbudujesz tylko jeden dom, gdyż inny plan
    (finansowy chociażby) zakłada budowę tylko jednego domu.
    (jeden plan odrzucisz w całości, lub z dwóch poskładasz jeden)

    -=-

    trzeba:
    - mieć dwa (i tyle możemy mieć u kobiety) plany
    - zbudować dwie (RR i GG) docelówki obok docelówki B
    - wykorzystywać w oku RRGGB
    - wstępnie obrabiać okiem RRGGB
    - słać/kodować info RRGGB
    - obrabiać mózgiem RRGG
    - komunikować się z mężczyznami, którzy nie operują RRGGB
    (dosłownie gadać ze ślepym o kolorach)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 109. Data: 2020-05-26 19:54:32
    Temat: Re: Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5eb88aa7$0$524$6...@n...neostrada.pl

    > Mojej matce jest stale wszędzie za ciemno

    My tu gadu gadu, gdy tymczasem dobiega kresu Dzien matki a ja nadal
    nie mam oświetlenia... Do tej pory szukałem informacji, mierzyłem
    a nawet odwiedziłem wczoraj sklep LM z cegły (mam nadzieję, że nie
    zachoruję na COVID-19) ale od dłuższego czasu jest wszystko jasne... ;)
    [i o to chodziło? -- by było jasno?...]

    To:
    https://allegro.pl/oferta/4x-natynkowa-oprawa-led-18
    w-60cm-panel-swietlowka-7720499526
    39,90 pln
    lub to:
    https://allegro.pl/oferta/4x-natynkowa-oprawa-led-pa
    nel-150cm-niemrugajace-7803707406
    112,88 pln
    może to:
    https://allegro.pl/oferta/8x-natynkowa-led-36w-72w-1
    20cm-panel-lampa-garaz-7995379300
    128,90
    albo to:
    https://allegro.pl/oferta/8x-natynkowa-lampa-led-90c
    m-do-garazu-swietlowka-8819382618
    106,66
    ewentualnie to:
    https://allegro.pl/oferta/4x-natynkowa-led-36w-72w-1
    20cm-panel-niemrugajaca-7797012332
    65,90
    bądź to:
    https://allegro.pl/oferta/8x-natynkowa-oprawa-led-18
    w-60cm-panel-swietlowka-8819370024
    78,90
    chyba, że to:
    ??????????????????????????????????????

    Mam niejasne ;) przeczucie, że brak mi 120 cm razy 4 oprawczynie...
    Te były stosunkowo najtańsze... [tak oto z rozjaśnień
    stała się ciemność i w mej głowie, i za oknem coraz ciemniej...]

    60 cm 18 W 2*9 2*30 cm
    90 cm 27 W 3*9 3*30 cm 8 90 107
    120 cm 36 W 4*9 4*30 cm
    150 cm 50 W 5*10 5*30 cm

    wszędzie z 1 W jest 100 lm

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 110. Data: 2020-05-26 20:12:52
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5ecd3e9c$0$510$6...@n...neostrada.pl

    > Da sie tak w ogole "przesuwac" malymi krokami, jak to ewolucja lubi,

    IMO tylko w kierunku użyteczności i jednokierunkowo.

    > czulosc tego, co tam pelni role wlasciwego receptora ?

    > Jesli sie, da, to powinny chyba byc "w obiegu" rozne wersje ?

    Jeśli są różne wersje B -- dlaczego kobieta nie może mieć RRGGBB?

    > No wlasnie - znajdzie sie cos w bibliotekach ?
    > Bo temat chyba bardzo nowy ...

    Pieniądze drukują szybko -- dlaczego z książkami miałyby być inaczej? ;)

    --