  • 21. Data: 2014-11-24 22:06:27
    Temat: Re: Kto ma pierwszeństwo?
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Jankol" <b...@w...pl.pl> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:54739cba$0$2853$6...@n...neostrada
    .pl...

    > Użytkownik "Stanislaw Polak" <p...@R...THIS.agh.edu.pl> napisał w
    > wiadomości news:m4uo1v$b9n$1@news.agh.edu.pl...

    > Coś poplątałeś. Znak drogowy jest ważniejszy od widoczności pasów.

    Ale ich nie wyłącza, oznakowanie się uzupełnia, zwłaszcza jeśli znaki
    poziome są bardziej szczegółowe, tak jak w tym przypadku.

  • 22. Data: 2014-11-24 23:06:52
    Od: mk4 <m...@d...nul>

> [...]
    > w momencie gdy jego dotychczasowy prawy pas zamienia się
    > w pas srodkowy. Normalnie nie wolno mu tak jechać,
    > bo jest linia ciągła, ale gdyby tak pojechał to kierowca B
    > musi mu ustąpić, gdyby groziło kolizją.
    > Podobna sytuacja jest na rondzie. Jeden jedzie rondem
    > po pasie wewnętrznym, a drugi wjechał z podporządkownej
    > na pas zewnętrzny. Obaj są na rondzie i żaden nie ma
    > pierwszeństwa względem siebie dopóki jadą swoimi pasami.
    > Jeżeli chcą zmienić pasy to stosują się do przepisów
    > o zmianie pasa. Nie jest istotne że wcześniej jeden miał już

    No jak nie jest jak jest. Choc tez troche zalezy od ronda.

    --
    mk4

  • 23. Data: 2014-11-25 00:10:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Nov 2014, 5...@1...093212.invalid wrote:

    > Jacek w

    3m/data=!3m1!1e3?hl=pl

    [...]
    > I komu ma ustąpić? Temu co pas zmienia?

    A dlaczego nie?
    Jest hierarhia przepisów "szczegółowsze najpierw"?
    Jest.

    > Nie.

    ...bo?

    > Takie A-7 oznacza li tylko,

    A możesz podać LITERALNE znaczenia A-7?
    Bo przepis z ustawy, który nakazuje "zachowanie zgodne ze znakami,
    nawet jakby przepis ustawy stanowił inaczej" to już ja Ci podam.
    PS: nastawniony i przygotowany jestem "sprzed lat", dość dawno
    temu niejaki Adam Śmiejek (występujący czasami pod nickiem
    Tristan) zapodał był uwagę o pewnym znanym mi rondzie,
    przyjrzawszy się oznakowaniu wyszło mi jak wyżej - układ jest
    właśnie taki, "objazdowy" pas ronda tasujący się z wjazdem
    do marketu.
    I nie chce mi wyjść inaczej niż napisałem wyżej.

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2014-11-25 00:16:46
    Temat: Re: Re: Kto ma pierwszeństwo?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Nov 2014, Cavallino wrote:

    > Użytkownik "Jacek" <k...@a...com> napisał
    >
    > Normalnie - dopóki jedzie swoim pasem to jest w prawie.

    http://www.kodeksdrogowy.com.pl/obowiazujace/kodeksD
    rogowyZPrzypisami.html
    +++
    Art. 5.
    1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdujšca się na drodze sš
    obowišzani stosować się do [...] znaków drogowych,
    nawet wówczas, gdy
    z przepisów ustawy
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    wynika inny sposób zachowania niż nakazany
    przez te [...] znaki drogowe.
    ---

    Ogłaszam konkurs: gdzie jest określony obowiązek ustąpienia
    pierwszeństwa (a tym samym "prawo pierwszeństwa" dla strony
    przeciwnej) przy zmianie pasa.
    Bez nagród ;>

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2014-11-25 00:24:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Nov 2014, Jacek wrote:

    > Jak dla mnie to jedna z sytuacji, gdzie przepisy są niejednoznaczne.

    Prawo składa się nie tylko z przepisów.
    Drugi element to "zasady prawne", i wśród nich są również takie,
    które określają priorytet w przypadku wystąpienia sprzeczności
    lub niejednoznaczności.

    > Wiem, wiem, w razie czego jakiś Sokołowski powie, że cienias ze mnie i że
    > się nie znam. Na pewno się nie znam, bo jakbym się znał, to bym też poszedł
    > do takiej formacji i w wieku 50 lat na emeryturkę, a tak muszę dymać do 67.

    :)
    Problem w tym, że bez powyższego (występowania sprzeczności) się nie da,
    zaś próba nadmiernego "uzupełniania wyjątków" kończy się najczęściej
    nie tylko wzrostem liczby wyjątków, ale "wyskoczeniem" ich tam, gdzie
    nikt się nie spodziewa.

    To czego ewidentnie BRAKUJE, to jakiejś łatwo dostępnej PUBLICZNIE
    formy zadawania "pytań prawnych", na które można by otrzymać
    (z)obowiązującą interpretację.
    Mało - ta interpretacja musiałaby być wraz ze ścisłą wykładnią
    (znaczy wskazaniem każdej podstawy prawnej oraz użytej "zasady").
    Nawet wtedy istniałby hak, znany z postępowań podatkowych (gdzie
    takie uprawnienie wynika wprost z ustawy) - mianowicie udzielenie
    odpowiedzi DOKŁADNIE na zadane pytanie (a ominięcie trudnego
    problemu, o którym zadający pytanie myślał, tylko ująć nie
    bardzo umiał :>), niemniej sytuacja byłaby lepsza niż dziś.
    Ewentualnie jakby interpretatorom wychodziło w poprzek
    Konwencji, to może prokurator generalny "poczuwałby się"
    do występowania do TK (a pośrednio do parlamentu).

    pzdr, Gotfryd

  • 26. Data: 2014-11-25 17:26:23
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    wiadomości grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.1411250011100.3176@quad..
    .

> [...]
    >
    > Ogłaszam konkurs: gdzie jest określony obowiązek ustąpienia
    > pierwszeństwa (a tym samym "prawo pierwszeństwa" dla strony

    Znowu napisałeś to tak naookoło, że ni cholery nie wiadomo o co Ci chodzi.
    Ze skarbówki jesteś czy jak?

    Pytasz dlaczego nie trzeba przestrzegać ogólnych zasad zmiany pasa, czy
    wręcz przeciwnie?
    Czy może usiłujesz twierdzić, że nie ma obowiązku niezajeżdżania drogi
    jadącemu pasem na których chce się wjechać?

  • 27. Data: 2014-11-25 17:52:43
    Od: <9...@3...175243.invalid> (Tom N)

    Gotfryd Smolik news w

    > [...]

    > A dlaczego nie?
    > Jest hierarhia przepisów "szczegółowsze najpierw"?
    > Jest.

    No i w tej hierarchii, który przepis jest "szczegółowszy"?
    Ustąpić pierwszeństwa ze względu na znak pionowy, czy ustąp[ić pierwszeństwa
    ze względu na znak poziomy?

    > ...bo?
    > A możesz podać LITERALNE znaczenia A-7?

    W celu? Natomiast sugeruję poczytanie o A-6d, zwłaszcza w załączniku do
    rozporządzenia "dla drogowców"

    > Bo przepis z ustawy, który nakazuje "zachowanie zgodne ze znakami,
    > nawet jakby przepis ustawy stanowił inaczej" to już ja Ci podam.

    A ten znowu swoje -- znaki są zarówno pionowe jak i poziome... ;P

    > I nie chce mi wyjść inaczej niż napisałem wyżej.

    Boś się zafiksował...

    "A sie rozpędza, a B raczej zwalnia, bo zaraz będzie łuk. Naturalnym więc
    odruchem jest wjechanie za A, a nie pchanie sie przed niego"

    I sugeruję, żebyś raczej z powyższym cytatem nie dyskutował, przyjął na
    wiarę, że tak się da samochodem kierując... :D

    --
    'Tom N'

  • 28. Data: 2014-11-26 14:04:05
    Od: "Axel" <n...@s...mu>

    "Gotfryd Smolik news" wrote in message

> [...]

    > z przepisów ustawy
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > wynika inny sposób zachowania niż nakazany
    ---

    > Ogłaszam konkurs: gdzie jest określony obowiązek ustąpienia
    > pierwszeństwa (a tym samym "prawo pierwszeństwa" dla strony
    > przeciwnej) przy zmianie pasa.

    Art.22.4

    A teraz idąc Twoim tokiem rozumowania ad absurdum: rozumiem, że za znakiem
    D-1 (droga z pierwszeństwem przejazdu) nie muszę ustępować pierwszeństwa
    karetce?
    A modyfikując trochę problem z topicu - załóżmy, że ten prawy pas,
    oznakowany przy wlocie na autostradę znakiem A-7 ciągnie się przez dłuższy
    odcinek. Do którego miejsca ci z prawego pasa mieliby ustępować
    pierwszeństwa tym z lewego? A co z samochodem, który z lewego pasa zjechał
    na prawy, zwolnił i znów przyspieszył? Ma ustępować tym z lewego? Nie, bo
    nie miał żadnego znaku. W takim razie jak ci z lewego pasa mają odróżnić
    samochody, które muszą im ustąpić, od tych, które mają pierwszeństwo?

    --
    Axel

  • 29. Data: 2014-11-26 23:41:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 25 Nov 2014, 9...@3...175243.invalid wrote:

    > Gotfryd Smolik news
    >
    > No i w tej hierarchii, który przepis jest "szczegółowszy"?
    > Ustąpić pierwszeństwa ze względu na znak pionowy, czy ustąp[ić pierwszeństwa
    > ze względu na znak poziomy?

    Znak poziomy NIE określa pierwszeństwa.
    Wyznacza jedynie pas ruchu.
    Pierwszeństwo pasa ruchu jest *pośrednie* i określa je ustawa.
    Dalej już z górki.

    > W celu?

    Sprawdzenia co tam minister wymłodził.
    Konkretnie, że w tym przypadku sam ZNAK (a nie odesłanie do ustawy)
    określa pierwszeństwo.

    > Natomiast sugeruję poczytanie o A-6d, zwłaszcza w załączniku do
    > rozporządzenia "dla drogowców"

    Warunek - on musi tam być.
    Nie było o tym mowy (w odróżnieniu od A-7), a to IMO "sprawia różnicę".

    > A ten znowu swoje -- znaki są zarówno pionowe jak i poziome... ;P

    Zacytuj z rozporządzenia opis, i sprawdziwmy który z nich
    wprost określają pierwszeństwo. To że ma ono pierwszeństwo
    przed "pierwszeństwem z ustawy" wynika z ustawy.

    pzdr, Gotfryd

  • 30. Data: 2014-11-27 00:00:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Nov 2014, Axel wrote:

    > Art.22.4

    No właśnie.
    Czyli podpada "nawet jeśli ustawa stanowi inaczej".

    > A teraz idąc Twoim tokiem rozumowania ad absurdum: rozumiem, że za znakiem
    > D-1 (droga z pierwszeństwem przejazdu) nie muszę ustępować pierwszeństwa
    > karetce?

    Oczywiście.
    Masz "ułatwić przejazd", to nie jest ustąpienie pierwszeństwa.
    W razie kolizji ma to mocno istotne znaczenie.

    Pierwszy raz spotykasz się z faktem, że przy pojeździe uprzywilejowanym
    kierujący jest zobowiązany "ułatwić przejazd" (mniej więcej tak, jak
    autobusowi ruszającemu z przystanku) i że ów obowiązek NIE zmienia
    pierwszeństwa?

    Jeszcze napisz, że uprawniony do pierwszeństwa ma obowiązek z niego
    korzystać (FYI - byli tu tacy z taką tezą) i już będziemy w domu ;)
    (wnoszę o łagodny wymiar kary za ironizowanie, ale Ty najwyraźniej
    sądzisz, że uprzywilejowanie pojazdu daje mu pierwszeństwo, to
    zostało mi powarczeć).

> [...]
    > przy wlocie na autostradę znakiem A-7 ciągnie się przez dłuższy odcinek. Do
    > którego miejsca ci z prawego pasa mieliby ustępować pierwszeństwa

    No niestety, na to nie ma dobrej odpowiedzi - niczym się nie różni od
    wjazdu na "normalnym" skrzyżowaniu z podporządkowanej, przy ustalaniu,
    czy to wjeżdżający wymusił pierwszeństwo zmieniającemu pas, czy
    przeciwnie, manewr się skończył i już był "w prawie".
    Podobnie jak wszystkie "niezwłocznie" i podobne, można uznać, że
    jakby co będzie zależało od humoru "organu" (policji lub sądu).

    > A co z samochodem, który z lewego pasa zjechał na prawy,
    > zwolnił i znów przyspieszył?

    Mam przypomnieć definicję obowiązku ustąpienia pierwszeństwa
    (z PoRD), czy sprawdzisz?
    Relatywnie niedawno (tej jesieni) był wątek z "wymuszeniem
    szkody" przy którym startujący z pierwszeństwa łaskaw był
    się umiejętnie podłożyć, ale niestety (dla niego) załapał się
    na monitoring i fakt przyspieszania był doskonale widoczny.
    Swoją drogą, przekonanie że pierwszeństwo pozwala na "egzekucję
    przez przyspieszenie" jest chyba w narodzie dość mocne.
    Przepis jest jednak jasny i tej wersji nie przewiduje.

    > W takim razie jak ci z lewego pasa mają odróżnić samochody,

    Nie muszą. Nie muszą po TYM kryterium :)
    Wystarczy że sami nie przyspieszają i mają kamerę :P
    (zaraz podniesie się głos że przecież "mieli przewidzieć" :>)

    pzdr, Gotfryd