  • 11. Data: 2014-04-19 15:15:18
    Temat: Re: Który i5: i5-4440, i5-4440S czy i5-4670T ?
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-04-19 14:24, Pszemol pisze:
    > Zdaję sobie sprawę z tego, że to jest to jest parametr maksymalny,
    > więc taki i5-4670T będzie *przeważnie* rozpraszał MNIEJ niż 45W
    > a i5-4440 przeważnie MNIEJ niż 85W ale czy nie oznacza to, że przy
    > takim samym obciążeniu również 4670T będzie rozpraszał mniej
    > mocy niż 4440? Zauważ, że wydajność tych procesorów, wykonanych
    > w tej samej technologii 22nm, zależy głównie jeśli nie wyłącznie od
    > zegara z jakim pracują, a wszystkie trzy mają turbo na 3.30GHz.
    Otóż to. Pobór mocy układów cmos-o-podobnych zależy tylko od zasilania,
    co jest związane z technologią w nm, zegara w MHz oraz ilości
    przełączających się tranzystorów. Skoro technologia 22nm ta sama, jądra
    takie same (czyli ilość tranzystorów też), ilość cache taka sama (czyli
    ilość tranzystorów w nim też), zegar maksymalny taki sam - to osiągany
    pobór mocy maksymalny będzie tylko zależał od zasilania. Sprawdź czy
    mają podobne/identyczne napięcia maksymalne - jeśli tak, to pobór
    będzie identyczny.
    Pobór minimalny (w idle) wynika znów z zakresu mnożników (jak bardzo w
    dół może zejść) oraz jakie ma wtedy napięcie. Ale to jest dla całej
    rodziny i5 takie same, różnice tylko między edycjami "ultra low power" a
    zwykłymi.

    > Domyślam się, że przy pracy na 3.30GHz będą rozpraszać najwięcej
    > mocy, a więc 4670T pracując przy zegarze 3.30GHz będzie rozpraszał
    > tylko 45W a i%-4440 przy TYM SAMYM ZEGARZE 3.30GHz a więc
    > tej samej wydajności, będzie rozpraszał prawie dwa razy tyle (85W).
    Podkreślam - TDP to nie jest moc którą TEN procesor wydzieli, to jest
    maksymalna moc, jaką TAKI procesor mógłby emitować w ciepło, w tej
    obudowie, przy najwyższym napięciu jakie go nie zniszczy itd. NP. układy
    z tym samym jądrem, a np inną pastą termiczną między jądrem a metalowym
    dekielkiem - miewają podawane różne TDP. Układy z zupełnie innymi
    taktowaniami, ale z tej samej rodziny i z tym samym jądrem itp - tylko
    różniące się taktowaniem - mają to samo TDP. Zauważ, że 4400 i 4400S
    mają w parametrach "thermal solution specyfication" inny - nie wiem w
    czym różnica, ale stąd może wynikać "zezwolenie na wyższą moc" w 4400,
    bo wersja S jest bardziej budżetowa, i słabiej nadaje się do
    podkręcania, nie jest przeznaczona na rynki afrykańskie i pracę w
    wyższej temperaturze?

    To coś, jakby podawany parametr "maksymalna prędkość pojazdu" który jest
    taki sam dla wszystkich aut tego typu, np dla wszystkich Golfów VI
    niezależnie od wersji, i wynika tylko z jego aerodynamiki itp i oznacza
    "do tej prędkości się nie rozleci", niezależnie od wsadzonego silnika i
    fizycznie osiągalnych prędkości przez poszczególne modele-wykonania.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 12. Data: 2014-04-19 15:17:57
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    > Ktoś się orientuje jak te procesory przełączają pomiędzy
    > normalnym zegarem a trybem turbo? Czy to się dzieje
    > automatycznie czy jest jakiś guziczek jak dawniej w 286? :-)

    Możesz w biosie ustawić że procesor będzie cały czas chodził na 3300. To
    nawet nie jest overclocking, każdy i5 tyle wytrzyma, bez podnoszenia
    napięcia i na boxowym wiatraku.

  • 13. Data: 2014-04-19 15:28:04
    Od: G Nowak <g...@c...ac.uk>

    > Duże różnice są jeśli chodzi o grzanie się, najzimniejszy
    > jest 4670T (45W) potem 4440S (65W) i 4440 aż 84W.
    >
    > Którego procka Wy wybralibyście?

    Najlepiej zaden. Wlasnie prezsiadlem sie z leciwego w3530 (x58) na
    i5-4570s (celem ciszy i spokoju) niestety poza punkcikami w benchmarkach
    arytmetycznych ogolna sprawnosc systemu sie pogorszyla (nawet czas
    ladowania systemu pomimo wymiany Vertexa 2 na X110). Poza tym zapetlenie
    procesu (a nie daj dwoch na raz) skutkuje zapracowaniem znacznej czesci
    procesora niz w przypadku starego gruchota o osmiu watkach. Jakies
    przereklamowane to i5.

    --
    Pozdr

  • 14. Data: 2014-04-19 15:31:17
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2014-04-19 15:06, Pszemol pisze:

    > Dzięki za linka, ale nie wiem co on miał rozjaśnić :-)
    > Nawet nie mierzyli tego procesora o który mi chodziło i5-4670T
    > tylko jego wersję bez "T"... Ten procesor występuje w 5 odmianach
    > z końcówkami liter T, S, R, K i bez literki... Różnią się właśnie
    > m.in. TDP:
    > http://ark.intel.com/compare/75047,75048,76641,75049
    ,75050

    > A więc to jeszcze lepszy przykład niż moje oryginalne porównywanie
    > rdzenia 4440S do rdzenia 4670T - tu mamy 5 różnych odmian tego
    > samego rdzenia 4670! Wersja z K i bez literki TDP mają 84W, wersja
    > R i S mają TDP 65W no i ta najchłodniejsza wersja T ma zaledwie 45W.
    >
    > Może ktoś wie jak logicznie wytłumaczyć te różnice prądożerności?

    A obejrzałeś sobie częstotliwości pracy?
    Ta najchłodniejsza "T" ma 1GHz mniej od reszty.
    R to inny rdzeń z najmocniejszą integrą Intela - Iris, więc bierze więcej.
    K jest wersją z odblokowanym mnożnikiem
    S też ma mniejszy zegar od K i bez literki
    Poza tym drobne różnice w wbudowanych funkcjach (S'ka jakby do biurowych
    zastosowań)
    Nie ma się co rozczulać jednym słowem i brać to co nam potrzebne/stać nas

  • 15. Data: 2014-04-19 16:09:18
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Irokez" <n...@w...pl> wrote in message

    ,75050

    > A obejrzałeś sobie częstotliwości pracy?
    > Ta najchłodniejsza "T" ma 1GHz mniej od reszty.

    Tak, obejrzałem, rzeczywiście między różnymi 4670 mają różne Turbo.
    Ale porównując np. 4440S, 4440 i 4670T wszystkie mają Turbo na 3.30GHz.
    A jednak 4670T ma TDP tylko 45W. Dlaczego?
    Czy TDP nie jest podawane przy pracy z częstotliwością zegara Turbo?

    > R to inny rdzeń z najmocniejszą integrą Intela - Iris, więc bierze więcej.
    > K jest wersją z odblokowanym mnożnikiem
    > S też ma mniejszy zegar od K i bez literki

    Tak, też to widzę, ale ma takie samo Turbo 3.80GHz jak K i jak bez literki.

    > Poza tym drobne różnice w wbudowanych funkcjach
    > (S'ka jakby do biurowych zastosowań)

    Co to są "biurowe zastosowania"?

    > Nie ma się co rozczulać jednym słowem i brać to co nam potrzebne/stać nas

    Właśnie celem tej dyskusji jest ustalenie co jest mi potrzebne aby nie
    przepłacać za coś co nie jest mi potrzebne lub będzie przeszkadzać...

  • 16. Data: 2014-04-19 16:16:10
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "G Nowak" <g...@c...ac.uk> wrote in message

> [...]
    > procesu (a nie daj dwoch na raz) skutkuje zapracowaniem znacznej czesci
    > procesora niz w przypadku starego gruchota o osmiu watkach. Jakies

    Niedobrze że jesteś niezadowolony... :-)

    A co do czasu ładowania systemu, ktoś przetestował obietnice ASUSA
    na temat ładowania Windows 8 zaledwie w dwie sekundy?

    http://www.asus.com/us/Motherboards/H81MD_PLUS/

    Rozdział "ASUS Boot Setting"

    Cytuję: "Multiple startup options
    Thanks to ASUS Windows 8 hardware optimization, ASUS Boot Setting provides
    better flexibility in customizing your PC's startup process. You can shorten
    system boot-up time to 2-seconds* for a smoother user experience under
    Windows 8, and even previous versions of Windows. Also, you can enter the
    BIOS directly with one click through a user-friendly interface, and quickly
    select your preferred system boot up method: either get to the OS in seconds
    or opt for regular boot up. Whatever your choice, settings are saved and
    persistent, with no need to choose every time you power on."
    *On select models

    Jakie warunki muszę spełnić aby uzyskać start komputera w 2 sekundy?

    I jak te 2 sekundy ASUS liczy?
    Od włączenia pudła do prądu czy od końca POST Biosu?
    A może jest to stare dobre wyjście Windows ze stanu "sleep" gdzie
    śpi cały czas podłączone do prądu z całym systemem już w RAMie?

  • 17. Data: 2014-04-19 16:17:46
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "BartekK" <s...@d...org> wrote in message
> [...]
    > "do tej prędkości się nie rozleci", niezależnie od wsadzonego silnika i
    > fizycznie osiągalnych prędkości przez poszczególne modele-wykonania.

    Ok Bartku, to w takim razie jeśli nie ma sensu patrzeć na parametr TDP
    to jak łatwo sprawdzić który procesor będzie się mniej grzał przy podobnej
    lub tej samej wydajności?

  • 18. Data: 2014-04-19 17:20:38
    Od: G Nowak <g...@c...ac.uk>

    > Niedobrze że jesteś niezadowolony... :-)
    >
    > A co do czasu ładowania systemu, ktoś przetestował obietnice ASUSA
    > na temat ładowania Windows 8 zaledwie w dwie sekundy?

    Chyba wszystkie plyty oparte o chipsety "8" maja funkcje szybkiego
    startu, ale nie sprawdzlem, nie wylaczam komputera. Czysty win 8.1 (bez
    calego syfu uruchamianego przy starcie) i tak wstaje w mniej niz 10
    sekund. Co do wydajnosci - po przesiadce na i5, normalne prace tj ok 30
    zakladek w Chrome, Word, Excel, Winamp, jakas synchronizachja plikow w
    tle, powoduja zuzycie CPU w granicach 75%. Start systemu jest dluzszy bo
    juz po samym zalogowaniu system malo robi, aplikacje czytajace dysk
    powoduja 100% oblozenia (moze to SATA na plycie jakies trefne? jutro
    wloze PERC i zobacze). System przenioslem zywcem z Precision T3500 (klon
    Acronisem) Zainstalowane nowe sterowniki do chipsetu oraz roznorakich
    wbudowanych funkcjonalnosci od Intela. Wiem, ze Xeon to wyzsza polka,
    ale rowniez trzy generacje roznicy.

    --
    Pozdr

  • 19. Data: 2014-04-19 17:32:22
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > System przenioslem zywcem z Precision T3500 (klon Acronisem)
    > Zainstalowane nowe sterowniki do chipsetu oraz roznorakich wbudowanych
    > funkcjonalnosci od Intela.

    I to może być problem - ja nigdy nie miałem szczęścia do tego
    typu przenosin i Windows zawsze lepiej mi działały gdy były od
    zera zainstalowane na docelowej maszynie... Ale to doświadczenie
    pochodzi ze wcześniejszych wersji systemu, nie mam jeszcze Win8.

  • 20. Data: 2014-04-19 20:26:42
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    > Czy TDP nie jest podawane przy pracy z częstotliwością zegara Turbo?

    Nie. Maksymalny mnożnik (czyli te Turbo 3300 MHz) włącza się tylko jeśli
    obciążony jest 1 lub 2 rdzenie. Jeśli obciążone są 4 rdzenie to
    częstotliwość 3300 się nie włączy i wynosi tyle ile nominalnie (czyli te
    2300, 2800, 3100 MHz). A TDP jest liczone przy maksymalnym obciążeniu proca,
    a to następuje przy obciążeniu 4 rdzeni które nawet przy obniżonym zegarze i
    tak ciągną więcej prądu niz 2 rdzenie pracujące na 3300. Więc róznica w TDP
    bierze się stąd że jeden procesor chodzi na 4x2300, a drugi na 4x3100.