  • 21. Data: 2020-06-03 00:35:38
    Temat: Re: LEDki oświetleniowe...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marcin Debowski" 7xwBG.3439$3...@f...ams1

    > Np. pełna moc (podług prądu), może być przy 34.0V,
    > a przy 32.5V to już będzir np. 1/10 mocy nominalnej.

    Czyli opór LEDki zależy od napięcia? -- pewnie od
    temperatury... Jak w żarówce, ale ona odwrót, bo
    LEDka jest półprzewodmiekiem...

    -=-

    Jak wygląda wydajność lumenów do watów?
    Spada czy rożnie wraz ze wzrostem natężenia?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 22. Data: 2020-06-03 01:32:44
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Piotr Gałka" rb62uj$sc7$1$P...@n...chmurka.net

    > Elektronika to "mój świat" od czasu gdy miałem 10 lat.

    Wtedy nie było wydajnych LEDek? ;)

    > Weź kawałek z taśmy LED zasil z zasilacza laboratoryjnego
    > napięciem 12V i 11V i zmierz jaki prąd pobiera taśma w każdej
    > z tych sytuacji. A potem napisz tu jak bardzo się pomyliłem.

    Moc zależy i od natężenia, i od napięcia, nie
    od samego natężenia -- tylko to kwestionowałem.

    > Jak się chce zaproponować jakieś rozwiązanie i wytłumaczyć dlaczego to trzeba:

    > - albo coś pomierzyć,

    Mierzę -- cudzymi rękami. ;)

    > - albo coś założyć.

    Nie ma tu nic do zakładania -- nogę na nogę... ;)
    Trzeba mieć konkretne charakterystyki...

    > To drugie podejście wymaga mniej czasu więc jest naturalnym wyborem.

    Niewiele też daje.

    > Zastąpiłem ten wywód jednym słowem 'około' - znacznie
    > lepszym przybliżeniem prawdy niż Twoje wyliczenia.

    Chyba słabszym.

    > Znów to samo: to nie apteka tylko elektronika. Tu nie ma
    > nic dokładnie. Zakładasz błędnie, że stosunek prądów
    > w równolegle połączonych diodach wynosi 1.000000000000.
    > Nie wynosi. W jednej będzie płynął trochę większy. Ona
    > się będzie bardziej grzała. Z każdym stopniem Celsjusza
    > jej napięcie progowe będzie malało o chyba 2mV. Co spowoduje,
    > że jej prąd wzrośnie (w znacznie większym stopniu niż te 2mV
    > się mają do spadku napięcia na diodach). Co z kolei spowoduje,
    > że będzie się jeszcze bardziej grzała (a ta druga mniej). Itd.

    7x7 da w sumie uśredniony spadek napięcia i uśredniony rozkład
    natężenia, ale to złe rozwiązanie, bo trzeba 50 diod...

    > Nie taśmy, tylko taśmy z szeregowo podłączonymi diodami.

    Obojętne, czy za diodami dasz mostki, czy nie...

    -|>--.--taśma-.
    -|>--:--taśma-:-- <--- z mostkiem
    -|>--'--taśma-' (elektrycy to określają: ,,na krótko'')

    -|>-----taśma-.
    -|>-----taśma-:-- <--- bez mostka
    -|>-----taśma-'

    > Jak taśmy połączysz równolegle to i diody zostaną połączone
    > równolegle i masz efekt, który opisałem powyżej.

    Przepuszczą różne prądy, ale napięcie na taśmach będzie równe?
    To chyba lepiej.

    -=-

    Szeregowe łączenie 7 diod zniweluje wiadomy efekt -- jedna
    w szeregu da większy spadek napięcia, inna mniejszy...

    Ale to nie ma sensu, bo trzeba 50 diod. Nadto -- zdusi
    jasność, wydłuży czas życia LEDek, ale energii nie oszczędzi.

    Lepiej dać LEDki miast zwykłych diod... Przynajmniej dałyby lumeny...

    > Już zapomniałeś, że jasność świecenia LEDów jest mniej
    > więcej proporcjonalna do prądu a nie do napięcia.

    Nie zapomniałem -- nawet o tym pisałem.

    > Więc jeśli chcesz jakoś zgodnie z ustawieniem jakiegoś elementu
    > regulacyjnego sterować jasnością to zależy Ci na sterowaniu prądem
    > a nie napięciem.

    Zmieniamy napięcie -- zmiana natężenia jest efektem zmiany
    napięcia. (napięcia i tempertarury diod) Nas interesuje
    stała jasność, którą chcemy osiągnąć poprzez stabilizację
    natężenia, ale stabilizacja natężenia opiera się o korekty
    napięcia, więc zmieniamy napięcie...

    > Osobną kwestią jest, że (w tym przypadku) nie da się
    > zmienić prądu bez zmiany napięcia.

    Nie da się! -- dzięki, że dochodzimy do porozumienia!
    [kiedyś ktoś (Gotfryd Smolik?) na grupach stabilizował
    jednocześnie jedno i drugie niezależnie ]

    > Wiele zasilaczy DCDC stabilizujących napięcie pracuje w tzw.
    > Current Mode - czyli faktycznie steruje prądem aby uzyskać
    > oczekiwane napięcie. Więc nie ma nic dziwnego jak będziemy
    > sterować napięciem aby uzyskać oczekiwany prąd.

    Nie ma!

    > Dla potrzeb obecnej dyskusji to są nie istotne szczegóły.
    > Istotne jest jaką wielkość bierzemy jako informację zwrotną
    > (żeby już zagmatwać totalnie to pomiar prądu często się
    > realizuje jako pomiar napięcia na małym rezystorze szeregowym).

    Znam dwa pomiary prądu:
    - spadek napięcia na małym oporze
    - efekt Halla

    Nic nie gmatwasz!

    > Nigdy tego nie robiłem. Zapewne wymagało by kilku prób. Z jednej

    wymagałoby?

    > strony nasze zmysły są logarytmiczne, a z drugiej wiem, że jak
    > wyłączę połowę żarówek w pokoju to już odczuwam, że jest ciemno,
    > a przecież zaledwie 2x zmiany jasności powinno się prawie nie
    > zauważać.

    Logarytmicznie można co 10%... Czy dowolnie małym krokiem...
    Nie trzeba co 50%...

    > Najprościej regulowałbym prąd w pełni proporcjonalnie do jakiegoś
    > sygnału zadającego. Jakby się okazało, że ma być logarytmicznie
    > to ludzie już wieki tamu wymyślili potencjometry o charakterystyce
    > logarytmicznej.

    Toż wymyślili!!! Ale chyba niewiele one nam tu pomogą...

    > Wystarczy wykorzystać taki do zadawania wartości
    > oczekiwanej prądu = jasności.

    Nie wystarczy, gdy sterujemy napięciem jasność,
    która nie jest proporcjonalna do napięcia...

    > A przy sterowaniu jakimś procesorem to oczekiwaną
    > ch-kę da się zrealizować programowo.

    Koszty...

    > Kto Ci to naopowiadał?

    LEDki nie nudzą się świeceniem?
    Jasność jest skorelowana sztywno z prądem?
    To dobra wieść!!!

    > Według mnie takie zjawisko występuje tylko w okresie
    > długotrwałym - starzenie i wypalanie się LEDów.

    Jasność LEDek nie zależy od ich temperatury?
    (przy tym samym prądzie)
    Temperatura rośnie, prąd nie -- co z jasnością?...
    Wydajność (ile lumenów z wata) nie zależy od temperatury?
    Jeśli nawet nie zależy -- nie zmienia się charakterystyka
    barwowa wraz z temperaturą? Liczba lumenów może być stała,
    ale wrażenie może być zmienne, bo LEDka będzie przesuwała
    swe świecenie...

    Tylko pytam... Wcale nie chcę tych zmian!

    > Po to zmniejszyłbym prąd 2x aby do takich problemów
    > nie doszło za 3 lata tylko za 30.

    Chyba po 300... ;)

    -=-

    Chyba zrobię tak:

    - kupię 120 cm i pomacam, co ma wewnątrz, po
    czym opiszę i zastanowię się...
    - dokupię jakieś plafony i bulby, by w sumie
    było 100 pln na darmowy transport

    Może kupię coś na łazienkowe lusterko...

    -=-

    Dziś moje imieniny, ale Allegro daje kolejny miesiąc na SMART...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 23. Data: 2020-06-03 04:22:21
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Piotr Gałka" rb65nm$urj$1$P...@n...chmurka.net

    > Traktujesz diody jak oporniki.

    Nie -- rezystancja oporników rośnie wraz z temperaturą.

    Widać to wyraźnie na przykładzie żarówek, który rozbłyskują,
    po czym przygasają, przez co zwykle przepalają się podczas
    włączania a wstawienie termistora w szereg (tak miały lampowe
    telewizory -- żarniki lamp chroniono termistorami) chroni
    żarówkę skutecznie -- jako dziecko, wkładałem takie właśnie
    termistory (wydłubane z telewizorów) w szereg z żarówkami,
    dzięki czemu miałem miękki start (chroniący me prześliczne
    oczęta) i długie życie moich żarówek... Termistor mógł
    być (i był) ukryty w puszcze, pod włącznikiem, gdzie dawał
    nieźle (ależ ściany są niepalne!!) czadu jak i pod lampką
    nocną, chroniony od dołu bakelitowym fragmentem jakiejś
    wtyczki... [od góry była pilśniowa część lampki -- czyż
    pilśnia nie lubi ciepła?]

    Moje instalacje elektryczne były przeze mnie modyfikowane...
    [ale czymże to było wobec wybuchowych czy toksycznych
    elementów mego dzieciństwa?]

    Tutaj (gdzie teraz mieszkam) nie mam modyfikacji elektrycznych,
    jeśli nie liczyć neonówki pod włącznikiem łazienkowego ogrzewania
    podłogowego... Takich neonówek miało być więcej, ale najpierw
    zabrakło neonówek, a później zabrakło chęci do życia...

    Modyfikacji też miało być więcej...
    Choćby różne liczniki energii elektrycznej -- do mieszkania i do garażu,
    tuż pod mieszkaniem... Jeden by był dwustrefowy, czy jak się to zowie...

    Gdyby nie kręgosłup -- dawno bym inaczej rozwiązał oświetlenie garażu...
    Wywaliłbym jeden z liczników i do garażu bym poprowadził elektryczność
    z mieszkania. Stówa rocznie...

    Chętnie też bym powrócił tu do dawnych mych planów silnika kuchennego okapu
    w sąsiednim WC. Wszystko jest, co potrzebne... Dodatkowy komin w WC z zasilaniem
    elektryczne wraz z włącznikiem w kuchni... Trochę teraz to trudne, bo są kafelki,
    pod którymi jest miejsce na ten silnik...

    Jeszcze trudniej przebić się z wentylacją z przedpokoju do garażu -- pomysł
    o tyle śmiały, że do mieszkania mogłyby wpełzać wyziewy garażowe... Jakoś
    nikogo nie martwi, że do mieszkań NA PEWNO wchodzą różne złe wyziewy...

    Na etapie budowy mieszkania oba pomysły były łatwe do zrealizowania,
    ale wtedy nie miałem siły do przeprowadzenia tego w rzeczywistość...

    Gdy byłem dzieckiem, nie pytałem nikogo o zgodę...
    Co chciałem (z elektryczności czy telefonii) to robiłem...
    Nawet szyby w oknie chciałem mieć grubsze niż inni...
    Co najmniej jedną -- miałem!!!

    Moje dodatkowe instalacje elektryczne były miedziane -- reszta
    była aluminiowa... Monitorowałem i temperaturę (ww. termistorów
    i ich okolicy) i ewentualne zżeranie miedzi przez aluminium...
    (nie było zżerania -- były stosowne (niebosiężne) kostki
    elektryczne i rzecz jasna prąd przemienny...)

    Używałem miedzi w linkach, nie w drutach -- miałem tego kilogramy!!!
    (choć Polska na miedzi leży -- miedziane przewody były deficytowym
    towarem, ale jakoś ;) sobie z tym problemem radziłem -- i wcale nie
    zawsze ;) kradłem; mogę nawet pokazać, gdzie był sklep elektryczny
    w tamtych czasach...)
    Nadal mam kilogramy miedzi w linkach -- ale po 40 latach być może ;)
    nie nadają się do użytku... Zazwyczaj końce oblutowywałem cyną.

    Mam nawet cienkie linki w teflonie!

    -=-

    Z diodami (z półprzewodnikami) jest różnie.

    > Założyłeś, że na 7 połączonych równolegle diodach będzie spadek napięcia

    Chyba szeregowo... Równoległe połączenie zmniejszy opór kompletu...
    (bez wdawania się w skutki termiczne itp. -- wynikające
    z półprzewodnikowej natury diod)

    > 7x mniejszy i dlatego trzeba będzie 7 takich zestawów dać w szereg.

    > Nie będzie 7 razy mniejszy. Będzie tylko trochę mniejszy.

    Dlaczego? (zakładam, że miałeś na myśli połączenie szeregowe 7 diod)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 24. Data: 2020-06-03 10:25:35
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    > "Marcin Debowski" 7xwBG.3439$3...@f...ams1

    > Czyli opór LEDki zależy od napięcia? -- pewnie od
    > temperatury... Jak w żarówce, ale ona odwrót, bo
    > LEDka jest półprzewodmiekiem...

    Rozważanie oporu LED nie ma sensu (chyba, że chodzi o opór dynamiczny,
    ale to zupełnie inna bajka). Kluczowe jest napięcie przewodzenia.

    P.P.

  • 25. Data: 2020-06-03 11:38:16
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > "Piotr Gałka" rb65nm$urj$1$P...@n...chmurka.net

    > Nie -- rezystancja oporników rośnie wraz z temperaturą.
    > (...)

    Niekoniecznie, patrz: termistor NTC, używany był powszechnie choćby w
    pętlach rozmagnesowujących kineskopy TV.

    Nie traktuj LED ani jak opornik, ani jak zwykłą diodę półprzewodnikową.
    To zupełnie inne zwierzę.

    Reszty nie czytałem - już wielokrotnie ludzie Coi mówili, abyś pisał
    krótko i na temat.
    Oraz, delikatnie mówiąc, nie polemizuj z autorytetami, prezentując
    wiedzę na poziomie bateryjki i żarówki.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 26. Data: 2020-06-03 12:30:10
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 03.06.2020 o 11:38, Adam pisze:

    > Niekoniecznie, patrz: termistor NTC, używany był powszechnie choćby w
    > pętlach rozmagnesowujących kineskopy TV.

    Z cewkami rozmagnesowującymi pracował termistor PTC, jego rezystancja
    rośnie z temperaturą. Rezystancja termistorów NTC rzeczywiście maleje z
    temperaturą.
    :-)

    > Oraz, delikatnie mówiąc, nie polemizuj z autorytetami, prezentując
    > wiedzę na poziomie bateryjki i żarówki.

    On wie lepiej. Prawdopodobnie nie chodzi mu o radę, a o coś zupełnie
    innego ;-)

    P.P.

  • 27. Data: 2020-06-03 13:11:19
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Z cewkami rozmagnesowującymi pracował termistor PTC, jego rezystancja
    > rośnie z temperaturą. Rezystancja termistorów NTC rzeczywiście maleje z
    > temperaturą.
    > :-)

    Qrde, racja. Ale plama :(

    W domu rodzinnym dziecięciem prawie jeszcze będąc założyłem termistor
    szeregowo z żarówką w ubikacji. Powoli się rozświetla, a żarówka działa
    już lat kilkadziesiąt.

    > On wie lepiej. Prawdopodobnie nie chodzi mu o radę, a o coś zupełnie
    > innego ;-)

    Też mam takich znajomych ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 28. Data: 2020-06-03 13:15:53
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Wtedy nie było wydajnych LEDek? ;)

    Nie było.
    Nie pamiętam nawet aby były zwykłe czerwone, albo nie wiedziałem, że są.

    > Moc zależy i od natężenia, i od napięcia, nie
    > od samego natężenia -- tylko to kwestionowałem.

    Szacowanie. Mówi Ci to coś.
    Przy szacowaniu mogę sobie założyć, że czy napięcie jest 12V czy 11V to
    jest ono mniej więcej takie samo. Dlatego pąd 2x w dół (przy mniej
    więcej stałym napięciu) to w przybliżeniu moc 2x w dół.
    Przecież nie napisałem, że moc równa się 25W tylko, że _około_.
    Weź zadaj sobie trochę trudu i odszukaj tamtą wypowiedź, bo utkwiło Ci w
    głowie coś innego i krytykujesz to co Ci w głowie utkwiło tak jakby to
    była moja wypowiedź.

    > Nie ma tu nic do zakładania -- nogę na nogę... ;)

    Na potrzeby swojej wypowiedzi mogę przyjąć dowolne założenia pod
    warunkiem, że jasno je przedstawię.

    > Trzeba mieć konkretne charakterystyki...

    Jak się chce liczyć jak Ty z 14 miejscami po przecinku to faktycznie.
    Ale nauka jeszcze nie doszła do tak dokładnego zdejmowania
    charakterystyk. Masz szansę się wykazać.

    > Niewiele też daje.

    Zależy komu.

    O!. Nie musisz wyszukiwać. Uchowało się.

    > Chyba słabszym.

    W sensie liczbowym słabszym w sensie logiki lepszym.

    > 7x7 da w sumie uśredniony spadek napięcia i uśredniony rozkład
    > natężenia, ale to złe rozwiązanie, bo trzeba 50 diod...

    Za długo się rozpisałem i zapomniałem tu o drugiej kwestii do
    wyjaśnienia - napisałem dlatego osobno.

    Spadek napięcia na konstrukcji 7x7 będzie prawie 7 razy większy niż na
    pojedynczej diodzie.

    Uwaga!
    Użyłem słowa _prawie_.
    Próbuję zapobiec temu, że wynajdziesz równanie prądu diody i zaczniesz
    wyliczać, że nie dokładnie 7x.
    Różnica będzie już na pierwszym (a może drugim) miejscu po przecinku,
    ale to nie ma nic do rzeczy.

    A tak w ogóle jak pisałem o użyciu diody 1A i spadku około 0.7V to
    zakładałem jej pracę znacznie poniżej prądu 1A.
    Celem (choć nie lubisz przyjmować jakichś założeń to w tamtej mojej
    wypowiedzi, przyjąłem takie założenie) o którym pisałem było zrobienie
    możliwie wieczystego oświetlenia. Zakładając modyfikacje mające na celu
    pracę LEDów wyraźnie poniżej ich limitów nie można jednocześnie obciążać
    maksymalnie innych elementów bo przeczy się swojemu własnemu założeniu.

    > Obojętne, czy za diodami dasz mostki, czy nie...
    >
    >   -|>--.--taśma-.
    >   -|>--:--taśma-:-- <--- z mostkiem
    >   -|>--'--taśma-'      (elektrycy to określają: ,,na krótko'')
    >

    >   -|>-----taśma-.
    >   -|>-----taśma-:-- <--- bez mostka
    >   -|>-----taśma-'

    NIE OBOJĘTNE!!!!
    Szczególnie jeśli nadal rozmawiamy o przyjętym (tym razem przez Ciebie)
    założeniu, że mamy 7A i przepuszczamy je przez 7 diod 1 Amperowych.

    > Przepuszczą różne prądy, ale napięcie na taśmach będzie równe?
    > To chyba lepiej.

    Minimalne różnice napięć na taśmach na nic nie wpływają.
    Minimalna różnica prądu w diodach może się stopniowo powiększać
    prowadząc potencjalnie do katastrofy.

    Przy równoległym łączeniu diod mocno obciążonych powinno się dodać do
    każdej rezystor w celu wyrównania prądów w diodach. Tę funkcję (z
    nawiązką) spełnią tu rezystory, które są w taśmach LED.

    > Szeregowe łączenie 7 diod zniweluje wiadomy efekt -- jedna
    > w szeregu da większy spadek napięcia, inna mniejszy...

    Zapomnij o 7 diodach w szereg. Obniżysz napięcie o:
    - jeśli każda 0,7V to razem 4.9V,
    - ale wtedy LEDy faktycznie zgasną - prąd będzie minimalny więc,
    - spadek na diodach może np. 0.6V - czyli na wszystkich 4.2V

    > Ale to nie ma sensu, bo trzeba 50 diod. Nadto -- zdusi
    > jasność, wydłuży czas życia LEDek, ale energii nie oszczędzi.

    Zdusi jasność nadzwyczaj skutecznie. Przypuszczam, że dostrzeżenie, że
    się jednak świecą może wymagać ciemni.

    > Lepiej dać LEDki miast zwykłych diod... Przynajmniej dałyby lumeny...

    Nie wiem ile dokładnie wynosi spadek napięcia na jasno świecącej białej
    diodzie, ale możemy roboczo przyjąć założenie (jak nie tolerujesz
    założeń to nie czytaj), że jest to na przykład 3,3V.
    W taśmach są zestawy po 3 takie diody - czyli razem 9,9V. Pozostałe
    _około_ 2V (według Ciebie 2,10000000000000V) wytracane jest na
    rezystorach (do każdego zestawu 3 diod osobny rezystor), które
    jednocześnie działają jako rezystory wyrównujące prąd w poszczególnych
    sekcjach LEDów.
    Jak dodasz jedną to się zrobi 4x3.3=13.2V i przy zasilaniu 12V klapa.

    > Zmieniamy napięcie -- zmiana natężenia jest efektem zmiany
    > napięcia.

    I odwrotnie.

    > Nie da się! -- dzięki, że dochodzimy do porozumienia!

    Zwróć uwagę, że zaznaczyłem 'w tym przypadku'.
    Elektronika zna pojęcie ujemnej rezystancji. Skoro są dodatnie i ujemne
    to da się uzyskać zerową i wtedy można zmieniać prąd bez zmiany napięcia.

    W magnetofonach była realizowana stabilizacja prędkości przesuwu taśmy
    poprzez zasilenie silnika z zasilacza o ujemnej rezystancji wyjściowej.

    > Znam dwa pomiary prądu:
    > - spadek napięcia na małym oporze
    > - efekt Halla

    W przetwornicach większej mocy (gdy szkoda tego spadku napięcia na
    rezystorze) stosuje się transformatory prądowe do pomiaru prądu.

    > Nie wystarczy, gdy sterujemy napięciem jasność,
    > która nie jest proporcjonalna do napięcia...

    Nie zrozumiałeś tego co napisałem.
    Robimy przetwornicę, która ustala prąd (czyli jasność) proporcjonalnie
    do zadanego jej sygnału. Ona się martwi tym jak ma zmienić napięcie aby
    prąd był taki jak jej zadajemy. Od tego momentu już nas nie interesuje
    to napięcie. Dla nas ważne jest że przetwornica już się tym zajmie aby
    prąd był taki jak chcemy.
    A ten sygnał informujący przetwornicę jaki ma być prąd w LEDach to może
    być albo prąd albo napięcie - zależy od naszego projektu.
    No i jeśli chcemy aby sygnał zadający miał charakterystykę logarytmiczną
    w funkcji obracanego przez nas pokrętła to stosujemy potencjometr
    logarytmiczny.
    Ten sygnał zadający może też wytwarzać mikrokontroler na jakimś swoim
    wyjściu. Regulacja dwoma guzikami - góra/dół też może być realizowana
    logarytmicznie bo mikrokontroler wie jaki ma poziom na wyjściu i
    pojedyncze naciśnięcie guzika może w zależności od tego zmieniać to
    ustawienie o mniejszą lub większą wartość.

    > Koszty...

    W obecnych czasach mikroprocesory stosuje się do wszystkiego.

    Mikroprocesor:
    https://www.tme.eu/pl/details/attiny4-tshr/rodzina-a
    vr-8-bit/microchip-atmel/

    Potencjometr:
    https://www.tme.eu/pl/details/r16148-1a-1-a10k/poten
    cjometry-jednoobrotowe-weglowe/sr-passives/

> [...]
    > ale wrażenie może być zmienne, bo LEDka będzie przesuwała
    > swe świecenie...
    >
    > Tylko pytam... Wcale nie chcę tych zmian!

    Jeśli interesuje Cię któreś miejsce po przecinku to oczywiście wszystko
    zależy od wszystkiego. Nawet już trzecia (a może druga) znacząca cyfra
    może wykazywać taką zależność - ale jak się to ma do charakterystyki
    logarytmicznej naszej wrażliwości na jasność.
    Ja założyłem (!!), że rozmawiamy w kontekście który opisałem na początku
    - czyli dążymy do zrobienia trwałego oświetlenia. Dobre odprowadzanie
    ciepła od taśmy, taśmy celowo 2x słabiej obciążone. Przy takich
    warunkach wszelkie te zależności będą się mniej ujawniały.

    Półprzewodnik pracujący w pobliżu swojej granicznej temperatury podlega
    degradacji. Obniżenie mocy 2x spowoduje, że LED którego struktura miała
    np. 100 st (20+80) będzie miał 60 (20+40) i w tych warunkach czas jego
    pracy będzie dzisiątki razy dłuższy.

    Producenci taśm starają się jak najwięcej Lumenów wydusić z taśmy (bo
    ludzie według tego oceniają taśmę) więc ustawiają punkt pracy LEDów w
    okolicach maksimum ich możliwości. No i po kilku latach LEDy się wypalają.

    > Chyba po 300... ;)

    Ciekawe, że tym razem nie napisałeś że po 287,035678 latach :)
    P.G.

  • 29. Data: 2020-06-03 13:26:16
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > z półprzewodnikowej natury diod)

    > Dlaczego? (zakładam, że miałeś na myśli połączenie szeregowe 7 diod)

    Ja zakładałem, że szeregowo łączysz 7 zestawów po 7 diod połączonych
    równolegle.
    Wszystko jedno czy szeregowo 7 zestawów po 7 równolegle, czy równolegle
    7 zestawów po 7 szeregowo przyjąłeś sposób rozumowania słuszny dla
    rezystorów, a nie dla diod.
    P.G.

  • 30. Data: 2020-06-03 13:51:46
    Od: DaNsOuNd <d...@t...pl>

> [...]
    >
    > Pójdźmy dalej -- czy można wstawić na niskim napięciu
    > jakiś regulator napięcia? Najlepiej zdalnie sterowany?
    > (oprawczynie byłyby w górze, zaś sprawcy zmian staliby
    > znacznie niżej) [na drabinie ewolucyjnej?]
    >
    > Może nawet dałoby się wstawić włącznikoregulator
    > w ścienną puszkę, tak by włączać światło tuż po
    > wejściu do kuchni?...
    >
    > Gdyby można było łatwo (najlepiej zdalnie) regulować
    > jasność i moc -- chyba wybrałbym 6 oprawczyń 120 cm,
    > 36 W, 3600 lm...
    >
    > -=-
    >
    > Może warto wywalić zasilacze z oprawczyń i dać swoje?...

    Skąd założenie że te "oprawczynie" i LEDki są sterowne napięciowo? Duża
    część plafonów, żyrandoli i.t.p. są sterowano prądowo (wbudowany driver
    LED) Możesz nawet takie taśmy sterowne prądowo kupic np. w TME. Nie mają
    one rezystorów ograniczających.