  • 11. Data: 2020-06-02 17:48:32
    Temat: Re: LEDki oświetleniowe...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Piotr Gałka" rb5e58$e2e$1$P...@n...chmurka.net

    > Element włączony w szereg z jakimś obciążeniem nie 'widzi' jaką przepuszcza moc. On
    'widzi' tylko prąd który przez niego przepływa
    > i moc która się na nim wydziela.

    > Jeśli z 12V zasilasz taśmę 50W i wstawisz w szereg element na którym straci się 1V
    to:
    > Zakładając, że obniżenie napięcia o 1V spowoduje dwukrotny spadek prądu

    Skąd to założenie?
    W ogóle -- co tu zakładać? Może zmniejszenie napięcia
    o 10% zgasi LEDki zupełnie a może przyciemni o 1%?...

    > to taśma pobierze około 25W.

    Prawie 23 W. Moc zależy od ilo_czynu[ społecznego?]
    - napięcia (które zmniejszasz o kilka%
    - natężenia, które zmniejszasz do połowy...

    50 W dla 12 V to prąd 4,16(6) A

    Jeśli zmniejszenie napięcia da połowę prądu, masz:
    2,08333333333333A*11V=22,9166666666666W

    > Można do tego podejść na zasadzie proporcji - jak 11V to 25W to 1V to 2.3W.
    > Więc ten element przepuszczający niebagatelną moc będzie sam miał moc 2.3W. Jeśli w
    związku z tym podwoisz liczbę LEDów to
    > oczywiście na tym elemencie szeregowym będzie 4.6W.

    salne-tht/micro-commercial-components/

    > Ale nie jak myślisz o 50W. Wtedy dioda na 1A jest za słaba.

    Można dać kilka szeregowo i równolegle zarazem?
    Dla 7 A to tylko ;) 49 diód?...

    > Ale jeśli mówimy (tak jak ja pisałem) o taśmach LED to można taśmę pciąć na kilka
    kawałków i do każdego dać osobną diodę.

    Można, o ile taśmy połączysz równolegle...

    > Nie wiem.
    > Była tu kiedyś dyskusja. Jest tu ktoś, kto całe oświetlenie w domu sobie zrobił na
    LEDach. On chyba podawał jakieś linki do
    > zasilaczy za grosze, które kupuje. Według mnie napięcie 11V jest nietypowe i na
    pewno łatwiej
    > kupić zasilacze 12V.

    > Do regulacji jasności LED lepiej się sprawdzi regulacja prądu bo jasność LEDów jest
    proporcjonalna do prądu. A przy regulacji
    > napięcia to dla tej samej wartości napięcia może być różna jasność np. zależnie czy
    LEDy gorące czy zimne.

    Owszem -- regulacja prądu, ale wcześniej czy później interesuje
    nas regulacja jasności a zmieniamy napięcie zasilania. ;)

    > Nie mówię, że to jest optymalne rozwiązanie, ale pierwsza w miarę prosta opcja jaka
    mi przychodzi do głowy jakbym chciał zrobić
    > sobie regulację jasności taśm LED to byłoby zrobienie impulsowej przetwornicy z
    regulacją prądu zasilanej z kupnego zasilacza do
    > LEDowych taśm (pozwala to nie zajmować się kwestią izolacji od sieci AC).

    Regulowałbyś napięcie wychodzące z zasilacza tak, by jasność
    wzrastała loga_rytmicznie wraz z liniowym regulowaniem ręką...

    Problem w tym, że prąd dla danego ustawienia jasności może być
    stały w czasie a jasność może ulegać zmianom w efekcie zmian
    temperatury czy czegokolwiek w czasie świecenia...

    > Na każdym zasilaczu (step-down) musi wystąpić jakiś spadek napięcia, ale skoro i
    tak chcemy się ograniczyć (ze względu na
    > żywotność LEDów) do 11V to ten 1V powinien pozwolić się zmieścić z naszym
    regulatorem prądu.

    warunków...

    > Z dostosowywaniem się do jasności to mam kiepskie doświadczenia.
    > Zrobiliśmy do naszego systemu wyświetlacz aktualnego czasu automatycznie
    dopasowujący się do oświetlenia.
    > Najpierw zrobiłem to na fotorezystorach z TME.
    > Po kilku latach nie do kupienia.
    > No to przerobiłem płytkę na jakiś (przewlekany - bo punkt pomiaru musi być powyżej
    płytki) czujnik półprzewodnikowy (oczywiście
    > wymagało to też przeliczenia charakterystyk pomiaru jasności i zmiany
    oprogramowania).
    > Po kilku latach - Obsolete.
    > No to znalazłem jakiś SMD i zrobiłem dla niego maleńką płyteczkę do montażu jej na
    długich drutach - że jakby element przewlekany.
    > Po pierwsze się okazało, że trafiłem na element typu popcorn (coś ostatnio zaczęli
    w elementach optycznych takiego stosować, że
    > przylutowanie tego graniczy z cudem) i 50% się psuło, a po drugie po kilku latach
    znów Obsolete.
    > Niedawno znów wyszukiwałem czym by to badziewie zastąpić. Wybrałem coś nowego.
    Zmontowaliśmy 50 sztuk - starczy na 2..3 lata i
    > przy kolejnym montażu pewnie znów się okaże że element już nie do dostania.

    > No i zdarza się, że klienci zgłaszają, że nasz wyświetlacz musi mieć jakiś problem
    z zakłóceniami bo reaguje na iskrzenie w
    > przełączniku
    > przy gaszeniu światła i przygasa :)

    Smartfony nie mają z tym problemów; mam stację pogody za kilka dych
    pln, która też radzi sobie (choć wg mnie świeci zawsze za ciemno,
    więc z tej automagii nie korzystam) nieźle...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 12. Data: 2020-06-02 18:05:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    >"Piotr Gałka" rb5e58$e2e$1$P...@n...chmurka.net

    >Skąd to założenie?
    >W ogóle -- co tu zakładać? Może zmniejszenie napięcia
    >o 10% zgasi LEDki zupełnie a może przyciemni o 1%?...

    Piotr dobrze pisze - LED, tak jak i diody, wrazliwy na zmiany
    napiecia.
    Moze i tak bedzie, ze 10% zgasi LED calkiem - to tym bardziej
    wyliczenie prawdziwe, tylko trzeba podstawic 5%.

    A tak, ze przyciemi o 1% to nie ma - chyba ze LED z wbudowanym
    driverem.

    Pisze o samym LED, w tej dlugiej lampie mozesz miec tasmy LED z
    rezystorami ...

    A innych fotorezystorow nie bylo ?

    a fotodiody i fototranzystory ciagle sa :-)

    Moze dlatego, ze popcorn :-)

    J.

  • 13. Data: 2020-06-02 18:12:37
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 02.06.2020 o 18:05, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Piotr dobrze pisze - LED, tak jak i diody, wrazliwy na zmiany napiecia.
    > Moze i tak bedzie, ze 10% zgasi LED calkiem

    Dodaj jeszcze zależność napięcia przewodzenia LED od temperatury...
    I dlatego stosuje się regulację prądu. Zabawa z napięciem to przykład
    partactwa.

    P.P.

  • 14. Data: 2020-06-02 18:18:44
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-06-02 o 18:05, J.F. pisze:

    > A innych fotorezystorow nie bylo ?

    Nie pamiętam.

    > a fotodiody i fototranzystory ciagle sa :-)

    Ale chodziło o poziom światła widzialnego, a nie podczerwieni.
    P.G.

  • 15. Data: 2020-06-02 19:06:47
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 02.06.2020 o 18:18, Piotr Gałka pisze:
    [...]
    > Ale chodziło o poziom światła widzialnego, a nie podczerwieni.
    > P.G.

    Istnieją fotodiody z niebieskim filtrem, trochę drogie, ale czasem się
    przydają.

    P.P.

  • 16. Data: 2020-06-02 19:40:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Skąd to założenie?

    Elektronika to "mój świat" od czasu gdy miałem 10 lat. Wystarczyło aby
    nabrać wyczucia.
    Weź kawałek z taśmy LED zasil z zasilacza laboratoryjnego napięciem 12V
    i 11V i zmierz jaki prąd pobiera taśma w każdej z tych sytuacji.
    A potem napisz tu jak bardzo się pomyliłem.

    Pamiętaj, że elektronika w tym temacie nie jest nauką precyzyjną (co
    innego przy pomiarze częstotliwości, czy czasu). Współczynnik
    wzmocnienia prądowego tranzystorów podaje się np, że jest z zakresu 200
    do 400 i to już po podziale tranzystorów na grupy. Bez podziału to może
    być np. 100 do 600 dla tego samego typu elementu.

    > W ogóle -- co tu zakładać? Może zmniejszenie napięcia
    > o 10% zgasi LEDki zupełnie a może przyciemni o 1%?...

    Jak się chce zaproponować jakieś rozwiązanie i wytłumaczyć dlaczego to
    trzeba:
    - albo coś pomierzyć,
    - albo coś założyć.
    To drugie podejście wymaga mniej czasu więc jest naturalnym wyborem.
    Przecież nie jesteśmy w aptece tylko w elektronice.

    Gdyby obciążenie było rezystancyjne to prąd spadłby o 10%. Nie jest i to
    w tę stronę, że musi spaść więcej. Hipoteza o 1% nie przejdzie.
    10% to już 1,2V - przyciemni więcej niż obniżenie o 1V, ale nie zgasi.
    Dlaczego nie? Bo ja Ci to mówię.

> [...]
    > - natężenia, które zmniejszasz do połowy...
    >
    >    50 W dla 12 V to prąd 4,16(6) A
    >
    > Jeśli zmniejszenie napięcia da połowę prądu, masz:

    Zastąpiłem ten wywód jednym słowem 'około' - znacznie lepszym
    przybliżeniem prawdy niż Twoje wyliczenia.

    > Można dać kilka szeregowo i równolegle zarazem?
    > Dla 7 A to tylko ;) 49 diód?...

    Znów to samo: to nie apteka tylko elektronika. Tu nie ma nic dokładnie.
    Zakładasz błędnie, że stosunek prądów w równolegle połączonych diodach
    wynosi 1.000000000000.
    Nie wynosi. W jednej będzie płynął trochę większy. Ona się będzie
    bardziej grzała. Z każdym stopniem Celsjusza jej napięcie progowe będzie
    malało o chyba 2mV. Co spowoduje, że jej prąd wzrośnie (w znacznie
    większym stopniu niż te 2mV się mają do spadku napięcia na diodach). Co
    z kolei spowoduje, że będzie się jeszcze bardziej grzała (a ta druga
    mniej). Itd.

    > Można, o ile taśmy połączysz równolegle...

    Nie taśmy, tylko taśmy z szeregowo podłączonymi diodami.
    Jak taśmy połączysz równolegle to i diody zostaną połączone równolegle i
    masz efekt, który opisałem powyżej.

    > Owszem -- regulacja prądu, ale wcześniej czy później interesuje
    > nas regulacja jasności a zmieniamy napięcie zasilania. ;)

    Już zapomniałeś, że jasność świecenia LEDów jest mniej więcej
    proporcjonalna do prądu a nie do napięcia.
    Więc jeśli chcesz jakoś zgodnie z ustawieniem jakiegoś elementu
    regulacyjnego sterować jasnością to zależy Ci na sterowaniu prądem a nie
    napięciem.

    Osobną kwestią jest, że (w tym przypadku) nie da się zmienić prądu bez
    zmiany napięcia.

    Wiele zasilaczy DCDC stabilizujących napięcie pracuje w tzw. Current
    Mode - czyli faktycznie steruje prądem aby uzyskać oczekiwane napięcie.
    Więc nie ma nic dziwnego jak będziemy sterować napięciem aby uzyskać
    oczekiwany prąd.
    Dla potrzeb obecnej dyskusji to są nie istotne szczegóły. Istotne jest
    jaką wielkość bierzemy jako informację zwrotną (żeby już zagmatwać
    totalnie to pomiar prądu często się realizuje jako pomiar napięcia na
    małym rezystorze szeregowym).

    > Regulowałbyś napięcie wychodzące z zasilacza tak, by jasność
    > wzrastała loga_rytmicznie wraz z liniowym regulowaniem ręką...

    Nigdy tego nie robiłem. Zapewne wymagało by kilku prób. Z jednej strony
    nasze zmysły są logarytmiczne, a z drugiej wiem, że jak wyłączę połowę
    żarówek w pokoju to już odczuwam, że jest ciemno, a przecież zaledwie 2x
    zmiany jasności powinno się prawie nie zauważać.
    Najprościej regulowałbym prąd w pełni proporcjonalnie do jakiegoś
    sygnału zadającego. Jakby się okazało, że ma być logarytmicznie to
    ludzie już wieki tamu wymyślili potencjometry o charakterystyce
    logarytmicznej. Wystarczy wykorzystać taki do zadawania wartości
    oczekiwanej prądu = jasności.
    A przy sterowaniu jakimś procesorem to oczekiwaną ch-kę da się
    zrealizować programowo.

    > Problem w tym, że prąd dla danego ustawienia jasności może być
    > stały w czasie a jasność może ulegać zmianom w efekcie zmian
    > temperatury czy czegokolwiek w czasie świecenia...

    Kto Ci to naopowiadał?
    Według mnie takie zjawisko występuje tylko w okresie długotrwałym -
    starzenie i wypalanie się LEDów.
    Po to zmniejszyłbym prąd 2x aby do takich problemów nie doszło za 3 lata
    tylko za 30.
    P.G.

  • 17. Data: 2020-06-02 20:04:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-06-02, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > Moze i tak bedzie, ze 10% zgasi LED calkiem - to tym bardziej
    > wyliczenie prawdziwe, tylko trzeba podstawic 5%.

    Zrobiłem parę zestawów do utwardzaniana żywić na pojedyńczych modułach
    LED 20-30W, 360-450nm i mogę potwierdzić, ze zmiana napięcia o 5% w
    zakresie prądowym w pobliżu mocy nominalnej modułu to na ogół
    katastrofa. To są wszystko zalezności typu ekspotencjalnego.

    https://i.stack.imgur.com/q53DQ.png

    Zwykle ustawiam napięcia indywidualnie, dla konkretnego modułu, tak aby
    się moc zgadzała.

    Np. pełna moc (podług prądu), może być przy 34.0V, a przy 32.5V to już
    będzir np. 1/10 mocy nominalnej.

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2020-06-02 20:28:07
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Można dać kilka szeregowo i równolegle zarazem?
    > Dla 7 A to tylko ;) 49 diód?...

    Miałem jeszcze o jednym napisać, ale poleciałem dalej.

    Traktujesz diody jak oporniki.
    Założyłeś, że na 7 połączonych równolegle diodach będzie spadek napięcia
    7x mniejszy i dlatego trzeba będzie 7 takich zestawów dać w szereg.

    Nie będzie 7 razy mniejszy. Będzie tylko trochę mniejszy.
    P.G.

  • 19. Data: 2020-06-03 00:27:40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5ed678cd$0$546$6...@n...neostrada.pl

    > Piotr dobrze pisze

    Pisze dobrze, ale liczy źle? ;)
    W LEDkach moc jest niemal równa iloczynowi napięcia i prądu.
    Oczywiście wszystko ma swą indukcyjność i pojemność, ale tu
    raczej znikomo małą, by o niej wspominać.

    Spadek natężenia mamy w efekcie spadku napięcia,
    który też trzeba wziąć pod uwagę przy liczeniu mocy.

    --

  • 20. Data: 2020-06-03 00:29:41
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Paweł Pawłowicz" 5ed67a76$0$538$6...@n...neostrada.pl

    > Dodaj jeszcze zależność napięcia przewodzenia LED od temperatury...

    Dodałem -- przy kontrolowaniu wszystkiego.