  • 1. Data: 2009-02-01 22:11:32
    Temat: Ładowarki akumulatorwe 2 i 4 kanałowe - czy tak samo ładują?
    Od: "sofu" <s...@o...pl>

    Mam pytanie do znawców tzw. procesorowych ładowarek akumulatorowych
    zaopatrzonych w diodowe wskazniki ładowania w systemie minus-delta-U czyli
    automatyczne odciecie ładowania akumulatora. Chodzi o ładowanie malych
    akumulatorów AA i AAA.
    W handlu spotyka sie ładowarki 2 i 4 kanałowe. Wizualnie różnia dwu lub
    czterema diodami led świecacymi podczas ładowania.
    Na zdrowy rozum biorąc lepsze sa 4 kanałowe bowiem kazdy z akumulatorów jest
    ładowany osobno i po naladowaniu scalak przestaje podawac prad. Ale czy
    rzeczywiscie ma to takie znaczenie?
    Nie wiem jak tam są łączne akumulatory i jak jest ustalany prad dla nich?
    Przeciez mozemy ładowac 1 lub trzy akumulatory, a nie 2 czy 4.
    Chodzi o moment przerwania ładowania. Czy nie ma tu tak, ze jeden akumulator
    jest przeladowywany podczas gdy drugi pobiera jeszcze prąd? Jak to jest
    rozwiazane?

    pozdrawiam - Janusz

  • 2. Data: 2009-02-02 08:19:34
    Temat: Re: Ładowarki akumulatorwe 2 i 4 kanałowe - czy tak samo ładujš?
    Od: Marcin <g...@d...TEGO.NIE.MA>

    sofu pisze:
    > Jak to jest rozwiazane?

    Znawcą nie jestem, ale na techniczny rozum to:
    Jeśli mowa rzeczywiście o ładowarkach 2 lub 4 kanałowych to jak sama
    nazwa wskazuje mamy tam 2 lub 4 kanały.
    Oznacza to że na każdym kanale pomiar napięcia oraz odcięcie od
    ładowania jest niezależne od innego kanału.
    Jeśli bredzę to proszę poprawcie :).
    Pozdrawiam, Marcin.

  • 3. Data: 2009-02-02 08:34:03
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Marcin pisze:

> [...]
    > Oznacza to że na każdym kanale pomiar napięcia oraz odcięcie od
    > ładowania jest niezależne od innego kanału.

    Proste ładowarki pilnują parametrów tylko pierwszego ogniwa.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2009-02-02 11:51:06
    Od: "sofu" <s...@o...pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@0...pl> napisał w wiadomości

    > Proste ładowarki pilnują parametrów tylko pierwszego ogniwa.
    >
    > --

    Rozwiazan ładowarek jest wiele. Jedne sa bardziej zaawansowane inne mniej.
    Nie mowimy o "sciemach" udajacych cos czym nie sa. Mowimy o tzw. ładowarkach
    procesorowych gdzie jest wyspecjalizowany scalak, ktory bada czy spada juz
    napiecie na ladowanych akumulatorach. Jak sie to dzieje, to uznaje, ze
    ladowanie zostalo zakonczone i odcina prąd idący na poszczególne
    akumulatory.
    Jesli ma dwa kanały, to jak sama nazwa wskazuje ma dwa niezalezne układy
    zasilania akumulatorów i odcinania ładowania (minus delta U). A jak 4 kanały
    to 4 niezalezne uklady, ktorymi steruje procesor.
    W wypadku 4 kanalowej sprawa wydaje sie byc jasna.
    Problem, ktory rozpatruje, to czy 2 kanalowa potrafi róznie dobrze naladowac
    akumulatory jak 4 kanalowa?

    Załozmy, ze 2 pary akumulatorów sa polączone szeregowo (Nie wiem jak sa
    łaczone podczas ładowania szeregowo czy równolegle?). Jeden z nich naladowal
    sie, ale drugi jeszcze nie. Drugi przyjmuje jeszcze ładunki pradu i napiecie
    na nim powoli wzrasta, drugi ma juz "dość" i napiecie na nim maleje. Albo
    sie to równowazy jakos i procesor dalej laduje, az do osiagniecia spadku
    napiecia na drugim akumulatorze czyli pelnego jego naladowania (czyli obydwu
    na kanale)? Albo w tym momencie sie wylancza i ktorys z pary akumulatorów
    jest niedoładowany?
    I tu własnie jest "pies pogrzebany" Jak to z tym jest? I co sie dzieje gdy
    wkladamy nieparzysta ilośc akumulatorów.
    Przynam sie szczerze ze dla mnie ma sens tylko ładowarka 4 kanalowa. Ale
    moze jest cos o czym nie wiem, co powoduje ze 2 kanalowa porafi równie

  • 5. Data: 2009-02-02 12:39:26
    Od: "bhk" <bkot@_USUN_polsoft.pl>

    Użytkownik "sofu" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > moze jest cos o czym nie wiem, co powoduje ze 2 kanalowa porafi równie
    > dobrze naladowac akumulatory jak 4 kanalowa?

    Co do ładowania nieparzystej ilości akumulatorów to szczerze mówiąc nie
    widziałem
    ładowarki 2 kanałowej która takie coś umożliwia, no chyba ze jest to 2
    kanałowa
    która potrafi ładować 2 akumulatorki.
    Nie miałem do czynienia z 2-kanałową ładowarką mikroprocesorową tylko z
    jakimś
    zwykłym badziewiem, który był razem z akumulatorkami energizer i szczerze
    mówiac
    po przejściu na ładowarke mikroprocesorową, z tym ze 4 kanałową zauwazalny
    był spory
    przyrost pojemności 4 baterii używanych w aparacie fotograficznym. Z
    obserwacji wynikało
    ze tamta poprzednia potrafiła naprawde nierównomiernie naładować aku. Być
    może była to
    różnica pomiędzy kanałami w tej prostej ładowarce, ale różnica naprawde była
    duża.

    bhk

  • 6. Data: 2009-02-02 14:09:38
    Od: "sofu" <s...@o...pl>

    Użytkownik "bhk" <bkot@_USUN_polsoft.pl> napisał w wiadomości
    =========

> [...]
    > może była to
    > różnica pomiędzy kanałami w tej prostej ładowarce, ale różnica naprawde

    =========

    Z badziewiakami jest tak, ze niby mozna nimi naladowac kazdy akumulator na
    full i nie potrzeba do tego wyrafinowanych układów procesorowych. Tylko że
    nie bardzo wiadomo kiedy przestac ładować, a kiedy jeszcze by sie przydało
    trzymac aku w ładowarce? Za malo znam sprawy zwiazane z "przyzwyczajeniami"
    akumulatorów, aby sie wymadrzac w tym temacie. Z drugiej strony akumulatory
    w bezprzewodowych telefonach stacjonarnych z reguły sa ladowane przez caly
    czas jak dlugo leza na stacji bazowej i aku dzialaja latami. Wiec tu by sie
    kłanialo pytanie co jest gorsze dla aku niedoladowanie czy nieco
    przeladowywanie? I jeszcze jest jeden problem mianowicie nierówna pojemnosc
    samych akumulatorów. Co z tego, ze mamy 4 knałowa ładowarke jak moga byc
    duze rozpietosci pojemnosci samych akumulatorów? Tutaj by sie przydala nie
    prosta ladowarka procesorowa, ale bardziej zaawansowana z mozliwoscia
    sprawdzania przynajmniej co jakis czas pojenosci akumulatorów dla eliminacji
    aku o malej pojemnosci. Albo jakis miernik pojemnosci akumulatorów.

    Bede mial 2 kanalowa ladowarke (4 mam) i chyba ja poswiece dla "dobra nauki"
    mierzac co sie tylko da (na co moja wiedza pozwoli i multimetr jaki
    posiadam) w tym zakresie.

    pzdr. Janusz

  • 7. Data: 2009-02-02 14:47:36
    Od: "bhk" <bkot@_USUN_polsoft.pl>

> [...]
    > nauki"
    > mierzac co sie tylko da (na co moja wiedza pozwoli i multimetr jaki

    Pojemności akumulatorów akurat są bardzo zblizone. Swiadczy o tym zarówno
    pomiar
    za pomocą ładowarki BC-700, jak i to, że po rozładowaniu w aparacie, teraz
    kiedy są ładowane
    własnie wspomniana BC-700 mają bardzo porównywalne napięcie, a i koniec
    ładowania wypada
    bardzo podobnie. Najwyraźniej problemem było to ze poprzednia ładowarka
    zwykła (nie mikroprocesorowa)
    2-kanałowa własnie jakby nierówno doładowywała akumulatorki. Efekt byl taki
    ze całość
    miała dużo mniejszą pojemność jeśli pracowały szeregowo w aparacie. Jak
    zacząłem używać
    w/w ładowarki to wydawało mi się ze aparat był w stanie zrobić ok. 30%
    więcej zdjęć.
    Teraz na dodatek używam jedynie aku Sanyo Eneloop i efekt jest jeszcze
    lepszy, ale to już z powodu
    małego samorozładowywania się tych aku.

    bhk

  • 8. Data: 2009-02-02 14:56:45
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Mon, 02 Feb 2009 09:34:03 +0100 PeJot <P...@0...pl> napisał:

    >Proste ładowarki pilnują parametrów tylko pierwszego ogniwa.

    To beznadziejnie. Jak ładuję akumulatorki moją BC-700 to wychodzi że z
    czterech aku (ten sam typ i seria, "z jedej paczki") jeden udało się
    naładować do np. 1830 mAh, drugi do np. 2045 mAh a któryś np. do
    2560mAh - różnice są więc duże. ładując tylko wg. jednego ogniwa można
    popełnić bardzo duży błąd.

    Myślę że sens ma tylko ładowarka która ładuje każde z ogniw osobno
    czyli czterokanałowa.

    --
    RUN"
    Press PLAY then any key:

  • 9. Data: 2009-02-02 15:06:23
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Mon, 2 Feb 2009 15:47:36 +0100 "bhk" <bkot@_USUN_polsoft.pl> napisał:

> [...]
    >kiedy są ładowane
    >własnie wspomniana BC-700 mają bardzo porównywalne napięcie, a i koniec

    Mam taką samą ładowarkę i dokładnie przeciwne doświadczenia. A raczej
    jest tak że niektóre komplety akumulatorów wychodzą podobnie (w
    granicach +/- 50mAh), ale zdarzają się i różnice przekraczające 500mAh
    - niedawno ładowałem dość mało używane (mało cykli znaczy) akumulatory
    Duracell 2650mAh i tylko jeden naładował się do pojemności zbliżonej
    do tego co jest napisane na etykiecie, reszta oscylowała w okolicach
    1,8-2Ah.

    --
    RUN"
    Press PLAY then any key:

  • 10. Data: 2009-02-02 18:18:08
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    __Maciek wrote:
> [...]
    > czterech aku (ten sam typ i seria, "z jedej paczki") jeden udało się
    > naładować do np. 1830 mAh, drugi do np. 2045 mAh a któryś np. do

    Dla scislosci - nie "naladowac do", tylko: wpompowac dany ladunek.
    Akumulatorki w urzadzeniach zwykle pracuja parami (albo czworkami) i moga
    rozladowywac sie nierownomiernie, stad tak rozny ladunek potrzebny do
    naladowania ogniwa. Tym bardziej ma sens zakup ladowarki typu BC-700. :)

    k,