  • 81. Data: 2017-12-26 02:52:32
    Temat: Re: Lampa rtęciowa wysokopręzna
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-08-25, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Sebastian Biały" napisał w wiadomości grup
    >
    > A bylo uzyc googla
    > http://www.uvled.us/uv-led

    UV-c ledy wcale nie są aż takie tanie. Zamawiałem chińskie no-namy,
    360-365nm, 20W i coś pod 50USD za sztukę wychodziło.

    > Swoja droga to ciekaw jestem czym to zalewaja, jesli UV degraduje
    > plastik ...

    Żółkniecie wynika z łagodnej degradacji, gdzie cały czas dominują
    związki wielkoczasteczkowe. Aromatyczne poliwęglany, ABS czy PS, tu UV
    dowala w pierwszym rzędzie pierścieniom aromatycznym i to uszkodzenia w
    obrębie takich struktur odpowiadają zwykle za zmianę barwy.

    Ale jak solidniej utlenisz czy zdegradujesz w inny co bardziej
    konkretny spsob to powstaną związki małocząsteczkowe, jakieś
    alifatyczne alkohole np. Są na ogół bezbarwne i łatwiej je usunąć z
    powierzchni.

    --
    Marcin

  • 82. Data: 2017-12-26 13:20:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 26 Dec 2017 01:52:32 +0000 (UTC), Marcin Debowski
    napisał(a):

    > UV-c ledy wcale nie są aż takie tanie.

    Po 0$ to pewnie nie

    > Zamawiałem chińskie no-namy,
    > 360-365nm, 20W i coś pod 50USD za sztukę wychodziło.

    Chyba cena za specjalnosc.
    Diody mniejszej mocy, testerki banknotow, lampy do paznokci mozna
    jednak tanio dostac.

    Tu kolega chcial UV-A, wiec jeszcze bardziej "specjalne".

> [...]
    > dowala w pierwszym rzędzie pierścieniom aromatycznym i to uszkodzenia w
    > obrębie takich struktur odpowiadają zwykle za zmianę barwy.

    Ale o tym uszkodzeniu mowi sie takze w kontekscie np lamp
    samochodowych czy innych tworzyw wystawionych na swiatlo dzienne.

    J.

  • 83. Data: 2017-12-26 23:00:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-12-26, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Chyba cena za specjalnosc.

    E-e, za długość fali i moc. 265-280W bardzo ciężko znaleźć powyżej 1W i
    kosztują jeszcze więcej.

    > Diody mniejszej mocy, testerki banknotow, lampy do paznokci mozna
    > jednak tanio dostac.

    O jakiś konkretniejszych mocach (>=10W) nie bardzo. Generalnie pomiędzy
    np. 390-400nm a 360-365W jest pi x drzwi różnica rzędu wielkości ceny,
    a 390-395W to właśnie testery.

    > Tu kolega chcial UV-A, wiec jeszcze bardziej "specjalne".

    No właśnie.

    > Ale o tym uszkodzeniu mowi sie takze w kontekscie np lamp
    > samochodowych czy innych tworzyw wystawionych na swiatlo dzienne.

    Intensywność dużo mniejsza (pomieniowanie, utleniacze). To ten sam
    proces, tylko, że dużo mniej agresywny. Nożem możesz odkroić albo
    tylko lekko zadrapać.

    --
    Marcin

  • 84. Data: 2017-12-27 13:20:37
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Cześć.
    >
    > Muszę tanio poskładać źrodło UV-C o mozliwie niewielkiej mocy.
    > Wychodzi na to że lampa rtęciowa jest odpowiednia. Niestety
    > najmniejsze jakie widze mają *aż* ;) 50W. Widział ktoś mniejsze?
    > Idealnie koło 10W i mały gabaryt.
    >
    > Tak wiem, że są świetlówki UV-C (sterylizacja) i używam, ale chce
    > zobaczyć jak zadziała wysokoprężna.
    >
    > Dla ciekawskich: Retr0bright.

    Działa bardzo dobrze. Sam od przeszło 30 lat używam takich kilku lamp
    własnej roboty. Początkowo używałem do kasowania EPROM-ów. Później się
    okazało, że także świetnie się nadają do emulsji światłoczułej PISITIV.

    Niestety ale mniejszej mocy rtęciówek jak te 50W to chyba nie kupisz.

    Trzeba oczywiście rozbić zewnętrzną bańkę z luminoforem, który zamienia
    UV na światło widzialne.  Wewnątrz znajduje się palnik rtęciowy.

    Najmniej problemów jest z rtęciówkami typu MIX, które zamiast
    statecznika mają wewnątrz bańki normalne włókno żarowe. Po rozbiciu
    bańki, włókno i tak się przepali, dlatego usuwamy je i zwieramy pręciki
    do których to włókno było przymocowane. W szereg z tą lampą podłączamy
    zwykłą żarówkę o odpowiedniej mocy. Wstawiając żarówkę o mniejszej mocy
    możemy częściowo obniżyć moc palnika. Można użyć nawet lamp
    uszkodzonych, bo w nich ulegają uszkodzeniu właśnie te włókna żarowe, a
    sam palnik rtęciowy jest w pełni sprawny.

    Najważniejsze jest aby zrobić obudowę takiej lampy tak, żeby nie
    naświetlać sobie oczu, bo jest to promieniowanie UV-C - bardzo szkodliwe
    zarówno dla oczu jak i dla skóry.

    No i trzeba się zabezpieczyć przed porażeniem, bo elektrody będą na
    wierzchu.

    Palnik nie może się znajdować zbyt blisko blatu na którym leży płytka -
    tak ze 30-40cm ponad blatem i musi mieć zapewniony dobry przewiew, bo
    płytka będzie się nagrzewać. Płytka to pikuś, ale będzie zbyt szybko
    odparowywał preparat TRANSPARENT, którym się pryska kartkę papieru, aby
    stał się przezroczysty.

    Nie muszę chyba dodawać, że wydruk na kartce musi być lustrzanym
    odbiciem tak, aby można go było przyłożyć do PCB stroną zadrukowaną.

    Dzięki temu, że mamy światło punktowe oraz wydruk przylegający do
    emulsji POSITIV, można uzyskać dużą rozdzielczość i dużą jakość płytki PCB.