  • 1. Data: 2009-01-05 23:18:02
    Temat: Łańcuch - (chyba) zatarte ogniwa - yamahaybr125
    Od: k...@g...com

    Witam,

    małe pytanie techniczne. Przeglądnąłem grupę, ale akurat o tym nie
    widzę.

    Miesiąc temu kupiłem YamahęYBR125ED z roku 2006 (podaję rocznik bo
    może to istotne). Facet w serwisie motor przeglądnął i niby
    wyregulował co tam trzeba było. Jak chodzi o motory jestem kompletnym
    nowicjuszem więc zakładam, że zrobił co mógł. Naczytałem się grupy
    trochę oraz netu aby uniknąć odstawowych błędów przynajmniej. Jak
    odbierałem motor to zwróciłem uwagę, że łańcuch był przesmarowany
    czymś w miarę rzadkim (nie jak towot). Dojeżdżam tym do pracy dziennie
    robię 40km. Po tygodniu czyli około 200km nasmarowałem, łańcuch smarem
    do łożysk, po kolejnym tygodniu znowu smar do łożysk itd. kilka dni
    temu widzę, że niektóre ogniwa niestety zostają w pozycji "V" Nie wiem
    jak to opisać, znaczy kilka ogniw pod rząd jest luźnych a któreś tam
    kolejne jak gdyby się lekko blokuje, nie prostuje się.

    W dużym przesadzeniu wygląda to tak:

    ~~~~~v~~~~v~~~~

    Jest to dolna część łańcucha.
    Większość "V" daje się prostować palcami, tylko jedno jest tak
    zakleszczone, że nie jestem w stanie tego przywrócić.

    Sprawdzane przy temp. +7 więc to nie mróz.

    Pytanie, czy przy obecnym (jak sądzę) nie aż tak zapylonym /
    zakurzonym powietrzu ogniwa mogły się tak szybko zabrudzić i w efekcie
    zakleszczyć.
    Czy też nie ma znaczenia pogoda, a to ja zarąbałem, stosując jakiś
    smar łożyskowy zamiast rzadszego dedykowanego i to bez wcześniejszego
    czyszczenia?
    A może problem jest w zużytym łańcuchu i cokolwiek, bym nie robił
    łańcuch i tak był już w ostatnim stadium?

    Dodam, że kupiłem to w sklepie z używanymi motorami i gość niby daje
    gwarancje na to 3 miesiące.

    Dopiszę jeszcze, że myślałem nad WD40, ale doczytałem, gdzieś, że jak
    łańcuch jest o-ring, a zgaduję, że jest to rozpuszczalnik zawarty w
    WD40 może wypłukać smar ze środka tulejek, czy to prawda?

    A może w takiej sytuacji to już tylko nowy łańcuch?

    Za wszelkie info z góry dzięki.
    pozdro Krzysiek

  • 2. Data: 2009-01-06 07:29:30
    Temat: Re: Łańcuch - (chyba) zatarte ogniwa - yamahaybr125
    Od: "Hinek" <h...@a...pl.invalid>

    Użytkownik <k...@g...com> napisał

    > W dużym przesadzeniu wygląda to tak:
    >
    > ~~~~~v~~~~v~~~~

    Uzywaj dedykowanego smaru do lancucha lub w ostatecznosci jakiegos
    oleju, a nie smaru do lozysk.
    Lancuch oczysc nafta, unieruchomione ogniwa sprobuj rozruszac za
    pomoca dwoch par kombinerek i nasmaruj.
    Jak nie pomoze, to lancuch wymien.
    Pozdr

    --
    Hinek
    Deauville i inne..

  • 3. Data: 2009-01-06 16:59:41
    Od: "rychoo" <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    tawot ? a kto ci tam kazal tawot klasc ? :D W manualau do KLR 650 i XR 600
    naskrobali co by kiete smarowac olejem przekladniowym 80W90 ( popularny hipol
    do skrzyn manualnych). Moto na koziolek , badz pochyl na bocznej stopce ,
    pedzelek maczasz np w sloiku z olejem , wbijasz 1 bieg , puszczasz kolo w
    ruch i smarujesz dokladnie lancuch ( kilka razy niech sie obkreci w kolo).
    Minus to taki, ze moze troszke brudzic fele ( ale mozna lancuch wytrzec
    szmatka z nadmiaru oleju) , ale zdecydowanie prosciej i czysciej jest kupic
    smar do lancuchow w SPRAY-u. Srednia cena takiego szuwexa 30 zl - nie starcza
    na dlugo , 1 litr oleju 10 zl - starczy na duzo dluzej niz spray.

  • 4. Data: 2009-01-06 18:35:52
    Od: p...@g...com

    No toś se chyba łańcuch załatwił. Kup sobie dedykowany smar (ja tam
    wolę w sprayu) do łańcuchów motocyklowych. Tylko zwróć uwagę, czy masz
    łańcuch o-ringowy, czy normalny, bo to różnica znacząca jest i innego
    rodzaju smaru trzeba używać.
    Powodzenia
    Ragnar

  • 5. Data: 2009-01-06 20:22:09
    Od: k...@g...com

    Dzięki za wszystkie odpowiedzi, tak teraz to wiem dałem ciała ;)
    Nie wiem co mnie podkusiło, chyba to że znajomy powiedział, że w sumie
    smar też może być, a ja już nie sprawdzałem, trudno mam nauczkę.
    Dzięki raz jeszcze!
    pozdro Krzysiek

  • 6. Data: 2009-01-06 20:49:13
    Od: Piotr Rezmer <p...@W...ens.net.pl>

    k...@g...com pisze:
> [...]
    > Nie wiem co mnie podkusiło, chyba to że znajomy powiedział, że w sumie
    > smar też może być, a ja już nie sprawdzałem, trudno mam nauczkę.

    Spróbuj jeszcze kupić sprej do czyszczenia łańcuchów i sprej do
    smarowania. Być może ten pierwszy naprawi łańcuch. Musisz po kawałku
    spsikać łańcuch poczekać z minutę aż trochę podgryzie smar i brud a
    następnie oczyścić łańcuch szmatką, jednocześnie starając się rozruszać
    się wszystkie ogniwa.
    Po oczyszczeniu łańcucha przesmaruj go drugim sprejem. Czyszczenie
    łańcucha warto powtórzyć co kilka smarowań.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 7. Data: 2009-01-07 10:01:17
    Od: k...@g...com

    [...]

    > Po oczyszczeniu łańcucha przesmaruj go drugim sprejem. Czyszczenie
    > łańcucha warto powtórzyć co kilka smarowań.

    dzięki, będę walczył ;)
    pozdro krzysiek

  • 8. Data: 2009-01-07 18:42:18
    Od: Maciek <m...@g...com>

    > dzięki, będę walczył ;)
    > pozdro krzysiek

    Zacznij od wyczyszczenia łańcucha. Benzyna ekstrakcyjna + pędzelek.
    Stawiasz moto na stopkę i kręcisz kołem myjąc łańcuch co jakiś czas
    przedmuchujesz łańcuch sprężonym powietrzem. Jest to jedyna mi znana
    metoda dokładnego wyczyszczenia łańcucha. Jak wyczyścisz, nasmaruj
    powinno być dobrze, chyba że łańcuch jest już zbyt zużyty...

    pozdrawiam
    Maciek
    F650

  • 9. Data: 2009-01-07 21:12:08
    Od: k...@g...com

    > Zacznij od wyczyszczenia łańcucha. Benzyna ekstrakcyjna + pędzelek.
    [...]

    dzienks!
    pozdro krzysiek

  • 10. Data: 2009-01-07 22:56:22
    Od: marider <m...@g...pl>

    Maciek pisze:

    > Zacznij od wyczyszczenia łańcucha. Benzyna ekstrakcyjna + pędzelek.

    I od razu mozesz zamawiac nowy lancuch oraz zebatki dzieki radom takiego
    "speca". Benzyna ekstrakcyjna zezre Ci oringi i bedziesz mogl sobie co
    najwyzej zrobic z niego krzywa lancuchowa w garazu... Lancuch czysci sie
    nafta lub wspomnianymi sprayami do czyszczenia a nie benzyna ani zadnym
    WD40 itd. Najlepiej go zdejmij i niech polezy zanurzony w nafcie w
    jakims naczyniu az syf rozmieknie przez pare godzin, pozniej w ruch
    pedzel i powinno pomoc. Jesli nie, to kupisz nowy lancuch + zebatki a na
    przyszlosc bedziesz ostrozniej kupowal nastepne moto i zwracal uwage na
    takie detale. Doswiadczenie kosztuje :)

    Pzdr
    --
    marider