  • 11. Data: 2019-03-25 02:29:39
    Temat: Re: Li-ion
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-24, Marek <f...@f...com> wrote:

    > Fluorowodór.

    Te "normalnie" spuchnięte to raczej wodór, tlenki węgla i proste
    węglowodory. HF bardziej przy rozpadzie termicznym lub jeśli dostanie
    się do bateri wilgoć - z tym, że HF jest bardzo reaktywny i nawet jak
    się wydzieli to będzie reagował z np. elektrolitem i co tam jeszcze
    zdoła dopaść.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2019-03-25 04:34:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-22, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup
    trada.pl...

    > Wydaje mi sie, ze kiedys widzialem informacje o SOCl2 ... a to brzmi
    > jakos podejrzanie.
    > Ale moze to w jednorazowych bateriach bylo, albo sie myle i niegrozne
    > jest ... podobnie jak inne skladniki, a zdaje sie, ze jest tego
    > mnostwo typow.

    > Ale tu pisza o LiC6 na ujemnej elektrodzie
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
    >
    > I tak do konca nie wiem - zwiazek chemiczny, czy bardziej metaliczny
    > lit na graficie ..

    Świat jest obecnie tak paranoidalny odnosnie wszystkiego co chemiczne,
    że nawet nie analizując składu jestem pewien, że nic we współczesnych
    bateriach super toksycznego nie ma. Co do metalicznego litu, to ile go
    tam jest (jeśli już) i dlaczego miałby stanowić jakiekolwiek
    niebezpieczeństwo w tym pożarowe?

    Dokładnie.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2019-03-25 08:23:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 25 Mar 2019 03:34:54 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Świat jest obecnie tak paranoidalny odnosnie wszystkiego co chemiczne,
    > że nawet nie analizując składu jestem pewien, że nic we współczesnych
    > bateriach super toksycznego nie ma.

    A obok piszesz o HF.
    Jego szkodliwosc mnie prawde mowiac dziwi, ale ponoc jest.

    > Co do metalicznego litu, to ile go
    > tam jest (jeśli już) i dlaczego miałby stanowić jakiekolwiek
    > niebezpieczeństwo w tym pożarowe?

    Bo sie chetnie laczy z tlenem i wilgocia z powietrza ... i czy nie
    grozi przy tym pozarem ?

    J.

  • 14. Data: 2019-03-25 08:24:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 24 Mar 2019 15:39:42 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder
    napisał(a):

    > Internety uprzejmie donosza ze fluorowodor to moze sie zrobic,
    > chociaz nie musi, jesli to co w srodku akumulatora bedzie mialo
    > kontakt z woda. Nie wiem od czego puchna ale na 120% to nie jest
    > fluorowodor. Chociazby dlatego ze fluorowodor ma temperature
    > wrzenia 19,5°C.

    Baterie w czasie ladowania sa cieplejsze ...

    J.

  • 15. Data: 2019-03-25 08:57:53
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Sa cieplejsze nie tylko w czasie ladowania.

  • 16. Data: 2019-03-25 09:20:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-25, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A obok piszesz o HF.

    Wydziela się przy rozkładzie termicznym. Przy zimnym od razu reaguje.
    Nie ma wolnego.

    > Jego szkodliwosc mnie prawde mowiac dziwi, ale ponoc jest.

    To jest część tej paranoi. Tak samo jest z amoniakiem i formaldehydem.
    Muszę w pracy odstawiać wręcz cyrki, aby tego uzywac, a kazdy łosiu moze
    pójść do sklepu dla artystów i kupić sobie zestaw do wytrawiania szkła.

    Ile tam tego by było?

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2019-03-25 09:30:22
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-25, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Baterie w czasie ladowania sa cieplejsze ...

    To co się wtedy wdzieli to pewnie jakieś drobiazgi, które pzereaguja z
    elektrolitem/materiałem elektrod. Think Samsung.

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2019-03-25 11:34:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2019-03-25, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]

    >moze
    >pójść do sklepu dla artystów i kupić sobie zestaw do wytrawiania

    https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrofluoric_acid#Heal
    th_and_safety

    "hydrofluoric acid is also a powerful contact poison. Because of the
    ability of hydrofluoric acid to penetrate tissue, poisoning can occur
    readily through exposure of skin or eyes, or when inhaled or
    swallowed. Symptoms of exposure to hydrofluoric acid may not be
    immediately evident, and this can provide false reassurance to
    victims, causing them to delay medical treatment.[11] Despite having
    an irritating odor, HF may reach dangerous levels without an obvious
    odor.[7] HF interferes with nerve function, meaning that burns may not
    initially be painful. Accidental exposures can go unnoticed, delaying
    treatment and increasing the extent and seriousness of the injury.[11]
    Symptoms of HF exposure include irritation of the eyes, skin, nose,
    and throat, eye and skin burns, rhinitis, bronchitis, pulmonary edema
    (fluid buildup in the lungs), and bone damage.[12]"

    No i nie wiem, co o tym sadzic.

    "Once absorbed into blood through the skin, it reacts with blood
    calcium and may cause cardiac arrest. Burns with areas larger than 160
    cm2 (25 square inches) have the potential to cause serious systemic
    toxicity from interference with blood and tissue calcium levels.[13]
    In the body, hydrofluoric acid reacts with the ubiquitous biologically
    important ions Ca2+ and Mg2+. Formation of insoluble calcium fluoride
    is proposed as the etiology for both precipitous fall in serum calcium
    and the severe pain associated with tissue toxicity.[14] In some
    cases, exposures can lead to hypocalcemia. Thus, hydrofluoric acid
    exposure is often treated with calcium gluconate, a source of Ca2+
    that sequesters the fluoride ions. HF chemical burns can be treated
    with a water wash and 2.5% calcium gluconate gel[15][16][17] or
    special rinsing solutions.[18][19] However, because it is absorbed,
    medical treatment is necessary;[13] rinsing off is not enough.
    Intra-arterial infusions of calcium chloride have also shown great
    effectiveness in treating burns.[20]"

    Zdjecia sa bardzo nieprzyjemne.

    >Ile tam tego by było?

    2Ah -> 0.5g, 1cm^3

    Hm, 1 cm^3 ... nie pomylilem sie gdzies ? sporo, jak na 18650

    7200 As -> 0.07 mola -> 0.49 g Li

    chyba sie nie pomylilem.

    P.S.
    https://www.youtube.com/watch?v=cTJh_bzI0QQ
    Ale to jak rozumiem sa baterie jednorazowe, ktore zawieraja metaliczny
    lit.

    https://www.youtube.com/watch?v=m_8QGBv4v7E
    jak widac zdania co mozliwosci otwarcia aku sa podzielone - nawet
    jesli to tylko te rozpuszczalniki tak plona :-)

    J.

  • 19. Data: 2019-03-25 13:22:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-25, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > and throat, eye and skin burns, rhinitis, bronchitis, pulmonary edema
    > (fluid buildup in the lungs), and bone damage.[12]"
    >
    > No i nie wiem, co o tym sadzic.

    Że jest szkodliwy w tym bardzo toskyczny i trzeba uważać. Ale to nie
    znaczy, że w ilościach śladowych od razu narozrabia. Pewnie musiałbyś
    spalić taką baterię i sie tych dymów nawdychać aby coś zaszkodziło.
    Porównaj wspomniany formaldehyd. LD50 ma co prawda 3x wyższe ale jak
    pomyślisz o tych całych salach wypełnionych biologicznymi eksponatami i
    wannach do konserwacji takich eksponatów, a ludzie pracowali przy tym bez
    masek i jakoś pokotem nie padali.

    Ponownie, to nie chodzi o to, że to nie jest toksyczne, ale w warunkach
    o których mówimy, trzeba by naprawdę bardzo specyficznej sytuacji aby
    się tym zatruć.

> [...]
    > https://www.youtube.com/watch?v=cTJh_bzI0QQ
    > Ale to jak rozumiem sa baterie jednorazowe, ktore zawieraja metaliczny

    To wygląda faktycznie przekonywująco i o tyle ciekawie, że kawałek litu
    w wodzie się tak nie zachowuje. Z jednej strony pewnie większa
    powierzchnia, ale z drugiej też większa powierzchnia wymiany ciepła.
    Ciekawe.

    > https://www.youtube.com/watch?v=m_8QGBv4v7E
    > jak widac zdania co mozliwosci otwarcia aku sa podzielone - nawet
    > jesli to tylko te rozpuszczalniki tak plona :-)

    W tym pierwszym płonie lit. Widac to po kolorze. No to może masz rację i
    jest się czego obawiać, ale jak w aku jest tego dużo mniej... ta cała
    folia to chyba było nieco więcej niż te 0.5g (mimo niskiej gęstości).

    --
    Marcin

  • 20. Data: 2019-03-25 15:01:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2019-03-25, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >pomyślisz o tych całych salach wypełnionych biologicznymi eksponatami
    >wannach do konserwacji takich eksponatów, a ludzie pracowali przy tym

    Bo on slabo paruje.

    >Ponownie, to nie chodzi o to, że to nie jest toksyczne, ale w
    >warunkach
    >o których mówimy, trzeba by naprawdę bardzo specyficznej sytuacji aby
    >się tym zatruć.

    Mnie bardziej chodzi o te chemiczne opinie o HF. Ze wystarczy kropla
    na reku,
    ze przeniknie do kosci ... a mi sie tam wydaje, ze od skory to krew i
    limfa powinna rozniesc po calym organizmie ...

    >W tym pierwszym płonie lit. Widac to po kolorze.

    do tego to wystaczy niewielka domieszka jonow w tych organicznych
    rozpuszczalnikach.

    >No to może masz rację i
    >jest się czego obawiać, ale jak w aku jest tego dużo mniej... ta cała
    >folia to chyba było nieco więcej niż te 0.5g (mimo niskiej gęstości).

    te 0.5g to musi sie przemieszczac miedzy elektrodami, ale ile go tam
    jest naprawde to nie wiem ...

    J.