  • 31. Data: 2013-08-11 10:42:48
    Temat: Re: Łożysko w nietypowych warunkach termicznych - jak poradzić sobie z rozszerzalnością.
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    Stosując łożysko "ceramiczne", które ma małą rozszerzalność cieplną zapewniamy omal
    nie zmienioną wartość luzu wewnątrz i jednocześnie bardzo mały przyrost średnic
    zewnętrznej i wewnętrznej. Przy invarowym wałku wcisk między wałkiem a otworem
    łożyska jest omal jednakowy dla temperatury montażu i roboczej. Zatem można go
    ustalić tak, by łożysko było nieprzesuwne z dostateczną siłą osiową. Przyjmując że
    tuleja piasty w której jest oprawione interesujące nas łożysko ma konkretne wymiary
    poprzeczne ( średnice) i nagrzewa się do temperatury roboczej
    można oszacować zmianę średnicę otworu w temperaturze roboczej. Dla tej średnicy
    obliczyć potrzebny wcisk łożyska w piaście taki, by w tym stanie nie występował luz.
    I na taką średnicę wykonać w niej otwór. W ten sposób ustalamy położenie tego końca
    wałka. Za przesuwny uważamy więc koniec wałka wychodzący po za korpus, ten, do
    którego dołączony jest napęd. Przy takim ustaleniu wałka będzie przesuwać się
    względem niego korpus. Siłę potrzebną na przesunięcie można oszacować z prostych
    zależności określających siłę wtłaczania wałka o średnicy otworu tego łożyska w
    tuleję o rozmiarach jak pierścień wewnętrzny.
    Tu należy się spodziewać niewielkich sił poprzecznych obciążających łożyska, zatem
    ich dobór powinien być określony, a przynajmniej sprawdzony z warunku dopuszczalnej
    siły osiowej . Ta siła powinna stanowić kryterium doboru nośności łożysk.
    Pozdrawiam serdecznie wszystkich, nie zapominając o Panu WM .
    W.Kr.

  • 32. Data: 2013-08-11 15:54:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 10 Aug 2013 02:27:46 -0700 (PDT), f...@g...com
    > Używamy łozysk ceramicznych przy umiarkowanych prędkościach -
    > zgodnie z danymi producenta, nie wymagają smarowania.

    I jak to dziala ?
    U was w prozni to pewnie czysto, ale w innych warunkach ?

    Czyzby ceramika twardsza niz przecietne zanieczyszczenia ?

    J.

  • 33. Data: 2013-08-11 22:03:50
    Od: f...@g...com

    On Sunday, August 11, 2013 3:54:09 PM UTC+2, J.F. wrote:

    > I jak to dziala ?
    >
    > U was w prozni to pewnie czysto, ale w innych warunkach ?

    U nas nie tylko jest czysta próżnia, ale na dodatek łozyska mają chodzić 2, góra 3
    tygodnie, a potem idą do smietnika.

    Producent twierdzi, że są "self lubricating". W środowisku próżniowym najdłużej co
    testowaliśmy to było jakieś półtora miesiąca i nie było żadnego kłopotu.

    Marcin Pomorski

  • 34. Data: 2013-08-12 02:31:22
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 11 sierpnia 2013 09:30:28 UTC+2 użytkownik WM napisał:
> [...]
    wylać dziecka z kompielą" i nie zablokowac ruchu wzdłóż osi.

    > Zastanawiam sie nad pewnym rozwiazaniem kompensujacym ruch osiowy i promieniowy.
    >
    > Nie mam jednak pewnosci czy zadziala bo to czysta i nie sprawdzona teoria.
    >

    > Bazuje na tym, ze koszyk z rolkami w lozysku stozkowym moze przesuwac sie po
    biezni zewnetrznej kompensujac rozszerzalnosc promieniowa.

    > http://en.wikipedia.org/wiki/File:Tapered-roller-bea
    ring_din720_ex.png

    > Trzeba tylko zapewnic stala dociskajaca sile osiowa.
    >
    > Przykladowy schemat kinematyczny ukladu do zapewnienia stalego docisku osiowego:
    >
    > http://w468.wrzuta.pl/obraz/aTyxSljbqmv/schemat_kine
    m.

    > Docisk, sila F moze zapewnic np. sprezyna.
    >

    > Pozdrawiam WM

    Dobra rada. Weźcie inżyniera mechanika żeby Wam to zaprojektował. Rzeźbicie w gównie
    a to co chcecie zrobić jest proste. Tylko trzeba wiedzieć jak.

  • 35. Data: 2013-08-12 09:23:26
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    k...@g...com pisze:
    > Dobra rada. Weźcie inżyniera mechanika żeby Wam to zaprojektował. Rzeźbicie w
    gównie a to co chcecie zrobić jest proste. Tylko trzeba wiedzieć jak.<
    Rada dobra, ale co do wezwania fachowca. Porada, by zastosować łożysko stożkowe z
    dociskiem pierścienia sprężyną fatalna.
    Rzecz polega na tym, że trzeba wiedzieć jak. Konstruowanie łożyskowań to coś więcej
    niż można znaleźć w małych poradnikach. To jednak duża wiedza.
    W.Kr.
    PS. Jak sobie Koledzy wyobrażają węzeł łożyskowy w którym luźny w oprawie pierścień
    "dopychany" osiowo sprężyną mającą kasować luz poosiowy w takim łożysku ?

  • 36. Data: 2013-08-12 11:46:02
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu poniedziałek, 12 sierpnia 2013 09:23:26 UTC+2 użytkownik W.Kr. napisał:
    > PS. Jak sobie Koledzy wyobrażają węzeł łożyskowy w którym luźny w oprawie pierścień
    "dopychany" osiowo sprężyną mającą kasować luz poosiowy w takim łożysku ?

    Sa gotowe takie lozyska.
    Jednorzędowe z dociskiem sprężynowym:
    http://www.lozyska-sklep.com.pl/gamet/

    Jednak wczesniej pisalem, ze to tylko teoretyczne rozwazania,
    dlatego nie upieram sie przy tym akurat rozwiazaniu.

    Pozdrawiam WM

  • 37. Data: 2013-08-12 19:17:04
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Tu jest wiecej o tych lozyskach:
    http://precisionrpm.com/pub/gamets/ptype
    ''
    This single row bearing has an extended outer ring, housing a number of springs.
    It is mounted in conjunction with either a single or double row bearing.
    As the outer race is free to slide in the housing,
    the spring force ensures that a constant bearing system pre-load
    maintained despite thermal expansion due to varying temperature conditions.
    ''

    Dane techniczne:
    http://precisionrpm.com/pub/ptypeview!openview
    http://precisionrpm.com/prod/385904F3C8CFDFB74725732
    0001635F2

  • 38. Data: 2013-08-12 20:28:31
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    Odpowiem też żartem.
    Na kulistą Ziemię nałożono obręcz o obwodzie większym niż obwód Ziemi o 1 metr
    tak, że styka się z powierzchnią Ziemi w jednym punkcie. Czy przez powstały luz
    między Ziemią a obręczą przejdzie mysz?

    Tu nie idzie o przesuw osiowy i kasowanie luzu osiowego. Istotą problemu jest
    skasowanie luzu między powierzchnią zewnętrzną pierścienia zewnętrznego a otworem w
    oprawie, w korpusie, który wykonany jest z tworzywa bardziej rozszerzającego się niż
    ten pierścień. Przy zastosowaniu łożysk ceramicznych można oszacować go na około 0,2
    mm. Zatem ten koniec wału będzie miał przyjemność drgać a to nie będzie sympatycznym
    zjawiskiem dla całego wynalazku. I tu jest ten szkopuł z którym trzeba się uporać.
    Pozdrawiam serdecznie,
    W.Kr.

  • 39. Data: 2013-08-13 11:20:41
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu poniedziałek, 12 sierpnia 2013 20:28:31 UTC+2 użytkownik W.Kr. napisał:
    > Tu nie idzie o przesuw osiowy i kasowanie luzu osiowego.

    Skoro tak sobie zartujemy to ja wrzuce taki smieszny rysunek ;)
    http://w230.wrzuta.pl/obraz/21qqpt7AGPk/kasluz

    Pozdrawiam WM

  • 40. Data: 2013-08-13 12:16:52
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>