  • 21. Data: 2015-04-09 16:25:58
    Temat: Re: Magazynowanie energii
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 9 kwietnia 2015 14:24:24 UTC+2 użytkownik albercik napisał:
> [...]
    szczytowo-pompowej (takie cuś co marnuje prąd, przy okazji jego magazynowania) ?

    > no ale może być jeszcze coś pomiędzy - elektrownia szczytowo-pompowa ze
    > stale zasilanym z innego źródła, zbiornikiem górnym, wtedy mamy coś co
    > stale może generować prąd, oraz go marnować jak jest za dużo, bo to też
    > problem nie mały.
    > Są takie twory?

    Wszystko jest. W Czechach (kraj górzysty) rząd swego czasu ogłosił wspieranie PV.
    cudowne ceny płacili żeby ludzie montowali sobie panele na dachach. Panele dawali, za
    prąd płacili grubo, więc ludzie nastawiali tego bez opamiętania. No i zaczął się
    problem, bo duża część mocy w systemie kraju okazała się pracować jak kierunkowskaz w
    samochodzie. Stare elektrownie musiały wszystkie być włączone na stendbaju, a jak
    przyszła chmurka, to gaz do dechy, ale tylko na chwilę, bo chmurka zaraz sobie
    pójdzie. Producenci tych elektrowni zacierali ręce, bo w takich warunkach rury tam
    trzeszczały od zmęczenia aż miło. Żeby nie zajeździc tych elektrowni w miesiąc, rząd
    nastawiał kupę elektrowni szczytowo-pompowych, do wyrównywania tych wahań. A (jak to
    w górach czasem bywa), było gdzie stawiać. Nakopali zbiorników górnych i dolnych,
    nakładli rur pomiędzy nimi i nikt się nawet nie zorientował, że (jak to w górach
    czasem bywa), tam biegnie sobie rzeczka. Płynie więc sobie rzeczka z góry na dół, a
    wzdłuż niej idą rury, którymi dzielne pompy pompują wodę pod górę. Myślicie że skąd
    oni te swoje czeskie filmy wymyślali? Z życia!

  • 22. Data: 2015-04-09 16:34:09
    Od: bartek <b...@g...com>

    On 09.04.2015 16:13, Konrad Anikiel wrote:

    > Dobrze kombinujesz, ale powiedz czemu zasolenie morza śródziemnego nie rośnie w
    nieskończoność?

    Przez Cieśninę Gibraltarską nie tylko wpływa woda z Atlantyku,
    ale też wypływa jej trochę. Wpływa po wierzchu, wypływa po dnie.
    Wypływająca jest bardziej zasolona, więc mimo mniejszego strumienia
    ilość soli się nie zmienia.

    A mi się pomysł nie poodba. Cośtam w tym morzu jeszcze żyje ;-)
    Urwalibyśmy też połowę europejskiej turystyki, o portach nie mówiąc ;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 23. Data: 2015-04-09 16:46:26
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 9 kwietnia 2015 16:34:09 UTC+2 użytkownik bartek napisał:

> [...]
    >
    > A mi się pomysł nie poodba. Cośtam w tym morzu jeszcze żyje ;-)
    > Urwalibyśmy też połowę europejskiej turystyki, o portach nie mówiąc ;-)

    Pomysł jest raczej nierealny, bo biorąc pod uwagę ilość wody która odparowuje i tej
    która wpływa rzekami, to na samoistne opróżnienie tego morza czekalibyśmy jakieś
    tysiące lat. Chociaż sowieci dali radę wyparować morze aralskie w... no ile to czasu
    zajęło? Parędziesiąt?

  • 24. Data: 2015-04-09 17:07:45
    Od: bartek <b...@g...com>

    On 09.04.2015 16:46, Konrad Anikiel wrote:

> [...]
    > tego morza czekalibyśmy jakieś tysiące lat. Chociaż sowieci dali radę
    > wyparować morze aralskie w... no ile to czasu zajęło? Parędziesiąt?

    Trzeba by rzeki wylewać na pustynie. Taki Nil np ;-)

    Distribution and Fluxes of Dissolved Nutrients in the
    Strait of Gibraltar and its Relationships to
    Microphytoplankton Biomass

    a tam twierdzą, że (co pra2wda latem) wpływa
    0.92, a wypływa 0.87 Sv...
    czyli bilans wynoisi 0.05 Sverdrup = 10^6 m^3/s, co za jednostka ;-)

    i tyle będzie ubywać, jeśli zamkniemy przejśćie.

    http://www.wolframalpha.com/input/?i=Mediterranean+a
    rea*1m+%2F+%280.05+Sverdrup%29+in+years

    5 lat na metr. Zaskakująco szybko. Dość orientacyjnie, bo pewnie
    bilans jest inny zimą, nie wziąłem też pod uwagę powierzchni
    połączonych zbiorników (choćby m. Czarne).

    Jak ktoś znajdzie prawidłowy średni bilans przepływu, może
    wynik się zmieni.

    pzdr
    bartekltg

  • 25. Data: 2015-04-09 17:45:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    napisał:
> [...]

    Tak czy inaczej - bilans jest ujemny - wiecej odparowuje.
    Nie znam liczb, ale to duze morze, moze nie trzeba wiecej :)

    > A mi się pomysł nie poodba. Cośtam w tym morzu jeszcze żyje ;-)
    > Urwalibyśmy też połowę europejskiej turystyki, o portach nie mówiąc
    > ;-)

    Oj tam, zrobiloby sie troche basenow , a miedzy starymi portami
    puscilo tory :-)

    Poza tym sluzy sa znane

> [...]
    >tego morza czekalibyśmy jakieś tysiące lat. Chociaż sowieci dali radę
    >wyparować morze aralskie w... no ile to czasu zajęło? Parędziesiąt?

    i znow przydalyby sie liczby ... ale przeciez nie trzeba calkowicie,
    wystarczy 50-100m.
    A na dobra sprawe to i przy 10m mozna pierwsze turbiny stawiac.

    J.

  • 26. Data: 2015-04-09 18:26:02
    Od: bartek <b...@g...com>

    On 09.04.2015 17:07, bartek wrote:

> [...]
    > czyli bilans wynoisi 0.05 Sverdrup = 10^6 m^3/s, co za jednostka ;-)
    >
    > i tyle będzie ubywać, jeśli zamkniemy przejśćie.

    Ops. Zamiast ściagać wodę z morza, ściągałem z Grecji i Libii ;-)

    http://www.wolframalpha.com/input/?i=Mediterranean+s
    ea+area*1m+%2F+%280.05+Sverdrup%29+in+years

    1.6 roku na ściągnięcie jednego metra. Przy uwagach
    jak ostatnio, ale chyba jednak lipiec i sierpień
    są dość reprezentatywne jeśli chodzi i bilans, bo tu
    http://archimer.ifremer.fr/doc/00122/23326/21149.pdf
    podają, że parowanie - rzeki da 95cm rocznie.

    pzdr
    bartekltg

  • 27. Data: 2015-04-09 19:16:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "bartek" napisał w wiadomości grup

> [...]

    >http://archimer.ifremer.fr/doc/00122/23326/21149.pd
    >podają, że parowanie - rzeki da 95cm rocznie.

    trudno powiedziec ile w rzekach wplywa, ale parowanie kaluz to w
    tamtym klimacie dosc szybkie ...

    Ale policzylem dalej
    http://www.wolframalpha.com/input/?i=0.05+Sverdrup+*
    +1000kg%2Fm%5E3+*10m+*+10+m%2Fs%5E2+

    przy spadku 10m mamy 5GW. Malo.
    Przy spadku 100m byloby 50 GW. Na Europe nadal malo.

    Co prawda ... wtedy by mozna na kazdej wplywajacej rzece postawic
    elektrownie.

    > Zaskakująco szybko. Dość orientacyjnie, bo pewnie
    > bilans jest inny zimą,

    Gdzies tam pisza zeglarze ze prad powierzchniowy w zimie staje ..

    > nie wziąłem też pod uwagę powierzchni
    > połączonych zbiorników (choćby m. Czarne).

    Zatamowac i elektrownie :-)

    J.

  • 28. Data: 2015-04-10 09:01:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 09 Apr 2015 16:34:09 +0200, bartek napisał(a):

> [...]
    > ale też wypływa jej trochę. Wpływa po wierzchu, wypływa po dnie.
    > Wypływająca jest bardziej zasolona, więc mimo mniejszego strumienia

    Ale swoja droga Konrad ma racje - jakbysmy wdrozyli moj pomysl, to by
    zasolenie roslo i roslo.

    Odparowac, sol na ciezarowki i wyrzucac do Baltyku ?

    J.

  • 29. Data: 2015-04-10 09:21:47
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 10 kwietnia 2015 09:01:36 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > Ale swoja droga Konrad ma racje - jakbysmy wdrozyli moj pomysl, to by
    > zasolenie roslo i roslo.
    >
    > Odparowac, sol na ciezarowki i wyrzucac do Baltyku ?

    Odparuje samo. Będzie tak jak na morzu martwym http://tiny.pl/xh1m3
    Potem Sahara to zasypie, potem ktoś wykopie dziure w ziemi i odkryje pokłady soli.
    Zbuduje kopalnię, majątek zrobi. A co mu żałować!

  • 30. Data: 2015-04-10 09:35:23
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 9 kwietnia 2015 18:26:03 UTC+2 użytkownik bartek napisał:
> [...]
    > http://archimer.ifremer.fr/doc/00122/23326/21149.pdf
    > podają, że parowanie - rzeki da 95cm rocznie.

    Dochodzą dwa czynniki: jeden czynnik spowalniający proces, bo powierzchnia morza by
    malała i parowałoby coraz mniej, aż do osiągnięcia stanu równowagi, może rozmiar 10%
    obecnego, a może 90%, bez grubej symulacji nie zgadniesz. Drugi przyspieszający, bo
    im mniej z tego pomniejszonego morza paruje, tym mniej deszczu pada w okolicy i coraz
    mniej wody płynie w rzekach. Trzeba by pomyśleć na ile otwartym układem jest zlewnia
    morza. Zaczyna się robić dobry temat na ignobla: powiększenie Sahary na cały obszar
    Morza Śródziemnego i połowę Europy, totalne zasyfienie tego obszaru solą i
    podniesienie poziomu oceanów :-)