  • 1. Data: 2015-04-08 16:06:06
    Temat: Nowe regulacje dot. pomp obiegowych do c.o.
    Od: Marek <f...@f...com>

    Dzisiaj się dowiedziałem, że unia zabroniła produkować pompy obiegowe
    do c.o. z ręczną regulacją prędkości (z przełącznikiem biegu 1-2-3)
    bo takie powodują wzrost emisji CO2, od nowego roku mają być tylko z
    automatyczną elektroniczną regulacją prędkości. Niestety sprzedawca
    nie umiał wytłumaczyć wg jakich kryteriów będzie dobierana taka
    "automatyczna" prędkość - czy ktoś się orientuje?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2015-04-08 16:18:19
    Temat: Re: Nowe regulacje dot. pomp obiegowych do c.o.
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 8 kwietnia 2015 16:06:09 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
> [...]
    > nie umiał wytłumaczyć wg jakich kryteriów będzie dobierana taka
    > "automatyczna" prędkość - czy ktoś się orientuje?

    Nie mam pojęcia, ale myślisz że sterownik będzie w pompie? Bo ja sobie wyobrażam, że
    pompę podłączysz do sterownika, który będzie pompie mówił jak szybko ma się kręcić. A
    sygnał do sterownika... tu już można fantazjować, od zwykłego ręcznego przełącznika
    "1-2-3" do sieci czujników rozłożonych po całym domu.

  • 3. Data: 2015-04-08 17:03:30
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 8 Apr 2015 07:18:19 -0700 (PDT), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
> [...]
    > ... tu już można fantazjować, od zwykłego ręcznego przełączni=
    > ka "1-2-3" do sieci czujników rozłożonych po całym domu.

    Sprzedawca mówił, że niby sterownik ma być w pompie aby człowiek nie
    mógł zostawiać pompe na 3 biegu jak jest nagminnie teraz.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2015-04-08 17:09:34
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 8 kwietnia 2015 17:03:52 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

    > Sprzedawca mówił, że niby sterownik ma być w pompie aby człowiek nie
    > mógł zostawiać pompe na 3 biegu jak jest nagminnie teraz.

    Sterownik samego silnika, owszem. Ale chyba nie PLC który ma decydować kiedy kocioł
    włączać, bo w łazience podłoga stygnie a pancia wciąż jeszcze w wannie siedzi...

  • 5. Data: 2015-04-08 19:06:35
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 8 Apr 2015 08:09:34 -0700 (PDT), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
    > Sterownik samego silnika, owszem. Ale chyba nie PLC który ma
    decydować =
    > kiedy kocioł włączać, bo w łazience podłoga stygnie a pancia wc=
    > iąż jeszcze w wannie siedzi...

    Ale przecież jest pełno instalacji prostych z kotłem i jedną pompą
    gdzie jedyna regulacja jaka jest to on off pieca i ręczne biegi
    pompy. Jak pompa klęknie to co, user ma kupować pompę i jeszcze
    sterownik, który i tak nie podłączy do starego pieca?
    Sprzedawca się upierał, że to sterowanie ma być w pompie,
    przypuszcza, że w zależności od temp. wody...

    --
    Marek

  • 6. Data: 2015-04-08 20:24:56
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2015-04-08 o 16:06, Marek pisze:
> [...]
    > umiał wytłumaczyć wg jakich kryteriów będzie dobierana taka
    > "automatyczna" prędkość - czy ktoś się orientuje?

    Jakoś blisko 1 kwietnia, może wtedy sprzedawca to usłyszał od kolegi
    hurtownika.

  • 7. Data: 2015-04-08 21:25:33
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Taki sterownik, zastępujący ręczny przełącznik biegów, musiałby być skomplikowany. Bo
    ustawiając ręcznie bierzesz pod uwagę rozkład temperatury w pomieszczeniach (żeby nie
    było w jednym ciepło a w drugim za zimno), różnicę temperatur wody na zasilaniu i
    powrocie (żeby w żelaznym kotle nie zaczął się kondensować kwas, albo odkładać się
    kamień), prędkość przepływu (żeby w kotle nie gotowała się woda), bezwładność układu
    palnik-wymiennik w kotle (żeby się nie wyłączał co minutę) itd. Sterownik w taniej
    pompie musiałby przyjmować na wejściach sygnał od różnych czujników w dowolnym
    formacie, analogowym i cyfrowym. Po prostu w to nie wierzę. Dużo prościej jest zrobić
    pompę z wejściem szybciej-wolniej i powiedzieć użytkownikowi żeby podłączył sobie co
    chce, choćby potencjometr ze starego radia. O ile w ogóle to prawda z tym nowym
    przepisem, bo coś mi tu pachnie plotką o tym że w Moskwie rozdają samochody...

  • 8. Data: 2015-04-08 22:33:59
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 8 Apr 2015 12:25:33 -0700 (PDT), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
> [...]
    przepise=
    > m, bo coś mi tu pachnie plotką o tym że w Moskwie rozdają samochody=

    Faktycznie 1 sierpnia 2015 wchodzi drugi etap rozporządzenia nr
    622/2012 (pierwszy wszedł 1.01.2013) wymagające aby pompa obiegowa
    miała współczynnik efektywności energetycznej EEI<= 0,20.
    Z tego wynika, że aby uzyskać taki współczynnik regulacja prędkości
    musi być automatyczna. Znalazłem pompy, które regulują prędkość
    poprzez badania oporu przypływu, gdy termostaty (zawory) przy
    grzejnikach są zamknięte pompa wykrywa to i zwalnia lub całkowicie
    się zatrzymuje.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2015-04-09 09:23:35
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 8 kwietnia 2015 22:35:02 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
> [...]
    > poprzez badania oporu przypływu, gdy termostaty (zawory) przy
    > grzejnikach są zamknięte pompa wykrywa to i zwalnia lub całkowicie

    Chyba nie kumam. Przychodzi wiosna, przykręcasz zawory na kaloryferach w mniej
    używanych pomieszczeniach, ale w sypialni zostawiasz, bo nie chcesz w nocy zmarznąć.
    Pompa wyczuwa zwiększony opór, więc zwalnia. Automatyka kotła wyłącza palnik, żeby
    nie zagotować wody. Budzisz się i tak zmarznięty, wielbiąc autoamtyczne pompy i
    europejskie rozporządzenia.

    Skąd ta pompa ma wiedzieć jaką temperaturę użytkownik chce mieć w sypialni, kiedy
    przykręca zawór w kuchni?

  • 10. Data: 2015-04-09 12:51:37
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 9 Apr 2015 00:23:35 -0700 (PDT), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
    > Skąd ta pompa ma wiedzieć jaką temperaturę użytkownik chce mieć=
    > w sypialni, kiedy przykręca zawór w kuchni?

    No ale skoro jednak więcej jest skręconych grzejników niż otwartych
    to nie potrzeba już tak dużego przepływu.
    Taki opis działania znalazłem na stronie jednego z polskich
    producentów pomp :).

    --
    Marek