  • 111. Data: 2016-09-02 14:58:28
    Temat: Re: Mały kondensator tantalowy
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <dadoro@_wp_._com_> napisał w wiadomości
    news:57c95f0b$0$15205$65785112@news.neostrada.pl...

    > Zawracasz d..ę i tyle. Gdyby były wadliwe, to nikt by ich nie używał, a

    Wiercę dziurę w brzuchu, etc, to prawda.

    > w związku z tym kupował, więc nie byłyby produkowane. Równie dobrze
    > możesz narzekać na supercapy, że nie można z nich dużo prądu wyciągnąć.
    > Albo na baterie, które mają bardzo różną pojemność w zależności od
    > prądu. Po prostu takie są i już. Mają swoje zalety, mają wady.

    Poczekajcie cierpliwie, zbiorę odpowiednie dane i przedstawię na konkretach,
    skąd moje uważanie.

    > przykładowe dane do karty wrzucić - ale nie, przynajmniej ja nie
    > znalazłem w żadnej, ani też w nocie aplikacyjnej. Możesz sobie policzyć
    > - pod warunkiem, że masz dość danych.

    Policzę, na pewno, jeśli zajdzie potrzeba.

    > A że problem występuje to się już przekonałem i zanim projekt dam do
    > realizacji wolałbym się przynajmniej z grubsza upewnić, że jest OK.

    Masz u mnie piwo za tę wypowiedź.
    Jestem czepialski nudziarz, ale mam ogromne poczucie sprawiedliwości, tylko
    te definicje, trochę jak w wierszu o dupie...
    Może zmienię "definicje", bo pora na ostateczny "osąd", jeszcze nie
    nadeszła, będę sprawiedliwy, nie martwcie się.
    Wolę po prostu uniknąć sytuacji, że zbyt łatwo rozpoznam jakiś problem, a
    potem okaże się, że jak jakiś matematyk rąbnął się przy liczeniu liczby PI i
    od któregoś-tysięcznego miejsca, miał zupełnie zły wynik, najgorsze, że się
    nie skapował w porę. A przestawić się będzie bardzo trudno.

    --
    Gdy więc wszystkie sposoby ratunku upadły,
    Wśród SERDECZNYCH PRZYJACIÓŁ, psy zająca zjadły. - I.Krasicki "Przyjaciele"

  • 112. Data: 2016-09-02 15:04:52
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-09-02 o 14:44, Mario pisze:

    > Czyli trzeba mieć zapas różnych kondensatorów na różne napięcia. Listek
    > 100 sztuk kondensatorów 0603 kosztuje zazwyczaj od 2 do 20 zł. Te drogie
    > (20gr/szt czy droższe) są sprzedawane czasami po 10 szt. Jak trafisz na
    > układ pracujący pod wyższym napięciem to dajesz kondensator na wyższe
    > napięcie.

    No, przykładowy X7R Samsunga 0603 w TME szpulka 4k szt za niecałe 30zł
    netto. Albo i za 16. Tylko to zużyj.

    Pozdrawiam

    DD

  • 113. Data: 2016-09-02 15:05:44
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Mario" <M...@...pl> napisał w wiadomości
    > Znaczna część urządzeń pracuje na coraz niższych napięciach. Masz
    > zasilanie 3,3 V to dajesz tam 4.7uF/10V i uzyskasz zapewne jakieś 3,5uF
    > przy 3,3V. I zajmuje to bardzo mało miejsca. Kiedyś musiałeś dać
    > elektrolit czy tantal np 4,7 czy 10uF i równolegle 100nF. Ja tu widzę
    > postęp, a ty narzekasz. Jak musisz pracować na 12 V to dajesz jakiś

    Ale ja nie na postęp narzekam, tylko na wady, które tak się trafiło, przy
    tym postępie się pojawiły. Nie na to, że mniejszy element mieści więcej,
    tylko, że ma wady, których raczej mieć nie powinien, choćby aż taka
    zależność między C a U.

    > 0805 10uF/25V. Jak potrzebujesz pojemności stabilne w funkcji napięcia to
    > dajesz jakiegoś klocka foliowego, ale wtedy aparatura nie będzie mała. Nie
    > ma co narzekać. Oferta jest coraz bogatsza, tylko jako

    No jasne, przecież zanim sprzet powstanie, zbadam temat, czy wada będzie w
    danym momencie istotna, czy zupełnie nie! Jednak będzie, co by nie mówić.

    > projektant trzeba świadomie dobierać elementy. Czyli znać ich
    > charakterystyki, a nie tylko jakieś dwa parametry znamionowe na krzyż.

    No przecież, że...! Spoko! Czekaj cierpliwie, aż się z tym prześpię. Na
    razie rozkminiam, cały spacer z psem wieczorem poświęciłem na rozmyslania,
    bo szukam błędu i u siebie też. Światu nie pozwole się nagiąć, lizać mu D4,
    ale i sobie, nie pozwolę na luksus lekceważenia, choć z poczatku będzie to
    wygladać inaczej.
    Ostateczną ocenę zaprezentuję i chętnie się nią podzielę!

  • 114. Data: 2016-09-02 15:16:52
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

> [...]
    > (20gr/szt czy droższe) są sprzedawane czasami po 10 szt. Jak trafisz na
    > układ pracujący pod wyższym napięciem to dajesz kondensator na wyższe

    No, dla mnie to jasna sprawa, że nie zapakuję kondzioła na U=300V do obwodu
    o U=5V, bo zje mnie chyba choćby upływność, czy inne kłopoty. Zwykle staram
    się dobierać, choć nie zawsze jest to takie proste, napięcie znamionowe
    kondensatora (zwykłego), na 150-200% roboczego, podobnie, nie zapakuję
    tranzystora o napięciu 60V do obwodu o napięciu 50, bo zapas IMHO będzie
    zbyt mały. Ale też nie przesadzić, żeby nie władować sie w jakieś
    zakrzywienie charakterystyki. Nie każdy tranzystor, jak KD502/503/2N3055,
    jest odporny na wtórne przebicie, chociażby... itd.
    Kiedyś pisałem, że w jakims układzie, miałem malutką zenerkę 9v1, co zjarała
    się była )od czego, nie wiem, nie było sladu ingerencji z zewnątrz, a układ
    po wymianie ruszył natychmiast, szczęśliwie, nic poza tym nie padło), aż
    nieco się nadwęgliła płytka drukowana, oczyściłem dokładnie. Zasunąłem
    kobyłę o prądzie 1A i oczywiście, pomierzyłem, czy napięcie jest OK, na
    szczęście było idealne i pięknie trzymało, byłem uprzedzony przez Was, że
    mogę się władować w zakrzywienie charakterystyki, ale miałem szczęście (i
    nie bardzo miałem wybór). Na szczęście, udało mi się naprawić, to był taki
    duży boombox Philipsa, AW7530, tylko jeszcze gumki do magnetofonu nabyć
    muszę i będzie zrobione. Przy okazji palce rozruszam, mniej wtedy bolą po
    bezruchu.

  • 115. Data: 2016-09-02 15:36:28
    Od: b...@g...com

    użytkownik Mario napisał:

    > Jaki rozmiar? 0402?

    Wyglądają na 0402. To nie mój projekt.

  • 116. Data: 2016-09-02 15:39:40
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    > Skoro chcesz pojąć to nie wiem po co prowadzisz spór z ludźmi którzy
    > próbują ci coś wytłumaczyć. Zacznij czytać dataszity i noty aplikacyjne

    Dzięki temu wiem, w czym sie nie zgadzamy.

    > producentów to pojmiesz złożoność problemu, ty próbujesz bronić jakiegoś
    > twojego przyrodzonego prawa do ignorancji, która nakazuje ci się

    Jeśli wprowadzą przepis, natychmiast zaprzestanę.

    > kierować wyłącznie dwoma parametrami znamionowymi w dodatku źle przez
    > ciebie rozumianymi.

    Powiedzmy, ze jestem nieufny i dziś już nie przyjmuję, jak kiedyś, na wiarę
    pierwszego zobaczonego szczegółu.
    Stąd w taki dziwny sposób szukam niezależnych źródeł, przynajmniej 2.

  • 117. Data: 2016-09-02 15:42:20
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    > No, przykładowy X7R Samsunga 0603 w TME szpulka 4k szt za niecałe 30zł
    > netto. Albo i za 16. Tylko to zużyj.

    100 weźmiesz do urządzenia, a 3900 posłuży jako nabój do procy, strzelać do
    puszek :)
    Spokojnie, zużyjesz. Pamiętasz dawne czasy, gdy mieć dysk 425MB to było
    dużo? Zająłem 60MB i się martwiłem, kiedy ja to zapełnię. Hehe, stało się to
    szybciej, niż się spodziewałem.