  • 1. Data: 2010-07-10 14:18:46
    Temat: Maly, lekki, pewny wylacznik 20 i wiecej A?
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Witam :)

    Potrzebuje do modelu latajacego wylacznik za/wylaczajacy
    zasilanie. Napiecie pracy 7-15V, prad typowo 10A, piki
    do 40A. Zalaczanie i wylaczanie przy pradzie bliskim zero.
    Chyba, ze wylaczenie awaryjne, to roznie ;)

    Wylacznik musi w kolejosci waznosci:
    - przeniesc prady jak podalem,
    - byc stodunkowo lekki - nascie gram powiedzmy,
    50g wykluczone,
    - byc dostepny finansowo wiec jaki HiTechy za pincet odpadaja.

    Podpowiecie cos?

    Tak, wiem, ze modelarze zazwyczaj wyciagaja wtyczki -
    wlasnie tego chce uniknac :)

    Jakub

  • 2. Data: 2010-07-10 14:40:38
    Temat: Re: Maly, lekki, pewny wylacznik 20 i wiecej A?
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    Odpowiedni tranzystor mos i jakiś miniaturowy przełącznik w bramce +
    rezystor do masy.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 3. Data: 2010-07-10 14:54:33
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Użytkownik "Andrzej W." <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Odpowiedni tranzystor mos i jakiś miniaturowy przełącznik w bramce +
    > rezystor do masy.

    Dzieki, sprawdze ceny tych tranzystorow...

    Podsunales mi jeszcze jeden pomysl - maly przekazniczek
    12V z dwoma kompletami stykow polaczonych rownolegle...
    Tak wiem, ze jest ryzyko ze nie beda idealnie rowno
    za/wylaczac i moze sie jedna para zespawac, ale tak
    jak pisalem zazwyczaj za/wylaczenie nastepuje przy
    pradzie niskim... Sprawdze ten trop tez.

  • 4. Data: 2010-07-10 14:57:17
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Użytkownik "Andrzej W." <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Odpowiedni tranzystor mos i jakiś miniaturowy przełącznik w bramce +
    > rezystor do masy.

    3zl za sztuke - kupa smiechu :)
    http://www.allegro.pl/item1135540024.html

    Prady ok, ze sporym zapasem:
    http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf3
    710.pdf

    Jakim cudem cos tak niepozornego wytrzymuje pik
    kilkaset amper to dla mnie tajemnica ;)

    Dzieki, ide tym tropem :)

  • 5. Data: 2010-07-10 15:09:18
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2010-07-10 16:57, Jakub Jewuła pisze:

    > Jakim cudem cos tak niepozornego wytrzymuje pik
    > kilkaset amper to dla mnie tajemnica ;)
    >
    > Dzieki, ide tym tropem :)

    Przeważnie trzeba czytać to co jest napisane "małym drukiem" gdzieś na
    końcu. :-)

    Kup coś na niższe napięcie, będzie miało jeszcze mniejszą rezystancję
    przewodzenia.
    Sprawdź napięcie progowe, by mieć pewność, że przy minimalnym napięciu
    zasilającym tranzystor będzie "mocno" otwarty.
    Jeśli zasilanie jest poniżej 18V to bramkę możesz przełącznikiem
    przełączać bezpośrednio pomiędzy zasilaniem a masą.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 6. Data: 2010-07-10 19:01:19
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

    http://zefiryn.tme.pl/dok/a03/irfs3004-7ppbf.pdf ;P

  • 7. Data: 2010-07-10 19:21:24
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 10 Jul 2010 16:57:17 +0200, Jakub Jewuła wrote:
    >Prady ok, ze sporym zapasem:
    >http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf
    3710.pdf

    >Jakim cudem cos tak niepozornego wytrzymuje pik
    >kilkaset amper to dla mnie tajemnica ;)

    Tajemnica wlasnie w piku :-)

    Gestosc ladunkow w krzemie jest dosc duza i naprawde spore prady
    potrafia przeniesc, a w metalu jeszcze wieksza.
    Tylko sie przy tym grzeja, wiec mozna duzo, ale krotko :-)

    J.

  • 8. Data: 2010-07-11 06:40:37
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Podsunales mi jeszcze jeden pomysl - maly przekazniczek
    > 12V z dwoma kompletami stykow polaczonych rownolegle...

    Przekaźniki stosują modelarze do archaicznych modeli samolotów z II Wojny
    Światowej.

    > 3zl za sztuke - kupa smiechu :)
    > Jakim cudem cos tak niepozornego wytrzymuje pik
    > kilkaset amper to dla mnie tajemnica ;)
    >
    > Dzieki, ide tym tropem :)

    MOSFET jest dla wybranych - nie każdy go może mieć w swoim modelu.
    Jest trendy, no i przede wszystkim... cool
    Ceną się nie sugeruj. Koledzy podpowiedzieli Ci źródło, gdzie możesz kupić w
    cenie nieosiągalnej dla innych.

    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

  • 9. Data: 2010-07-11 08:25:37
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 10 Jul 2010 16:54:33 +0200, Jakub Jewuła napisał(a):

    > Dzieki, sprawdze ceny tych tranzystorow...

    Za darmo w starym zasilaczu ATX czy na jakiejś starej płycie kompowej :)
    --
    Jacek

  • 10. Data: 2010-07-11 09:04:42
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Za darmo w starym zasilaczu ATX czy na jakiejś starej płycie kompowej :)

    Poszperam :)