  • 1. Data: 2014-10-15 03:04:04
    Temat: Matematyka na poziomie gimnazjum i policjanci...
    Od: anacron <a...@a...pl>

    http://moto.onet.pl/policyjne-sposoby-na-kierowcow/m
    ele6

    Jeżeli ktoś myślał że Policja i GUM czegoś nauczyli się czegoś z
    "katastrofy" z radarem Iskra-1, to się grubo pomylił. Takie same bzdury
    są teraz rozpowiadane na temat lidarów (błędnie zwanych laserami). "Dla
    przykładu urządzenie Ultralyte LTI 20-20 na prostej drodze jest w stanie
    odczytać prędkość pojazdu z odległości kilometra." Gdyby ci fanatycy w
    końcu nauczyli się matematyki (na poziomie gimnazjum, bo mowa o
    funkcjach trygonometrycznych), to by sobie wyliczyli że przy mierzeniu
    celu w odległości 1000m, drgnięcie lidaru 1° (słownie jeden stopień)
    oznacza, że wiązka lidaru przesunie się o tg(1°)x1000m, czyli 17,5m
    (słownie siedemnaście i pół metra). Tak więc, mamy znów dogmatyczną
    propagandę cudownego urządzenia, które czaruje wszystko, nawet
    matematykę. I pomijam już, że na 1000m średnica promienia z LTI 20-20 to
    jedyne 3m. :D

    --
    anacron

  • 2. Data: 2014-10-15 03:15:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 15 Oct 2014 03:04:04 +0200, anacron napisał(a):
    > http://moto.onet.pl/policyjne-sposoby-na-kierowcow/m
    ele6
    > Jeżeli ktoś myślał że Policja i GUM czegoś nauczyli się czegoś z

    A co ma GUM do rzeczy ?
    Iskre to moze jeszcze byliby w stanie ocenic, ze wyniki nieprawdziwe
    czesto daje, ale w lidarze zmierza odleglosc, a nie drgania na boki.

> [...]
    > celu w odległości 1000m, drgnięcie lidaru 1° (słownie jeden stopień)
    > oznacza, że wiązka lidaru przesunie się o tg(1°)x1000m, czyli 17,5m

    Dlatego na te odleglosc uzywa sie ze statywu ?

> [...]
    > propagandę cudownego urządzenia, które czaruje wszystko, nawet
    > matematykę. I pomijam już, że na 1000m średnica promienia z LTI 20-20 to

    Czyli mniej niz szerokosc jednego pasa, wiec sie nadaje :-)

    P.S. A to znow jakis wynalazek, czy sprzet uznawany przez policje i
    sady na nalym swiecie ?

    J.

  • 3. Data: 2014-10-15 03:51:11
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 15.10.2014 o 03:15, J.F. pisze:
    > Czyli mniej niz szerokosc jednego pasa, wiec sie nadaje :-)

    To może inaczej.

    ===[ START ]===

    Podstawy matematyki dla policjantów ruchu drogowego!

    1. Czy wiesz, że płaszczyzna czołowa wiązki miernika radarowego Iskra-1
    przy teoretycznej maksymalnej odległości od radaru (800m) wynosi
    3,14*(tg(12°)x800m)?? Pomogę w wyliczeniach. To prawie 91'000m? (słownie
    dziewięćdziesiąt jeden tysięcy metrów kwadratowych)

    2. Czy wiesz, że płaszczyzna czołowa lidaru Ultralyte LTI 20-20 przy
    odległości 1000m liczonej od niego to 3,14*1,5?? Znów pomogę w
    obliczeniach. To ponad 7m? (słownie siedem metrów kwadratowych)

    3. Czy wiesz, że odchylenie lidaru jedynie o kąt 1° przesuwa światło
    lidaru w odległości 1000m o tg(1°)x1000. Po raz kolejny pomogę. Wynik to
    17,5m (słownie siedemnaście i pół metra).

    4. W końcu, czy masz świadomość, że płaszczyzna czołowa pola w
    odległości 1000m od lidaru w którym mógł znaleźć się promień w momencie
    pomiaru to teoretycznie najmniej 3,14*(tg(1°)x(800m/2))?? Ostatni raz
    pomogę w obliczeniach. Z powyższego otrzymujemy 153m? (słownie sto
    pięćdziesiąt trzy metry kwadratowe),

    Ja rozumiem misiaczku, ze gdybyś uczył się matematyki w gimnazjum, to
    policjantem byś nie został, ale czy w związku z powyższym, nadal jesteś
    pewnym, któremu pojazdowi prędkość zmierzyłeś?

    ===[ STOP ]===

    ps. do J.F. jak powiesz mi ile Policja zakupiła statywów do LTI 20-20 to
    wrócimy do rozmowy na temat pomiarów ze statywów. :)

    --
    anacron

  • 4. Data: 2014-10-15 03:57:20
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 15.10.2014 o 03:15, J.F. pisze:
    > Dlatego na te odleglosc uzywa sie ze statywu ?

    Jak powiesz mi ile Policja zakupiła statywów do LTI 20-20 to wrócimy do
    rozmowy. Podpowiem może, że nie mają żadnego.

    A teraz inaczej trochę, poniższe do policjantów kieruję:

[...]

    pomiaru to teoretycznie najmniej 3,14*(tg(1°)x(1000m/2))?? Ostatni raz
    pomogę w obliczeniach. Z powyższego otrzymujemy 240m? (słownie dwieście
    czterdzieści metrów kwadratowych).

  • 5. Data: 2014-10-15 04:10:34
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 15.10.2014 o 03:15, J.F. pisze:
    > Dlatego na te odleglosc uzywa sie ze statywu ?

    Jak wskażesz mi choć jeden do LTI 20-20 na stanie policji to wrócimy o
    rozmowie o statywach.

    A tym czasem czy masz świadomość, że płaszczyzna czołowa pola w
    odległości 1000m od lidaru w którym mógł znaleźć się promień w momencie
    pomiaru to teoretycznie najmniej 3,14*(tg(1°)x1000m/2)?? Z powyższego
    otrzymujemy ponad 240m? (słownie dwieście czterdzieści metrów
    kwadratowych). Pomiar więc w sytuacji wielu pojazdów jest mało miarodajny.

    > P.S. A to znow jakis wynalazek, czy sprzet uznawany przez policje i
    > sady na nalym swiecie ?

    Na świecie używają go ze statywu, a i tak w UK dziennikarze zrobili
    chryje z powodu błędów wynikających z drgania ręki policjanta i
    zawyżaniu prędkości z powodu prześlizgiwania się po masce lub boku auta
    promienia (materiał BBC polecam).

    --
    anacron

  • 6. Data: 2014-10-15 19:45:01
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-10-15 03:04, anacron wrote:
    > I pomijam już, że na 1000m średnica promienia z LTI 20-20 to
    > jedyne 3m. :D

    To kwestia jakości odbiornika i wzmacniacza. Może sobie mieć i 100m,
    jesli w polu widzenia radaru jest jeden pojazd i radar da radę odczytać
    odbitą falę to pomiar będzie prawidłowy. W dodatku odchylenia związane z
    nieidealnie jadącym "na radar" będa na korzyść kierowcy.

    Problemem jest odczyt dwóch pojazdów. Ale znowu - jesli widzi dwa
    pojazdy to w TF ma dwa prążki i da się okreslić ich prędkości. Co prawda
    to człowiek zinterpretuje ktory jechał szybciej, ale da się.

    Nie przesadzałbym więc z problemami, co najwyżej mam powazne wąpliwości
    czy aby na pewno z takej odległości radar coś wykryje. I czy przypadkiem
    obracanie radaru powodując odbicia od barier energochłonnych nie
    pozwalają manipulować odczytami (nawet bez pojazdu) :D. Taka teoria
    spiskowa...

  • 7. Data: 2014-10-15 22:09:17
    Od: anacron <a...@a...pl>

    > To kwestia jakości odbiornika i wzmacniacza. Może sobie mieć i 100m,
    > jesli w polu widzenia radaru jest jeden pojazd i radar da radę odczytać
    > odbitą falę to pomiar będzie prawidłowy.

    Odnosisz się do linii o lidarze, a piszesz o radarze. Najpierw
    sprecyzujmy o którym chcesz ze mną dyskutować, to się odniosę.

    --
    anacron

  • 8. Data: 2014-10-15 22:25:01
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-10-15 o 03:04, anacron pisze:
> [...]
    > odczytać prędkość pojazdu z odległości kilometra." Gdyby ci fanatycy w
    > końcu nauczyli się matematyki (na poziomie gimnazjum, bo mowa o

    Niestety, od wielu lat nie ma funkcji trygonometrycznych w gimnazjum.
    Nie mam pewności, że kiedykolwiek były.
    Dopiero szkoła średnia, taka zwykła stacjonarna. W wszelkiego typu
    "wieczorówkach" jest tylko teoretycznie.

  • 9. Data: 2014-10-15 22:33:38
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > Dlatego na te odleglosc uzywa sie ze statywu ?

    A na 200m ?

    Czy ktoś pamięta lub może wskazać wskazywanoą kiedyś tutaj apelację w której
    uniewinniono kierowcę po opinii biegłego dotyczącej optycznej dokładności
    celownika takiego urządzenia lub inny taki wyrok ?

  • 10. Data: 2014-10-15 22:34:02
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 15.10.2014 o 22:25, Baczek pisze:
    > Niestety, od wielu lat nie ma funkcji trygonometrycznych w gimnazjum.
    > Nie mam pewności, że kiedykolwiek były.
    > Dopiero szkoła średnia, taka zwykła stacjonarna. W wszelkiego typu
    > "wieczorówkach" jest tylko teoretycznie.

    A to nie jestem na bieżąco najwyraźniej. :P

    --
    anacron