  • 11. Data: 2014-10-16 00:38:44
    Temat: Re: [OT] Re: Matematyka na poziomie gimnazjum i policjanci...
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2014-10-15 22:34, anacron pisze:

    > A to nie jestem na bieżąco najwyraźniej. :P

    Jak to powiedział respondent jakieś sondy ulicznej:
    "i po co ta matematyka, skoro w obecnych czasach nawet PIT-a potrafi
    obliczyć komputer?" ;)

  • 12. Data: 2014-10-16 15:22:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "anacron" napisał w wiadomości
    W dniu 15.10.2014 o 03:15, J.F. pisze:
    >Jak powiesz mi ile Policja zakupiła statywów do LTI 20-20 to wrócimy
    >do
    >rozmowy. Podpowiem może, że nie mają żadnego.

    Wrocic to mozemy jak powiesz ze
    a) rozrzut pozycjonowania z reki wynosi 1 stopien,
    b) ze oni mierza z reki na kilometr
    c) ze wtedy lidar mierzy z duzymi bledami a nie wcale

    IMO - z reki moze byc nawet wiecej stopni, ale oni wtedy podpuszcza
    blizej, bo celowniki tam tez maja.
    Jak urzadzenie zareaguje na skaczacy pomiar - nie wiem, moze zwariowac
    kompletnie i nic nie pokazac.

    A czas od pomiaru tam jest ? Bo jak zaczna mierzyc na kilometr, pokaze
    predkosc 200 i czas od pomiaru minute, to przeciez z matematyki wynika
    ze to nie twoj :-)

    >1. Czy wiesz, że płaszczyzna czołowa wiązki miernika radarowego
    >Iskra-1
    >przy teoretycznej maksymalnej odległości od radaru (800m) wynosi

    A ktos iskre uzywa na takie odleglosci ?
    Czy zakladasz ze celuja w pojazd a lapia np samolot ..

    >2. Czy wiesz, że płaszczyzna czołowa lidaru Ultralyte LTI 20-20 przy
    >odległości 1000m liczonej od niego to 3,14*1,5?? Znów pomogę w
    >obliczeniach. To ponad 7m? (słownie siedem metrów kwadratowych)

    Ty sie podniecasz metrami kwadratowymi, a te 3m srednicy wydaje sie w
    sam raz aby mierzyc dokladnie jeden pojazd.
    Ze statywu oczywiscie.

    Tak na dobra sprawe, to by trzeba sprawdzic czy faktycznie drobne
    ruchy nie powoduja ze przesuwa sie najmocniejsza srodkowa czesc wiazki
    i nie przeskakujesz z tylu na przod.
    Na tyle raczej nie ma odbijajacych elementow i przednia tablica bedzie
    dominowac w odbiciu, ale przy (nie)odpowiednim ustawieniu przeskok
    miedzy pojazdami raczej jest mozliwy.

    J.

  • 13. Data: 2014-10-16 16:32:43
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    W dniu 2014-10-15 o 03:04, anacron pisze:

    > Tak więc, mamy znów dogmatyczną
    > propagandę cudownego urządzenia, które czaruje wszystko, nawet
    > matematykę. I pomijam już, że na 1000m średnica promienia z LTI 20-20 to
    > jedyne 3m. :D

    Wojskowi snajperzy potrafią z tej odległości trafić w cel bardzo
    powolnym (w porównaniu ze światłem) obiektem o średnicy ~1 cm, który
    w dodatku jest wrażliwy na wiatr, przyciąganie kuli ziemskiej i jej
    ruch obrotowy :) Fragment opisu LTI 20-20 ze strony producenta:

    "Jest zaopatrzone w celownik optyczny z filtrem polaryzacyjnym
    (możliwość pracy przy dużym nasłonecznieniu), wspomagający dokładność
    dokonywanego pomiaru z dużej odległości. Siatka celownicza widoczna
    wewnątrz lunety (odzwierciedla rzeczywisty promień wiązki) umożliwia
    operatorowi urządzenia na wybór dowolnego celu na drodze, niezależnie od
    liczby pojazdów i pasów ruchu oraz warunków zabudowy, otaczającej drogę."

    i jeszcze:

    "Umożliwia wyświetlanie danych pomiarowych w czasie rzeczywistym:
    prędkość mierzonego pojazdu, odległość do pojazdu w chwili wykonywania
    pomiaru oraz czas (w sekundach) biegnący od chwili wykonania pomiaru."

    Pewnie po prostu patrzysz przez tę lunetę, naciskasz spust i widzisz
    na żywo prędkość każdego obiektu, który akurat jest na skrzyżowaniu
    nitek celownika. Po miesiącu próbnego strzelania nauczą się wybierać
    właściwe auto i z 1 km. A statyw pewnie pasuje typowy, do kupienia
    w sklepie fotograficznym na rogu.

    T.

  • 14. Data: 2014-10-16 17:30:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Finke" napisał w wiadomości

> [...]
    >w dodatku jest wrażliwy na wiatr, przyciąganie kuli ziemskiej i jej
    >ruch obrotowy :) Fragment opisu LTI 20-20 ze strony producenta:

    Tylko nie z wolnej reki a z wlasciwego stanowiska z podporka, no i sam
    karabin nie ma 3m rozrzutu na te odleglosc.
    A moze i ma, i dlatego tak rzadko slychac o takich trafieniach.

> [...]
    >nitek celownika. Po miesiącu próbnego strzelania nauczą się wybierać
    >właściwe auto i z 1 km. A statyw pewnie pasuje typowy, do kupienia

    Ale trzeba kupic stabilny, a nie najtanszy :-)
    Stabilne sa chocby w sklepie da geodetow.

    J.

  • 15. Data: 2014-10-16 18:52:29
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    W dniu 2014-10-16 o 17:30, J.F. pisze:

    > Tylko nie z wolnej reki a z wlasciwego stanowiska z podporka, no i sam
    > karabin nie ma 3m rozrzutu na te odleglosc.
    > A moze i ma, i dlatego tak rzadko slychac o takich trafieniach.

    Na wiki jest lista najdalszych trafień, rekordzista trafił npla
    z prawie 2,5 km, co prawda dziesiątym strzałem w idealnych warunkach
    pogodowych.

    > Ale trzeba kupic stabilny, a nie najtanszy :-)
    > Stabilne sa chocby w sklepie da geodetow.

    A może i nie trzeba statywu, ten film pokazuje, co widać w takim
    urządzeniu:

    https://www.youtube.com/watch?v=JOdcDR4IiUQ

    Jeśli się poprawnie nie wyceluje w ruchomy obiekt, to po prostu
    nie robi pomiaru. A jak już się złapie i namierzy cel, to trzeba
    pozwolić podjechać mu bliżej, żeby nagrały się numery rejestracyjne
    i mamy kompletny łańcuch dowodów.

    T.

  • 16. Data: 2014-10-16 21:23:54
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "John Kołalsky" <j...@k...invalid>

    > Czy ktoś pamięta lub może wskazać wskazywanoą kiedyś tutaj apelację w
    > której uniewinniono kierowcę po opinii biegłego dotyczącej optycznej
    > dokładności celownika takiego urządzenia lub inny taki wyrok ?

    http://orzeczenia.zamosc.so.gov.pl/details/Sygn.$002
    0akt$0020II$0020Ka$0020779$002f13/153020000001006_II
    _Ka_000779_2013_Uz_2014-01-13_001

  • 17. Data: 2014-10-16 21:34:11
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > c) ze wtedy lidar mierzy z duzymi bledami a nie wcale
    >
    > IMO - z reki moze byc nawet wiecej stopni, ale oni wtedy podpuszcza

    http://prawonadrodze.org.pl/laserowe-mierniki-predko
    sci-fakty-i-mity/

    "Otóż, jak wynika z rzeczonej opinii, punkt celowniczy widoczny w wizjerze
    przyrządu ULTRALYTE LTI 20-20 w rzeczywistości nie jest wcale obrazem
    promienia lasera (które pozostaje w zakresie światła podczerwonego
    niewidocznego dla ludzkiego oka), lecz symulowanym punktem celowniczym,
    który jest tworzony w wizjerze przyrządu i może w zasadniczy sposób odbiegać
    od rzeczywistego miejsca padania wiązki pomiarowej. W szczególności, rozmiar
    punktu celowniczego nie odzwierciedla rzeczywistego rozmiaru wiązki
    pomiarowej. "

    Dalej

    "W sytuacji zatem przyjęcia ustaleń wskazujących na to, że przed pojazdem
    obwinionego poruszał się inny pojazd, zaś pomiar był dokonywany na płaskim i
    prostym odcinku drogi z odległości 500 - 700 m., to pomiar prędkości pojazdu
    obwinianego A. C. był w praktyce niemożliwy, chyba, że odległość od pojazdu
    poprzedzającego wynosiłaby co najmniej około 100 metrów "

    Policja nie dokumentuje tego celowania więc nawet nie bardzo jest co
    kwestionować w sądach.

  • 18. Data: 2014-10-16 21:57:42
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "Tomasz Finke" <t...@i...pwr.wroc.pl>

> [...]
    > nie robi pomiaru. A jak już się złapie i namierzy cel, to trzeba
    > pozwolić podjechać mu bliżej, żeby nagrały się numery rejestracyjne

    Poteoretyzowałeś a w praktyce pomiary są wykonywane urządzeniem bez
    możliwości rejestracji, które nie umożliwiają identyfikacji pojazdu
    poruszającego się w kolumnie w tak znacznych odległościach.

  • 19. Data: 2014-10-16 22:03:06
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-10-15 22:09, anacron wrote:
    > Odnosisz się do linii o lidarze, a piszesz o radarze. Najpierw
    > sprecyzujmy o którym chcesz ze mną dyskutować, to się odniosę.

    Odnoszę się do obu. W obu zasięg zależy od możlwiości odróżnienia
    sygnału od tła.

  • 20. Data: 2014-10-16 22:38:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Oct 2014, John Kołalsky wrote:

    > "W sytuacji zatem przyjęcia ustaleń wskazujących na to, że przed pojazdem
    > obwinionego poruszał się inny pojazd,
    [...]
    > Policja nie dokumentuje tego celowania więc nawet nie bardzo jest co
    > kwestionować w sądach.

    Wniosek - "rozwiązanie rosyjskie".
    Kamerki znaczy.
    DWIE (tył też, na wypadek np. zbliżającego się wyższego pojazdu)

    pzdr, Gotfryd