  • 11. Data: 2018-10-20 23:39:38
    Temat: Re: Moduł GPS jako źródło czasu
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 10/20/18 11:33 PM, b...@g...com wrote:

    > Czas uniwersalny nie uwzględnia zmian czasu na zimowy i letni.

    Ale to przecież tak naprawdę zaleta. Czas odbierany z zewnętrznego
    źródła powinien być uniwersalny. I nie jest ważne, czy będzie to
    uniksowy timestamp, liczba sekund od 1 stycznia 1900 roku przesłana w
    pakiecie NTP, czy też zapisany w "ludzkim" formacie czas UTC.

    Firmware urządzenia już sam sobie obsłuży wyświetlanie czasu lokalnego,
    choćby w oparciu o standardową bibliotekę time.h.

  • 12. Data: 2018-10-21 00:39:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

    > A zadziała to bez aktywnej karty SIM? Bo konieczność posiadania
    > osobnego numeru dla zegara nie jest zbyt ciekawym rozwiązaniem...

    Nigdy nie miałem takich problemów. Ale zdaje się, że karta jednak
    powinna być, choć nie musi być aktywna (w sensie numeru). Wystarczy,
    że jest w systemie operatora. Czyli loguje się do sieci, choć ani
    z niej, ani do niej zadzwonić nie można.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2018-10-21 07:09:14
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 21 Oct 2018 00:39:36 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    > powinna być, choć nie musi być aktywna (w sensie numeru). Wystarczy,
    > że jest w systemie operatora. Czyli loguje się do sieci, choć ani z

    Z telefonu bez SIMa można zdaje się dodzwonić na 112. To może to odbioru
    ramki z godziną też wystarczy?

    Mateusz

  • 14. Data: 2018-10-21 10:06:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 21 Oct 2018 00:39:36 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > że jest w systemie operatora. Czyli loguje się do sieci, choć ani
    > z niej, ani do niej zadzwonić nie można.

    Bez karty nie wie do ktorej sieci ma sie zalogowac ... ale w razie
    wybrania 112 mu to jakos nie przeszkadza.

    J.

  • 15. Data: 2018-10-21 10:56:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 20 Oct 2018 10:09:27 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder
    napisał(a):
    > Ale odchylki sa korygowane. Najwazniejszy miernik tam gdzie zarzadzaja pradem to
    licznik pokazujacy o ile okresow jest wyprodukowane za malo albo za duzo w stosunku
    do wzorca. Chwilowa stabilnosc sieci ma prawo sie zmieniac. Ale dlugoterminowa jest
    bardzo dobra. Poza tym te wszystkie cudowania zeby wlasnorecznie zrobiony zegarek
    mial sekunde odchylki na sto lat swiadcza o glupocie konstruktora. Stanie sie cos jak
    bedzie niedokladny na minute rocznie? Nic sie nie stanie.

    Tak korygowane, ze miales przez miesiac 5 minut spoznienia.

    A jak potem przestawiles zegar przy okazji zmiany czasu, to zaczeli
    przyspieszac :-)

    Teraz jest 19 sekund.

    A czy komu potrzebny taki dokladny czas ... ja tam lubie znac dokladny

    J.

  • 16. Data: 2018-10-21 11:25:04
    Od: b...@g...com

    W dniu sobota, 20 października 2018 23:39:40 UTC+2 użytkownik Atlantis napisał:

> [...]
    >
    > Firmware urządzenia już sam sobie obsłuży wyświetlanie czasu lokalnego,
    > choćby w oparciu o standardową bibliotekę time.h.

    Bardziej mi chodziło o te ruchome dni w których przestawia się czas
    z letniego na zimowy. I tu są dwie opcje.
    1. dokopać się w internetach do info które to dni i uwzględnić je w sofcie
    2. ręcznie 2x do roku zmieniać czas.

    Jeżeli i tak czas będzie zmieniany 2x do roku, to po co GPS?
    Rozumicie? Nie ma sensu rozczulać się nad dokładnością 1s na 10 lat
    kiedy 2x do roku wystąpi błąd 1h na dobę.

    Jeżeli i tak trzeba zmieniać czas 2x do roku, to cóż szkodzi w tym
    samym momencie wprowadzić korektę 1 czy 20 sekund o które to rozstroi
    się tcxo?

    > Wewnątrz budynków będzie problem ze złapaniem fix-a

    Mocno tragizujesz. Żeby był problem musisz kupić bardzo stary
    GPS. uBlox swego czasu chwalił się jak to jego moduły łapią śladowy
    sygnał nawet w podziemnych garażach. Te allegrowo maritexowe
    z anteną wewnętrzną łapią synchronizację czasu z satelitą po
    max. 4 minutach w pomieszczeniu.

    Linie Rx Tx nie są wyłącznie do komunikacji z uC. Na stronie producenta
    masz najczęściej soft do takich modułów mniej lub bardziej rozbudowany.
    Można sobie popatrzeć co jest grane.
    https://youtu.be/Jt1p0iEYg7Y

    > albo w jakiś sposób wykonać) antenę GPS w formie
    > przypominającej wielokąt foremny

    Nie widziałem takich. Odjechane są biconical
    http://schwarzbeck.de/Bilder/9113shortb.jpg

    &

    helix

    http://www.i1wqrlinkradio.com/antype/ch30/chiave1743
    .htm

  • 17. Data: 2018-10-21 11:47:07
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 10/21/18 11:25 AM, b...@g...com wrote:

> [...]
    > z letniego na zimowy. I tu są dwie opcje.
    > 1. dokopać się w internetach do info które to dni i uwzględnić je w sofcie

    Ale chwilę, to że są ruchome nie znaczy wcale, że są nieokreślone. To
    tak samo jak z Wielkanocą - każdego roku wypada w innym dniu, ale masz
    konkretny algorytm, który pozwala Ci obliczyć datę dla danego roku roku.
    W paru swoich projektach korzystałem ze znalezionej w Internecie
    funkcji, która ładnie wyliczała dni zmiany czasu. Następowała ona
    automatycznie o właściwej porze. Nie trzeba było niczego sprawdzać w
    Internecie. Na dobrą sprawę mógłbym także użyć standardowych funkcji z
    time.h.

    Problem może się pojawić dopiero wtedy, gdy władza zmieni reguły
    decydujące o zmianie czasu, albo zupełnie ją zlikwiduje (co też może
    niedługo zastąpić). Wtedy czeka nas aktualizacja oprogramowania. Dobrze
    też uwzględnić w opcjach możliwość wyłączenia automatycznej zmiany.

    > Jeżeli i tak czas będzie zmieniany 2x do roku, to po co GPS?
    > Rozumicie? Nie ma sensu rozczulać się nad dokładnością 1s na 10 lat
    > kiedy 2x do roku wystąpi błąd 1h na dobę.

    Ja tam akurat lubię, kiedy wszystkie zegary w moim domu pokazują
    dokładnie ten sam czasu i nie ma wątpliwości co do tego, która
    konkretnie jest godzina, bo komórka pokazuje cop innego, zegar na szafce
    nocnej co innego, a zegarek na ręce jeszcze co innego. No i zewnętrzne,
    wiarygodne źródło czasu oszczędza mi kłopotu z ustawianiem tego
    wszystkiego ręcznie.

    Przychodzi mi do głowy jedna praktyczna sytuacja, kiedy takie podejście
    się sprawdza. Pamiętam, że parę lat temu w którymś z polskich miast
    doszło do sytuacji, kiedy kontroler wlepił mandat człowiekowi za jazdę z
    nieważnym biletem. Pasażer upierał się, że jeszcze zostało mu parę
    minut. Co było powodem? Kasownik nie miały zewnętrznego źródła czasu i
    zostały błędnie ustawione przez kierowcę (czy innego pracownika
    zajezdni). Kontroler korzystał z własnego, dobrze ustawionego zegarka.
    Gdyby tylko stosowano synchronizację z zewnętrznym źródłem czasu, nie
    doszłoby do takiej sytuacji.

    > Nie widziałem takich. Odjechane są biconical
    > http://schwarzbeck.de/Bilder/9113shortb.jpg

    Idealnie by mi coś takiego pasowało do projektu.
    Można coś takiego kupić za jakieś rozsądne pieniądze?

  • 18. Data: 2018-10-21 12:28:49
    Od: b...@g...com

    użytkownik Atlantis napisał:

    > Idealnie by mi coś takiego pasowało do projektu.
    > Można coś takiego kupić za jakieś rozsądne pieniądze?

    Raczej ludkowie dłubią takie samodzielnie.

  • 19. Data: 2018-10-21 13:36:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Bez karty nie wie do ktorej sieci ma sie zalogowac ... ale w razie
    > wybrania 112 mu to jakos nie przeszkadza.

    W tym przypadku jednak przeszkadza. Połączenie z numerem alarmowym
    (112, ale również 911 -- to działa także w Polsce, z polskiego telefonu)
    jest innym rodzajem połączenia, nie wymaga *wcześniejszego* zalogowania
    do sieci wybranego operatora. Telefon bez karty jest głuchy i niemy,
    aż do chwili, gdy ktoś wybierze *jeden z* numerów alarmowych. A on to
    rozumie tak, że realizuje specjalne połączenie, które w *ogóle nie ma*
    numeru.

    Sprawdziłen teraz z modemem Huawei E3131. Z włożoną kartą operatora,
    kupioną ze dwa lata temu za pińć złotych jako prepaid, nigdy nie
    rejestrowaną, polecenie "AT^NWTIME?" pokazuje czas sieci tego operatora.
    Karta, która została kilka tygodni temu dezaktywowana, już do tego nie
    wystarcza. Modem bez karty tym bardziej.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2018-10-21 13:54:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis pisze:

> [...]
    > automatycznie o właściwej porze. Nie trzeba było niczego sprawdzać w
    > Internecie. Na dobrą sprawę mógłbym także użyć standardowych funkcji z

    Jestem zaskoczony faktem, że istnieją ludzie, którzy muszą "kopać
    w internecie" aby znaleźć info kiedy zmienia się czas z zimowego
    na letni i odwrotnie!

> [...]
    > niedługo zastąpić). Wtedy czeka nas aktualizacja oprogramowania. Dobrze
    > też uwzględnić w opcjach możliwość wyłączenia automatycznej zmiany.

    To jest zapisane w plikach lokalizacyjnych. To o tyle istotne, że
    w takiej Australii nie tylko mają zimę zamienioną z latem, ale też
    reguła wyznaczania dni zmiany jest tam inna -- różnica czasu między
    Warszawą a Sydney zmienia się cztery razy w roku. jak ktoś dba
    o porządek w swoim sofcie, wystarczy mu zaktualizowanie pliku
    lokalizacji pobranego z oficjalnego źródła.

    > Ja tam akurat lubię, kiedy wszystkie zegary w moim domu pokazują
    > dokładnie ten sam czasu

    Nie wszyscy jednak jak widać rozumieją, na czym polega zmiana czasu
    strefowego (albo stref czasowych). Nie ma żadnego "błędu jednej
    godziny na dobę" ani podobnych tego typu głupot.

    --
    Jarek