  • 1. Data: 2018-06-09 08:24:11
    Temat: Moduł "RTC do Arduino"
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Witam

    Potrzebuję do atmega128 dołączyć RTC.
    Jako, że to raczej, póki co, jednorazowa sprawa, postanowiłem kupić jakiś
    moduł DS13002/07 za kilka zł i podłączyć przez emulowane I2C.

    Czy te moduły działają OK, ma ktoś jakieś doświadczenia?
    Czy nie gubią czasu przy wyłączeniu zasilania głównego procka, itp?
    Czy bateria co ją ma na pokładzie wytrzyma trochę?
    Czy podczas normalnej pracy zasilanie jest z głównego zasilania?
    I wogóle czy jest OK i nie sprawia problemów, zarówno podczas R&D jak i
    normalnej pracy?

    Pozdrawiam

    jp

  • 2. Data: 2018-06-10 19:32:49
    Temat: Re: Moduł "RTC do Arduino"
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-06-09 o 08:24, jacek pozniak pisze:
> [...]
    > Czy podczas normalnej pracy zasilanie jest z głównego zasilania?
    > I wogóle czy jest OK i nie sprawia problemów, zarówno podczas R&D jak i

    A niby dlaczego coś co jest od tylu lat na rynku ma sprawiać problemy?
    Przecież to zwykłe scalaczki zalutowane na międzymordziu aby było
    "Arduino ready".
    Jak Ci zależy bardziej na dokładności to zamiast DS1302/1307 weź DS3231
    (poczytaj noty katalogowe)

    zdrówko.

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2018-06-11 09:19:56
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    > A niby dlaczego coś co jest od tylu lat na rynku ma sprawiać problemy?
    No, cała technika, elektronika w szególności, o informatyce nie ma co gadać,
    to ciągłe problemy :)

    > Przecież to zwykłe scalaczki zalutowane na międzymordziu aby było
    > "Arduino ready".
    Co do Arduino, to mi się to kojarzy jakoś bardziej ze studenckimi
    projektami, które mają zadziałać na stole a nie na obiekcie, więc np. ta
    bateria może wytrzymywać 3 godziny, nie wiem.

    > Jak Ci zależy bardziej na dokładności to zamiast DS1302/1307 weź DS3231
    > (poczytaj noty katalogowe)
    Na dokładności mi nie zależy.

    Dzięki za odzew; kupię taki moduł i spróbuję.

    > zdrówko.

    Pozdr
    jp

  • 4. Data: 2018-06-11 12:29:07
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Irokez wrote:

    > A niby dlaczego coś co jest od tylu lat na rynku ma sprawiać problemy?
    > Przecież to zwykłe scalaczki zalutowane na międzymordziu aby było
    > "Arduino ready".

    Pisałem tu kiedyś dokładnie o tym, taniość wymusza pozyskiwanie
    komponentów niepełnowartościowych i mi trafił się moduł RTC, który
    miał absolutnie losowe i pływające relacje czasowe pomiędzy linią
    1Hz i linią 32kHz. Po odrzuceniu możliwości swojej pomyłki uznałem,
    że producent jest idiotą, bo zrobienie czegoś takiego w sekwencji
    dzielników jest wyczynem. Ale mi to nie dawało spokoju, więc kupiłem
    układ z zaufanego źródła i wlutowałem w płytkę: faza była idealnie
    stabilna, jak należało tego oczekiwać.

    > Jak Ci zależy bardziej na dokładności to zamiast DS1302/1307 weź DS3231
    > (poczytaj noty katalogowe)

    Właśnie na tym układzie się naciąłem. :-/
    Do lektury dorzucę więc to:

    https://groups.google.com/forum/#!topic/pl.misc.elek
    tronika/8eROK0KFZG4

    Gdybym nie próbował wykorzystać tego modułu wyczynowo, tj. do
    odtworzenia dokładności 1/2^16 sekundy na PLD, bo mi domyślna sekunda
    nie wystarczała, tak egzotyczny błąd nigdy by nie wyszedł. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2018-06-12 08:24:38
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 11.06.2018 09:19, jacek pozniak wrote:

    > Co do Arduino, to mi się to kojarzy jakoś bardziej ze studenckimi
    > projektami, które mają zadziałać na stole a nie na obiekcie, więc np. ta
    > bateria może wytrzymywać 3 godziny, nie wiem.

    Przecież tam są stosowane te same scalaki, które można kupić w TME za
    kilka złotych. Zmontowane na kawałku PCB według schematu aplikacyjnego.
    Jedyna różnica jest taka, że moduł jest projektowany z myślą o ludziach,
    którzy:
    1) Dopiero zaczynają zabawę z elektroniką i jeszcze nie do końca
    ogarniają projektowanie PCB i lutowanie.
    2) Budują bardzo wczesną wersję swojego projektu na płytce stykowej.

    Co prawda nie używałem nigdy samych modułów w finalnych projektach, ale
    same same scalaki wykorzystałem w paru projektach. Działają ok.
    Dokładność większa, niż w przypadku Atmegi bez kwarcu zegarowego, jednak
    gdybym nie stosował synchronizacji z zewnętrznym źródłem (SNTP) to
    pewnie po paru miesiącach czas by odpłynął.

    Jako podtrzymywania zasilania używałem raczej kondensatorów o dużej
    pojemności, niż bateryjek.

    Zwracałbym tylko uwagę ja jedną rzecz w tych tanich modułach dla Arduino
    - kiedyś trafiłem na taki, w którym połączenia były wykonane z myślą o
    ładowalnej bateryjce. Żeby zastosować standardową, trzeba było usunąć
    jeden rezystor. Na szczęście to zauważyłem...

    Moją podejrzliwość zwrócił też kiedyś moduł z bardziej zaawansowanym
    układem RTC (wewnętrzny rezonator, kompensacja temperaturowa). Cały
    moduł można było kupić za kilkanaście zł, podczas gdy w sklepach
    internetowych same scalaki kosztowały kilka razy tyle...

  • 6. Data: 2018-06-12 10:42:11
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

> [...]
    > ogarniają projektowanie PCB i lutowanie.
    > 2) Budują bardzo wczesną wersję swojego projektu na płytce stykowej.

    Potrzebuję podłączyć w gotowym urządzeniu do kilku pinów, na kabelkach, nie
    będę płytki robił ani kombinował (mam nadzieję, że nie będę musiał)
    Istniejące urządzenie jest przewidziane pod RTC ale się okazało, że
    musiałbym zmienić Atmega128 na wersję L, potem pewnie coś jeszcze nie zagra
    bo nie robiłem nigdy RTC na Atmega. A czasu brak. :(
    Więc wolę spróbować taki modulik.
    Źródła do softwareowego I2C gdzieś mam więc je powyginam aby pasowały.
    Obym nie żałował :)

    > Jako podtrzymywania zasilania używałem raczej kondensatorów o dużej
    > pojemności, niż bateryjek.
    Ja zawsze baterii :)

> [...]
    > ładowalnej bateryjce. Żeby zastosować standardową, trzeba było usunąć
    > jeden rezystor. Na szczęście to zauważyłem...
    No właśnie takich akcji się obawiam :)

    jp