  • 1. Data: 2018-06-07 16:53:40
    Temat: Ryzen: Szyna procesora 100MHz a pamięć 3200MHz - o co tu chodzi?!?
    Od: s...@g...com

    Witam
    Procesor Ryzen miał swoją premierę rok temu. Wg podanej specyfikacji obsługuje on
    pamięć DDR4 do 3200MHz czyli jak sądzę fizycznie jest to 1600MHz (tyle że podają
    częstotliwość efektywną DDR). Mój problem jest taki, że w specyfikacji tego procesora
    podają również, że szyna procesora to 100MHz (czyli jak sądzę efektywnie 200MHz DDR).
    Tak więc nasuwa się pytanie:
    Po co pamięć DDR 3200MHz skoro szyna procesora to jedynie 200MHz DDR?!?

    dzięki za merytoryczne odpowiedzi
    pozdro
    SZyk Cech

  • 2. Data: 2018-06-08 13:45:17
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-06-07 o 16:53, s...@g...com pisze:
> [...]
    > Tak więc nasuwa się pytanie:
    > Po co pamięć DDR 3200MHz skoro szyna procesora to jedynie 200MHz DDR?!?

    Ponieważ w komputerze są też inne układy, które mnożą, buforują i
    przesyłają dane nie tylko między pamięcią a procesorem.
    Tu masz trochę o pamięciach:
    https://www.csi.pl/consulting-techniczny/286-systemy
    -pamieci-dram

  • 3. Data: 2018-06-08 14:39:10
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 7 Jun 2018 07:53:40 -0700 (PDT)
    doszła do mnie wiadomość
    <2...@g...c
    om>
    od s...@g...com :
> [...]
    >Tak więc nasuwa się pytanie:
    >Po co pamięć DDR 3200MHz skoro szyna procesora to jedynie 200MHz DDR?!?

    To nie megaherce, a MT/s(megatransfers per second):
    https://www.pcmag.com/encyclopedia/term/47408/mt-sec
    Taktowanie tych pamięci to 200-400 MHz:
    https://en.wikipedia.org/wiki/DDR4_SDRAM

  • 4. Data: 2018-06-08 16:50:13
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 08.06.2018 o 13:45, t-1 pisze:

    > Ponieważ w komputerze są też inne układy, które mnożą, buforują i
    > przesyłają dane nie tylko między pamięcią a procesorem.
> [...]

    "Ciekawy" opis. Cytuję:

    Pamięci dynamiczne w odróżnieniu od pamięci statycznych SRAM (ang.
    Static Random Access Memory) wymagają okresowego odświeżania pamięci, z
    uwagi na rozładowywanie się kondensatorów. Podstawową różnicę w
    funkcjonowaniu pamięci SRAM i flash a DRAM jest widoczna podczas
    wyłączenia i ponownego włączenia komputera - dane z pamięci DRAM zostaną
    wtedy usunięte, a z pamięci SRAM i flash pozostaną zapisane.

    a jak gupi robiłem podtrzymanie bateryjne dla SRAM :-/ ;-)

    Grzegorz

  • 5. Data: 2018-06-08 17:21:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-06-08 o 16:50, Grzegorz Kurczyk pisze:
> [...]
    > wtedy usunięte, a z pamięci SRAM i flash pozostaną zapisane.
    >
    > a jak gupi robiłem podtrzymanie bateryjne dla SRAM :-/ ;-)

    Takich głupich było więcej :)
    P.G.

  • 6. Data: 2018-06-08 18:06:31
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 08.06.2018 o 17:21, Piotr Gałka pisze:

    > Takich głupich było więcej :)
    > P.G.

    Paradoksalnie pamięci DRAM potrafią trzymać dane jeszcze długo po
    wyłączeniu zasilania (w sumie to kondensatory).
    Jak majstrowałem kartę VGA na FPGA + SDRAM, to po odcięciu zasilania na
    parę sekund (kondzirków dużych nie było) i ponownym włączeniu na
    monitorze miałem ostatnio wyświetlany obraz, Trochę zaśmiecony ale był
    :-) Te śmieci to w sumie mogły "wskoczyć" do pamięci podczas stanów
    nieustalonych przy wyłączaniu.

    Grzegorz

  • 7. Data: 2018-06-08 19:08:14
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl> napisał(a):
    > Paradoksalnie pamięci DRAM potrafią trzymać dane jeszcze długo po
    > wyłączeniu zasilania (w sumie to kondensatory).

    I można to wykorzystać do ataków, np. na klucze kryptograficzne:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Cold_boot_attack

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 8. Data: 2018-06-08 19:21:20
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 8 czerwca 2018 11:06:33 UTC-5 użytkownik Grzegorz Kurczyk napisał:

> [...]
    > monitorze miałem ostatnio wyświetlany obraz, Trochę zaśmiecony ale był
    > :-) Te śmieci to w sumie mogły "wskoczyć" do pamięci podczas stanów

    Potwierdzam.
    W amidze stworzenie rad-dysku potrafilo przetrwac jakies 5-7 sekund od wylaczenia
    zasilania (komputer w tym czasie nie dzialal, nie swiecily sie diody etc..)

    Raz nawet myslalem ze cos popsulem bo komputer nie uruchamial sie po 30 sekundowym
    wylaczeniu.

    Choc to nie rowna sie podtrzymaniu dzialania radia trubadur ktore gralo dobre 10-20
    sekund po wylaczeniu z gniazdka :)