  • 31. Data: 2019-02-18 13:08:48
    Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:q4dapr$5rf$...@n...news.atman.pl...
    "PiteR" X...@l...net

    >Stań na końcu klucza -- przecież ważysz więcej niż 500 N.

    A co jesli waze duzo wiecej, a sruba nie puszcza ?

    >Problemem jest podniesienie koła, nie dokręcenie czy
    >odkręcenie. Zaś klucz niutonometryczny ;) można kupić
    >za 70 pln.

    Ale on Nm nie dodaje :-)

    J.

  • 32. Data: 2019-02-18 13:10:28
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > To to samo.

    > Musial byc oslabiony, moze przerdzewialy ... albo gwint mocno
    > zardzewialy.
    > Normalnie to jednak bys wykrecil.

    > Mlotek to da krotki i duzy impuls.
    > Impuls z nogi w miare slaby i dosc dlugi.

    > IMO - noga bys tez ukrecil lub nie ruszyl.
    >
    > Nawiasem mowiac - skoro takie klucze robia, to widac srub nie
    > ukrecaja, bo kto by kupil. No i tego pol calowego trzpienia nie
    > ukrecil, choc sruba M12 znacznie slabsza ...

    O 1/2" czpień się nie martwię - chodzi o gwint bolca w japońcu
    gdzie dają nakrętki na koło lub gwint w śrubie w niemieckim aucie.

    > Szczegolnie taki 60cm klucz utrudnia wkrecanie, bo krzyzakiem to mozna
    > tez delikatnie :-)

    Ten klucz 60cm nie służy do wkręcania! O czym Ty mówisz?
    Ten klucz służy do łamania tread-locker na gwintach śrub
    w elementach zawieszenia. Jeśli śruba w kole jest zniszczona
    za mocnym dokręceniem to zwykle widać to po jej wykręceniu
    bo ma widocznie zdeformowany gwint.

  • 33. Data: 2019-02-18 15:17:50
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-02-17 o 13:43, Jacek pisze:
> [...]
    > Sprawdziłem w tabeli, że moment dokręcania śrub w kołach to przeważnie
    > 100-110 Nm, chociaż trafiają się auta, gdzie jest 180 (VW Multivan).
    > Najzwyklejszy klucz ma 30 cm długości, więc mamy siłę 40-70 kG
    > zakładając, że przykładamy siłę nie na samym końcu klucza, tylko 25 cm
    > od główki.
    > Wydaje mi się, że używanie rury przedłużającej może świadczyć, że ktoś
    > wcześniej do****lił na maxa, albo śruby są pordzewiałe. Inaczej
    > przeciętny facet bez przedłużki potrafi te 50 kG dać z siebie.
    > No chyba, że  gatunek męski jest na wyginięciu i wypiera go jakiś twór

    Ja zrobiłem inne doświadczenie. Zakładając koła, całe dociąganie
    zrobiłem kluczem dynamometrycznym ustawionym na 120Nm. Potem
    sprawdziłem, ile jestem w stanie dociągnąć jeszcze zwykłym kluczem,
    dołączonym do lewarka. Dobre pół obrotu dało się zrobić.
    Wniosek: klucz z zestawu ma dlatego taką, a nie inną długość żeby nawet
    wątła kobieta dała radę dokręcić koło odpowiednim, bezpiecznym momentem.
    Stawanie na kluczu przy dokręcaniu to przesada, bo równie złe jest za
    mocne dokręcenie, jak i za słabe. Wie to każdy, kto wyrwał jakąkolwiek
    szpilkę, albo urwał gwint z bloku przy dokręcaniu głowicy ;)

    --
    viktorius

  • 34. Data: 2019-02-18 20:25:33
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2019-02-17 20:01, J.F. wrote:
    [...]
    > Prawdziwy mezczyzna to sobie opony sam zmieni.
    >
    > Niestety - ostatni raz okazalem sie nieprawdziwym i teraz nawet nie
    > probuje :-(
    No i ja w moich rowerach opony zmieniam sam... :-D

  • 35. Data: 2019-02-18 20:27:59
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2019-02-17 15:29, Mateusz Viste wrote:
    [...]
    > Bo tylko zniewieściałe istoty jeżdżą do kogoś z taką głupotą. Prawdziwy
    > mężczyzna sam sobie przekłada koła 2x w roku, i nie ma żadnych problemów.
    I do tego obowiązkowo pieprzy się przy tym ze zwykłym podnośnikiem
    trapezowym, a nie jakimś tam fikuśnym. :-)

  • 36. Data: 2019-02-18 20:32:45
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2019-02-17 19:28, PiteR wrote:
    [...]
    > nom może 50 kG dać z siebie dopóki jeszcze nie ma rwy kulszowej.
    > Życie zacina się po czterdziestce :)
    Ano. Jeszcze 20 lat temu nosiłem po dwa 50 kg worki cementu, a teraz to
    25 kg jest ciężkawo. :-)

  • 37. Data: 2019-02-18 20:51:21
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 18 Feb 2019 20:27:59 +0100, JDX wrote:

    > On 2019-02-17 15:29, Mateusz Viste wrote:
    > [...]
    > I do tego obowiązkowo pieprzy się przy tym ze zwykłym podnośnikiem
    > trapezowym, a nie jakimś tam fikuśnym. :-)

    Nie no, jak prawdziwy mężczyzna ma prawdziwy (męski) samochód, to tenże
    ma w standardowym wyposażeniu elegancki (równie męski) podnośnik:

    http://www.cpcarsundparts.de/Bilder-CP/2101-3901250.
    jpg

    Mateusz

  • 38. Data: 2019-02-18 21:25:16
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2019-02-18 20:51, Mateusz Viste wrote:
    [...]
    > Nie no, jak prawdziwy mężczyzna ma prawdziwy (męski) samochód, to tenże
    > ma w standardowym wyposażeniu elegancki (równie męski) podnośnik:

> [...]
    No, ba! Miałem kiedyś taki w dużym fiacie, prawdziwym męskim
    samochodzie. :-)

  • 39. Data: 2019-02-18 21:34:26
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2019-02-18 20:27, JDX wrote:
    > On 2019-02-17 15:29, Mateusz Viste wrote:
    > [...]
    > I do tego obowiązkowo pieprzy się przy tym ze zwykłym podnośnikiem
    > trapezowym, a nie jakimś tam fikuśnym. :-)

    Na przykład nie hydraulicznym z Biedry, bo to nie męskie )))
    http://www.biedronka.pl/pl/product,id,971,name,podno
    snik-samochodowy-2t

  • 40. Data: 2019-02-18 22:55:01
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2019-02-18 o 21:25, JDX pisze:
    > On 2019-02-18 20:51, Mateusz Viste wrote:
    > [...]
    jpg
    > No, ba! Miałem kiedyś taki w dużym fiacie, prawdziwym męskim
    > samochodzie. :-)

    Takie same były tez w polonezie. Tylko że ich już sporo
    lat nie produkują. :-)