  • 21. Data: 2019-02-17 20:05:15
    Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 17 Feb 2019 13:52:06 -0000 (UTC), Pszemol napisał(a):

    > Rurka to ostateczność.
    >
    > Istotny jest impakt/uderzenie.
    > Jeśli nie wystarczy kopnięcie nogą w fajkę to śruby masz dokręcone za mocno
    > i rurką tylko poukręcasz gwinty.

    Widac nigdy nie uzywales.

    Noga czy rurka - nie ma zadnej roznicy.

    Klucz udarowy czy mlotek - te to moze maja jakies wlasciwosci
    wykruszania rdzy.

    J.

  • 22. Data: 2019-02-17 20:54:28
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Widac nigdy nie uzywales.

    Masz rację - rurki nie używałem - miałem coś lepszego...
    Używałem porządnego klucza o długości 24" (>60cm) tzw "braker bar".
    Czpień pół calowy na porządne gniazdo 17 lub 19mm pasujące do śruby.
    I powiem Ci tyle, że takim kluczem (czy też rurką) z łatwością jestem
    w tanie ukręcić łeb śrubie od koła. I niestety udało mi się ukręcić
    gwintowany bolec w Toyocie i Nissanie po wizycie u pana Gienka, gumiarza.

    > Noga czy rurka - nie ma zadnej roznicy.

    Noga daje tylko krótki/duży impuls, podobny do klucza udarowego.
    Ten udar/impuls luzuje śrubę w normalnych okolicznościach ale
    jeśli mechanik przykręcił ją za mocno to przeważnie zniszczył/osłabił
    gwint, i rurką sobie po prostu ukręcisz śrubę.

    > Klucz udarowy czy mlotek - te to moze maja jakies wlasciwosci
    > wykruszania rdzy.

    Nie o rdzę tu chodzi tylko o nadwyrężony gwint od za mocnego
    dokręcania czy też wkręcania od razu narzędziem bez zrobienia
    kilku pierwszych obrotów palcami czyli masz cross-threaded.
    Akurat tu mam spore doświadczenie bo od 20-paru lat sobie
    obsługuję koła we wszystkich swoich samochodach, a miałem ich kilka.

  • 23. Data: 2019-02-17 21:12:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 17 Feb 2019 13:54:28 -0600, Pszemol napisał(a):

    > Masz rację - rurki nie używałem - miałem coś lepszego...
    > Używałem porządnego klucza o długości 24" (>60cm) tzw "braker bar".

    To to samo.

> [...]
    > w tanie ukręcić łeb śrubie od koła. I niestety udało mi się ukręcić
    > gwintowany bolec w Toyocie i Nissanie po wizycie u pana Gienka, gumiarza.

    Musial byc oslabiony, moze przerdzewialy ... albo gwint mocno
    zardzewialy.
    Normalnie to jednak bys wykrecil.

    > Noga daje tylko krótki/duży impuls, podobny do klucza udarowego.

    Mlotek to da krotki i duzy impuls.
    Impuls z nogi w miare slaby i dosc dlugi.

    > Ten udar/impuls luzuje śrubę w normalnych okolicznościach ale
    > jeśli mechanik przykręcił ją za mocno to przeważnie zniszczył/osłabił
    > gwint, i rurką sobie po prostu ukręcisz śrubę.

    IMO - noga bys tez ukrecil lub nie ruszyl.

    Nawiasem mowiac - skoro takie klucze robia, to widac srub nie
    ukrecaja, bo kto by kupil. No i tego pol calowego trzpienia nie
    ukrecil, choc sruba M12 znacznie slabsza ...

    > Nie o rdzę tu chodzi tylko o nadwyrężony gwint od za mocnego
    > dokręcania czy też wkręcania od razu narzędziem bez zrobienia
    > kilku pierwszych obrotów palcami czyli masz cross-threaded.

    Szczegolnie taki 60cm klucz utrudnia wkrecanie, bo krzyzakiem to mozna
    tez delikatnie :-)

    J.

  • 24. Data: 2019-02-18 00:12:29
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Mateusz Viste <m...@n...pamietam> wrote:

    > Widzę że moje przymrużone oko nie zostało zrozumiane. Nawiązywałem
    > oczywiście do <q4bku9$hqj$1@node1.news.atman.pl> w którym autor zaśmiewał
    > się, jakie to te dzisiejsze mężczyzny słabowite som bo koła nie potrafią
    > zmienić... a sam lata do warsztatu.

    A to wybacz :) nie wychwyciłem żaluzji :)

  • 25. Data: 2019-02-18 04:19:38
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "PiteR" X...@l...net

    > nom może 50 kG dać z siebie dopóki jeszcze nie ma rwy kulszowej.
    > Życie zacina się po czterdziestce :)

    Stań na końcu klucza -- przecież ważysz więcej niż 500 N.
    Problemem jest podniesienie koła, nie dokręcenie czy
    odkręcenie. Zaś klucz niutonometryczny ;) można kupić
    za 70 pln.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 26. Data: 2019-02-18 05:06:19
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." u0n5s8ntyyys$.14f9dyzi96as9$....@4...net

    > Prawdziwy mezczyzna to sobie opony sam zmieni.

    Rowerowe? Samochodowych raczej ;) nie przełożysz
    bez sprzętu. Może pomyliłeś opony z kołami?

    > Niestety - ostatni raz okazalem sie nieprawdziwym
    > i teraz nawet nie probuje :-(

    Ja bym koła zmienił sam, oby ktoś je ustawił pionowo
    a po zmianie -- poziomo, ,,jedno na drugim''...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 27. Data: 2019-02-18 09:08:13
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 18 Feb 2019 05:06:19 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > Rowerowe? Samochodowych raczej ;) nie przełożysz bez sprzętu. Może
    > pomyliłeś opony z kołami?

    Jeśli kawałek prętu to dla ciebie sprzęt nie do zdobycia, no to
    faktycznie... Ja opony w aucie sam zdejmuję i zakładam, kiedy jest
    potrzeba (czyt. kiedy zdarzy się kapeć). Ale teraz modne są tzw.
    "bezdętkowe" - w tych zaiste może być ciężej, nie tylko zdjąć/założyć,
    ale w ogóle nadmuchać.

    Mateusz

  • 28. Data: 2019-02-18 09:48:21
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Monday, February 18, 2019 at 9:08:15 AM UTC+1, Mateusz Viste wrote:
    > Ale teraz modne są tzw. "bezdętkowe" - w tych zaiste może być ciężej,
    > nie tylko zdjąć/założyć, ale w ogóle nadmuchać.

    dobre ;)
    Detke samochodowa to kleilem ostatnio w poprzednim wieku, w syrenie 105...
    Obecnie raczej osobowego samochodu z detkami kupic sie nie da.

    "Modne" to mozna powiedziec, ze teaz staly sie opony bezdetkowe w rowerach ;)

  • 29. Data: 2019-02-18 13:04:05
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > potrzeba (czyt. kiedy zdarzy się kapeć). Ale teraz modne są tzw.
    > "bezdętkowe" - w tych zaiste może być ciężej, nie tylko zdjąć/założyć,

    Ja bym powiedział że w autach które ja ujeżdzam od 30 lat nie ma
    innych jak tylko bezdętkowe... więc jeśli Ty zdejmujesz opony inne
    to razej Twoje doświadczenia są nieadekwatne do tego co Twój
    czytelnik ma w aucie na 99.99%.

  • 30. Data: 2019-02-18 13:06:43
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl> wrote in message
> [...]

    20 gram kamyków to całkiem sporo...

    > 20 gram czuć już na kierownicy. Dużo zalezy od auta, ale w przeciętnej
    > osobówce może telepać kierownicą.

    Też tak myślę. Poza tym - nierówno starta opona będzie mieć te 20gram
    ubytku po jednej stronie i niewyważona będzie się łysy placek pogłębiał.
    A kamyczki będziesz łapał w różnych miejscach i będą wypadać i wpadać
    nowe w bieżnik, więc ich rola będzie inna i analogia trochę nieadekwatna.