  • 111. Data: 2019-06-07 15:08:11
    Temat: Re: Muzyka na DVD lepsza?
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2019-06-06 21:51, Marek S wrote:

    > Ok, sęk w tym, że to zależy od próbek.

    Tyle, ze w podanym tescie w opisie metodologii jego przeprowadzenia
    mozesz wyczytac, ze do porownania specjalnie wybrano takie probki, ktore
    wystawiaja zapis dzwieku na ciezka probe.

    "The recording was done at Teldex Studio in Berlin using the Bösendorfer
    290 Imperial CEUS concert grand piano. It has been said by some
    audiophiles that the piano is an extremely difficult instrument to
    reproduce well. It's also a much slower piece which provides an
    opportunity to listen to the note decay quality. Low-level spatial room
    acoustics are also easily heard on this recording."

    Wiec nic od nich nie zalezalo. Raczej tylko to, ze dolozono
    pelnej starannosci w udowodnieniu ze ludzie nie uslysza roznicy.

    --

    memento lorem ipsum

  • 112. Data: 2019-06-08 00:14:56
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-06-07 o 15:00, elmer radi radisson pisze:

    > Nie rozumiem. Przed chwila napisales, ze skompresowany dzwiek tego
    > nie umozliwia. Czyli jednak umozliwia, tak? Skoro mozna umiejscowic
    > to w przestrzeni czyli material spelnia swoj cel.

    Nie, ja napisałem o podstawowej wersji MP3 a nie o skompresowanym dźwięku.

    Przykładowo:
    https://www.youtube.com/watch?v=oPTa4_HrPhs

    to nie MP3 lecz AAC.

    > Rozmawiamy chyba o muzyce? W odsluchu muzyki jest to czynnik pomijalny.

    W odsłuchu muzyki, szczególnie tej z dobrym masteringiem, ten atrybut
    słuchu (wrażliwość na słyszenie przesunięcia faz) jest najważnieszy!
    Możesz nie słyszeć wysokich tonów bo np. słuch się postarzał, ale gdy
    przestaniesz słyszeć przesunięcia fazowe jakimś cudem - to już będzie
    koniec słuchania. Dźwięk stanie się niemalże mono.

    Zrób sobie eksperyment, bez powoływania naukowego sztabu. Zamień
    miejscami przewody w jednej z kolumn i posłuchaj, co będzie. Tego się
    nie da słuchać.

    > Poza tym tak jak wczesniej podalem, enkodery audio od dluzszego czasu
    > posiadaja algorytmy ktore eliminuja ten czynnik.

    Możliwe. Tu nie mam zdania. Od dawna nie zajmuję się inżynierią dźwięku.
    Nie śledzę rozwoju technologii.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 113. Data: 2019-06-08 00:44:28
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-06-07 o 15:08, elmer radi radisson pisze:

    > Tyle, ze w podanym tescie w opisie metodologii jego przeprowadzenia
    > mozesz wyczytac, ze do porownania specjalnie wybrano takie probki, ktore
    > wystawiaja zapis dzwieku na ciezka probe.

    Z drugiej strony, cały rok wykładów z akustyki psychofizjologicznej,
    kładł mocny nacisk na naszą percepcję dźwięku. Wielokrotnie wspominano i
    demonstrowano nam w studio nagraniowym iż poniżej 5kHz (choć ja
    powiedziałbym, że poniżej 4kHz) ze słyszeniem fazowym świetnie sobie
    radzimy (chodzi o różnicę faz ucha lewego względem prawego).

    Zwróć też uwagę, że z jednej strony przytaczasz przykłady poważnych
    eksperymentów obalających teorię, a chwilę wcześniej przykłady
    holofoniczne - dobitnie udowadniające coś przeciwnego. Nie rozumiem
    Twojego przekazu.

    Oto pierwsze 2 zdania z Wiki:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Holophonics

    "Holophonics is a binaural recording system created by Hugo Zuccarelli
    that is based on the claim that the human auditory system acts as an
    interferometer. It relies on phase variance"

    Dlatego wcześniej napisałem, że aby wydobyć głębię wrażeń przestrzennych
    - i to 3D pomimo sygnału stereo, nagrania powinny być dokonane za pomocą
    mikrofonów typu "sztuczna głowa". W tej konfiguracji mikrofony
    rejestrują dźwięki z takimi przesunięciami, jak my sami to słyszymy.
    Odsłuch tylko na porządnych słuchawkach (nie głośnikach).

    W przypadku głośników efekt 3D też można osiągnąć lecz nie aż tak
    spektakularny. Wymagany jest też specjalistyczny sprzęt mikserski.
    Widziałem jak to działa: na ekranie monitora ustawia się w scenie
    akustycznej źródła dźwięków: instrumenty, wokal(e) itp. Można też
    dodawać przeszkody akustyczne, o różnych właściwościach. Ustawia się w
    tej przestrzeni wirtualnego słuchacza. DSP przelicza sygnał z
    poszczególnych ścieżek dźwiękowych w taki sposób by zjawiska fazowo -
    częstotliwościowe dobrze symulowały rzeczywistość. Z moich wrażeń:
    muzykę / dźwięki należy słuchać z zamkniętymi oczami, by obraz ściany
    przed nosem nie zniweczył całego postrzegania przestrzeni.

    ... i szlag trafia wszelkie antyteorie o niezdolności człowieka do
    przestrzennego słyszenia... Nie powielaj tej teorii wśród nietoperzy, bo
    się pozabijają ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 114. Data: 2019-06-10 16:04:32
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2019-06-08 00:14, Marek S wrote:

    > Nie, ja napisałem o podstawowej wersji MP3 a nie o skompresowanym dźwięku.
    > to nie MP3 lecz AAC.

    No i co z tego ze AAC? Tez stratna kompresja i jej rowniez dotyczy
    problem znieksztalcen fazowych, o ile faktycznie w tej sytuacji gralyby
    jakas role.

    Soundcloud ma udostepnione nagrania holofoniczne zapisane w mp3 - one
    tez nie istnieja?

    > W odsłuchu muzyki, szczególnie tej z dobrym masteringiem, ten atrybut
    > słuchu (wrażliwość na słyszenie przesunięcia faz) jest najważnieszy!

    Nie wiem co mam juz napisac.. jeszcze raz zacytowac to samo co w
    poprzednim wpisie? Czy mam rozumiec ze uwazasz ze czolowy inzynier
    dzwieku w Harmanie pisze bzdury?

    > Zrób sobie eksperyment, bez powoływania naukowego sztabu. Zamień
    > miejscami przewody w jednej z kolumn i posłuchaj, co będzie. Tego się
    > nie da słuchać.

    Przeciez to jest zupelnie co innego, kompletne odwrocenie fazy dzwieku
    czyli ekstremum. Porownanie z antypodow.

    --

    memento lorem ipsum

  • 115. Data: 2019-06-10 16:27:09
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2019-06-08 00:44, Marek S wrote:

> [...]
    > eksperymentów obalających teorię, a chwilę wcześniej przykłady
    > holofoniczne - dobitnie udowadniające coś przeciwnego. Nie rozumiem

    Bo mieszasz dwie kwestie, o ktorych sam zaczales pisac - marginalne
    znieksztalcenia rzekomo majace psujac odsluch muzyki (nie, nie psuja
    tak jak napisal inzynier z Harmana) vs. sytuacja gdy np. ludzkie ucho
    uchwyci zjawisko takie jak efekt Doppera, czy lokalizuje zrodlo
    pochodzenia sygnalu, bazujac na odbiorze z obu uszu i porownujac sile
    dzwieku i i ew. przesuniecie w czasie na tyle regularne aby dostarczyc
    wystarczajaco kompletnej informacji.

    Przyklad powaznego eksperymentu, to moze przypomne, udowodnil ze
    nie masz racji iz kompresja audio jest do odroznienia przez
    ludzkie ucho. Inny przyklad pokazal, ze holofoniczny dzwiek
    da sie zapisac w mp3, gdzie uwazales ze jest inaczej.

    Wiesz, ogolnie to troche mysle ze zboczyles z tematu, albo
    troche dla podtrzymania dyskusji mieszasz teraz jedno z drugim, takze
    pozwol ze juz krotko na koniec podsumuje ten watek, odnosnie ktorego
    toczylo sie clou tematu, i co zostalo udowodnione:

    wlasciwej jakosci skompresowane audio nie powoduje strat w jakosci
    dzwieku bedacych w stanie byc zauwazalnymi przez ludzkie ucho, wzgledem
    nieskompresowanego materialu.

    --

    memento lorem ipsum

  • 116. Data: 2019-06-10 17:41:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2019-06-06 o 01:18, J.F. pisze:

    >No to będzie trzeba światową produkcję mierników natężenia dźwięku
    >przeskalować. :-D Ale widzę w zdaniu poniżej, że obalasz to co sam tu
    >napisałeś.

    >I pięknie cytujesz to, że racji nie masz z liczeniem dB w akustyce.

    Cytuje wiernie, ale sie nie zgadzam.

    Zreszta nawet oni przyznaja "matematycznie poprawnie".

    10* log (stosunek mocy)
    20* log (stosunek cisnien, napiec, pradow)

    >Tobie zatem dedykuję wszelkie nagrania z efektem "loudness wars". Nie
    >zrobi to żadnej różnicy Tobie. Proponuję abyś swoje MP3ki trzymał w
    >8-bitach, sporo miejsca zaoszczędzisz a różnic w jakości nie będzie.
    >Serio piszę. Jesteś zwyczajnie dużo bardziej tolerancyjny na różnice
    >w jakości.

    Ale "loudness war" to nie jest kwestia jakosci.

    Poza tym dlatego MP3 daje oszczednosc rozmiaru, ze ma mniej bitow ...
    ale nie w probkach, tylko w skladowych czestotliwosciowych,

    Ba, dzieki "loudness war" mniej szumi :-)

    >Przy zapisie np. 4ro bitowym (czyli cichych fragmentach) na 16bitach
    >nie będzie szumu kwantyzacji? To chcesz powiedzieć?

    >Czy może to, że nie masz żadnych nagrań, których amplituda schodzi
    >poniżej 16-bitów?

    Nie, chce powiedziec, ze ten 16-bit szum kwantyzacji jest cichutki.
    Cichszy niz kiedys szum winylowych plyt, potrafil byc cichszy niz
    szumy wlasne wzmacniacza ...

    >>> szósty. Z tego 16-bitowego nagrania przewijamy do fragmentu, gdzie

    >Tak. Przy poziomie hałasu ulicznego (75-80dB) słuchamy muzykę.

    Czy to znaczy, ze sluchamy muzyke, tak, aby glosne fragmenty mialy te
    ~80dB ?
    I nie otwieramy okna, zeby nam szum uliczny wlecial ?

    >Następuje cichy jej fragment (załóżmy 4ro bitowy). Każde pojawienie
    >się cichego dźwięku (wąskopasmowego) wygeneruje mocno słyszalny szum
    >w relacji to tego dźwięku.

    No wlasnie nie powinien byc mocno slyszalny, skoro jest na poziomie
    ~-10dB.
    Ledwo szlyszalny.

    W dodatku zakladasz chyba nagranie wysokiej jakosci, gdzie w chwili
    ciszy nic nie szumi.
    A w praktyce szumy masz w samym nagraniu.

    >Niewiele mi to pomaga w ocenie.
    >A tak na marginesie: dokanałowe słuchawki, to najgorszy dla słuchu
    >wybór. Szybko można nabawić się trwałych ubytków.

    Ale tlumia dzwieki z otoczenia, chocby wiatraki z komputerow.
    Oczywiscie niecalkowicie.

    >Nie. O samochodach mówiliśmy w kontekście odtwarzacza DVD vs CD. A
    >konkretnie dlaczego DVD daje zauważalnie bardziej wierny dźwięk
    >względem CD, jeśli oba zapisy pochodzą z tego samego źródła.

    I sluchane na domowym odtwarzaczu ?

    >W związku z tym zgrywam muzę na DVD zamiast na CD, z czym mam mnóstwo
    >dodatkowej, irytującej pracy.

    A co tam takiego dodatkowego ?

    A ta muze skad bierzesz - jakies nagrania wysokiej jakosci, czy CD ?

    >Dyskusja np. o szumie kwantyzacji w poruszającym się samochodzie
    >byłaby bezcelowa, gdyż hałas wszystkiego byłby głośniejszy.

    Toz caly czas o tym piszemy, tzn ja pisze :-)

    Czyli piszesz o domowym odtwarzaczu ?

    J.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 117. Data: 2019-06-13 22:55:10
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-06-10 o 16:27, elmer radi radisson pisze:

> [...]
    > tak jak napisal inzynier z Harmana) vs. sytuacja gdy np. ludzkie ucho
    > uchwyci zjawisko takie jak efekt Doppera,

    Ten efekt nie ma nic wspólnego z ludzkim uchem. To zjawisko jest czysto
    fizyczne i w pełni mierzalne choćby oscyloskopem. Każdy usłyszy różnicę
    między 1kHz i np. 1.5kHz. Nie bardzo zatem rozumiem skąd ten przypis.

    > czy lokalizuje zrodlo
    > pochodzenia sygnalu, bazujac na odbiorze z obu uszu i porownujac sile
    > dzwieku i i ew. przesuniecie w czasie na tyle regularne aby dostarczyc
    > wystarczajaco kompletnej informacji.

    Aby nadmiernie nie rozwijać zagadnienia: zrób eksperyment. Zmień w
    jednej kolumnie żyły kabla miejscami. Posłuchaj muzykę i szczerze
    odpowiedz: jest różnica, czy jej nie ma?

    Jeśli jednak ją dostrzeżesz, to odpowiedz, co się mogło zmienić innego
    niż różnica faz między kolumnami, co daje tak piorunujący skutek.

    > Wiesz, ogolnie to troche mysle ze zboczyles z tematu, albo
    > troche dla podtrzymania dyskusji

    Oczywiście, że daleko razem zboczyliśmy z dyskusji. Nie ma ona nic
    wspólnego z tematem wątku.

> [...]
    >
    > wlasciwej jakosci skompresowane audio nie powoduje strat w jakosci
    > dzwieku bedacych w stanie byc zauwazalnymi przez ludzkie ucho, wzgledem

    Dyskusja była inna: mamy CD i DVD. Dokładnie ten sam materiał do
    zapisania na nich (24-bitowy FLAC). Na CD zapisujemy w PCM
    (bezstratnie), na DVD w AAC (stratnie). Powinno zatem być gorzej na DVD
    a jest lepiej.

    Tego nie pisałem lecz basy na CD mam prawie na max'a. Na DVD z 20% (w/g
    skali) tego, co na CD aby mieć podobne wrażenia. Wysokie tony na CD są
    zawsze na maxa, Na DVD muszę o jakieś 30% je ograniczyć bo dziwnie
    brzmiałaby muzyka z dominującymi w.cz. Ograniczając się nawet do tych
    trywialnych aspektów, bez analizowania subtelności takich jak jakość
    brzmienia instrumentów "metalicznych", dostrzegam, że zwyczajnie jest
    przepaść w jakości.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 118. Data: 2019-06-13 23:09:39
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-06-10 o 16:04, elmer radi radisson pisze:

    > No i co z tego ze AAC? Tez stratna kompresja i jej rowniez dotyczy
    > problem znieksztalcen fazowych, o ile faktycznie w tej sytuacji gralyby
    > jakas role.

    Nie, to kompletnie inna zasada stratności.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Advanced_Audio_Coding

    "Advanced Audio Coding (AAC) - algorytm stratnej kompresji danych
    dźwiękowych, którego specyfikacja została opublikowana w roku 1997.
    Format AAC zaprojektowany został jako następca MP3, oferujący lepszą
    jakość dźwięku przy podobnym rozmiarze danych."

    Zresztą mówimy tu o AAC+ konkretnie. To kolejne ulepszenia jakości dla
    niskich przepływności binarnych.

    > Soundcloud ma udostepnione nagrania holofoniczne zapisane w mp3 - one
    > tez nie istnieja?

    Nie miałem okazji zweryfikowania. Ale tak jak napisałem - wspomniałeś
    coś o usprawnieniu MP3 powodującym korektę fazowości. Ja o tym nic nie
    wiem: nie wiem jak to działa na ucho i czy w ogóle jest powszechnie
    stosowane, więc się nie wypowiadam.

    > Przeciez to jest zupelnie co innego, kompletne odwrocenie fazy dzwieku
    > czyli ekstremum. Porownanie z antypodow.

    Właśnie! Jeśli jest ekstremum, to znaczy, że są wartości pośrednie,
    prawda? Chyba nie uważasz, że istnieje tylko ekstremum i norma a
    pomiędzy nimi pustka?

    Powiem tak: jeśli bywasz w 3mieście, to zapraszam na odsłuch tych samych
    utworów zmiksowanych pod plebs i w wydaniu 24-bit (pełna dynamika) z
    zachowaniem najwyższych standardów masteringu. Prezentuję wspomniany
    wcześniej Depeche Mode w obu wersjach. Dysponuję odtwarzaczem i
    wzmacniaczem cyfrowym (z cyfrową końcówką mocy) oraz wykonanymi przeze
    mnie kolumnami (wkomponowane w konstrukcję budynku by wyeliminować
    rezonanse), gdzie skupiłem na minimalizacji zniekształceń fazowych. Nie
    usłyszysz drastycznej różnicy, w tym lokalizacji źródeł pozornych:
    przyznam publicznie, że jestem kretynem. W przeciwnym razie Ty coś, o
    sobie napiszesz podobnego. Ok? ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek