  • 101. Data: 2019-06-03 23:17:26
    Temat: Re: Muzyka na DVD lepsza?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Zdecydowanie w tej kwestii to Ty jesteś sznurkiem :(

    https://math.stackexchange.com/questions/1610667/why
    -shifting-left-1-bit-is-the-same-as-multiply-the-num
    ber-by-2

    Przesunięcie wartości binarnej w lewą stronę (dodanie najmłodszego bitu)
    to mnożenie przez 2. Czyli innymi słowy każde podwojenie to dodanie
    jednego bitu. Koniec kropka. Podstawy techniki cyfrowej.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 102. Data: 2019-06-04 12:46:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marek,

    Monday, June 3, 2019, 11:17:26 PM, you wrote:

> [...]

    > to mnożenie przez 2. Czyli innymi słowy każde podwojenie to dodanie
    > jednego bitu. Koniec kropka. Podstawy techniki cyfrowej.

    Masz rację. Podwojenie to dodanie bitu. Kolejne podwojenie to znów 1
    bit więcej, itd. Elementarz. Ale Ty twierdziłeś, że dodanie każdej
    liczby dodaje bit i to nie jest prawdą.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 103. Data: 2019-06-04 20:50:56
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Masz rację. Podwojenie to dodanie bitu. Kolejne podwojenie to znów 1
    > bit więcej, itd. Elementarz. Ale Ty twierdziłeś, że dodanie każdej
    > liczby dodaje bit i to nie jest prawdą.

    Rany Boskie, faktycznie. Coraz częściej takie błędy popełniam. Chyba
    muszę na urlop wyjechać.

    Sorki :-(

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 104. Data: 2019-06-06 01:18:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 3 Jun 2019 23:04:00 +0200, Marek S napisał(a):

    > No to odpadam. Sznurka nie da się popchnąć.

    Jak juz przyznales sie do bledu ... co miales powyzej na mysli ?

    A - chyba sie domyslam - 1 liczba 16 bit, 2 liczby 17 bit, 3 liczby
    18 bit ... ale mowa juz byla o stanach, nie o bitach.

    ressure_level
    zne

    > Poczytaj zatem linki jakie podałeś.
    >
    > Jest tam jak wół napisane, że słuch ludzki reaguje na ciśnienie
    > akustyczne! A co je wytwarza? Moc głośnika. Przyłóż to samo napięcie do
    > głośnika o małej i bardzo dużej rezystancji - porównaj głośność.

    Ja bym tam rzekl, ze membrana wytwarza. Od mocy do cisnienia droga
    daleka.

    > Jak wół jest tam napisane, że 10 log 10 z ilorazu ciśnień!!!
    > Serio tego nie widzisz?

    trudno widziec cos, czego nie ma. (Pardon - nietrudno, oko latwo
    zwiesc).

    nie widzisz wzoru z 20 ? Nie widzisz
    Często spotykany zapis:
    L p = 20 log_10 ( p 1 / p 0 ) d B

    choć prawidłowy z matematycznego punktu widzenia, jest niezgodny z
    definicją poziomu wyrażanego w decybelach. "

    Nie widzisz, ze w pierwszym wzorze sa kwadraty cisnien ?

    > Zrób zatem porównanie 16 bitów vs 6.

    6 uslyszysz, 16 ... no, moze masz dobre ucho :-)

    > Jasne, ale jestem miło zaskoczony, że go usłyszałeś bo jest szansa, że
    > usłyszysz szum kwantyzacji, który bywa głośniejszy.

    ten cholerny kodek YT ... przez ktory nie wiemy co sie dzieje.

    Ale przeciez ten szum jest glosny, i jest skwantowany, to jak szum
    kwantyzacji ma byc glosniejszy ?

    > Hę? To chyba jakieś nieporozumienie zaszło. Byłem przekonany w 100%, że
    > twierdzisz iż szumu kwantyzacji nie da się usłyszeć na wzmacniaczu
    > słabszym niż 1 gigawat ustawionym na maksa.

    Szumu kwantyzacji 16-bit CD.

    > Lubisz mantrować w kółko coś, co już wyjaśniłem 4 lub 5x. Więc po raz
    > szósty. Z tego 16-bitowego nagrania przewijamy do fragmentu, gdzie jakiś
    > flet, czy inny wąskopasmowy instrument gra na 4 bitach. I słuchamy czy

    Ale nie podkrecamy galki na maksimum, tylko zostawiamy tak, jak bysmy
    cala orkiestre sluchali.

    > jest modulowany szum, czy go nie ma. Modulowany - bo szum kwantyzacji
    > pojawia się wraz dźwiękiem. Nie ma dźwięku - nie ma szumu kwantyzacji.

    Teoretycznie tak. A w praktyce cichutki bedzie ten szum.
    No i byl twoj przyklad z YT ... pojawil sie dzwiek, to szum sciszal.
    Bo to byl szum u zrodla, nie kwantyzacji.

    > Może by je zagłuszył. Wiatraki w lapkach bywają bardzo głośne.

    Ale ja w sluchawkach "dokanałowych" ..

    > W jadącym aucie nie usłyszę tego raczej. Ale nie o tym jest mowa.

    Wydawalo mi sie, ze o samochodach mowilismy :-)

    J.

  • 105. Data: 2019-06-06 13:03:53
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2019-06-03 22:34, Marek S wrote:

    > Otóż MP3 straci i napisałem na czym. A raczej m.in. na tym. Skoro chcesz
    > więcej, to również zniekształcenia fazowe psują jakość, co skutkuje, że
    > stereo ogranicza się do "tam gdzie głośniej, tam gra". Lokalizacja
    > dźwięków w przestrzeni praktycznie nie istnieje. Jest tylko lewo, prawo,
    > środek. Nie ma dalej, bliżej itd.

    Ciekawe skad w takim razie na soundcloudzie i youtube sa tysiace nagran
    holofonicznych gdzie doskonale mozna zlokalizowac zrodlo dzwieku
    w wyimaginowanej przestrzeni ;)

    > Wśród koneserów muzyki - z pewnością spora większość. A uwzględniając
    > problemy fazowe - sądzę, że wszyscy. W przypadku ludzi "z ulicy",
    > przypuszczam, że spora część nie zauważy różnicy między stereo a mono,
    > 30dB od 90dB itd.

    Biorac pod uwage, ze same znieksztalcenia fazowe potrafia wynikac
    z roznych innych czynnikow /np. chocby powstawac po stronie samego
    glosnika/ i generalnie zazwyczaj nie jest to czynnik zauwazalny
    dla sluchu, jak i dobry kompresor dzwieku nie wprowadza takich
    artefaktow,to wciaz raczej ciezko uwierzyc ze ktos prawdziwie
    zauwazy roznice. Chociazby w enkoderze LAME zastosowany zostal
    w tym celu algorytm GPSYCHO.

    Akurat to ze w slepych testach ludzie wala w totolotka albo i gorzej,
    doskonale obnizyl ten przyklad:

    http://archimago.blogspot.com/2013/02/high-bitrate-m
    p3-internet-blind-test.html
    i rezultaty
    http://archimago.blogspot.com/2013/02/high-bitrate-m
    p3-internet-blind-test_3422.html

    Wsrod 151 osob, uczestnikow roznych audiofilskich forow, ktore to wziely
    udzial w slepym tescie formatu bezstratnego vs zrodlo 320Kbps (A vs B)
    52% uczestnikow wskazala probke z FLAC jako o gorszej jakosci dzwieku,
    30% okreslila tak probke z 320Kbps a 18% uczestnikow nie zauwazylo
    roznicy.

    > A to z paru powodów:
    > 3. Osoby ceniące jakość mają formaty bezstratne i 24-bitowe.

    No wiec wlasnie. Dlatego ten format jest wlasnie jedynie marginalna
    ciekawostka. A jak widac po przykladzie z akapitu wyzej, osoby
    ceniace jakosc w slepych testach nie potrafia prawidlowo roznic
    nalezycie skompresowanego pliku, albo nawet wskazuja go jako
    lepiej brzmiacy ;)

    --

    memento lorem ipsum

  • 106. Data: 2019-06-06 13:10:55
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2019-06-03 22:34, Marek S wrote:

    > 3. Osoby ceniące jakość mają formaty bezstratne i 24-bitowe.

    A, skoro o tescie z formatem bezstratnym juz cos wrzucilem, to jeszcze
    odnosnie tych 24 bitow tu tez dodam kolejna ciekawostke z innego testu z
    tej samej strony:

    http://archimago.blogspot.com/2014/06/24-bit-vs-16-b
    it-audio-test-part-ii.html

    Uczestnicy testu nie byli w stanie wskazac prawidlowo probki z 24
    bitowym dzwiekiem. Wiec jak widac i tutaj w swiadomym sluchaniu probek
    o takiej jakosci raczej mniej tu realnych odczuc co do jakosci, a tylko
    dobrego samopoczucia i autosugestii.

    Po prostu ludzkie ucho to nie komputer ani sprzet studyjny.

    --

    memento lorem ipsum

  • 107. Data: 2019-06-06 21:20:28
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-06-06 o 13:03, elmer radi radisson pisze:

    > Ciekawe skad w takim razie na soundcloudzie i youtube sa tysiace nagran
    > holofonicznych gdzie doskonale mozna zlokalizowac zrodlo dzwieku
    > w wyimaginowanej przestrzeni ;)

    Są tworzone jako demo, tego, co nam zabrano.

    > Biorac pod uwage, ze same znieksztalcenia fazowe potrafia wynikac
    > z roznych innych czynnikow /np. chocby powstawac po stronie samego
    > glosnika/

    Zgadza się - dlatego tworzenie zestawu akceptowalnie mało
    zniekształcającego fazę to wyczyn. Mnie to kosztowało 3 miesiące pracy,
    nie wiem ilu pomiarów, zmian w konstrukcji itp. zanim zaczęło grać.

    > i generalnie zazwyczaj nie jest to czynnik zauwazalny
    > dla sluchu,

    że co proszę? :-D Jest to wręcz kluczowy element słuchu, który pozwala
    nam się orientować w przestrzeni! Osoby po utracie wzroku, bardzo szybko
    uczą się z tego daru korzystać w pełni. W dodatku powyżej sam napisałeś
    o tysiącach nagrań dowodzących właśnie tego!!! Niby skąd bierze się
    rozpoznawalność? Z napisów gdzie patrzeć? :-D

> [...]
    > ceniace jakosc w slepych testach nie potrafia prawidlowo roznic
    > nalezycie skompresowanego pliku, albo nawet wskazuja go jako

    Owszem, sam takie testy na zajęciach miałem i to prawda. Tyle tylko, że
    do tego dochodzi jedna rzecz, której zapewne nie uwzględniasz: nagranie
    zmasterowane pod gorszą jakość, po przegraniu na 24-bity kompletnie
    niczego nie zyska. Nagranie zmasterowane pod 24-bity, po przegraniu na
    gorszą jakość (nawet bezstratną) utworzy przepaść. Mam parę płyt, gdzie
    obie wersje nagrań są dostępne. Jeśli bywasz w 3-mieście, to zapraszam.
    Mogę się założyć, że ślepy i na wpół-głuchy test pozwoli dostrzec
    przepaść w brzmieniu.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 108. Data: 2019-06-06 21:51:11
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-06-06 o 13:10, elmer radi radisson pisze:

> [...]
    > dobrego samopoczucia i autosugestii.
    >
    > Po prostu ludzkie ucho to nie komputer ani sprzet studyjny.

    Ok, sęk w tym, że to zależy od próbek. Jeśli dam Ci sinusoidę
    dosłuchania nagraną w obu bitowych wersjach na max poziomie - w życiu
    nie rozróżnisz. Mocne walnięcie bębna - nie odróżnisz. Muzyka
    skompresowana (loudness wars) - nie odróżnisz. Dowolny łoskot - nie
    odróżnisz. Łatwo można manipulować testami albo z niewiedzy albo w celu
    przekonania, że hałas zamiast muzyki, to właściwy sposób jej realizacji
    (a z pewnością lepiej sprzedający się - bo po to stosuje się tę technikę).

    Im jest ciszej - tym gorzej z jakością w zapisie cyfrowym. Nie
    dostrzegasz tego?

    Ale jeśli próbką będzie wspomniany flet grający na 4/16 bitach vs ten
    sam zapis na tym samym poziomie mający odpowiednik na 7/24 bitach
    (strzelam z ilością bitów) to szum kwantyzacji będzie kolosalnie niższy.
    Tego nie da się nie usłyszeć. Jasne, że można mieć (i należy)
    wątpliwości co do testu, ale mam na celu zobrazowanie zależności jedynie.

    Sam możesz sobie zrobić ten eksperyment. Nagraj podobny (wąskopasmowy -
    to kluczowe) instrument na CD z wykorzystaniem 16/16 i z 4/16. Obu
    zapisów posłuchaj z podobną głośnością aby nie szukać usprawiedliwienia
    w tym, że różnica poziomów wskazuje na wersję. Możesz też zrobić trzecią
    próbkę: podnieść poziom 4ro bitowego zapis do 16-bitów i porównać z
    wersją 16/16.

    Nie wierzę w to, że nie usłyszysz różnic. Niczego nigdzie nie musisz
    czytać. Zwyczajnie zrób to i sam posłuchaj. Padną jak muchy wszelkie
    wyniosłe opinie "ekspertów". Test jest banalnie prosty, a mimo to jakoś
    ludzie nie chcą tego widzieć / słuchać. Skąd opór i liczne publikacje?
    Nie rozumiem...

    Jeśli jednak nie ma różnic, to może lepiej zapisywać nagrania na
    4-bitach zamiast 16tu? Nie sądzisz? Kompresja będzie lepsza. I to wcale
    nie jest taki zły przykład, bo większość popu da się zapisać na 6-7
    bitach po powszechnie stosowanej obróbce (loudness wars). Spokojnie
    dałoby się zejść do 8 bitów a ślepe testy znów wykazałyby iż ludzie nie
    słyszą różnicy. Daj wyniki, a ja zrobię pod nie testy udowadniające
    słuszność. To żaden problem.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 109. Data: 2019-06-06 22:24:40
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-06-06 o 01:18, J.F. pisze:

    > Jak juz przyznales sie do bledu ... co miales powyzej na mysli ?

    Tak. Miałem na myśli, że podwojenie ilości kanałów wymaga dodania 1 bitu
    do szyny danych. Czyli Gdy mamy 1 kanał, to 16 bitów. Dwa - już 17. Ale
    następny przeskok będzie przy 4, potem przy 8 i 16tu kanałach. Itd.

    Stoły mikserskie mają po 40 bitów bo do tego efekty dochodzą lub inne
    fantazje realizatorów plus zapas - bo DSP potrafi tyle obsłużyć więc nie
    ma powodu by ograniczać. To też miałem na myśli.

    > Ja bym tam rzekl, ze membrana wytwarza. Od mocy do cisnienia droga
    > daleka.

    Owszem, ale jedno z drugim jest ściśle powiązane. Dwa głośniki o tej
    samej mocy potrafią grać z dużą różnicą dB. Ale każdy z nich daje
    ciśnienie akustyczne proporcjonalne do dostarczonej mocy (oczywiście w
    liniowym zakresie ich pracy).

    > trudno widziec cos, czego nie ma. (Pardon - nietrudno, oko latwo
    > zwiesc).
    >
    > nie widzisz wzoru z 20 ? Nie widzisz
    > Często spotykany zapis:
    > L p = 20 log_10 ( p 1 / p 0 ) d B

    No to będzie trzeba światową produkcję mierników natężenia dźwięku
    przeskalować. :-D Ale widzę w zdaniu poniżej, że obalasz to co sam tu
    napisałeś.

    > choć prawidłowy z matematycznego punktu widzenia, jest niezgodny z
    > definicją poziomu wyrażanego w decybelach. "

    I pięknie cytujesz to, że racji nie masz z liczeniem dB w akustyce.

    > 6 uslyszysz, 16 ... no, moze masz dobre ucho :-)

    Tobie zatem dedykuję wszelkie nagrania z efektem "loudness wars". Nie
    zrobi to żadnej różnicy Tobie. Proponuję abyś swoje MP3ki trzymał w
    8-bitach, sporo miejsca zaoszczędzisz a różnic w jakości nie będzie.
    Serio piszę. Jesteś zwyczajnie dużo bardziej tolerancyjny na różnice w
    jakości.

    > Szumu kwantyzacji 16-bit CD.

    Przy zapisie np. 4ro bitowym (czyli cichych fragmentach) na 16bitach nie
    będzie szumu kwantyzacji? To chcesz powiedzieć?

    Czy może to, że nie masz żadnych nagrań, których amplituda schodzi
    poniżej 16-bitów?

    > Ale nie podkrecamy galki na maksimum, tylko zostawiamy tak, jak bysmy
    > cala orkiestre sluchali.

    Tak. Przy poziomie hałasu ulicznego (75-80dB) słuchamy muzykę. Następuje
    cichy jej fragment (załóżmy 4ro bitowy). Każde pojawienie się cichego
    dźwięku (wąskopasmowego) wygeneruje mocno słyszalny szum w relacji to
    tego dźwięku.

    > Ale ja w sluchawkach "dokanałowych" ..

    Niewiele mi to pomaga w ocenie.

    A tak na marginesie: dokanałowe słuchawki, to najgorszy dla słuchu
    wybór. Szybko można nabawić się trwałych ubytków.

    > Wydawalo mi sie, ze o samochodach mowilismy :-)

    Nie. O samochodach mówiliśmy w kontekście odtwarzacza DVD vs CD. A
    konkretnie dlaczego DVD daje zauważalnie bardziej wierny dźwięk względem
    CD, jeśli oba zapisy pochodzą z tego samego źródła. W związku z tym
    zgrywam muzę na DVD zamiast na CD, z czym mam mnóstwo dodatkowej,
    irytującej pracy. Wszystkie inne tematy są niezwiązane.

    Dyskusja np. o szumie kwantyzacji w poruszającym się samochodzie byłaby
    bezcelowa, gdyż hałas wszystkiego byłby głośniejszy.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 110. Data: 2019-06-07 15:00:08
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2019-06-06 21:20, Marek S wrote:

    > Są tworzone jako demo, tego, co nam zabrano.

    Nie rozumiem. Przed chwila napisales, ze skompresowany dzwiek tego
    nie umozliwia. Czyli jednak umozliwia, tak? Skoro mozna umiejscowic
    to w przestrzeni czyli material spelnia swoj cel.

> [...]
    > o tysiącach nagrań dowodzących właśnie tego!!! Niby skąd bierze się
    > rozpoznawalność? Z napisów gdzie patrzeć? :-D

    Rozmawiamy chyba o muzyce? W odsluchu muzyki jest to czynnik pomijalny.

    "There is extensive data that indicates that under normal listening
    conditions, with real music, even experienced listeners have great
    difficulty perceiving phase effects. To quote from a recent survey paper
    by a top engineer at Harman International, Dr. Floyd Toole: "It turns
    out that, within very generous tolerances, humans are insensitive to
    phase shifts. Under carefully contrived circumstances, special signals
    auditioned in anechoic conditions, or through headphones, people have
    heard slight differences. However, even these limited results have
    failed to provide clear evidence of a 'preference' for a lack of phase
    shift. When auditioned in real rooms, these differences disappear..""

    http://www.silcom.com/~aludwig/Phase_audibility.htm

    Poza tym tak jak wczesniej podalem, enkodery audio od dluzszego czasu
    posiadaja algorytmy ktore eliminuja ten czynnik.

> [...]
    > obie wersje nagrań są dostępne. Jeśli bywasz w 3-mieście, to zapraszam.
    > Mogę się założyć, że ślepy i na wpół-głuchy test pozwoli dostrzec

    A co do rzeczy ma tu czy byl mastering czy nie, skoro wiekszosc nagran
    na ktorych oparto ten test nie byla nawet remasterem? Mowa o przykladzie
    z realnego swiata, gdzie porownuje sie to samo nagranie w wersji
    stratnej i bez stratnej. Jak widac na podanym przykladzie, widac
    doskonale ze uczestnicy polegli na takim tescie i ciezko dobitniej
    udowodnic ze roznica jest zatem niedostrzegalna.

    --

    memento lorem ipsum