  • 1. Data: 2019-07-01 10:56:03
    Temat: Nagłe wyłączanie PC-ta
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    Uprzedzając skądinąd dobre i słuszne rady informuję, że mam w planie w
    niedalekiej
    przyszłości gruntowną modernizację komputera, ale do tego czasu
    chciałbym opanować problem opisany niżej.

    Pacjent to mocno już leciwy Pentium 4 na płycie MSI 865PE Neo2 + Windows
    XP. Do monitorowania temperatury, obrotów wentylatorów i kontroli napięć
    przeznaczony jest firmowy Core Center (w skrócie: CC). Kilka tygodni
    temu
    zaczęły się problemy z nagłym wyłączaniem komputera, ale dosłownie
    takim, jakby wtyczka była wyciągnięta z kontaktu. Z czasem udało mi się
    ustalić, że winnym jest wspomniany CC. Zrobiłem ponowną instalację CC,
    instalację starszych wersji, instalację alternatywnego monitora
    parametrów. Wszystko na nic. Po załadowaniu CC, albo altrnatywnego
    programu monitorującego
    parametry następuje natychmiastowy zgon. Sytuacja jest jeszcze
    dziwniejsza, bo w BIOS-ie te parametry są wyświetlane i wydają się być
    prawidłowymi. Żeby móc korzystać z komputera w msconfig wyłączyłem
    uruchamianie CC. Komputer wprawdzie działa, ale nie wiem nic na temat
    parametrów przez ten programik monitorowanych. Chcąc ustalić źródło
    problemu na działającym komputerze odłączyłem przewód od zasilania i
    monitorowania obrotów wentylatora chipsetu i uruchomiłem CC - zgon.
    Druga próba, z
    podłączonym ponownie wentylatorem chipsetu, odłączam wentylator
    procesora, uruchamiam CC i komputer działa! Mam cię! Nie pokazuje
    wprawdzie obrotów wentylatora procesora, bo i nie ma co, ale komputer
    działa. Wskazania dotyczące chipsetu oczywiście są. Ghostem "postawiłem"
    dla próby kilka wcześniejszych wersji systemu, ale bez efektu. Doszedłem
    do wniosku, że wbrew temu co pokazuje BIOS, winnym musi być wentylator.
    No to przełożyłem z drugiego komputera taki sam. Właczam komputer, CC -
    zgon. Ręce mi opadły. W akcie ostatecznej desperacji zamieniłem
    miejscami podłączenie obu wentylatorów, uruchamian CC i działa! Są
    wskazania z obu. Oczywiście trzeba pamiętać, że CPU to chipset i na
    odwrót. Już nie wiem nawet czy problem jest sprzętowy
    (płyta, wentylator), czy programowy (Windows, CC), a gdzie mowa o jego
    znalezieniu i naprawieniu? Możecie mnie nakierować na źródło problemu i
    podpowiedzieć jak go rozwiązać? TIA

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 2. Data: 2019-07-01 13:12:09
    Temat: Re: Nagłe wyłączanie PC-ta
    Od: RadoslawF <u...@d...invalid>

    W dniu 2019-07-01 o 10:56, Big Jack pisze:

> [...]
    > (płyta, wentylator), czy programowy (Windows, CC), a gdzie mowa o jego
    > znalezieniu i naprawieniu? Możecie mnie nakierować na źródło problemu i

    Skoro bez CC działa poprawnie to masz problem programowy.
    Poszukaj innego softu do monitoringu.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2019-07-01 16:33:23
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 1 Jul 2019 10:56:03 +0200, Big Jack napisał(a):

    > Możecie mnie nakierować na źródło problemu i
    > podpowiedzieć jak go rozwiązać? TIA

    Czyli tak:
    1. Dwa wiatraki tego samego typu na gnieździe chipsetu - nie działa.
    2. Wiatrak innego typu na gnieździe chipsetu - działa.
    Czyli gniazdo chipsetu nie z każdym wiatrakiem się dogaduje a powinno.
    Czyli płyta ma fochy. Posprawdzaj elektrolity i jak nieteges, to do
    śmieci. Czas najwyższy, naprawiać nie warto.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2019-07-01 17:33:44
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    w artykule <news:jsfd580udtbm$.ljufyp407w8a.dlg@40tude.net> pisze:

> [...]
    > Czyli płyta ma fochy. Posprawdzaj elektrolity i jak nieteges, to do
    > śmieci. Czas najwyższy, naprawiać nie warto.

    A może kabelek w wiatraku przycięty czy naderwany i włożony do jednego
    z gniazd nie styka? Albo samo gniazdo ma zimny lut czy jest naderwane?
    Zamiana kabli zmienia rozkład naprężeń i zaczyna stykać.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 5. Data: 2019-07-01 22:20:08
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 01.07.2019 o 13:12, RadoslawF pisze:
    > Skoro bez CC działa poprawnie to masz problem programowy. Poszukaj
    > innego softu do monitoringu.

    Nie wiem, co ma być monitorowane, ale jeśli temperatura tego-i-owego to
    polecam:
    Core Temp -- darmowy (można wpłacić donację)
    https://www.alcpu.com/CoreTemp/

  • 6. Data: 2019-07-02 02:58:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-07-01, RadoslawF <u...@d...invalid> wrote:

    > Skoro bez CC działa poprawnie to masz problem programowy.

    Niekoniecznie. W jednym chińskim mini-pc, w gnieździe usb, mam modem 4G
    i jak wymuszę 4G to obraz po HDMI zaczyna siadać. Problem znika, jak
    usunę inne odbiorniki z huba. Podejrzewam, że coś nie wyrabia prądowo.
    Tu może być podobnie. Coś jest na granicy (mimo, że nie powinno) i jakaś
    czynność, którą CC chce wykonać powoduje gdzieś większy pobór prądu,
    prez co coś innego się destablizuje i wszystko się wali. Przeciez
    normalnie nie zresetujesz programowo kompa.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2019-07-02 10:29:43
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    1...@n...neostrada.pl
    *RadoslawF* napisał(-a):

    > Skoro bez CC działa poprawnie to masz problem programowy.
    > Poszukaj innego softu do monitoringu.

    Niesprawdzałem oczywiście wszystkich możliwych programów, ale pisałem,
    że jeden który przetestowałem dawał takie same objawy.

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 8. Data: 2019-07-02 10:30:56
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    5...@n...neostrada.pl
    *JaNus* napisał(-a):

    > Nie wiem, co ma być monitorowane, ale jeśli temperatura tego-i-owego
    > to polecam:
    > Core Temp - darmowy (można wpłacić donację)
    > https://www.alcpu.com/CoreTemp/

    Wystarczy temperatura i obroty. Może przetestuję go w weekend.

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 9. Data: 2019-07-02 10:34:49
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    0...@4...net
    *Jacek Maciejewski* napisał(-a):

> [...]
    > Czyli płyta ma fochy. Posprawdzaj elektrolity i jak nieteges, to do
    > śmieci. Czas najwyższy, naprawiać nie warto.

    Zupełnie na odwrót: gniazdo chipsetu działa z oboma wentylatorami, a to
    gniazdo procka nie chce działać ze swoim wentylatorem (a nawet dwoma
    takimi samymi), za to działa z wentylatorem chipsetu.

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 10. Data: 2019-07-02 10:44:31
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    1...@n...neostrada.pl
    *Andrzej P. Wozniak* napisał(-a):

    > A może kabelek w wiatraku przycięty czy naderwany i włożony do jednego
    > z gniazd nie styka?

    Nie mówię, że to niemożliwe, ale w dwóch egzemplarzach takiego samego
    wentylatora podłączonego tylko do tego jednego gniazda procka?

    > Albo samo gniazdo ma zimny lut czy jest naderwane?
    > Zamiana kabli zmienia rozkład naprężeń i zaczyna stykać.

    Może dałbym temu wiarę gdyby to dotyczyło jednego wentylatora.

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675