  • 11. Data: 2019-02-24 13:39:15
    Temat: Re: Napęd ze stałym momentem
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 23 Feb 2019 19:50:00 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):

    > A silnik krokowy?

    Kiepsko sie nadaje, bo jednak nie wytwarza konkretnego momentu sily.

    Tzn moment zalezy od pradu uzwojen ale tez od polozenia wirnika.

    Trzeba by jakies sprezyste sprzeglo i kontrolowac kat skrecenia.

    Albo sterownik z obsluga enkodera i mikrokrokiem, i mierzyc moment na
    mocowaniu silnika.

    J.

  • 12. Data: 2019-02-24 14:01:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 23 Feb 2019 19:25:45 +0100, Jacek napisał(a):

    > Ciężarek na sznurku albo naciąg sprężynowy z budzika byłyby idealne, ale
    > musi być zastosowany silnik elektryczny.
    > Sprzęgło też jest niezłe, ale nie gwarantuje stabilności, że jak dziś
    > nastawię 0,02 Nm, to za rok nie może być ani 0,018 ani 0,022.
    > Urządzenie to ma za zadanie badać plastyczność materiału w funkcji
    > temperatury. Do pojemnika wkłada się mieszadło i przykłada się stały
    > moment. Potem pojemnik się ogrzewa i jak mieszadło zacznie się obracać,
    > to się notuje co jakiś czas kąt o ile się obróciło. Potem maluje się
    > wykres i gotowe.

    To jednak ciezarek na sznurku.

    Do tego jakies sprzeglo, umozliwiajace nawiniecie sznurka przez silnik
    elektryczny przed pomiarem :-)

    J.

  • 13. Data: 2019-02-24 14:11:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 23 Feb 2019 19:40:24 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):
    > A religia zabrania Ci użyć silnika elektrycznego? No więc napędzaj
    >urządzenie sprężynowcem, a sprężynowca nakręcaj silnikiem elektrycznym.

    Kiedys byly takie zegary w samochodach.

    Ale dawno juz tego nie robia :-(

    J.

  • 14. Data: 2019-02-24 15:59:12
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 24 lutego 2019 22:11:24 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    > Kiedys byly takie zegary w samochodach.
    >
    > Ale dawno juz tego nie robia :-(

    Nie tylko. Ja to pamiętam z zegarów gabinetowych na prąd. Napęd sprężynowy nakręcał
    się silnikiem elektrycznym.

  • 15. Data: 2019-02-24 16:19:07
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-02-22 o 21:24, Jacek pisze:
    > Modernizuję antyczne urządzenie i potrzebny mi jest napęd dający stały
    > moment obrotowy na poziomie 0,01 Nm. Prędkość obrotowa jest znikoma, bo
    > element robi kilka obrotów w ciągu całego cyklu, który trwa około 10 minut.
    > W starym urządzeniu był napęd taki, jak w zegarach mechanicznych.
    > Pod jakim hasłem szukać takiego czegoś? Na razie wychodzą mi same
    > rozwiązania motoryzacyjne, a to nie ta skala.
    > Jacek

    Są w sprzedaży gotowe sprężyny napędowe o stałym momencie.
    https://www.da-yi.com.tw/pl/product/Stay-moment-obro
    towy-Springs-typ-A/constant-torque-springs-a-type.ht
    ml

    WM

  • 16. Data: 2019-02-24 23:40:57
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 24.02.2019 o 16:19, WM pisze:
    > Są w sprzedaży gotowe sprężyny napędowe o stałym momencie.
    > https://www.da-yi.com.tw/pl/product/Stay-moment-obro
    towy-Springs-typ-A/constant-torque-springs-a-type.ht
    ml
    Wygląda bardzo ciekawie, ale tłumaczenie tekstu jest takie, że nie
    zrozumiałem zasady działania.
    Jacek

  • 17. Data: 2019-02-24 23:41:54
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 24.02.2019 o 04:40, Konrad Anikiel pisze:
    > A religia zabrania Ci użyć silnika elektrycznego? No więc napędzaj urządzenie
    sprężynowcem, a sprężynowca nakręcaj silnikiem elektrycznym.

    Najlepsze są najprostsze rozwiązania i tak chyba zrobię.
    Jacek

  • 18. Data: 2019-02-25 04:01:49
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 25 lutego 2019 07:40:58 UTC+9 użytkownik Jacek napisał:
    towy-Springs-typ-A/constant-torque-springs-a-type.ht
    ml
    > Wygląda bardzo ciekawie, ale tłumaczenie tekstu jest takie, że nie
    > zrozumiałem zasady działania.

    Sześć lat temu jeden tu kolega prosił mnie o przywiezienie z UK takiej sprężyny
    https://www.cousinsuk.com/product/english-dial-fusee
    -french-german

    Ukaniu, pozdrawiam jeśli jeszcze tu zaglądasz.

  • 19. Data: 2019-02-25 07:24:47
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sat, 23 Feb 2019 17:40:28 -0800 (PST), 4...@g...com wrote:

    >Sznurek i ciezarek. Jak musi byc silnik to niech nawija sznurek na oske.
    W starych zegarach, szczególnie precyzyjnych, przed wynalezieniem
    zegarów atomowych, stosowany był mechanizm zwany remontoir: czyli
    finalny napęd wahadła był pośredni - główna sprężyna czy ciężarek
    pośrednio napędzała ,,coś'' co już precyzyjnie dawkowało siłę na
    wahadło czy balans. Także rada kogutka jest chyba najprostsza do
    realizacji.

    Poszukaj dokładnego opisu zegara Shortta.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 20. Data: 2019-02-25 11:33:54
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-02-24 o 23:40, Jacek pisze:
    towy-Springs-typ-A/constant-torque-springs-a-type.ht
    ml

    > Wygląda bardzo ciekawie, ale tłumaczenie tekstu jest takie, że nie
    > zrozumiałem zasady działania.

    Tu jest pokazana ta sprężyna w akcji:
    https://youtu.be/WKxbS7D34ao

    WM