  • 1. Data: 2016-10-27 11:55:32
    Temat: NiMH zamiast NiCd we wkrętarce
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    Podłączyłem się pod wcześniejszy wątek, ale widzę że już umarł.
    Zatem wklejam ponownie

    Mam małą ale poręczną wkrętarkę Bosch z akumulatorem NiCd 9.6V
    model zestawu akumulatorowego Bosch 2607335461
    Ostatnio oryginalna ładowarka nie wyłącza już ładowania aż akumulatorki
    zaczynają się grzać. (może nie osiąga wystarczającego napięcia)
    Szukam zastępnika nie koniecznie od Boscha (cena) i widzę, że jako
    zastępnik proponuje się jakby nigdy nic zestaw złożony z akumulatorków NiMH

    https://swiatbaterii.pl/pl/baterie-akumulatory-bosch
    /415-bateria-akumulator-bosch-o-pack-gsr-96ve2-psr-9
    6ve-2-96v.html

    Nawet jest tam podany PN mojego starego akumulatora NiCd jako "zgodny"

    Czy ładowarka projektowana do NiCd nie rozwali tych NiMH ?

    Zajrzałem do środka a tu wewnątrz normalne trafo blaszane, ale zasilane
    od strony pierwotnej przez jakiś układ na triaku
    Strona wtórna tylko wyprostowana mostkiem i heja do baterii.
    Dodatkowo jakiś prosty układ progowy na jednym tranzystorze który tylko
    zapala LEDa kiedy bateria bierze prąd.
    Układ z triakiem nie mierzy napięcia po stronie wtórnej bo jest od niej
    całkowicie odseparowany (żadnych połączeń transoptorem).

    Zastanawiam się czy inwestycja w nowy akumulator ma w ogóle sens
    jeżeli ładowarka bezmyślnie przeładuje nowe ogniwa aż złapią temperaturę
    i też będą do wyrzucenia.

  • 2. Data: 2016-10-27 18:35:12
    Temat: Re: NiMH zamiast NiCd we wkrętarce
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Zastanawiam się czy inwestycja w nowy akumulator ma w ogóle sens
    > jeżeli ładowarka bezmyślnie przeładuje nowe ogniwa aż złapią temperaturę
    > i też będą do wyrzucenia.
    Czytam co piszesz i nie mogę w to uwierzyć, że bosch taką manianę
    odwalił. Moim zdaniem Twoje obawy są słuszne.
    Ja mam kilka wkrętarek zasilanych z 18650. z ładowaniem też miałem
    zgryz. ale poskładałem sobie zestaw 4 ładowarek "za dolara",
    wyprowadziłem złącza akumulatorków na zewnątrz i ładuje każdy z osobna.
    Może kombinacja alpejska, ale tanio i dobrze.

    ToMasz

  • 3. Data: 2016-10-28 02:08:50
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-10-27 o 18:35, ToMasz pisze:
    { W dniu 2016-10-27 o 11:55, Roman Rogóż pisze: }
    [ mój koment: Tomaszu, nie wycinaj "wrotki"! ]
> [...]
    Z opisu wynika, że ta Twoja ładowarka jest do... d**y! Zanim jeszcze
    kupisz nowe ogniwa, rozważ nabycie *porządnej* ładowarki, więc załóż
    wątek z pytaniem "jakiej".

    > poskładałem sobie zestaw 4 ładowarek "za dolara",

    Hm, a nie lepiej jedną a dobrą? Wg mnie warte uwagi są następujące typy:
    Firma EverActive typ HNC-1000 Pro, albo PlusPro, A także NC-3000
    Zerknij za nimi tu i ówdzie. Ful wypas: nie tyko ładują, ale jeszcze
    diagnozują, oraz w pełni automatycznie prowadzą proces wielokrotnego
    "świeżenia" ogniw, dzięki któremu odzyskują one pojemność "zjedzoną"
    przez efekt pamięciowy.

    > wyprowadziłem złącza akumulatorków na zewnątrz i ładuje każdy z
    > osobna.

    Są też ładowarki z balanserami, co powoduje, że jedną ładowarką ładujesz
    pakiet tak, jakby każde ogniwo było ładowane (i, co niezwykle ważne! -
    na *bieżąco* diagnozowane) z osobna.

    > Może kombinacja alpejska, ale tanio i dobrze.

    Namęczyłeś się raz, a zysk jest przy *każdym* ładowaniu, czyli same
    zalety. Dzięki temu ogniwa mają lepiej wykorzystaną swą maksymalną
    pojemność, a do tego pożyją najdłużej, i to znacznie!