  • 11. Data: 2016-09-06 11:43:31
    Temat: Re: Nikon - podwójny obraz
    Od: XX YY <f...@g...com>

    >Ale przy czasie 1/250 sekundy

    oczywiscie przy 1/250 sek tez mozna poruszyc zdjecie , jesli nieswiadopmie w trakcie
    wyzwalania szarpie sie aparatem.
    najlepiej zrob przyzwoity test ze statywu z wylaczona stabilizacja , aby miec pewnosc
    , czy mozna wykluczyc poruszenie z reki .

    obiektywem ok100 mm na aps przy 1/250 nalezy bardzo spokojnie trzymac aparat w
    dloniach , to jest wlasnie granica od ktorej poruszenie zaczyna byc wyraznie
    widoczne.

    Stabilizacja tez moze byc powodem w okreslonych warunkach , ale za malo wiem na ten
    temat jak robiles.

    zadbaj , zeby zrobic zdjecia testowe wykluczajac absolutnie mozliwosc poruszenia.

  • 12. Data: 2016-09-07 00:33:54
    Od: Bartolomeo <n...@n...com>

    W dniu 2016-09-04 o 00:12, Piotrne pisze:
> [...]
    > przesunięte o około 4 piksele w różnych kierunkach.
    > Sądziłem, że coś się zepsuło. Ale poszukałem archiwalnych
    > zdjęć z pierwszego dnia używania (nowego) aparatu i na niektórych
    > znalazłem to samo. Czyli problem występuje od samego początku.
    >
    > Na pierwszy rzut oka trudno to zauważyć. Tu są dwa przykładowe
    > zdjęcia:
    >
    > https://postimg.org/image/gxw0sgbrn/
    > https://postimg.org/image/of587o1ar/
    >
    > Po powiększeniu wygląda to tak:
    >
    > https://postimg.org/image/slq2n00wj/
    > (fragmenty dwóch powyższych zdjęć i jeszcze trzeciego)

    Wygląda mi to na programowe usuwanie aberracji chromatycznej.
    Przemawia za tym fakt, że owo poruszenie występuje właśnie tam gdzie
    musi ona występować, czyli na obrzeżach kadru i gdzie są kontrastowe sceny.
    Nie wiem czy to się da wyłączyć w twoim aparacie i czy będziesz wolał
    zdjęcia z zielonymi/fioletowymi obwódkami w tych miejscach.
    Weź surowy plik rawa czy nefa co tam w tym nikonie masz i spróbuj go
    wywołać poza aparatem to zobaczysz o czym mówię.

  • 13. Data: 2016-09-08 01:10:27
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Ale podobnie wydawało mi się kiedy stwierdziłem,
    > że zegar Olympusa XZ-2 cofa się o sekundę przy każdym zrobionym
    > zdjęciu i po kilku wycieczkach spóźnia się o kwadrans. Okazało się,
    > że tak mają wszystkie XZ-2...

    Nie wszystkie, o tym też dyskutowaliśmy. Mój nadal się nie spóźnia.

    Piotr

  • 14. Data: 2016-09-08 11:26:22
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2016-09-08 01:10, Uncle Pete wrote:

    > Nie wszystkie, o tym też dyskutowaliśmy. Mój nadal się nie spóźnia.

    Przed chwilą sprawdziłem - dyskusja była trochę ponad rok temu, teraz
    zegar jest do przodu o ok. 1 min. Sam się dziwię, dlaczego część
    (większa?) tych aparatów ma taki kretyński bug, a część nie ma.

    Aby nie było całkiem off topic: też sprawdziłbym obiektyw przy
    wyłączonej stabilizacji. Układ stabilizacji może wykonywać bardzo
    skomplikowane ruchy czasami dając zniekształcenia. Swego czasu pisałem n
    grupie o tym o tym, jak w Canone S90 stabilizacja potrafiła wykrzywić
    pionowe linie.

    Piotr

  • 15. Data: 2016-09-08 11:35:15
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Przecież w kazdym aparacie czy robisz zdjęcia czy nie robisz zegar po jakimś czasie
    się rozjeżdża, nawet w zegarkach też.

    -----

  • 16. Data: 2016-09-08 12:14:27
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2016-09-08 11:35, ąćęłńóśźż wrote:
    > Przecież w kazdym aparacie czy robisz zdjęcia czy nie robisz zegar po jakimś czasie
    się rozjeżdża, nawet w zegarkach też.

    Owszem, ale chodziło o co innego: w wielu egzemplarzach XZ-2 każde
    włączenie-wyłączenie aparatu wprowadzało opóźnienie zegara o ok. 1 sekundę.

    Piotr

  • 17. Data: 2016-09-08 12:28:29
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Tak, ale odniosłem się do wpisu "Przed chwilą sprawdziłem - dyskusja była trochę
    ponad rok temu, teraz zegar jest do przodu o ok. 1 min."
    Wyglada na to, że Olympus precyzyjnie wyliczył, ile razy przeciętny użyszkodnik
    włącza aparat, tak zeby zegar ani sie nie opóźniał, ani nie przyspieszał (60 razy w
    roku ;-))

    -----

  • 18. Data: 2016-09-08 13:11:46
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2016-09-08 12:28, ąćęłńóśźż wrote:
> [...]
    włącza aparat, tak zeby zegar ani sie nie opóźniał, ani nie przyspieszał (60 razy w

    Mój aparat tylko w ciągu ostatnich kilku dny był włączany ze 100 razy ))

    Piotr

  • 19. Data: 2016-09-10 13:28:01
    Od: "KK" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotrne" napisał w wiadomości grup

    W dniu 2016-09-05 o 21:57, Starzec z Gór pisze:

    > No właśnie niekoniecznie.

    Takie dwa obrazy mogą powstać np. na nocnych zdjęciach z czasem
    naświetlania rzędu kilku sekund, kiedy podczas naświetlania
    potrąci się i przesunie aparat. Ale przy czasie 1/250 sekundy
    nie za bardzo widzę taką możliwość. Naświetlało się przez 1/1000 sekundy,
    potem w ciągu 1/10000 sekundy aparat przesunął się i natychmiast
    zatrzymał i następnie dokończyło się naświetlanie przez 3/1000 sekundy?
    Takie szarpnięcie trafiło dokładnie na te 4 milisekundy, w ciągu
    których naświetlało się zdjęcie? I to w wielu przypadkach, a przesunięcie
    aparatu zawsze odpowiadało 4 pikselom? Chociaż właściwie tak może się
    zdarzyć, gdyby źródłem szarpnięcia było lustro. Ale kierunki przesunięcia
    są różne na różnych zdjęciach...

    > Poszukaj sobie zdjęcia wykonanego w tym samym czasie przedstawiającego
    > obiekty nieruchome. I dobrze oświetlone.

    Obydwa zdjęcia przykładowe przedstawiały obiekty nieruchome. Na drugim
    - dom bezpośrednio oświetlony słońcem. Trudno o lepsze warunki.

    "Efekt" może być widoczny tylko na części zdjęcia, bo pozostała część
    ma treść "maskującą" błędy. Tak jak na pierwszym przykładzie - widać
    podwójne obrazy gałęzi drzew, ale na jednolitych obszarach problemu
    nie widać. Na zdjęciach z wyłączonym VR nie zauważyłem tego.
    Zresztą na wielu zdjęciach z włączonym VR też nie.

    Obejrzałem różne zdjęcia ruchomych obiektów i trochę dziwnie wyglądają.
    Na przykład to:
    https://postimg.org/image/993tht2px/ (https://flic.kr/p/FrEffi)
    Obraz lecących ptaków wygląda jak złożony z trzech kadrów filmu.
    Jakby naświetlanie nie było ciągłe, tylko składało się z kilku
    kolejnych naświetlań z odstępami między nimi.

    P.

    ----
    To jest typowe przy zdjęciach z aparatów cyfrowych. Naświetlanie jest ciągłe
    ale odczyt z matrycy nie. Stąd takie efekty.
    Na kliszy wyszło by rozmazane, tu jest inaczej.

    Pzdr
    Krzychu

  • 20. Data: 2016-09-12 19:15:37
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu sobota, 10 września 2016 13:25:47 UTC+2 użytkownik KK napisał:

    > To jest typowe przy zdjęciach z aparatów cyfrowych. Naświetlanie jest ciągłe
    > ale odczyt z matrycy nie. Stąd takie efekty.
    > Na kliszy wyszło by rozmazane, tu jest inaczej.

    Na kliszy też takie wyjdzie przy poruszeniu niejednostajnym.
    Pozdrawiam Marcin