  • 21. Data: 2016-09-12 22:46:47
    Temat: Re: Nikon - podwójny obraz
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-09-12 o 19:15, Starzec z Gór pisze:

    > Na kliszy też takie wyjdzie przy poruszeniu niejednostajnym.

    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Po kilku eksperymentach
    stwierdziłem, że to nie jest wina korekcji aberracji chromatycznej:
    zapisywałem w RAW/NEF, można włączać i wyłączać korekcję.
    Nawet na pokazanych przykładowych zdjęciach widać, że przesunięcie
    jest jednakowe w różnych częściach zdjęcia i nie ma zabarwień.
    Problemu nie zauważyłem przy zdjęciach ze statywu i przy
    wyłączonej redukcji drgań.

    Przypuszczam, że jest to rzeczywiście wynik poruszenia połączony
    z niedoskonałym systemem redukcji drgań. Może poruszenie
    przekracza możliwości tej redukcji i obraz "skacze".

    Naświetlanie "na raty" (?) dające efekt poszarpanego obrazu
    ruchomych obiektów jest dla mnie dziwne. Oznaczałoby, że całkowity
    czas potrzebny na wykonanie zdjęcia jest dłuższy, niż ustawiony
    czas migawki. Albo nie cały czas otwarcia migawki jest wykorzystany
    na naświetlania - to znaczyłoby, że całość ma większość czułość.
    Zrobię jeszcze eksperymenty z jakimś kalibrowanym ruchomym
    światłem.

    P.

  • 22. Data: 2016-09-13 14:53:26
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-09-10 o 13:28, KK pisze:

    > To jest typowe przy zdjęciach z aparatów cyfrowych.
    > Naświetlanie jest ciągłe ale odczyt z matrycy
    > nie. Stąd takie efekty.

    Sprawdziłem kilka razy, ale już nie uzyskałem takiego
    efektu. Przygotowałem filmik do testów:
    https://youtu.be/yWjarJW_9kI
    Po wykonaniu zdjęcia z nieco dłuższym czasem (np. 1/10 s)
    można sprawdzić, czy naświetlanie objęło cały odcinek
    czasu, czy tylko fragmenty. Uwaga: niektóre odtwarzacze
    YT nie potrafią wyświetlić 60fps, tylko 30fps.
    Na testowych zdjęciach miałem zawsze ciągły odcinek.
    Dla krótszych czasów prostym testem jest zdjęcie
    ruszającej się plamki lasera ze wskaźnika laserowego.
    Też nie zauważyłem żadnych przerw w naświetlaniu...

    P.