  • 1. Data: 2010-05-13 20:01:58
    Temat: Nośność gwintu na rozciąganie wzdłuż osi
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    Witam

    Pytanie chyba do mechaników: jak szacunkowo policzyć nośność śruby
    rzymskiej wykonanej na warsztacie. Pytam dlatego, że typowe, dostępne
    w handlu śruby rzymskie maja albo "nieokreśloną" nośność, albo nośność
    znacznie (np. kilkukrotnie) mniejszą od nośności przekroju netto pręta
    gwintowanego do którego pasują. Nie uśmiecha mi się jednak stosowanie
    np. stężenia z pręta ?24 w miejscu gdzie w zupełności wystarczyłoby
    stężenie z ?16 - tylko ze względu na mniejszą nośność śruby rzymskiej.
    Zamiast tego wolę zlecić wykonanie tulei gwintowanej w warsztacie.
    Tylko nie wiem jak dobrać długość gwintu... Przykład takiej tulei:
    http://www.drewno-klejone.com/pub/NN_M36.pdf

    Jakaś propozycja jak tę nośność oszacować? Narzucające się rozwiązanie:
    ? * d * głębokość nacięcia gwintu * liczba zwojów * fd
    wydaje mi się niezbyt wiarygodne ze względu na występujące - jak sądzę
    - koncentracje naprężeń.

    Pozdr,
    --
    ŁK

  • 2. Data: 2010-05-14 09:01:20
    Temat: Re: Nośność gwintu na rozciąganie wzdłuż osi
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 13, 9:01 pm, Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>
    wrote:
> [...]
    > ? * d * głębokość nacięcia gwintu * liczba zwojów * fd
    > wydaje mi się niezbyt wiarygodne ze względu na występujące - jak sądzę

    W połączeniu gwintowym istotne naprężenia występują tylko w kilku
    pierwszych zwojach gwintu. Bezpieczna liczba to 4, praktyczna gdzieś
    między 2.5 a 3.5. Dalej naprężenie zbliża się do zera. Całe obciążenie
    jest skupione na samym początku nakrętki, tak więc długość nakrętki
    jest bez znaczenia. Powoduje to że spiętrzenie naprężeń jest duże,
    można nawet znaleźć "stress concentration factors" dla typowych
    gwintów. To spiętrzenie powoduje że gwint zaczyna się plastycznie
    ścinać nawet przy stosunkowo niskim obciążeniu połączenia. Gdy ścięta
    część gwintu traci swoją nośność, naprężenie przenosi się na dalsze
    partie. I tu dopiero przydaje się nakrętka dłuższa. Dłużej pożyje,
    zanim ścinanie zniszczy wszystkie zwoje i dojdzie do zerwania
    połączenia.
    Ale reguła trzech zwoi dotyczy normalnych gwintów metrycznych/UNC.
    Można wybrać inne geometrie, lepiej rozkładające obciążenie, na
    przykład gwinty drobnozwojne, albo o większym kącie zarysu (niech mnie
    ktoś poprawi jeśli się mylę, ale gdzieś mi w głowie się błąka gwint
    pancerny).
    Raczej niewiele pomogłem, ale pytaj dalej :-)
    Konrad

  • 3. Data: 2010-05-14 16:13:22
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@N...gazeta.pl>

    Witam
    Zerknąłem do Tablice i wzory.... aut. Niezgodzińskich, ale podają tylko
    obliczanie śrub w połączeniach kołnierzowych. Tu jest dostępna książeczka ,
    wydaje się w sam raz, za jedyne 13 PLN :)
    http://www.ksiegarnia.edu.pl/p3692,montazowe-polacze
    nia-gwintowe.html
    PP

  • 4. Data: 2010-05-14 17:06:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "PL(N)umber_One " <p...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:hsjsr2$krm$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > ,
    > wydaje się w sam raz, za jedyne 13 PLN :)

    Sposób liczenia połączeń śrubowych można znaleźć w byle poradniku. Pomijam
    już, że projekt podnośnika śrubowego czy ściągacza do łożysk to chyba
    pierwszy projekt każdego przyszłego inżyniera.

  • 5. Data: 2010-05-14 18:23:13
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    On 14 Maj, 19:06, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    > już, że projekt podnośnika śrubowego czy ściągacza do łożysk to chyba
    > pierwszy projekt każdego przyszłego inżyniera.
    Książeczka może być ciekawa. Warto będzie zapoznać się z jej
    zawartością.
    W poradnikach, każdej maści, są wiadomości "średnie", dla "średnich"
    użytkowników przy założeniu "średnich" wartości naprężeń na docisk,
    ścinanie, i co tam jeszcze, przyjmując milcząco, że ono uśrednianie
    daje średnio biorąc jednakowe, i "średnie" obciążenie każdego zwoju
    gwintu.
    Pan Konrad zauważa, co jest słuszne, że tak nie jest. Z pełniejszą
    analizą problemu można zapoznać się np. w "Podstawy konstrukcji
    maszyn, tom II, str.160 - 167.
    Pozdrowienia,
    W.Kr.

  • 6. Data: 2010-05-17 19:43:48
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    Robert Tomasik pisze:

    > Sposób liczenia połączeń śrubowych można znaleźć w byle poradniku.

    Już wiem, w poradniku mechanika. Nie mam takiego, ale pewnie mogę
    znaleźć.

    > Pomijam już, że projekt podnośnika śrubowego czy ściągacza do łożysk to
    > chyba pierwszy projekt każdego przyszłego inżyniera.

    Źle Ci się wydaje, nie każdy inżynier jest inżynierem mechanikiem.
    Budowlańcy liczą inne projekty na studiach.

    Pozdr,
    --
    ŁK

  • 7. Data: 2010-05-17 19:47:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Lukasz Kozicki" <R...@v...cy.invalid> napisał w
    wiadomości news:4bf19c74$1@news.home.net.pl...

    > Już wiem, w poradniku mechanika. Nie mam takiego, ale pewnie mogę
    > znaleźć.

    JAk nie znajdziesz, to się odezwij. Choćby przepiszę Ci ten kawałek.

    > Źle Ci się wydaje, nie każdy inżynier jest inżynierem mechanikiem.
    > Budowlańcy liczą inne projekty na studiach.

    No tak. Ale to w technikum już było.

  • 8. Data: 2010-05-17 20:12:13
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    PL(N)umber_One pisze:

    > Tu jest dostępna książeczka , wydaje się w sam raz, za jedyne 13 PLN :)
    > http://www.ksiegarnia.edu.pl/p3692,montazowe-polacze
    nia-gwintowe.html

    Nie całkiem dostępna... "Dostępność: brak towaru." - niestety.

    Pozdr,
    --
    ŁK

  • 9. Data: 2010-05-17 20:20:28
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    Robert Tomasik pisze:

    > JAk nie znajdziesz, to się odezwij. Choćby przepiszę Ci ten kawałek.

    OK, na razie zamawiam "Montażowe połączenia gwintowe" - na szczęście
    są w innej księgarni.

    A, chyba że tak. Ja po liceum jestem.

    Pozdr,
    --
    ŁK

  • 10. Data: 2010-05-17 20:24:37
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    Konrad Anikiel pisze:

    > W połączeniu gwintowym istotne naprężenia występują tylko w kilku
    > pierwszych zwojach gwintu. Bezpieczna liczba to 4, praktyczna gdzieś
    > między 2.5 a 3.5. (...)

    No tak, to sporo wyjaśnia. Np. dlaczego gwinty w nakrętkach
    napinających są dość krótkie.

    > Raczej niewiele pomogłem, ale pytaj dalej :-)

    Przeciwnie, bardzo dużo.

    Pozdrawiam,
    --
    ŁK