    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Nośność gwintu na rozciąganie wzdłuż osi
    Date: Fri, 14 May 2010 02:01:20 -0700 (PDT)

    tulei:http://www.drewno-klejone.com/pub/NN_M36.pdf

    > Jakaś propozycja jak tę nośność oszacować? Narzucające się rozwiązanie:
    > ? * d * głębokość nacięcia gwintu * liczba zwojów * fd
    > wydaje mi się niezbyt wiarygodne ze względu na występujące - jak sądzę
    > - koncentracje naprężeń.

    W połączeniu gwintowym istotne naprężenia występują tylko w kilku
    pierwszych zwojach gwintu. Bezpieczna liczba to 4, praktyczna gdzieś
    między 2.5 a 3.5. Dalej naprężenie zbliża się do zera. Całe obciążenie
    jest skupione na samym początku nakrętki, tak więc długość nakrętki
    jest bez znaczenia. Powoduje to że spiętrzenie naprężeń jest duże,
    można nawet znaleźć "stress concentration factors" dla typowych
    gwintów. To spiętrzenie powoduje że gwint zaczyna się plastycznie
    ścinać nawet przy stosunkowo niskim obciążeniu połączenia. Gdy ścięta
    część gwintu traci swoją nośność, naprężenie przenosi się na dalsze
    partie. I tu dopiero przydaje się nakrętka dłuższa. Dłużej pożyje,
    zanim ścinanie zniszczy wszystkie zwoje i dojdzie do zerwania
    połączenia.
    Ale reguła trzech zwoi dotyczy normalnych gwintów metrycznych/UNC.
    Można wybrać inne geometrie, lepiej rozkładające obciążenie, na
    przykład gwinty drobnozwojne, albo o większym kącie zarysu (niech mnie
    ktoś poprawi jeśli się mylę, ale gdzieś mi w głowie się błąka gwint
    pancerny).
    Raczej niewiele pomogłem, ale pytaj dalej :-)
    Konrad