  • 1. Data: 2019-12-30 18:52:41
    Temat: Notebook MSI MS-1245, rodzaj SATA
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Jeśli ktoś wie jaki rodzaj SATA obsługuje notebook MSI MS-1245 to niech
    się wypowie. Mnie się nie udało znaleźć informacji aczkolwiek z danych o
    chipsecie można sądzić że nawet SATA3.

    --
    Jacek

  • 2. Data: 2019-12-31 13:09:00
    Temat: Re: Notebook MSI MS-1245, rodzaj SATA
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    W dniu Mon, 30 Dec 2019 17:52:41 +0000, użytkownik Jacek Maciejewski
    napisał:

    > Jeśli ktoś wie jaki rodzaj SATA obsługuje notebook MSI MS-1245 to niech
    > się wypowie. Mnie się nie udało znaleźć informacji aczkolwiek z danych o
    > chipsecie można sądzić że nawet SATA3.

    Widzę że nikt nie wie. No to informuję że SSD Goodram CL-100, 240 GB, SATA3
    jest widziany przez BIOS i instalator Minta.

    --
    Jacek

  • 3. Data: 2019-12-31 14:42:31
    Od: MF <n...@n...noproblem.invalid>

    On 31/12/2019 12:09, Jacek Maciejewski wrote:

    > Widzę że nikt nie wie. No to informuję że SSD Goodram CL-100, 240 GB, SATA3
    > jest widziany przez BIOS i instalator Minta.

    A rzeczywiście pracuje w trybie SATA3? Rzeczywiście zapewnia transfer na
    poziomie SATA3?

    --
    MF

  • 4. Data: 2019-12-31 14:52:28
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    W dniu Tue, 31 Dec 2019 13:42:31 +0000, użytkownik MF napisał:

    > A rzeczywiście pracuje w trybie SATA3? Rzeczywiście zapewnia transfer na
    > poziomie SATA3?

    Kiedy przyjdzie zakup i zainstaluję Minta to sprawdzę transfery. Na razie
    to co sprawdziłem, sprawdzałem na innym egzemplarzu.

    --
    Jacek

  • 5. Data: 2019-12-31 15:19:28
    Od: MF <n...@n...noproblem.invalid>

    On 31/12/2019 13:52, Jacek Maciejewski wrote:

    > Kiedy przyjdzie zakup i zainstaluję Minta to sprawdzę transfery. Na razie
    > to co sprawdziłem, sprawdzałem na innym egzemplarzu.

    Aha. Wg cioci Wiki SATA3 powinno być kompatybilne w dół (czyli np. dysk
    SATA3 powinien zostać prawidłowo wykryty i działać nawet gdy chipset
    obsługuje tylko SATA1). Choć wiem, że ,,powinno być" nie znaczy ,,zawsze
    jest". Ale ja kiedyś do starego laptopa, który ma tylko SATA1, włożyłem
    dysk z SATA3 i działał, choć oczywiście transfery były tylko na poziomie
    SATA1.

    W sumie pytam ze zwykłej ciekawości.

    --
    MF

  • 6. Data: 2020-01-07 16:49:04
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    W dniu Tue, 31 Dec 2019 14:19:28 +0000, użytkownik MF napisał:

> [...]
    > jest". Ale ja kiedyś do starego laptopa, który ma tylko SATA1, włożyłem
    > dysk z SATA3 i działał, choć oczywiście transfery były tylko na poziomie

    Mint zainstalował się bez problemów.
    Polecenie: sudo hdparm -tT /dev/sda
    daje wynik:
    Timing cashed 945 MB/s
    Timing buffered 244 MB/s

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 7. Data: 2020-01-07 18:22:52
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 07.01.2020 Jacek Maciejewski <j...@g...pl> napisał/a:

    > Timing cashed 945 MB/s
    > Timing buffered 244 MB/s

    Cached bardzo słabo, mało wolnej pamięci na bufor? ;-)

    Wynik IMHO typowy dla SATA2 (do 300 MB/s), tyle ma mój
    GoodRAM CX300 w stareńkim Dellu 755 (SATA2):

    Timing cached reads: 12986 MB in 1.99 seconds = 6511.03 MB/sec
    Timing buffered disk reads: 770 MB in 3.00 seconds = 256.64 MB/sec

    Dla pewności zobacz jeszcze:
    # dmesg | grep "SATA link up"

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 8. Data: 2020-01-07 18:54:57
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    W dniu Tue, 07 Jan 2020 17:22:52 +0000, użytkownik Dominik Ałaszewski
    napisał:

> [...]
    >
    > Timing cached reads: 12986 MB in 1.99 seconds = 6511.03 MB/sec Timing
    > buffered disk reads: 770 MB in 3.00 seconds = 256.64 MB/sec

    Podaje 3Gb/s. Ale i tak laptopik dostał skrzydełek :) Gorzej że karta
    graficzna nie jest rozpoznawana właściwie. System mówi że monitor to LVDS
    (cokolwiek to znaczy) i max. rozdzielczość to 1024x600 a instrukcja mówi
    że matryca ma 1336x768.
    Grafika jest rozpoznawana jako Radeon HD6320. Doradzisz coś w sprawie
    ewent. sterownika firmowego czy ogólnie, takiego żeby wykorzystać
    rozdzielczość maksymalną?

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 9. Data: 2020-01-07 21:35:43
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    napisał:

> [...]

    Grafika jest rozpoznawana jako Radeon HD6320. Doradzisz coś w sprawie
    ewent. sterownika firmowego czy ogólnie, takiego żeby wykorzystać

    PS. Czy to ma sens?
    http://www.fit-pc.com/wiki/index.php?
    title=AMD:_Installing_Linux_Mint_19.2#Supported_devi
    ces

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 10. Data: 2020-01-08 01:20:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-01-07, Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

> [...]
    > Grafika jest rozpoznawana jako Radeon HD6320. Doradzisz coś w sprawie
    > ewent. sterownika firmowego czy ogólnie, takiego żeby wykorzystać

    Możesz zacząć od xvidtune, a jak zabawy z tym nie pomogą to ręczna
    definicja trybów i ich wymuszenie xrandr.

    https://wiki.archlinux.org/index.php/Xrandr

    Zobacz czy przetrawisz to:
    https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2414249

    Kolejność:
    1) czytasz modeline poleceniem cvt ...
    2) dodajesz xrandr --newmode ...
    3) didajesz do urządzenia xrandr --addmode ...
    4) robisz bum xrandr --output ... --mode ...

    --
    Marcin