  • 11. Data: 2015-04-09 13:10:34
    Temat: Re: Nowe regulacje dot. pomp obiegowych do c.o.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 8 Apr 2015 08:09:34 -0700 (PDT), Konrad Anikiel

    >Ale przecież jest pełno instalacji prostych z kotłem i jedną pompą
    >gdzie jedyna regulacja jaka jest to on off pieca i ręczne biegi
    >pompy. Jak pompa klęknie to co, user ma kupować pompę i jeszcze
    >sterownik, który i tak nie podłączy do starego pieca?

    A co to Unie obchodzi ? W to im graj - wiesz ile to pracy, ile
    podatkow i ile oszczednosci w zasilkach ? :-)

    >Sprzedawca się upierał, że to sterowanie ma być w pompie,
    >przypuszcza, że w zależności od temp. wody...

    Tak w ogole to sie wzielo z jakiejs unijnej dyrektywy.
    Unia zauwazyla ze polowa silnikow napedza rozne pompy, wiec
    podniesienie sprawnosci pomp wprowadza oszczednosci rowne tym na
    zarowkach :-)
    Wydala wiec stosowna dyrektywe.

    Ale czy to dotyczy tez malych pompek jak CO ... chyba tak
    http://www.hel-wita.com.pl/news/pl/2.html

    Tych dyrektyw jest chyba wiecej
    http://www.pasywny-budynek.pl/dom/dyrektywa-erp-unii
    -europejskiej-energooszczedne-rozwiazania-na-przyszl
    osc-juz-dzis
    http://www.dietherm.pl/dyrektywa-erp-i-jej-konsekwen
    cje-dla-branzy-grzewczej-5

    J.

  • 12. Data: 2015-04-09 13:16:35
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 9 kwietnia 2015 12:51:41 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

    > No ale skoro jednak więcej jest skręconych grzejników niż otwartych
    > to nie potrzeba już tak dużego przepływu.

    Dla tych grzejników nie, ale dla kotła stanowczo mały przepływ zdrowy nie jest.

    > Taki opis działania znalazłem na stronie jednego z polskich
    > producentów pomp :).

    No, im Twój kocioł wisi kalafiorem.

  • 13. Data: 2015-04-09 13:29:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu środa, 8 kwietnia 2015 22:35:02 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

    >Chyba nie kumam. Przychodzi wiosna, przykręcasz zawory na
    >kaloryferach
    >w mniej używanych pomieszczeniach, ale w sypialni zostawiasz, bo nie
    >chcesz w nocy zmarznąć. Pompa wyczuwa zwiększony opór, więc zwalnia.
    >Automatyka kotła wyłącza palnik, żeby nie zagotować wody.
    >Budzisz się i tak zmarznięty, wielbiąc autoamtyczne pompy i
    >europejskie rozporządzenia.

    Ale pomysl o ile spadla emisja CO2 dzieki temu. A wystarczy cieplejsza
    koldra :-)

    >Skąd ta pompa ma wiedzieć jaką temperaturę użytkownik chce mieć w
    >sypialni, kiedy przykręca zawór w kuchni?

    Moze nie calkiem tak - automatyka pompy ma ustawione nadcisnienie
    ktore ma wyprodukowac, przeplyw zalezy wiec tylko od zaworow,
    kaloryfer pracuje stabilniej, piec pracuje mniej, a pompa bierze 30W,
    a nie 100, bo ja w grudniu ktos ustawil na 3 bieg.
    CO prawda sterownik pompy bierze dodatkowe 20W :-)

    J.

  • 14. Data: 2015-04-09 13:41:27
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 9 kwietnia 2015 13:29:29 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    > a nie 100, bo ja w grudniu ktos ustawil na 3 bieg.
    > CO prawda sterownik pompy bierze dodatkowe 20W :-)

    ... a sprawność kotła spada do 70% (bo palnik idzie na pół gwizdka, o ile w ogóle ma
    jakąś modulację, bo jak nie to 5 minut popracuje na maksa, 15 minut poczeka, śliczne
    cykle zmęczeniowe), no i żywotność skraca się o połowę (bo różnica temperatur między
    wlotem a wylotem z kotła nagle jest poza tym co konstruktor potrafił sobie
    wyobrazić). No ale tego już żadna dyrektywa pompowa nie rozwiąże, trzeba zbiornik
    stawiać, z dobrą automatyką i problemu nie ma.

  • 15. Data: 2015-04-09 14:28:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    napisał:

> [...]
    >No ale tego już żadna dyrektywa pompowa nie rozwiąże, trzeba zbiornik
    >stawiać, z dobrą automatyką i problemu nie ma.

    Byc moze, ale to juz nie Unii wina ze przyszla wiosna i piec musi
    pracowac na cwierc gwizdka :-)

    Poza tym zauwaz ze to kwestia automatyki pieca - skoro uwazasz ze
    powinien popracowac godzine, podrzac wode na maksa, po czym sie do
    rana nie wlaczac, to sobie taka kup :-)

    Na razie mamy problem taki, ze zawory przykrecone, dlawienie w
    instalacji duze, no a pompe trzeba jakos ustawic.
    Nie znam sie - moze i na I biegu duzo pradu marnuje (a tak naprawde to
    idzie w ogrzewanie ... ale domu czy kotlowni ?)

    J.