  • 71. Data: 2019-01-29 17:48:45
    Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 29 Jan 2019 17:40:41 +0100, J.F. napisał(a):

    > Taaa ... a ja ostatnio podlaczylem zasilacz laboratoryjny ustawiony na
    > 5A do aku,
    > po trzech godzinach ladowania juz wczesniej naladowanego aku (a
    > przynajmniej tak mi sie zdaje) napiecie siegnelo 15V ... a po
    > wylaczeniu akumulator dostal zwarcia celi i na smietnik sie nadaje ...

    Współczujemy. Dowodzenia reguły jednostkowym przykładem także :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 72. Data: 2019-01-29 18:05:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >W 1983 był już antymon i wapń zaczął być w użyciu.

    Ale nie wiadomo, czy ksiazka obejmuje najnowsza wiedze :-)

> [...]
    >bowiem podnosi napięcie gazowania. Stąd przy 14 V można usunąć korki
    >bo utrata wody jest niewielka przez cały żywot. Jednak dalej
    >występie. Co ciekawe, dodatek Ca wymaga właśnie wyższego napięcia do
    >naładowania pełnej porcji ładunku. Zatem zawsze lepszy jest
    >akumulator z korkami niż bez.
    >Anymon zaczęto dodawać w 1880 r zresztą tedy też wymyslono pastowane
    >kratki.
    >Stąd naprawdę niewiele się zmieniło. No mamy zbiorniki z PP zamiast
    >ebonitu.
    >Przez cały ten okres ulepszono trwałość i własności użytkowe - zasada

    Ale szczegoly juz sie troche zmienic, np to napiecie ladowania.

    No i mam watpliwosci co do tej ulepszonej trwalosci :-)

    J.

  • 73. Data: 2019-01-29 18:08:33
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 28 Jan 2019 13:15:47 -0800 (PST), Zenek Kapelinder napisał(a):

    > Im dalej starasz sie wymadrzac tym bardziej na glupka wychodzisz.

    Zenek, nie nadymaj się bo dostaniesz wzdęcia. Poczytaj książkę do której
    link podał Queequeg:
    https://chomikuj.pl/user347/Books/Techniczne/Zdzis*c
    5*82aw+Zi*c4*99tkiewicz+Akumulatory+samochodowe+i+mo
    tocyklowe,2791067075.pdf
    Fajna książka, całkiem jakbym słyszał swojego befra od elektrotechniki
    :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 74. Data: 2019-01-29 18:09:36
    Od: Tomalo <r...@g...com>

    Kwasiak to proste urzadzenie i wiele specjalnie, przez ostatnie dziesięciolecia się
    nie zmieniło. Książka jest jak najbardziej aktualna i dziś!

  • 75. Data: 2019-01-29 18:13:01
    Od: Tomalo <r...@g...com>

    No padł ci akumulator. Związku z 5 A czy 15 V nie widzę. W samochodzie napięcie jest
    podobne a prądy wielokrotnie większe i akumulatory działają.
    Pech po prostu. Nie ma sensu wyciągać z tego zbyt dalekich wniosków.

  • 76. Data: 2019-01-29 18:30:19
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2019 o 14:09 Jacek Maciejewski <j...@g...pl> pisze:

    > PS. Już po napisaniu powyższego, przeczytałem na innej grupie co
    > następuje:
    > "Nie wkręcaj się. Zauważyłem, że Kris ma tendencję do konfabulowania. "

    Napisał tak grupowy troll (Marek S), bo Kris wyłapywał jego kłamstwa.
    Zerknij szerzej niż dwa posty w góre i dół.

    TG

  • 77. Data: 2019-01-29 18:32:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >Jak pytasz ile, to około 10 lat. Teraz mam dwa nowe. Centrę Standard
    >wymieniłem po 9 latach a Futurę po 8 latach. Rekord to Bosch,
    >wytrzymał 13 lat.

    I jak czesto doladowujesz akumulator do tych 16V ?

    J.

  • 78. Data: 2019-01-29 18:43:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >Dlaczego nie podwyższyć napięcia pytasz? Dobre pytani! Sprawa jest
    >złożona i trzeba by założyć osobny wątek. Jednak producenci pojazdów
    >z systemem start-stop podwyższają, bo jest problem z akumulatorami w
    >takich pojazdach przy napięciu 14 V.
    >Problem głównie tkwi w ubytkach wody. Granicą gazowania i
    >rekombinacji dla elektrolitu przyjęto 14,4 V. Powyżej jest spory
    >ubytek wody i nie da się stosować akumulatorów bez korków, tzw.
    >Szczelnych.

    Zaraz zaraz - co to za korki ?
    Naprawde szczelne ? To grozi wybuchem jak zacznie gazowac.
    Nawet te zelowe sa szczelne tylko w jedna strone i gazy moga opusczac
    cele juz przy niewielkim nadcisnieniu.

    Szczelne, z rekombinacja wodoru i tlenu (i zaworem bezpieczenstwa) ?

    > To 14 V jest kompromisem pomiędzy trwałością, żywotnością a stanem
    > naładowania. Dla żywotności i zdolności rozruchu i stanu naładowania
    > lepiej aby to było wyższe napięcie, natomiast dla bezobslugowosci
    > niższe. Ale to nie jedyny aspekt tej sprawy.

    A tak swoja droga - wody juz nie trzeba dolewac. Czemu ?
    Lepsze, precyzyjniejsze regulatory pozwolily na obnizenie napiecia i
    stad mniejsze gazowanie,
    zmiany w konstrukcji, jak chocby ten wapn,
    czy moze spisek producentow ?

    A moze ... przez nieszczelne korki akumulatory wychwytuja troche
    wilgoci z powietrza ?

    J.

  • 79. Data: 2019-01-29 18:46:59
    Od: Andrzej S <a...@e...pl>

    W dniu 2019-01-29 12:01, Kris pisze:

    > Mam pytanie o tryb "repair" czy można go używac do aku który jest fizycznie w
    samochodzie?

    Nie próbowałem. Kiedyś trzeba będzie się odważyć.
    Manualik nie wspomina.

    pozdr serd
    --
    A S

  • 80. Data: 2019-01-29 19:21:30
    Od: Tomalo <r...@g...com>

    > Gdyby ktoś szukał - googlając nieco znalazłem link który ktoś zdaje się
    > wystawił właśnie z tym PDFem: https://ufile.io/1kjxf
    >
    > Mateusz

    Szkoda jedynie, że jest to piąte a nie siódme wydanie. Rozdział o ładowaniu jest
    zupełnie zmieniony. Podano więcej metod ładowania.
    Szukajcie wydania 7 zmienionego i uzupełnionego z 1983 roku. Te jest najbardziej
    aktualne i najszerzej omawia temat.
    Pzdr!