  • 1. Data: 2019-01-26 21:16:54
    Temat: Flyback kwazirezonansowy, lepszy kontroler
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Zrobiłem prototyp przetwornicy, QR fyback, VIN=200--900V,
    V_OUT=10V, 3A. Klucz z węglika krzemu, prostownik synchroniczny,
    dławik na E25/13/7 o indukcyjności rozproszenia 1,6%. Zasadniczo
    działa znakomicie, nigdy bym nie przypuszczał, że primary-side
    sensing potrafi tak dokładnie ustabilizować napięcie wyjściowe.
    Przy maksymalnym obciążeniu temperatura najgorętszego elementu
    to może 40 stopni -- dotykowo jest tak zimna, że nie chciało
    mi się iść po miernik.

    Ale: użyłem kontrolera ACT410, bo wg datasheetu nie obcina
    napięcia bramkowego MOSFETom, co przy SiC ma pewne znaczenie.
    W praktyce bzdura, obcina do 10V i warto dodać zewnętrzny driver.
    To jednak jest mniejszy problem.

    Większy jest taki, że wg datasheetu układ jest zabezpieczony
    przed m.in. zwarciem, z opisem w tabelce "auto-restart". U mnie
    po zwarciu już nie wstawał i do resetu wymagał odłączenia zasilania.
    Myślałem, że to kolejny błąd dokumentacji, ale po dłuższych medytacjach
    odkryłem, jak oni ten auto-restart zrobili. Otóż po wykryciu błędu
    układ sam sobie odcina zasilanie i rozładowuje kondensator na VCC.
    Jeśli jest zasilany przez duży rezystor rozruchowy, to to działa,
    ale ja go zasilałem z zasilacza pomocniczego o wydajności 3mA.
    Wewnętrzny tranzystor kontrolera okazał się być za słaby i nie
    potrafił obniżyć VCC do wartości wymuszającej reset. Wstrzykiwanie
    nawet 300uA okazuje się być zbyt dużo, pewny restart układ ma dopiero
    przy ~100uA. Tylko jeśli użyję rezystora rozruchowego 2M4, to mi
    układ startuje w ~2 sekundy. Ten zasilacz 3mA (na MOSFECie zubożanym)
    miał to właśnie dramatycznie przyspieszyć. I przyspiesza, ale nie mam
    resetu.

    Czy istnieje jakiś kontroler dla tej samej topologii (QR flyback/PSR)
    potrafiący się normalnie wewnętrznie zresetować, bez kombinowania z VCC?

    Pozdrawiam, Piotr