  • 101. Data: 2016-08-05 21:32:18
    Temat: Re: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu piątek, 5 sierpnia 2016 17:57:21 UTC+2 użytkownik XX YY napisał:

    Może by tak zacząć myśleć, a nie tylko powtarzać głupoty o teoretycznych wyliczeniach
    wzorów ? Odległość hiperfokalna dla obiektywu 50 mm na ponad 60 metrach ? Popatrz na
    zdjęcie obiektywu w zalinkowanym wszak przez ciebie artykule, strona 5 od góry,
    kalkulator pokazuje dla ogniskowej 80 mm zakres głębi ostrości od 3,6 metra do
    nieskończoności przy przysłonie 16.
    I jak się to ma do tych dziwacznych wyliczeń ?
    Ot, przepisujesz bez zrozumienia co piszesz
    Znudzony Marcin
    PS Nie mam pojęcia po co ciągnę tą dyskusję.
    A tak, nudzę się czekając aż się wywoływacz schłodzi.

  • 102. Data: 2016-08-06 06:26:43
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    od góry, kalkulator pokazuje dla ogniskowej 80 mm zakres głębi ostrości od 3,6 metra

    nic nie zrozumiales - jak grochem o sciane.

    najlepiej sam sprawdz .
    zrob zdjecie obiektywem 80 mm na przyslonie 16 z nastawa odleglosci na 7 m
    przedmiotu oddalonego o 3,5 metra aparatem cyfrowym aps.Wedlug skali naniesionej na
    obiektywie ma byc odwzorowany ostro.

    nastepnie sprawdz na monitorze W SKALII 100% czy przedmiot jest na zdjeciu
    rzeczywiscie ostry.

    Gdy dokonasz tego praktycznego eksperymentu to napisz jaki jest wynik.

    mozesz to samo powtorzyc sprawdzajac skale podana na stronie 3

    nastaw na obiektywie odleglosc nieskonczona , wybierz przyslone 16 i zrob na
    ogniskowej 75 mm zdjecie przedmiotu z odleglosci 7 m.
    sprawdz na monitorze w skali 100% czy zostal odzwrowany ostro. wedlug tej tabeli ma
    byc ostro odwzorowany.

    bedziesz mial praktyczny test.

  • 103. Data: 2016-08-06 06:59:03
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]

    najlepiej sam sprawdz .
    zrob zdjecie obiektywem 80 mm na przyslonie 16 z nastawa odleglosci na 7 m
    przedmiotu oddalonego o 3,6 metra aparatem cyfrowym aps.Wedlug skali naniesionej na

  • 104. Data: 2016-08-07 00:35:02
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu sobota, 6 sierpnia 2016 06:59:05 UTC+2 użytkownik XX YY napisał:
> [...]
    ogniskowej 75 mm zdjecie przedmiotu z odleglosci 7 m.
    > sprawdz na monitorze w skali 100% czy zostal odzwrowany ostro. wedlug tej tabeli

    Testu robić nie muszę - będzie tak samo ostry jak byłby na błonie średnioformatowej.
    Na tyle na ile pozwala ostrość obiektywu.
    Jest to nonsensowne, teoretyczne stawianie sprawy.
    Prawdziwym kryterium jest czy jednakowo ostre będą przedmioty widoczne w
    nieskończoności, w punkcie na który ustawimy ostrość, i te przed tym punktem, w
    spodziewanych granicach.
    Pozostaje ci liczyć że jutro będzie szarówka za moim oknem.
    Marcin

  • 105. Data: 2016-08-07 09:53:54
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Sonntag, 7. August 2016 00:35:05 UTC+2 schrieb Starzec z Gór:
> [...]
    spodziewanych granicach.
    > Pozostaje ci liczyć że jutro będzie szarówka za moim oknem.

    :-))))))))))))))
    to bylo latwe do przewidzenia , ze wyniku testu nie bedziesz chcial pokazac.
    Zreszta masz racje . Z Twojego punktu widzenia samokompromitacja nie jest czyms
    dobrym. Zeby oszczedzic Ci tego niemilego uczucia przezornie zrobilem takie zdjcia

    i tutaj wyniki-

    zdjecie robione na przyslonie 16 , f 81 mm odleglosc 3,6 m.
    wedlug ciebie winno byc zgodnie z zakresem GO wskazanym na obiektywie - fot 5
    przytoczonego artykulu zeissa ostre!

    tutaj wynik; powiekszenie w skali 100 % z lewej widoczne dane exif.
    aby wykluczyc poruszenie robione lampa blyskowa:

    http://spherapan.vot.pl/CF/goo1.jpg

    no nie jest ostre , zjaduje sie poza obszarem GO wskazanym przez skale obiektywu- a
    mialo byc !

    i drugi przyklad.
    Nastawa odleglosci nieskonczonosc , przyslona 16 , f=75mm zdjecie z odleglosci 7 m.
    Wedlug tabeli na fot 3 winien element znadowac sie w obszarze GO

    wynik:

    http://spherapan.vot.pl/CF/goo2.jpg

    i znowu nie jest odwzorowanie ostre , obiekt poza obszarem GO , a wedlug tabeli
    powinen byc w GO, czyli odwzorowanie winno byc ostre.

    Co za cuda ! Nie tylko przytaczam bledna teorie , ktora sie wedlug ciebie nie zgadza
    z praktyka , ale jeszcze okazuje sie ze praktyka nie zgadza sie z rzyczywistoscia
    taka jaka musi byc wedlug ciebie !! Normalnie matrix pozaziemski!!

    tak wyglada obraz przy nastawie odleglosci na AF z 7 m

    http://spherapan.vot.pl/CF/goo3.jpg

    czemu tak sie dzieje juz napisalem wczesniej , ale nie jestes w stanie tego pojac.

    dla formatu 6 cm , ktorego dotyczy skala GO na zdjeciu 3 i 5 przyjmowano krazek
    rozproszenia C=0,05 mm. I takiej ZALOZONEJ wartosci C odpowiada obszar GO wyliczony w
    tabeli , na obiektywie

    dla formatu FF , ktorym robilem zdjecia jest to przyjecie zbyt duzej wartosci C.
    Dla FF, ktorym sie poslugiwalem i skali obserwacji 100 % nalezy przyjac c=0,007 do
    0,014 mm ( dla matryc z filtrem bayera , w zaleznosci od motywu).

    Gdybym to zdjecie robil na formacie aps , nalezaloby przyjac krazek rozproszenie
    jeszcze mniejszy , w granicach 0,005 do 0,01 mm.
    Nieostrosc bylby jeszcze wieksza.

    Jak to ? mowilismy ze dla mniejszej matrycy GO bedzie wieksza.

    dla tej samej ogniskowej i odleglosci na mniejszej matrycy dostaniemyte sama skale
    odzorowania , ale z uwaggi na wieksza gestosc matrycy dostaniemy wieksze zblizenie
    detali - dlatego GO bedzie mniejsza , nieostrosc ( plamka rozmycia ) zostanie
    zarejestrowana przez wiecej pixeli..
    Jesli by mniejsza matryca fotografowac ten sam kadr to nalezy albo skrocic ogniskowa
    , albo zwiekszyc odleglosc , skutkiem bedzie mniejsza skala odwzorowania a tym samy
    wieksza GO.

    jeszcze raz przytaczam odreczny szkic , ktory wyjasnia istote zjawiska .
    im wieksze przyjmiemy C , czyli krazek rozproszenia , tym wieksza glebia ostrosc.

    http://spherapan.vot.pl/CF/plamka.jpg

    Krazka nie przyjmuje sie scisle wedlu jakis tabel zawsze slusznych , a wedlug
    konkretnej sytuacji w zaleznosci od wielkosci klatki/ rozdzielczosci matrycy i
    powiekszenia obrazu. C jest cehca charakterystyczna matrycy/klatki

    pewnie tego nie rozumiesz , ale tak jest.

    nie ma niezgodnosci teorii z praktyka , co najwyzej moze byc brak wiedzy i brak
    umiejetnosci praktycznej - wtedy dochodzi sie do roznych , absurdalnych wnioskow ,
    jak w Twoim wypadku by robic makro na hiperfocalnej.
    nie mam wiecej czasu dzisiaj

    pozdrawiam i zycze odkrywczych zabaw z aparatem.

  • 106. Data: 2016-08-07 13:24:22
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Starzec z Gór <d...@v...pl> writes:

    > Testu robić nie muszę - będzie tak samo ostry jak byłby na błonie
    > średnioformatowej. Na tyle na ile pozwala ostrość obiektywu.

    Dobre obiektywy (nawet najtańsze kitowe, chociaż nie wszystkie) da się
    tak ustawić, że w macro będa całkowicie ostre (tzn. krążek rozproszenia
    będzie nieistotny w porównaniu z wielkością piksela). Kwestia
    odległości, przysłony i ustawionego zoomu (żeby nie napisać
    "ogniskowej"). Takie zestawy (aparat + obiektyw) z różnych powodów mogą
    się nie nadawać do konkretnego zastosowania macro, ale ostrość będzie
    raczej na końcu listy tych powodów (zwłaszcza jeśli nie chodzi o długie
    teleobiektywy, bo tam ten problem może istnieć).

    > Prawdziwym kryterium jest czy jednakowo ostre będą przedmioty widoczne
    > w nieskończoności, w punkcie na który ustawimy ostrość, i te przed tym
    > punktem, w spodziewanych granicach.

    Po takim postawieniu sprawy, sytuacja jest niezwykle prosta - nie będą
    i nie ma w ogóle takiej możliwości. Aczkolwiek istotne mogą być tu owe
    "spodziewane granice".

    Zdjęcia macro w gruncie rzeczy robi się dokładnie tak samo, jak
    i wszystkie inne - ustawiając ostrość pomiędzy najbardziej ekstremalnymi
    odległościami obiektu. Ustawienie hiperfokalne ma sens wtedy, gdy chcemy
    zrobić portret na tle (ostrych) gór, ale przy macro? Nigdy nic podobnego
    nie przyszło mi chyba do głowy.

    Owszem, jeśli ustawimy dużą przysłonę, i mamy małe wymagania związane
    z ostrością, to jakoś to może nam wyjdzie. Nie wiem jednak, po co ktoś
    miałby coś takiego robić.
    W gruncie rzeczy, pomysł jest na tyle dziwny, że bez zrobienia testu
    nawet nie wiem dokładnie jak nieostre (pomijając to, że bardzo) byłyby
    takie zdjęcia.

    Ciekawe co powiedzieliby ludzie robiący "focus stacking" na taki pomysł
    :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 107. Data: 2016-08-07 18:13:45
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu niedziela, 7 sierpnia 2016 09:53:59 UTC+2 użytkownik XX YY napisał:
> [...]
    jak w Twoim wypadku by robic makro na hiperfocalnej.
    > nie mam wiecej czasu dzisiaj
    >
    > pozdrawiam i zycze odkrywczych zabaw z aparatem.

    No właśnie oglądam zdjęcia i wychodzi że na hiperfokalnej jest znacznie lepiej niż na
    nieskończoności, tylko jakieś miejsce do zamieszczenia szukam.
    Imageshack się skiepścił, na PLfoto mają awarię.
    Marcin

  • 108. Data: 2016-08-07 18:34:43
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu niedziela, 7 sierpnia 2016 13:24:27 UTC+2 użytkownik Krzysztof Halasa napisał:

    > Dobre obiektywy (nawet najtańsze kitowe, chociaż nie wszystkie) da się
    > tak ustawić, że w macro będa całkowicie ostre (tzn. krążek rozproszenia
    > będzie nieistotny w porównaniu z wielkością piksela).

    Doprawdy ? To skąd te dramatyczne różnice jakościowe pomiędzy większością kitów a
    deczko droższymi obiektywami ?

    Kwestia
    > odległości, przysłony i ustawionego zoomu (żeby nie napisać
    > "ogniskowej").
    Niby dlaczego nie pisać o ogniskowej a nie o nic nie mówiącym marketingowym zoomie ?
> [...]
    > raczej na końcu listy tych powodów (zwłaszcza jeśli nie chodzi o długie
    > teleobiektywy, bo tam ten problem może istnieć).

    Autor wątku właśnie z jakością kita ma problem. W postaci mydła.

    > Po takim postawieniu sprawy, sytuacja jest niezwykle prosta - nie będą
    > i nie ma w ogóle takiej możliwości. Aczkolwiek istotne mogą być tu owe
    > "spodziewane granice".
    Oczywistym jest że obiektywy, zwłaszcza leciwe, mogą gorzej lub lepiej trzymać
    ostrość.
    Rzecz druga, dla mnie jako dla praktyka nawet ważniejsza : czy dane zdjęcie, zrobione
    w określony sposób, spełni wymagania - w tym wypadku będzie wystarczająco czytelne
    czy nie. Moim zdaniem, popartym praktyką, zastosowanie nastawy na 1/3 planu da lepsze
    rezultaty.

> [...]
    > odległościami obiektu. Ustawienie hiperfokalne ma sens wtedy, gdy chcemy
    > zrobić portret na tle (ostrych) gór, ale przy macro? Nigdy nic podobnego

    Tak jak w portrecie na tle, tak i przy makro, chodzi o optymalne wykorzystanie głębi
    ostrości.
    Ustawiając ostrość na 1/3 potrzebnej głębi, wykorzystujemy ją w sposób optymalny.

> [...]
    > W gruncie rzeczy, pomysł jest na tyle dziwny, że bez zrobienia testu
    > nawet nie wiem dokładnie jak nieostre (pomijając to, że bardzo) byłyby

    Przyjmujesz najbardziej oczywiste zastosowanie hiperfokalnej, czyli ostrość od zera
    do nieskończoności. Tymczasem ja proponuję zastosowanie tych samych zasad co przy
    ustawianiu hiperfokalnej dla krajobrazu, do fotografowania makro- punkt ostrości w
    1/3 wymaganej głębi, by wykorzystać ją w sposób optymalny.

    > Ciekawe co powiedzieliby ludzie robiący "focus stacking" na taki pomysł
    > :-)
    Wprowadzili by dodatkowy algorytm.
    Chyba że są teoretykami.
    Pozdrawiam Marcin

  • 109. Data: 2016-08-07 18:39:23
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

> [...]
    jak w Twoim wypadku by robic makro na hiperfocalnej.
    > nie mam wiecej czasu dzisiaj
    >
    > pozdrawiam i zycze odkrywczych zabaw z aparatem.

    https://zapodaj.net/fbbfc9d253261.jpg.html hiperfokalna, f8 50mm

    https://zapodaj.net/b7b9defea0f37.jpg.html nieskończoność, f8 50mm, odległość ok 100
    No i które ostrzejsze ?
    Pozdrawiam Marcin

  • 110. Data: 2016-08-07 18:51:25
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .08.2016 o 18:34 Starzec z Gór <d...@v...pl> pisze:

    (...)
> [...]
    > tych samych zasad co przy ustawianiu hiperfokalnej dla krajobrazu, do
    > fotografowania makro- punkt ostrości w 1/3 wymaganej głębi, by

    Według mnie zupełnie niepotrzebnie (a i błędnie!) rozszerzacie definicję
    odległości hiperfokalnej.
    Nagle pojawia się ona zawsze (błędnie) tam, gdzie piszecie o głębi
    ostrości.

    Lepiej patrzeć klasycznie:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Odleg%C5%82o%C5%9B%C4%
    87_hiperfokalna
    gdzie odległość hiperfokalna to odległość, dla której głębia ostrości
    kończy się w nieskończoności.
    Byłoby Wam łatwiej dojść do porozumienia.

    --
    Trefniś