  • 1. Data: 2011-01-01 16:39:54
    Temat: Obliczenia kolnierza i szczelnosc polaczenia
    Od: " LukaszPK" <l...@N...gazeta.pl>

    Witam. Czy wie ktos moze z forumowiczow wg jakiej normy, standardu wyznacza
    sie naprezenia w uszczelce dla zapewnienia szczelnosci zlacza kolnierzowego
    bez obciazenia cisnieniem (stan montazu)i po obciazeniu cisnieniem (stan
    pracy)? Chodzi glownie o obliczenia UDT, gdzie takie naprezenia wystepuja we
    wzorze na naciagi srub. Inna sprawa to obliczenia wg UDT, a PN-EN 13445-3
    (metoda Taylor Forge). Wartosci tych naprezen (dla stanu spoczynku - montazu)
    sa zblizone (sigma = y), ale szerokosci czynne uszczelek moga sie roznic nawet
    dwukrotnie. Dlatego sila naciagu srub wg PN-EN rowniez jest prawie dwukrotnie
    mniejsza od tej wyliczonej w WUDT-UC. Czy ktos wie w praktyce jak to sie ma do
    szczelnosci polaczenia? Inna sprawa jeszcze to naprezenia w samym kolnierzu
    liczonym wg PN-EN 13445-3 (lub ASME, CODAP - ta sama metoda Taylor Forge). Czy
    ktos orientuje sie moze w jakiej ksiazce mozna poczytac cos o wspolczynnikach
    wykorzystywanych w tych obliczeniach? Chodzi o te z oznaczeniem "Beta".

  • 2. Data: 2011-01-01 20:43:43
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jan 1, 5:39 pm, " LukaszPK" <l...@N...gazeta.pl> wrote:
> [...]
    > wykorzystywanych w tych obliczeniach? Chodzi o te z oznaczeniem "Beta".

    Troche poszukasz, to sam znajdziesz, np. na stronie ASME mozna kupic
    bardzo dobra literature. Ale to co wymieniles to bardzo przyblizone
    metody. Jesli masz zastosowanie "ambitne" to radze zainteresowac sie
    metoda PVRC.
    Konrad

  • 3. Data: 2011-01-01 21:07:09
    Od: " LukaszPK" <l...@g...pl>

    Dziekuje za odpowiedz. Co do literatury to z wielka checia zakupie tylko
    prosilbym o jakies konkretne tytuly. Jestem w posiadaniu juz kilku pozycji,
    ale wszystko skupia sie glownie na samej metodzie obliczeniowej tzn. krok po
    kroku jak wyglada algorytm. Jesli chodzi o szczelnosci polaczen to bardziej
    chodzi mi tu o sprawy praktyczne. Analizuje algorytm UDT i PN-EN 13445-3 i dla
    takich samych kolnierzy i materialow uszczelek mam dwie rozne sily naciagu
    srub :/ Roznia sie one dwukrotnie, wiec nie jest to mala roznica.

    >Ale to co wymieniles to bardzo przyblizone metody

    Zdaje sobie z tego sprawe, dlatego tez zaopatrzony jestem w norme PN-EN 1591 i
    program VVD, ale chcac analizowac dokladnie te metode trzeba miec duzo czasu,
    ktorego mi brakuje.

    >Jesli masz zastosowanie "ambitne" to radze zainteresowac sie metoda PVRC

    Czy moze Pan mi przyblizyc choc troche czym rozni sie podejscie w PVRC od
    Taylor Forge? Gdzies juz czytalem o PVRC, ale ze wzgledu na brak czasu nie
    przeanalizowalem tego.

    Jesli zas chodzi o Taylor Forge posiadam Biuletin 502, normy ASME, CODAP,
    PN-EN 13445-3, jakies innne opracowania, ale nie ma w nich ani slowa jakie
    podstawy teoretyczne (analityczne lub doswiadczalne)kierowaly autorem metody
    Taylor Forge do powstania wykresow, ktore pomoagaja w analizie
    wytrzymalosciowej kolnierzy (chodzi mi tu o wspolczynniki "beta" z
    poszczegolnymi indeksami). Za wszelkie informacje bylbyb bardzo wdzieczny. A
    problem dotyczy polaczenia kolnierzowego (glownego) dla wymiennika ciepla z
    jedna przegroda pozioma.

  • 4. Data: 2011-01-02 10:07:40
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jan 1, 10:07 pm, " LukaszPK" <l...@g...pl> wrote:
> [...]
    > problem dotyczy polaczenia kolnierzowego (glownego) dla wymiennika ciepla z

    Prawde mowiac, nawet nie wiedzialem ze ta metoda tak sie nazywa :-)
    Popatrz sobie w Appendix 2 w SecVIII-1. Tak z 10 lat temu naciag srub
    liczylo sie inaczej, teraz kryza kolnierza ma wytrzymac polowe sily
    zrywajacej sruby. Wiec sama metoda niewiele ma tu do gadania. Skad sie
    biora "bety"? Chodzi o "c" w asme? Dla mnie to wyglada na rozwiazanie
    jakiegos okrutnie zagmatwanego rownania rozniczkowego. Albo jakas
    balaganiarska metoda aproksymacji funkcji do danych doswiadczalnych.
    Doktoratu z tego bym nie robil :)
    Konrad

  • 5. Data: 2011-01-02 10:11:01
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    PS znajdz mnie na google talku, znam jednego czlowieka ktory wie o
    tych metodach wszystko.

  • 6. Data: 2011-01-02 10:34:17
    Od: "LukaszPK" <l...@g...pl>

    Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał(a):

    > PS znajdz mnie na google talku, znam jednego czlowieka ktory wie o
    > tych metodach wszystko.

    Dzieki za pomoc :) Co do samych obliczen probowalem juz podjac rozmowe z
    kilkoma inzynierami poslugujacymi sie norma PN-EN 13445-3 i ASME. Ale
    wiekszosc z nich raczej nigdy nie zastanawialo sie nad poprawnoscia samej
    metody obliczen polaczen kolnierzowych. Dlatego dobrze znalesc na forum kogos
    takiego jak Pana i sie skonsultowac, bo samych opracowan tez jest niewiele co
    do normy PN-EN 13445-3. Zreszta moje obliczenia bazuja na programie VVD i moim
    zdaniem jest tam dosc powazny blad w liczeniu momentu dokrecania srub, gdzie
    sile wstepnego obciazenia srub przyjmuje sie jako wieksza z Wa i Wop (czyli
    wartosci wyliczone z warunkow ruchowych i montazowych), a jak wiadomo dla
    wiekszosci przypadkow Wop > Wa i tu sie rodzi wiele pytan jak np. jaka bedzie
    rzeczywista sila w srubach po obciazeniu cisnieniem zlacza jesli naciag
    wstepny wynosi Wop?

    Jeszcze raz dziekuje za odpowiedz.

  • 7. Data: 2011-01-03 10:18:04
    Od: Doc <d...@w...pl.die.spamer.die>

    Dnia Sun, 2 Jan 2011 10:34:17 +0000 (UTC), LukaszPK napisał(a):

> [...]
    > rzeczywista sila w srubach po obciazeniu cisnieniem zlacza jesli naciag

    Spróbuj się skontaktować z Tomkiem Martinem z gdańskiego UDT CERT. Ma sporą
    wiedzę w zakresie normy EN13445 i samych obliczeń (kiedyś na szkoleniu
    wyprowadzał wzory i udowadniał, ze w normie jest błąd :)

    Pozdrawiam,
    --
    Doc,
    Zawsze dumny, wielkopański, to jest 7 DAK poznański

  • 8. Data: 2011-01-03 10:41:46
    Od: " " <l...@g...pl>

    Doc <d...@w...pl.die.spamer.die> napisał(a):

> [...]
    > wiedzę w zakresie normy EN13445 i samych obliczeń (kiedyś na szkoleniu
    > wyprowadzał wzory i udowadniał, ze w normie jest błąd :)

    A mozna wiedziec czego dotyczyl ten blad? Czy chodzilo o blad w normie w
    zapisie, czy samej metody Taylor forge?

  • 9. Data: 2011-01-03 11:09:34
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    > czy samej metody Taylor forge?

    Jak sama nazwa wskazuje, jest sfalszowana :)

  • 10. Data: 2011-01-03 14:50:13
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 3 Jan 2011 11:18:04 +0100, Doc wrote:
    >Spróbuj się skontaktować z Tomkiem Martinem z gdańskiego UDT CERT. Ma sporą
    >wiedzę w zakresie normy EN13445 i samych obliczeń (kiedyś na szkoleniu
    >wyprowadzał wzory i udowadniał, ze w normie jest błąd :)

    I co - zmienili ?

    J.