  • 41. Data: 2019-04-24 14:19:01
    Temat: Re: Odzyskanie danych z karty SD
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2019-04-24 o 09:41, Queequeg pisze:

    > Nie jestem pewien, czy nie było tak, że w przypadku dyskietek to stacja
    > blokowała zapis na podstawie tego pstryczka i soft, choćby skały s...ły,
    > nie mógł wykonać zapisu, a tutaj jest to zabezpieczone programowo.

    Wbrew pozorom we flopie nie do końca była blokada mechaniczna.
    Mechaniczny wichajster stwierdzał czy blokada jest czy nie
    i informował o tym elektronikę. A potem dzielni konstruktorzy
    przy okazji innych przeróbek dokładali wyłącznik blokady a
    ziemny naród dziwił się jak niektórzy potrafili sformatować
    i nagrać dwustronnie dyskietkę 5,25 cala bez wyciętego drugiego
    (dla drugiej strony) otworu blokady.
    Osobiście widziałem ten wynalazek na stacjach do małego atari.

    Pozdrawiam

  • 42. Data: 2019-04-24 16:13:40
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:

    > Mechaniczny wichajster stwierdzał czy blokada jest czy nie
    > i informował o tym elektronikę.

    Ale elektronikę stacji czy "aiołki" (kontrolera I/O)?

    http://old.pinouts.ru/HD/InternalDisk_pinout.shtml

    Tu jest pin 28 (/WPT, write protect). Zastanawiam się:

    a) czy gdyby kontroler go zignorował (lub gdyby go na sztywno zewrzeć do
    +5V), to stacja w ogóle pozwoliłaby kontrolerowi na zapis,

    b) czy to kontroler go interpretował, czy BIOS, czy DOS -- i czy zapis
    bezpośrednio rejestrami kontrolera nie mógłby obejść tej blokady bez
    zmian hardware'u.

    Bo że da się zmodyfikować stację i w szczególności zewrzeć lub rozewrzeć
    tę blokadę (nie wiem czy przy odblokowanym jest zwarta czy rozwarta i czy
    różni się to między 3,5" i 5,25"), to wiadomo :)

> [...]
    > sformatować i nagrać dwustronnie dyskietkę 5,25 cala bez wyciętego
    > drugiego (dla drugiej strony) otworu blokady. Osobiście widziałem ten

    Czyli jednak na stacjach... czyli to stacja musiała blokować, a sygnał WPT
    wysyłała tylko, żeby kontroler wiedział, a nie próbował na ślepo...

    Ja mam tak samo "obeszłą" blokadę zapisu na kartach SD w laptopie. Styk
    się w gnieździe zepsuł i nie pozwalał mi zapisywać na kartach z wyłączoną
    blokadą, więc go po prostu zwarłem w diabły (albo rozwarłem, już nie
    pamiętam, w każdym razie zapisuję na SD bez oglądania się na styk).

    Btw, widziałem w Google jakieś sposoby, jak zmusić Linuksa do tego, żeby
    ignorował ten styk, ale żaden sposób u mnie nie chciał działać.

  • 43. Data: 2019-04-24 16:19:38
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Znaliśmy się luźno.

    Ok, myślałem, że może pracowaliśmy razem :)

    > Później, po śmierci Marka i perturbacjach w firmie (czyli "ukradzeniu"
    > jego pracowników)

    To nie do końca tak wyglądało. Może nie wiem wszystkiego, ale z tego co
    pamiętam, wszyscy pracownicy przeszli do nowopowstałego ArcaBitu
    dobrowolnie.

  • 44. Data: 2019-04-24 16:37:45
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > a) można przerywać i kontynuować
    > b) można inteligentnie odzyskiwać dane z miejsc które po n-tym razie
    > dadzą radę się odczytać (śledzi uszkodzone bloki i zmienia dane
    > wyjściowe tylko tam gdzie udało się odczytać poprawnie).

    Brzmi ciekawie. Zapamiętam i jak będę miał okazję (uszkodzony nośnik) to
    wypróbuję. Dzięki.

  • 45. Data: 2019-04-24 20:09:27
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2019-04-24 o 16:13, Queequeg pisze:

    > Ale elektronikę stacji czy "aiołki" (kontrolera I/O)?

    Elektronikę stacji, 8 bitowce kontrolery miały przeważnie we flopie.

> [...]
    >
    > b) czy to kontroler go interpretował, czy BIOS, czy DOS -- i czy zapis
    > bezpośrednio rejestrami kontrolera nie mógłby obejść tej blokady bez

    Pytasz o PC, nie wiem jak tam to było realizowane.

> [...]
    >
    > Czyli jednak na stacjach... czyli to stacja musiała blokować, a sygnał WPT
    > wysyłała tylko, żeby kontroler wiedział, a nie próbował na ślepo...

    Tam kontroler był w stacji.
    Jak wywalało błąd blokady to dobre programy o nim wiedziały i
    miałeś komunikat na ekranie a kiepskie nie koniecznie.
    Jak miałeś dobrego flopa z wyświetlaczem to wyświetlał np. Er.

> [...]
    > blokadą, więc go po prostu zwarłem w diabły (albo rozwarłem, już nie
    > pamiętam, w każdym razie zapisuję na SD bez oglądania się na styk).

    Czyli na PC tez działa.

    > Btw, widziałem w Google jakieś sposoby, jak zmusić Linuksa do tego, żeby
    > ignorował ten styk, ale żaden sposób u mnie nie chciał działać.

    W przypadku floppa można było dać blokadę mechaniczną, w przypadku
    kart tylko i wyłącznie programową więc powinno się dać się ją obejść
    programowo.

    Pozdrawiam

  • 46. Data: 2019-04-24 21:10:12
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-04-24 o 16:19, Queequeg pisze:

    > Ok, myślałem, że może pracowaliśmy razem :)

    > To nie do końca tak wyglądało. Może nie wiem wszystkiego, ale z tego co
    > pamiętam, wszyscy pracownicy przeszli do nowopowstałego ArcaBitu
    > dobrowolnie.

    Do Arcabitu poniekąd dobrowolnie.
    Nie bardzo jest tu miejsce na takie tematy, ale ja słyszałem to tak, że
    (aktualna wtedy) żona Marka dała nowe umowy pracownikom. Szczegóły
    wyszły na jaw nieco później i nie wszystkim się to podobało.
    W każdym razie szkoda dobrego, mocnego zespołu.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 47. Data: 2019-04-25 15:05:08
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    > Elektronikę stacji, 8 bitowce kontrolery miały przeważnie we flopie.

    Mój kontakt z flopkami zaczął się od AT (286), na Spectrumie i Atari
    miałem tylko magnetofon :)

    > Pytasz o PC, nie wiem jak tam to było realizowane.

    Tak, cały czas mówię o PC, bo tam jest rozdział na "głupią" stację i
    "mądry" kontroler.

    > Jak wywalało błąd blokady to dobre programy o nim wiedziały i
    > miałeś komunikat na ekranie a kiepskie nie koniecznie.

    Co wypisywały? Wykrzaczały się?

    > Jak miałeś dobrego flopa z wyświetlaczem to wyświetlał np. Er.

    No proszę. To mnie to zupełnie ominęło.

    > Czyli na PC tez działa.

    Tak, ale to już SD, więc inna technologia :)

    > W przypadku floppa można było dać blokadę mechaniczną, w przypadku
    > kart tylko i wyłącznie programową więc powinno się dać się ją obejść
    > programowo.

    Pytanie co czyta tę blokadę -- czy driver po stronie softu czy kontroler
    MMC/SD.

  • 48. Data: 2019-04-25 15:10:28
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > (aktualna wtedy) żona Marka dała nowe umowy pracownikom. Szczegóły
    > wyszły na jaw nieco później i nie wszystkim się to podobało.

    Tak... to prawda. Mnie to trochę ominęło, bo przyszedłem do pracy już do
    ArcaBitu (w 2005 r., w środku tych perturbacji), więc wiem tylko tyle, ile
    ludzie mówili. W każdym razie ArcaBit był dla nich wybawieniem właśnie od
    spadkobierców Marka, z którymi podobno nie dało się dogadać.

    > W każdym razie szkoda dobrego, mocnego zespołu.

    To też prawda, to byli bardzo kompetentni ludzie i świetni programiści.

  • 49. Data: 2019-04-25 19:38:40
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2019-04-25 o 15:05, Queequeg pisze:

> [...]
    > miałem tylko magnetofon :)

    > Tak, cały czas mówię o PC, bo tam jest rozdział na "głupią" stację i

    Zależnie od programu: błąd - numer, błąd zapisu, nie można wykonać
    polecenia.

    > No proszę. To mnie to zupełnie ominęło.

    Te lepsze stacje miały dwu cyfrowy wyświetlacz i to "Er" było
    skrótem od error.

    > Tak, ale to już SD, więc inna technologia :)

    Technologia sprzętowa na pewno, oprogramowanie już nie koniecznie.

    > Pytanie co czyta tę blokadę -- czy driver po stronie softu czy kontroler
    > MMC/SD.

    Bez znaczenia skoro można obejść programowo.

    Pozdrawiam

  • 50. Data: 2019-04-26 13:29:24
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-04-25 o 19:38, RadoslawF pisze:

    > Zależnie od programu: błąd - numer, błąd zapisu, nie można wykonać
    > polecenia.

    > Te lepsze stacje miały dwu cyfrowy wyświetlacz i to "Er" było
    > skrótem od error.

    Czy do PC były z wyświetlaczem?
    Nigdy nie widziałem. Natomiast sporo było takowych do Atarynek i
    podobnych 8-bitowych.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam