  • 11. Data: 2018-06-19 10:21:37
    Temat: Re: Off topic samochód elektryczny
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    On Tuesday, June 19, 2018 at 3:49:08 PM UTC+10, Lisciasty wrote:

    > Panele elastyczne są dostępne w handlu, nic trudnego sobie coś takiego
    > doczepić, problem w tym że powierzchnia dachu jest mała.
    > A takie samoróbki jak to powyżej to durnota, niewygodne i opór stawia.
    >
    > L.

    Ale mi wlasnie chodzi o fabryczne rozwiazanie, nie samorobe. Ot taki dach tylko z
    paneli. Mala powierzchnia, fakt. Ale pewnie w niektorych sytuacjach (np. mojej)
    pewnie by wystarczylo.

    Pozdrawiam,
    Iguan

    --
    Tu i tam:
    https://sites.google.com/site/iguan007/

  • 12. Data: 2018-06-19 10:22:56
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    On Tuesday, June 19, 2018 at 4:48:25 PM UTC+10, ToMasz wrote:
    > NIE. Szkoda że niema samochdów, których głownym źródłem zasilania jest
    > LPG,

    W mojej sytuacji wolabym jednak takiego elektryka.

    Pozdrawiam,
    Iguan

  • 13. Data: 2018-06-19 10:30:14
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-06-19 o 10:16, Myjk pisze:
    > Tue, 19 Jun 2018 08:55:11 +0200, tck

    > Ale i tak koszt napędzenia gazem jest 2x wyższy niż prądem, samochód
    > "gazowy" jest równie skomplikowany w produkcji co benzynowy (albo i
    > bardziej), z równie wysokimi kosztami eksploatacji (w tym to co najgorsze,
    > czyli produkcja i _utylizacja_ oleju silnikowego).
    >
    > Jak powszechnie wejdą panele PV na domy -- już teraz się to zaczyna opłacać
    > bez dopłat -- to już w ogóle nie będzie do czego porównać.

    Wytłumaczcie mi jedną sprawę - dlaczego prąd do jazdy ma być tańszy od
    gazu, a prąd do ogrzewania chałupy jest od gazu droższy? :-)
    T.

  • 14. Data: 2018-06-19 11:20:06
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 19 Jun 2018 10:30:14 +0200, T.

    > Wytłumaczcie mi jedną sprawę - dlaczego prąd do jazdy
    > ma być tańszy od gazu,

    Nie ma być, tylko jest. To są fakty a nie domysły. Jeżdżę elektrykiem
    (właściwie to hybrydą plugin, ale głównie na prądzie -- obecnie zrobione
    1500km i pewnie prędko mnie na stacji benzynowej nie zobaczą) i pojęcie na
    ten temat mam jako że sobie pomierzyłem i policzyłem. ;P

    > a prąd do ogrzewania chałupy jest od gazu droższy? :-)

    Kto Ci tak nakłamał? :P Oczywiście, jak się buduje stodołę a nie dom, to
    jest droższy. Ale już z pompą ciepła nie jest (a i same pompy wbrew
    obiegowym opiniom nie są bardzo drogie -- oczywiście droższe niż gaz, ale z
    pewnością tańsze niż paliwa stałe). Mnie się pompa w stosunku do gazu
    zwróci w 7 lat, a mieszkać zamierzam 15-20. Jak uwzględnić, żę pompą
    jeszcze dom ochłodzę i basen ogrodowy ogrzeję, to w zasadzie po pierwszym
    sezonie się już "zwróci". :P

    Natomiast już dla WT2017 i sensownej wielkości domu (powiedzmy 120m2 i
    45kWh/m2) prąd jest w zasadzie najtańszym źródłem ciepła. Niesie
    najmniejsze obciążenie inwestycyjne przede wszystkim -- zatem nim
    inwestycja w gaz się zwróci, minie ponad 10 lat. Nie wie tego ktoś, kto się
    nie przyłożył do obliczeń. :P Taki odm z powodzeniem można też ogrzewać
    panelami PV, trzeba tylko podpasować siebie do domu, a nie odwrotnie. Nie
    wszystkich na to "stać".

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 15. Data: 2018-06-19 11:22:08
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 19 Jun 2018 01:21:37 -0700 (PDT), Iguan_007

    > Ale mi wlasnie chodzi o fabryczne rozwiazanie, nie samorobe. Ot taki dach
    > tylko z paneli. Mala powierzchnia, fakt. Ale pewnie w niektorych
    > sytuacjach (np. mojej) pewnie by wystarczylo.

    Dach samochodu ma w porywach 2m^2, to zbyt mało
    aby sprostać zapotrzebownaiu na energię.

    Szczególnie że elektryk przeraźliwie
    prowokuje do butowania. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 16. Data: 2018-06-19 12:12:35
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    On Tuesday, June 19, 2018 at 7:22:10 PM UTC+10, Myjk wrote:
    > Dach samochodu ma w porywach 2m^2, to zbyt mało
    > aby sprostać zapotrzebownaiu na energię.

    Znalazlem, ze jednak gdzies to juz produkuja -
    https://www.digitaltrends.com/cars/toyota-prius-prim
    e-solar-roof/

    Laduje tylko kila kilometrow dziennie. Ale jak tak pomysle to w mojej sytuacji moze
    nigdy nie musialbym tankowac/uzywac ladowarki :)

    Pozdrawiam,
    Iguan

  • 17. Data: 2018-06-19 12:27:57
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 19 Jun 2018 03:12:35 -0700 (PDT), Iguan_007

> [...]
    > tylko kila kilometrow dziennie. Ale jak tak pomysle to w mojej sytuacji
    > moze nigdy nie musialbym tankowac/uzywac ladowarki :)

    Ale zapewne koszt inwestycji w panele na dachu jest nieproporcjonalny do
    zysków. To już lepiej podpiąć auto do prądu raz na tydzień. Albo zrobić
    ładowanie indukcyjne w garażu. hmmm... :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 18. Data: 2018-06-19 12:57:43
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    On Tuesday, June 19, 2018 at 8:27:59 PM UTC+10, Myjk wrote:
> [...]

    > zysków. To już lepiej podpiąć auto do prądu raz na tydzień. Albo zrobić
    > ładowanie indukcyjne w garażu. hmmm... :P

    Ladowanie w garazu teoretycznie mialoby sens bo mam panele PV na dachu. Tyle, ze moj
    samochod w ciagu dnia stoi na silnie naslonecznionym (caly rok) parkingu kolejki
    podmiejskiej. Dlatego pisalem, ze ladowanie z dachu samochodu mialoby szanse sie
    sprawdzic. Ale na chwile obecna to i tak teoretyzowanie bo elektryki jeszcze nie sa
    cenowo na tyle atrakcyjne zeby je wybierac jako ekonomiczne rozwiazanie.

  • 19. Data: 2018-06-19 13:02:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Wytłumaczcie mi jedną sprawę - dlaczego prąd do jazdy ma być tańszy
    >od gazu, a prąd do ogrzewania chałupy jest od gazu droższy? :-)

    Silnik ma sprawnosc ok 30%, a piec w domu - rzedu 100%.
    Elektrownia tez ma ok 30%, ale pali tani wegiel :-)

    Ale jakby tak w domu postawic silnik i niech laduje akumulatory oraz
    podgrzewa ...

    Elektrownia na gaz potrafi miec 60%, ale musielibysmy sie z ruskimi
    przeprosic na tani gaz ... i moze jeszcze z Bialorusia i Ukraina
    dogadac na tani transfer ...

    J.

  • 20. Data: 2018-06-19 14:25:48
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 19 Jun 2018 03:57:43 -0700 (PDT), Iguan_007

> [...]
    > rok) parkingu kolejki podmiejskiej. Dlatego pisalem, ze ladowanie z
    > dachu samochodu mialoby szanse sie sprawdzic.

    Ale przecież tak samo zbierasz prąd w domu, więc nie problem auto ładować z
    druta w nocy. Są straty oczywiście, ale nadal to badziej opłacalne niż
    montowanie paneli na dachu.

    > Ale na chwile obecna to i tak teoretyzowanie bo elektryki jeszcze nie sa
    > cenowo na tyle atrakcyjne zeby je wybierac jako ekonomiczne rozwiazanie.

    To prawda. Niemniej ja już czysto spalinowego auta pewnie nie kupię. Teraz
    oddałem pheva do serwisu na wymianę przedniej szyby bo kamień strzelił
    (niby mają się w ramach ubezpieczenia brandzlować nawet do dwóch tygodni) i
    wsiadłem do mojego starego diesla. Jest słabo -- warczy to i telepie.

    --
    Pozdor
    Myjk