    From: Nix <v...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Opony zimowe i problem z uślizgiwaniem Aurisa 1.4 D4D
    Date: Mon, 15 Dec 2014 10:41:20 +0100

    Witam
    Mam nietypowy problem: Mam Aurisa 1.4 D4D w b. dobrym stanie
    technicznym, auto bezwypadkowe, z salonu. Dopóki używam oryginalnych
    letnich kół Toyoty (alu) 16cali z oponami 205/55 auto na suchym/mokrym
    prowadzi się zupełnie ok, a jeżdżę spokojnie, delikatnie bez szaleństw.

    Kiedy zmieniam koła na zimowe 195/65R15 na felgach od Toyoty Previi tj.
    6,5J ET50 mam taki efekt, że na mokrej nawierzchni i przy nieco
    ciaśniejszym wchodzeniu w zakręty czuję wyraźnie uślizgiwanie auta!!!
    Przy zakręcie w prawo czuję jak tył traci przyczepność i wyjeżdża na
    zewnątrz zakrętu, ja w tym momencie odpuszczam gaz i przyczepność
    natychmiast wraca, wątpliwości jednak zostają... Opony jak i felgi są w
    b. dobrym stanie, bieżnik ok. 7,5-8 mm. Tak jakby tył auta wpadał w
    króciutki mini poślizg i momentalnie odzyskiwał przyczepność.... Kilku
    kierowców potwierdziło, że tak się dzieje i nie jest to dobre.

    Czy to może być wina nieco za szerokich felg 6,5J ? Oryginalne felgi
    Toyoty to 6J. Czy może wina większego ET ? Różnica wynosi ET50 -
    oryginalne ET39 = 11mm in minus, ale ponieważ felga jest szersza o 0,5
    cala= 12mm to reasumując auto ma węższy rozstaw osi o 5mm z każdej
    strony czyli o 10mm.

    Czy może to w końcu wina samych opon o profilu 65 ?

    Co mogę w tej sytuacji zrobić ? Zakupić felgi oryginalne czyli R15 6J,
    ET 39 ?

    pzdr Nix