  • 11. Data: 2014-12-15 17:41:39
    Temat: Re: Opony zimowe i problem z uślizgiwaniem Aurisa 1.4 D4D
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    W dniu 2014-12-15 15:23, Nix pisze:
    > Nie mam doświadczenia w jeździe bokami, ale to co czuję to uślizgiwanie
    > się tyłu. Faktem jest też że nigdy w tej sytuacji mnie nie obróciło.

    Jak Cie nie obróciło, to auto jest z duzym zapasem w granicach
    przyczepności.
    Nie zamieniłeś kół przód<>tył?

    MarcinJM gg: 978510 http://www.supervw.com.pl
    kompleksowe remonty old i youngtimer'ów, nadwozi rajdówek
    przeróbki typu "tego sie nie da zrobic"

  • 12. Data: 2014-12-15 18:08:16
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2014-12-15 12:59, Użytkownik Nix napisał:

    > Dzieje się tak TYLKO na śliskiej nawierzchni, więc ja winę upatruję w
    > felgach lub/i oponach a nie fabrycznych właściwościach auta, dziwne
    > tylko że teraz to zauważyłem w tym roku, a te koła z tymi oponami mam od
    > 4 sezonów i kiedyś tego nie zauważałem w ogóle.

    Zimówki maja mniejszą przyczepność na mokrym od letnich.
    Wypadało by wolniej jeździć ale to przerasta większość
    mistrzów kierownicy.

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2014-12-15 18:37:43
    Od: Jacek Politowski <s...@n...istnieje>

    In article <1...@p...pl.invalid>
    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Opowiadasz dziwne rzeczy - jeśli się uślizguje już tył, to zdjęcie
    > nogi z gazu w FWD powoduje natychmiastowe odciążenie tyłu i obrót.
    > Fizyki nie oszukasz. Tylko dlaczego miałby się przy delikatnej jeździe
    > uślizgiwać tył?

    Nie demonizujmy.

    W zależności od przyczepności (pochodzącej od nawierzcnhi, opon itd.)
    i metody wprowadzenia, poślizg może wystąpić także przy _stosunkowo_
    niewielkiej prędkości.

    Zwłaszcza jeśli taki poślizg jest niewielki, to wtedy faktycznie
    ujęcie gazu może poskutkować opanowaniem sytuacji, bo transfer masy
    będzie niewielki, a zmniejszenie prędkości wystarczające do odzyskania
    przyczepności z tyłu.

    Natomiast takiego odruchu przy przednim napędzie i poślizgu
    nadsterownym na pewno warto się pozbyć (a przede wszystkim oduczyć się
    wywoływania sytuacji, w której destabilizujemy samochód przez
    nieodpowiednią pracę rąk i nóg), bo w sytuacji bardziej podbramkowej
    może kiedyś niepostrzeżenie pozbawić życia.

    --
    Jacek Politowski

  • 14. Data: 2014-12-15 18:44:23
    Od: Jacek Politowski <s...@n...istnieje>

    In article <m6ms4k$icp$1@mx1.internetia.pl>
    Nix <v...@w...pl> wrote:

    > Ciśnienie w oponach jest ok tj. 2,2 przód i 2,3 tył.

    Dziwny układ. Dlaczego z tyłu więcej?

    --
    Jacek Politowski

  • 15. Data: 2014-12-15 20:16:51
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-12-15 18:08, RadoslawF pisze:

    > Zimówki maja mniejszą przyczepność na mokrym od letnich.
    > Wypadało by wolniej jeździć ale to przerasta większość
    > mistrzów kierownicy.

    bo media lansują tezę że jak jest poniżej +7C to trzeba założyć zimówki.
    Tymczasem jest dokładnie odwrotnie - powyżej 7C powinno się koniecznie
    założyć letnie, a zimówki... jak jest zima.
    Ja w mocnym aucie odczuwam to dość mocno - jeżdżę tak żeby nie utracić
    przyczepności, ale czuję że na zimówkach przy takiej pogodzie jak teraz
    ta granica jest dużo niżej. Poznaję to choćby po tym, że kontrola
    trakcji na deszczu na letnich oponach potrafiła się załączyć przy max
    60km/h, sporadycznie przy 70-80km/h (przy nagłym bucie w podłogę czyli
    np. wyprzedzaniu), a na zimowych załącza się przy 100km/h

    Łukasz

  • 16. Data: 2014-12-15 21:23:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 15 Dec 2014 16:47:59 +0100, dddddddd napisał(a):
    > btw. gość wjechał mi w bok wyjeżdżając z parkingu prostopadłego wzdłuż
    > drogi, nie miał prawka i miał zakaz prowadzenia pojazdów, mandatu nie
    > przyjął (wyjeżdżał niebieskim oczojebnym maluchem więc go powinienem
    > zobaczyć i to ze mną jest coś nie tak, poza tym on nie jechał, bo
    > cofanie to nie jazda :)
    > czyli co - będę się bujał dwa lata z odszkodowaniem zanim sąd orzeknie
    > czyja to wina, czy może PZU będzie tak wspaniałomyślne że uzna wcześniej
    > że to jego wina?

    Mysle ze bedziesz sie bujal.
    Kiedys, za Giertycha, byly sady 24h. Sens tego umiarkowany, ale jedna
    zalete mialy - jak wypadek spowodowal pijany, to z izby jechal do
    sadu, dostawal wyrok i sprawa odszkodowania byla jasna w 48h ...

    > w jednym się z nim zgadzam - jazda maluchem to nie jazda :)

    Znaczy sie pieszego potraciles i moze nawet w strefie zamieszkania :-)

    J.

  • 17. Data: 2014-12-15 21:42:24
    Od: masti <g...@t...hell>

    J.F. wrote:

> [...]
    > zalete mialy - jak wypadek spowodowal pijany, to z izby jechal do
    > sadu, dostawal wyrok i sprawa odszkodowania byla jasna w 48h ...

    dalej są. nic się nie zmieniło

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 18. Data: 2014-12-15 22:21:31
    Od: b...@g...com

    1.Dlaczego cisnienie z tylu masz az 2.3 bar? Wozisz cos ciezkiego (>100kg) w
    bagazniku?
    Jesli nie wozisz to obniz na 2.0 bary i opisz wrazenia....choc prawde powiedziawszy
    0.3bar roznicy znaczacej nie zrobi.

    2.Inna sprawa: geometria tylnej osi-zbyt duza rozbieznosc koł tylnych (nie wiem czy w
    Aurisie sie reguluje) pokaz wydruk/zdjecie z geometrii

    3.Kolejna kwestia to czy opony zostaly poprawnie zamontowane outside/inside.

    Pozdrawiam,
    Bugatti

  • 19. Data: 2014-12-16 00:17:27
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2014-12-15 20:16, Użytkownik dddddddd napisał:

    > bo media lansują tezę że jak jest poniżej +7C to trzeba założyć zimówki.
    > Tymczasem jest dokładnie odwrotnie - powyżej 7C powinno się koniecznie
    > założyć letnie, a zimówki... jak jest zima.

    Przy podejściu szaraczka z jednym kompletem felg i dwoma opon
    mają rację, zmieniać odpowiednio wcześniej bo po pierwszym
    śniegu zapisy i trzydniowe kolejki do gumiarzy.
    Jak ktoś ma całe koła do wymiany to może robić tak jak piszesz.
    Tyle ze trzeba pilnować prognozy pogody bo rano plus dziesięć
    a po południu zero stopni i dwadzieścia centymetrów śniegu
    a ty wróć do domu na letnich bo zimówki w garażu.

> [...]
    > 60km/h, sporadycznie przy 70-80km/h (przy nagłym bucie w podłogę czyli
    > np. wyprzedzaniu), a na zimowych załącza się przy 100km/h

    Do tego nie potrzeba mocnego auta, ja poślizgi rzadziej uślizgi
    czuje nawet w gównianym pędzidle mającym raptem 75 starych kucy
    i napęd na przód.

    Pozdrawiam

  • 20. Data: 2014-12-16 10:06:59
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 15 Dec 2014 04:40:13 -0800 (PST), b...@g...com
    napisał(a):

    > Witam
    >
    > Im wyzsza opona tym wieksza podatnosc opony na "znoszenie" boczne czyli zwiekszona
    podatnosc na pod-/nad- sterownosc auta.
    > Inna kwestia to cisnienie opon. Jakie masz teraz w oponach na przwdniej i tylnej
    osi?

    Dokładnie tak to widzę z opisu.
    Wyższy profil opony, w dodatku pewnie też bardziej miękka tylna ścianka i
    na wejściu w zakręt opona się kładzie.

    Do poślizgu jeszcze daleko, natomiast błędnik rejestruje że coś jest nie
    tak z trakcją, bo po prostu samochód się bardziej kładzie na bok.

    Fajnie to widać jadąc szybciej prosto, gdzie krótkimi ruchami lewo-prawo
    można rozbujać samochód tak że ma się wrażenie że przód jedzie prosto, a
    tylko tył się buja lewo-prawo (oczywiście robiąc takie eksperymenty należy
    robić to tak, żeby nie wydzwonić) :)