  • 11. Data: 2019-02-19 19:19:45
    Temat: Re: Opportunity się zepsuł ale wcześniej się zestarzał
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    > No i ta gęstość zapisu... Ile km taśmy potrzeba, żeby zapisać jedno
    > zdjęcie 4K?
    >
    > Mateusz

    Typowa taśma perforowana miała gęstość zapisu 10 bajtów/cal
    1MB (megabajt) to około 2,6km taśmy perforowanej
    Obraz 4K (4096×2160) kolor 24bit to około 25,3MB
    czyli wyjdzie nam niecałe 66km tasiemki :-)

    Grzegorz

  • 12. Data: 2019-02-19 22:12:19
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-02-19 o 19:19, Grzegorz Kurczyk pisze:

    > Typowa taśma perforowana miała gęstość zapisu 10 bajtów/cal
    > 1MB (megabajt) to około 2,6km taśmy perforowanej
    > Obraz 4K (4096×2160) kolor 24bit to około 25,3MB
    > czyli wyjdzie nam niecałe 66km tasiemki :-)

    Masz na myśli chyba szerszą taśmę, niż 5-bajtowa?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2019-02-19 22:45:33
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 19 Feb 2019 22:12:19 +0100, Adam wrote:

    > Masz na myśli chyba szerszą taśmę, niż 5-bajtowa?

    wiki podaje, że istniały dwie szerokości: 5-bitowa i 8-bitowa. Dla
    potrzeb zapisu binarnego naturalnym wydaje się wybór 8-bitowej wersji.
    wiki twierdzi, że dziurki były od siebie oddalone o 0.1 cala w obu
    kierunkach. Czyli zgadza się - 10 bajtów na cal, tj. 2.66 km na megabajt.
    Z tą drobną poprawką, że te bajty były 7-bitowe (bo bit parzystości).
    Wychodziłoby zatem 4 cale na każde 35 bajtów użytecznych danych. Nasze
    zdjęcie z Marsa wydłuża się więc do pełnych 77 km taśmy. Może dałoby się
    je skompresować...

    Mateusz

  • 14. Data: 2019-02-19 23:15:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]

    Za 5-BAJTOWĄ to chyba można uznać dopiero taśmę toaletową.

    > wiki podaje, że istniały dwie szerokości: 5-bitowa i 8-bitowa.

    Z tym że ta węższa to dalekopisowa. Używały jej tylko bardzo wczesne
    komputery (te programowane kabelkami), jako nośnik do zastosowań I/O.

> [...]
    > kierunkach. Czyli zgadza się - 10 bajtów na cal, tj. 2.66 km na megabajt.
    > Z tą drobną poprawką, że te bajty były 7-bitowe (bo bit parzystości).

    Przeważnie tak, ale mogło być z tym różnie.

    > Wychodziłoby zatem 4 cale na każde 35 bajtów użytecznych danych. Nasze
    > zdjęcie z Marsa wydłuża się więc do pełnych 77 km taśmy. Może dałoby
    > się je skompresować...

    Kiedyś już pisałem o tym, że ostatnie miejsce gdzie stwierdziłem używanie
    8-bitowej taśmy perforowanej, to było programowanie meteorologicznych sond
    balonowych. To było tak niedawno, najprawdopodobniej nic się od tej pory
    nie zmieniło -- biznes na wymarciu, tym bardziejnie warto naprawiać czegoś,
    co działa. Odcinek taśmy przeciągało się przez czytnik sondy. Rozwiązanie
    proste, a sonda jest jednorazowego użytku. Potem leci w górę na kilkaniaście
    kilometrów. Do Marsa ma jeszcze daleko, ale kierunek podobny.

    Jarek

    --
    Nie liczymy, trudna rada, też z kolegą,
    by na Marsa via sputnik się w ten tego.

  • 15. Data: 2019-02-20 10:49:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Kiedyś już pisałem o tym, że ostatnie miejsce gdzie stwierdziłem używanie
    > 8-bitowej taśmy perforowanej,

    Robienie z taśmy łańcuchów czy gwiazdek na choinkę to też używanie, czy
    jednak nie w tym sensie :) ?
    P.G.

  • 16. Data: 2019-02-20 11:40:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Tuesday, February 19, 2019, 10:12:19 PM, you wrote:

    > Masz na myśli chyba szerszą taśmę, niż 5-bajtowa?

    Normalna jest 8-bitowa. 5-bitowa to taśma dalekopisowa.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2019-02-20 19:43:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >Robienie z taśmy łańcuchów czy gwiazdek na choinkę to też używanie,
    >czy jednak nie w tym sensie :) ?

    Ja na studiach z laboratorium peryferiow ostatni raz uzywalem.

    I do dzis mnie ciekawi:

    -czytnik samodzielny - ot, takie sredniej wielkosci pudelko z raczka,
    zasilanie 220V
    -gniazdo danych jakies wojskowe, pinow ze 30 na kole rozlozone,
    -standard jakis wysokonapieciowy, cos 12V czy wiecej.
    -naped tasmy ... zwykly silnik i kółko cierne. Do tego elektromagnes,
    ktory przyciskal tasme do kolka, lub nie - i wylaczal posuw.

    -te srodkowe dziurki tez mialy fototranzystor i robily za sygnal
    strobu.

    Czyli uproszczone do granic mozliwosci, kompletnie asynchroniczne ...
    do czego to moglo byc podlaczane ?

    J.

  • 18. Data: 2019-02-20 20:11:55
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Pewnie tyle, że już lepiej było by kabelek pociągnąć od satelity do Ziemi
    > ;)

    A tam panowie... Zaraz by się zaczął wyścig technologiczny, wymyslanie coraz
    to lepszych i mocniejszych materiałów, żeby taśmę pocienkować i wzmocnić na
    tyle, że a. zajmowała by znacznie mniej fizycznego miejsca, nadawała by się
    do użycia w tradycyjnych urządzeniach, b. jakość papieru była by taka, żeby
    mimo pocienkowania, mechanicznie nie było to słabsze.
    Jakby jeszcze zwiększono przy tym prędkość dziurkowania, to zapewne zapis
    zdjęcia mógłby trwać zaledwie 5 godzin przy wyjątkowo dobrej kompresji :))

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 19. Data: 2019-02-20 21:00:07
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Przepraszam, strzeliłem grubego babola. Oczywiście, nie bajtowa lecz bitowa.

    > Normalna jest 8-bitowa. 5-bitowa to taśma dalekopisowa.

    Ok.
    Ja startowałem od ST225, aczkolwiek koleżanka z pracy pamiętała czasy,
    jak w lecie notorycznie chorowała (Odra i klima). Mam od niej też karton
    kart dziurkowanych.

    Natomiast taśmę 5bit miałem istotnie na dalekopisie. Wydwało mi się też,
    że tzw. "centra obróbcze" - czyli obrabiarki wieloczynnościowe i
    wielonarzędziowe wielkości Stara w byłych zakładach WUCH Dębica miały
    program wprowadzany taśmą 5bit - ale tutaj mogę się mylić.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 20. Data: 2019-02-20 21:04:31
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 20 lutego 2019 14:00:08 UTC-6 użytkownik Adam napisał:

> [...]
    > wielonarzędziowe wielkości Stara w byłych zakładach WUCH Dębica miały
    > program wprowadzany taśmą 5bit - ale tutaj mogę się mylić.

    Wiele tego rodzaju maszyn takie czytniki mialo.
    W poznych latach 90-tych na takiej pracowalem.
    A maszyna dosyc powazna, frezarka o polu roboczym ponad 3x3m.
    OIDP firmy oerlikon.

    Co mnie tam dziwilo to jak szybko program sie z takiej tasmy czytal.