  • 1. Data: 2019-02-23 11:47:39
    Temat: Optotriak. Co robię źle?
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    Dzień dobry, podpowiedzcie proszę co robię źle. Taki kawałek schematu:

    Arduino 220 MOC3020X
    pin8 ------
    o--------| |--------[1 4]------o
    ------ ----[2 ] > lampa błyskowa
    | [ 6]------o

    -----
    ---
    -

    I taki kawałek kodu:

    #define flsashPin 8

    int impuls = 5;

    setup() {

    pinMode(flashPin, OUTPUT);
    digitalWrite(flashPin, LOW);

    }

    loop()

    Serial.print("flashPin status: ");
    Serial.println(digitalRead(flashPin));

    digitalWrite(flashPin, HIGH);

    Serial.print("flashPin status: ");
    Serial.println(digitalRead(flashPin));

    delay(impuls);

    digitalWrite(flashPin, LOW);

    Serial.print("flashPin status: ");
    Serial.println(digitalRead(flashPin));

    }

    Serial.print() pokazuje kolejno - 0, 1, 0, czyli tak jak być powinno,
    ale flash się nie wyzwala. Sprawdzane na dwóch różnych lampach z
    napięciem na stopce ok 12V i ok 22V.
    Także wydłużenie czasu trwania impulsu (nawet do kilku sekund) nic nie
    zmienia - flash nie reaguje.
    Poza tym obie lampy działają prawidłowo.

    P.S. Na wszelki wypadek, jakby się rozsypał ascii-artowy schemacik:

    Arduino pin 8 połączony przez rezystor 220 omów do nóżki 1 układu
    MOC3020X. Nóżka 2 połączona do masy. Stopka lampy podłączona
    bezpośrednio do wyjść 4 i 6 układy MOC3020X.

    P.S.2 Zastosowanie innych optotriaków, sugerowanych w innym wątku, nic
    nie zmienia - lampa się nie wyzwala.

    Z góry dziękuję za sugestie.

    --
    Michał

  • 2. Data: 2019-02-23 12:05:28
    Temat: Re: Optotriak. Co robię źle?
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > podpowiedzcie proszę co robię źle.

    Przyjrzyj się parametrowi "Input Current to Trigger" (30 mA).

  • 3. Data: 2019-02-23 12:55:33
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 23.02.2019 o 11:47, Michal M. Lechanski pisze:
    > Dzień dobry, podpowiedzcie proszę co robię źle. Taki kawałek schematu:
    >

    > Arduino 220 MOC3020X
    > pin8 ------
    > o--------| |--------[1 4]------o
    > ------ ----[2 ] > lampa błyskowa
    > |
    > -----
    > ---
    > -

    A jeśli zamiast lampy podłączysz LEDa z opornikiem i bateryjką?

    P.P.

  • 4. Data: 2019-02-23 13:37:05
    Od: b...@g...com

    użytkownik Michal M. Lechanski napisał:
    > Co robię źle?

    https://www.xenonflashtubes.com/img/cms/xenon-flasht
    ube-principle.gif

    Na Ct musi zgromadzić się wystarczający ładunek żeby
    dać prund na transformator, ot co.

    > Serial.print() pokazuje kolejno - 0, 1, 0

    No tak, ale przy wypełnieniu 50% raz Ct jest ładowany, a raz rozładowywany
    i niekoniecznie musi zgromadzić minimalny ładunek. Daj wypełnienie 1%.
    Tam na Ct musi być ze 200V.

    > MOC3020X.

    Bardzo ryzykowne rozwiązanie, nigdzie takiego nie ma, co może oznaczać jedno, taki
    optortiak zbyt wolno rozładuje kondensator Ct, albo zwyczajnie padnie.
    W rozwiązaniach zwykłych masz Ct podłączony bezpośrednio do stopki
    lampy gdzie aparat zwykłymi blaszkami go zwiera z masa, w rozwiązaniach
    profesjonalnych masz optotriak który steruje tyrystorem:
    https://obrazki.elektroda.pl/70_1231575984.jpg

    > Sprawdzane na dwóch różnych lampach z
    napięciem na stopce ok 12V i ok 22V.

    Napięcie jakie wskaże miernik zależy od wartości R1 na schemacie który
    wrzuciłem i od rezystancji wewnętrznej twojego miernika.
    Po ludzku - twój pomiar jest źle wykonany, tam jest 350-450V
    a nie 22V, przy 22V nie było by szans na wyzwolenie błysku.

  • 5. Data: 2019-02-23 14:19:39
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Podlacz do diody w optotriaku bateryjke ze stosownym opornikiem i zobacz czy odpali
    lampe.

  • 6. Data: 2019-02-23 14:20:51
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Także wydłużenie czasu trwania impulsu (nawet do kilku sekund) nic nie
    > zmienia - flash nie reaguje.
    > Poza tym obie lampy działają prawidłowo.
    sprawdź czy podanie napięcia na diodę optotriaka wyzwala lampę. sprawdź
    czy samo arduino z programem zamiast optotriaka potrafi zamrugać diodą

    > P.S.2 Zastosowanie innych optotriaków, sugerowanych w innym wątku, nic
    > nie zmienia - lampa się nie wyzwala.
    co by się stało gdyby tam był przekaźnik?

    ToMasz

  • 7. Data: 2019-02-23 15:33:20
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 23.02.2019 o 12:37, b...@g...com pisze:

    > https://www.xenonflashtubes.com/img/cms/xenon-flasht
    ube-principle.gif

    Ten schemat to tylko pokazuje zasadę działania, taki układ, z tym że
    uzupełniony prostownikiem, był w starych lampach zasilanych bezpośrednio
    z sieci. I w takich lampach rzeczywiście napięcie na stopce mogło sięgać
    nawet 400V.
    Od wielu lat (a mam do czynienia z różnymi lampami niemal 40 lat) takich
    rozwiązań się raczej nie stosuje - układ wyzwalania jest
    niskonapięciowy, zresztą z danych producentów aparatów wynika, że chyba
    żaden współczesny aparat nie może być używany ze starymi lampami z
    wysokim napięciem na stopce. cały rozumek by się takiej kamerze usmażył...

    > Bardzo ryzykowne rozwiązanie, nigdzie takiego nie ma, co może oznaczać jedno, taki
    optortiak zbyt wolno rozładuje kondensator Ct, albo zwyczajnie padnie.

    może ryzykowne, dlatego na wszelki wypadek zastosowałem optotriak - żeby
    oddzielić układ sterujący od wykonawczego.

    > W rozwiązaniach zwykłych masz Ct podłączony bezpośrednio do stopki

    Jak pisałem wyżej - już od dawna nie stosuje się takich rozwiązań.

> [...]
    > Po ludzku - twój pomiar jest źle wykonany, tam jest 350-450V
    > a nie 22V, przy 22V nie było by szans na wyzwolenie błysku.

    Znaczy producenci aparatów i lamp błyskowych nie potrafią zmierzyć
    napięcia na stopce, kiedy podają wartość tego napięcia na poziomie
    kilku-kilkunastu voltów?

    --
    Michał

  • 8. Data: 2019-02-23 15:39:00
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 23.02.2019 o 13:20, ToMasz pisze:

    > co by się stało gdyby tam był przekaźnik?

    Wdaje mi się że mogłoby to działać. Choć nie jestem pewien czy
    przekaźnik za każdym razem zadziała z takim samym opóźnieniem - a
    właśnie opóźnienie wyzwolenia lampy jest tutaj krytyczne.
    Różnice tego opóźnienia na poziomie 10 milisekund mają już znaczenie.

    --
    Michał

  • 9. Data: 2019-02-23 15:49:12
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 23.02.2019 o 15:33, Michal M. Lechanski pisze:

> [...]
    > żaden współczesny aparat nie może być używany ze starymi lampami z
    > wysokim napięciem na stopce. cały rozumek by się takiej kamerze usmażył...

    Pentax ma tyrystor i wytrzymuje stare lampy. Przez zapomnienie
    zamontowałem starego Unomata do K5II i wszystko działało.

    P.P.

  • 10. Data: 2019-02-23 15:52:43
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 23.02.2019 o 15:39, Michal M. Lechanski pisze:

> [...]
    > właśnie opóźnienie wyzwolenia lampy jest tutaj krytyczne.
    > Różnice tego opóźnienia na poziomie 10 milisekund mają już znaczenie.

    Stosowałem rozwiązanie z optortiakiem, działa to z praktycznie każdą
    lampą. Co więcej, działa połowa optotriaka, po odcięciu części z LEDem
    uzyskuje się fotocelę :-)

    P.P.