  • 11. Data: 2016-05-04 12:30:52
    Temat: Re: PCB w małych seriach - gdzie?
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Dariusz Dorochowicz wrote:

    > Akurat w Satlandzie nie ma minimum ani pozycji dokumentacja - korzystasz
    > z kalkulatora na stronie i masz cenę mniej więcej taką jaka faktycznie
    > będzie (o ile wszystko podasz, np liczbę otworów na płytce). Kłopot z
    > nimi jest taki, że 8 milsów. Trochę można z tego zejść, ale jeżeli
    > więcej tego będzie no to może być niefajnie. W każdym razie może być
    > mowa wtedy o użyciu nożyka itd - fajnie że wchodzi to w rachubę, ale też
    > trzeba liczyć cenę.

    A robią tam bezpośrednio z pliku edytora PCB czy też trzeba jakoś
    przygotować (jakieś gerbery i inne starodawne cuda)?
    Pytam bo mi kiedyś znajomy robił obwód do wykonania w Satlandzie (fakt,
    wyszedł OK) ale pamiętam, że przygotowywał, składał formatkę i takie tam
    rzeczy, zupełnie mnie, w obecnych czasach, nieinteresujące.

    jp

  • 12. Data: 2016-05-04 13:28:35
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-05-04 o 12:30, jacek pozniak pisze:

> [...]
    > wyszedł OK) ale pamiętam, że przygotowywał, składał formatkę i takie tam
    > rzeczy, zupełnie mnie, w obecnych czasach, nieinteresujące.

    Nie wiem, ja standardowo wysyłam gerbery. Żeby to starodawne było to nie
    powiem, ale może się nie znam. Dla mnie to nie jest żadne utrudnienie.
    Jak ktoś chce za jednym zamachem więcej projektów zrobić to i formatkę
    składa. Być może sami też złożą - nie wiem. Jakiś edytor gerberów pewnie
    mają, więc pewnie i poskładać dadzą radę.

    Pozdrawiam

    DD

  • 13. Data: 2016-05-04 14:18:32
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Hmm... A jeśli chodzi o ręczne wykonywanie płytek dwustronnych, to
    jakich wytycznych powinienem się trzymać?
    W przypadku jednostronnych bez większych problemów udawało mi się robić
    ścieżki o szerokości 10-12 milsów, bardzo ładnie wychodziły też pady pod
    obudowy LQFP i MLF. Dosyć często w swoich projektach wykorzystywałem
    małe elementy pasywne o rozmiarze 0402.

    Jeśli chciałbym wykonać płytkę dwustronną, to muszę stosować jakieś
    specjalne zabiegi? Wskazane jest na przykład stosowanie jakichś
    większych przelotek, czy standardowy rozmiar wybierany automatycznie
    przez Eagle'a będzie wystarczający?

    Chodzi mi o to, żeby jednak przed wysłaniem do fabryki spróbować zrobić
    to samodzielnie i zobaczyć, jak wyjdzie. Oczywiście zdaję sobie sprawę z
    tego, że w takim wypadku będę musiał zrezygnować z paru udogodnień, jak
    np. przelotek pod elementami.

  • 14. Data: 2016-05-04 14:19:12
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 04.05.2016 o 12:30, jacek pozniak pisze:

> [...]
    > wyszedł OK) ale pamiętam, że przygotowywał, składał formatkę i takie tam
    > rzeczy, zupełnie mnie, w obecnych czasach, nieinteresujące.

    Formatki raczej nikt nie wymaga. Wolą gerbera ale nie wiem czemu uznany
    za starodawny? Łatwo mogą zwielokrotnić lub dodać do innych projektów na
    jednej formatce. A edytory PCB są różne i raczej nie można oczekiwać, że
    w każdym formacie są w stanie przyjmować projekty. Pewnie grzecznościowo
    przyjmą projekt Eagle, Kicada, czy Protela, ale i tak wygenerują z niego
    gerbera czy dwg do zrobienia formatki.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 15. Data: 2016-05-04 14:49:02
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Mam w związku z tym kilka pytań:
    > 1) Jaką firmę moglibyście polecić? Kto wykonuje takie usługi dobrze, ale
    > nie za drogo, tak aby było to atrakcyjną alternatywą do samodzielnej
    > zabawy w termotransfer? Możliwe jest zamówienie kilku sztuk (2-5) jednej
    > płytki?

    Prototypy zamawiamy w Techno (usługa Prototypy TSka).
    http://www.pcb-technoservice.eu/oferowane-technologi
    e/prototyp/typ,fr4.html

    Koszt uruchomienia 60zł netto (dla dwustronnej) + jakaś tam kwota od dm2
    (dla małych płytek mniej istotna).

    Jak Ci się nie spieszy to czasem mają promocje. Jakieś pół roku temu (chyba
    jubileusz firmy - więc może co roku) było 17zł zamiast 60zł.
    Teraz 19 kwietnia była promocja wiosenna - 19zł zamiast 60zł - zamówiłem 6
    rodzajów płytek.
    Jak są te promocje to cena (np 17zł) dotyczy każdej technologii - czyli
    płytka 4-warstwowa jest 17zł zamiast 120zł.

    > 3) W jaki sposób przygotować projekt (np. w Eagle), aby nadawał się do
    > wysłania do takiej firmy? O czym trzeba pamiętać? Jakie są różnice w
    > stosunku do standardowej procedury przygotowywania PCB do termotransferu?

    Ja używam kiedyś dawno zakupionego Protela 3.6 i stosuję procedurę
    generowania gerberów też przygotowaną w ubiegłym wieku (nie przeze mnie więc
    szczegółów nie znam), gdy do zrobienia klisz stosowane były jeszcze
    fotoplotery, a w gerberach musiały być definicje stosowanych przesłon -
    odpowiednio dobrane do elementów aby ograniczyć czas pracy fotoplotera
    Teraz wszystko jest już załatwiane numerycznie i nikt chyba złego słowa nie
    powie, jak w gerberach wszystko będzie namalowane jedną przesłoną 1x1 mils.
    Grafiki na płytce wstawiamy właśnie w postaci masy równoległych linii o
    grubości 1 mils (kiedyś napisałem prymitywny program zamiany bitmapy na
    gerbera i w Protelu daje się wczytać gerbera i położyć na dowolnej warstwie)
    i Techno nigdy nie kręciło na to nosem.
    Postaraj się przygotować jak potrafisz i zapytaj płytkarni, czy taka
    dokumentacja jest OK.
    Ostatnio się dogadałem z Techno, że dla nich lepiej będzie jak zastąpię
    narożniki zrobione na jednej z mechanicznych warstw i dodawane do wszystkich
    warstw jako elementy służące do zgrywania klisz pełnym cienkim (1 mils)
    obrysem płytki na jednej osobnej warstwie - podobno oni tam już nie
    pamiętają do czego były te narożniki, a teraz problem zgrywania ze sobą
    warstw nie istnieje.
    P.G.

  • 16. Data: 2016-05-04 14:51:48
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 04.05.2016 o 11:32, Atlantis pisze:

> [...]
    > zaczynam lutować dopiero wieczorami, parę dni później. Często w
    > międzyczasie zdarza się przestój i projekt czeka na dokończenie.
    > Tak więc oczekiwanie na przesyłkę z fabrycznymi płytkami nie jest dla
    > mnie żadnym problemem.
    >
    > Poza tym, gdyby policzyć czas zmarnowany na poprawki (np. gdy warstwy
    > się rozjadą podczas prasowania) to ta oszczędność czasu (a może też i
    > pieniędzy) będzie tylko pozorna.
    >
    > Tak BTW jaka jest minimalna ilość płytek, jakie muszę zamówić? Jak nisko
    > można zejść? Jaki jest orientacyjny koszy wykonania fabrycznej płytki do

    W drukowane.pl możesz zamówić prototyp lub na wspólnej dokumentacji. Od
    lat już nie robię sam płytek żelazkiem czy positivem. Płytka prototyp 1
    szt dwustronna 100*160 z soldermaską to koszt około 80 zł brutto.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 17. Data: 2016-05-04 16:45:23
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

> [...]
    > w każdym formacie są w stanie przyjmować projekty. Pewnie grzecznościowo
    > przyjmą projekt Eagle, Kicada, czy Protela, ale i tak wygenerują z niego

    Starodawny, bo 30 lat temu też był ale wtedy praktycznie nie było
    alternatywy; rynek należał bardziej do Welkiej Ważnej Fabryki Obwodów i
    trzeba się było dostosowywać do ichnich diafragm czy jak to się nazywało.
    Takie mam odczucia.

    Dzisiaj, dla zamawiającego (Klienta) jest wygodniej jak Fabryka przygotuje
    projekt pod swoją technologię.

    :-)

    jp

  • 18. Data: 2016-05-04 16:59:21
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    jacek pozniak <j...@f...pl> wrote:

    > Ale jest stała pozycja 'dokumentacja', np. za dwustronną o rozmiarze około
    > 80x100mm zapłaciłem 154 zł netto. (w Faldruku)
    > Prototypowe sztuki były po jakieś 10zł netto za szt. (przy 50szt).

    Faldruk opłaca się do większych produkcji - płacisz raz za dokumentację,
    ale potem trzaskają Ci płytki taniej. Satland z tego co wiem nie tworzy
    trwałej dokumentacji, ale za to płytki są trochę drożej.

    Swoją drogą pamiętam, jak kilka lat temu (ok. 2010-2011) robiłem płytkę
    w Faldruku i dostałem dokumentację na... dyskietce. Ciekawe czy nadal
    zapisują na dyskietkach.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 19. Data: 2016-05-04 17:02:25
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 04.05.2016 o 16:45, jacek pozniak pisze:

> [...]
    > Takie mam odczucia.
    >
    > Dzisiaj, dla zamawiającego (Klienta) jest wygodniej jak Fabryka przygotuje

    Owszem, ale to nie oznacza, że jak ktoś im przyśle projekt w Eagle to
    będą robić projekt formatki w Eagle. I tak pewnie zrzucą do gerbera czy
    dwg i wciągną do PADSa albo czegoś w tym rodzaju.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 20. Data: 2016-05-04 17:05:59
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    > Swoją drogą pamiętam, jak kilka lat temu (ok. 2010-2011) robiłem płytkę
    > w Faldruku i dostałem dokumentację na... dyskietce. Ciekawe czy nadal
    > zapisują na dyskietkach.

    I słusznie, że dostałeś na dyskietce :-)
    Pewnie i tak nigdy z tej dyskietki nie skorzystałeś a oni się pozbyli
    dyskietki :-)

    jp