  • 21. Data: 2016-05-04 17:38:52
    Temat: Re: PCB w małych seriach - gdzie?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 4 May 2016 11:32:12 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Tak BTW jaka jest minimalna ilość płytek, jakie muszę zamówić? Jak
    nisko
    > można zejść? Jaki jest orientacyjny koszy wykonania fabrycznej
    płytki do
    > amatorskiego projektu?

    W satlandzie za płytkę 1 szt dwustronną 100x80mm + hal + soldermaska
    + opisy tylko na top zaplacilem w zeszłym tyg. 82.51, przy czym
    koszt 1 szt w tym coś koło 30zl.
    Mają na stronie kalkulator, można sobie policzyć.
    Jeśli chodzi o pliki to satland udostępnia plik CAM do Eagla, dzięki
    któremu wygenerujesz z Eagle (ze swojego projektu) odpowiednie pliki
    gerber (oraz pliki wierteł), które załączasz do zamówienia.
    Satland sugeruje aby otwory pod metalizację (via, pady) powiększyć w
    projekcie o 0.1mm bo tyle zabiera metalizacja. Aby nie zmienia8
    otworów w projekcie powiększam rozmiary wierteł tylko w wynikowym
    pliku z wiertłami - prostym skryptem w awk.

    Jeśli chodzi o jakość płytek Satlanda to może być. Otwory w padach
    lub viach nie zawsze im wychodzą centralnie. Ostatnio zamawiałem dwie
    płytki i na jednej było widać ręczne dłutowanie miedzi - "skleił" im
    się pad smd z sąsiednim polem masy. Jakim cudem nie wiem - brud na
    kliszy? Dziwne, że ktoś to u nich zauważył.

    Jeśli chcesz mieć super jakość to Technoservice ale cena tak ze +30%
    (prototyp TSka) jak Satland.

    --
    Marek

  • 22. Data: 2016-05-04 18:28:42
    Od: Olo <j...@w...pl>

    W dniu 2016-05-04 o 10:10, Atlantis pisze:
    > Mam w związku z tym kilka pytań:
    > 1) Jaką firmę moglibyście polecić? Kto wykonuje takie usługi dobrze, ale
    > nie za drogo, tak aby było to atrakcyjną alternatywą do samodzielnej
    > zabawy w termotransfer? Możliwe jest zamówienie kilku sztuk (2-5) jednej
    > płytki?

    A może tu www.unidruk.pl ?

    Grześ

  • 23. Data: 2016-05-04 23:50:09
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A może tu www.unidruk.pl ?

    Dla prototypów się nie opłaca, mają wysokie koszty przygotowania.
    Natomiast polecam ich do serii.

    Prototypy zawsze robię w Satlandzie (prototypy.com) , chyba nie ma
    tańszej opcji przy wykonaniu ze wszystkimi ficzerami ( metalizacja, opis
    itp).

    Ale tanio to nie jest niestety na pewno w porównaniu z DIY.

  • 24. Data: 2016-05-05 08:35:25
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 04.05.2016 o 14:18, Atlantis pisze:
> [...]
    > obudowy LQFP i MLF. Dosyć często w swoich projektach wykorzystywałem
    > małe elementy pasywne o rozmiarze 0402.
    >
    > Jeśli chciałbym wykonać płytkę dwustronną, to muszę stosować jakieś
    > specjalne zabiegi? Wskazane jest na przykład stosowanie jakichś
    > większych przelotek, czy standardowy rozmiar wybierany automatycznie
    > przez Eagle'a będzie wystarczający?
    >
    > Chodzi mi o to, żeby jednak przed wysłaniem do fabryki spróbować zrobić
    > to samodzielnie i zobaczyć, jak wyjdzie. Oczywiście zdaję sobie sprawę z
    > tego, że w takim wypadku będę musiał zrezygnować z paru udogodnień, jak

    Większe przelotki wskazane, bo po pierwsze trochę problem ze zgraniem
    warstw, a po drugie wiertło może ci zabrać mały placek od przelotki. No
    i właśnie problem z przelotkami pod układami. W efekcie jeśli docelowo
    płytka ma być robiona w płytkarni to taka płytka wykonana ręcznie nie
    jest najlepsza jako wersja prototypowa. Po udanym uruchomieniu prototypu
    i tak musisz gruntownie poprzekładać ścieżki czy nawet elementy w
    projekcie. W całym cyklu projektowania i uruchamiania te 80 - 100 zł to
    pozorna oszczędność skoro musisz się bawić z chemią, wierceniem, a potem
    jeszcze przerabiać płytkę.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 25. Data: 2016-05-05 08:44:47
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-05-04 o 16:45, jacek pozniak pisze:

    > Starodawny, bo 30 lat temu też był ale wtedy praktycznie nie było
    > alternatywy; rynek należał bardziej do Welkiej Ważnej Fabryki Obwodów i
    > trzeba się było dostosowywać do ichnich diafragm czy jak to się nazywało.
    > Takie mam odczucia.

    No to raczej kiepsko z tymi odczuciami. Tu masz tak samo jak w całej
    elektronice. Po co zmieniać coś, co dobrze spełnia swoje zadania? A że
    stare i znane? No to co? Z konsty^H^Htwierdzeniem Pitagorasa też chcesz
    coś zrobić bo stare?

    > Dzisiaj, dla zamawiającego (Klienta) jest wygodniej jak Fabryka przygotuje
    > projekt pod swoją technologię.

    Gerbery są standardem. Są niezależne od programu w którym klient
    przygotowuje płytkę. Zawierają tylko tyle informacji ile trzeba żeby
    płytkę zrobić i nic więcej. Z pliku PCB możesz nie tylko zrobić laminat,
    ale też masz wszystkie informacje żeby tę płytkę obsadzić i jeżeli się
    okaże, że ktoś inny robi dokładnie to samo co Ty to kto będzie pierwszym
    podejrzanym?

    Pozdrawiam

    DD

  • 26. Data: 2016-05-05 22:03:16
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam!

    W dniu 2016-05-04 o 10:10, Atlantis pisze:

    > Przy tak małych gabarytach elementów nie mam specjalnej ochoty na zabawę
    > z metodą kopertową i chyba trzeba będzie skorzystać z oferty jakiejś
    > fabryki PCB.

    Podstawową zaletą firmy jest to, że wykonują metalizowane otwory.

    Ale z innej beczki - zupełnie alternatywnie możesz zlecić produkcję
    takiej płytki innemu amatorowi - na Allegro czy OLX znajdziesz
    ogłoszenia. Oczywiście ma to te same wady, jakbyś wykonywał sam. A jak
    się wydziwia (soldermaski, opisy, cynowania) to wychodzi dosyć drogo...
    :) LQFP48 też ma swoje wymagania. Ja tam stary jestem i dla mnie to
    ciekawa alternatywa, ale domyślam się, że nie o to Ci chodzi. :)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 27. Data: 2016-05-07 17:25:53
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    I jeszcze jedno pytanie:

    Zakładając, że skorzystam z jakiejś przeciętnej chińskiej fabryki, jak
    daleko mogę się posunąć ze zmniejszaniem i upychaniem ścieżek? Rozumiem,
    że mogę sobie darować przyzwyczajenia z czasów termotransferu nie
    martwiąc się, że za cienka ścieżka może nie wyjść, a dwie zbyt blisko
    położone zleją się ze sobą.

    Jednak jak bardzo mogę to wszystko miniaturyzować? To ma dość duże
    znaczenie, bo chciałbym jednak wiedzieć, ile linii mogę zmieścić pod
    rezystorem 0R, rezygnując w ten sposób z robienia mostków z drutu. ;)

  • 28. Data: 2016-05-07 20:27:36
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-05-07 o 17:25, Atlantis pisze:
> [...]
    > znaczenie, bo chciałbym jednak wiedzieć, ile linii mogę zmieścić pod
    > rezystorem 0R, rezygnując w ten sposób z robienia mostków z drutu. ;)

    Musisz przeczytać jaką technologią fabryka dysponuje, praktycznie każda
    ma to gdzieś opisane. I czy przypadkiem nie ma wpływu na cenę, bo i tak
    bywa, że dokładniejsze płytki są robione drożej. Z drugiej strony warto
    mieć także świadomość że cienkie ścieżki bardziej się grzeją. Wprawdzie
    trzeba trochę prądu przez nie puścić żeby miało to znaczenie, ale różnie
    bywa. I przelotki też warto oszczędzać - fajne są, ale lepiej jest
    jednak bez nich.
    Warto też doczytać czy przypadkiem średnice otworów masz podawać przed
    metalizacją, bo i z tym się spotkałem. Teraz to już raczej rzadko, ale
    ponieważ widziałem takie coś, to wolę się upewniać. Satland chce
    średnice przed metalizacją, tzn o 0.1mm większe niż docelowe.
    Technoservice ma fajny dokument opisujący ich technologie (chociaż o
    parę rzeczy musiałem się dopytywać). I jeszcze mają różne technologie -
    produkcyjną mają dokładniejszą niż TS-kę (prototypy).

    Pozdrawiam

    DD

  • 29. Data: 2016-05-08 13:04:57
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 07.05.2016 o 17:25, Atlantis pisze:
> [...]
    > znaczenie, bo chciałbym jednak wiedzieć, ile linii mogę zmieścić pod
    > rezystorem 0R, rezygnując w ten sposób z robienia mostków z drutu. ;)

    Na płytce 2 warstwowej musisz prowadzić po kilka ścieżek pod rezystorem?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 30. Data: 2016-05-08 19:45:02
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    >A robią tam bezpośrednio z pliku edytora PCB czy też trzeba jakoś
    >przygotować (jakieś gerbery i inne starodawne cuda)?
    >Pytam bo mi kiedyś znajomy robił obwód do wykonania w Satlandzie (fakt,
    >wyszedł OK) ale pamiętam, że przygotowywał, składał formatkę i takie tam
    >rzeczy, zupełnie mnie, w obecnych czasach, nieinteresujące.

    Gerbery to jest standard. Nie każda firma produkująca pcb musi wydawać kupę
    kasy na wszystkie programy do tworzenia pcb
    Cadstar, Kicad, Eagle, Protel, Altium, Autotrax, Orcad i innych
    tylko po to żeby otworzyć plik przesłany przez klienta bo mu się nie chce
    wygenerować gerbera i pliku wierceń.

    Paweł