  • 11. Data: 2018-06-21 23:59:52
    Temat: Re: PII 350MHz i chipset 810
    Od: "ggs" <ggs_@_konto.pl>

    "Michal Lukasik" <m...@t...pl> wrote in message
    news:pgh0i6$885$1@news.mixmin.net...

    > Primo to porównujesz teraz mostki północne a narzekasz na wydajność
    > południowych. ;D

    Ja pamietam, że generalnie chipy we wszelakich dyskusjach opisywano skrótowo w ten
    sposob , nie zagłębiając się we wspominanie o mostkach południowych ( ICH , VT82***
    itd) więc nie czepiajmy się szczegółów.

    > Secundo to w tamtych czasach większość problemów z wydajnością UDMA
    > 66/100/133 polegała na problemie wydania kilku dodatkowych złotych na
    > porządną 80 żyłową taśmę. Te najtańsze nie dość, że miały marnej jakości
    > wtyki to jeszcze bywały za długie (dłuższe niż przywidywał standard). Do
    > tego mało kto stosował się do zasady master na końcu i slave na środku
    > taśmy - nowy wymóg w stosunku do wcześniejszych standardów. Spełniając
    > warunki standardu problemów z wydajnością IMO nie było.

    Co do secundo - racja taśma 80 dawała jakiegoś kopa ale doskonale pamiętam "osiągi"
    VT82** w porównaniu do Intela. Koronnym argumentem był dla mnie zauważalny gołym
    okiem czas kopiowania z partycji na partycję tego samego dysku. Nie muszę chyba pisać
    kto był lepszy.

    > BTW. Jakoś nie pamiętam bym narzekał na cokolwiek przesiadając się z
    > CUSL2-C (i815EP) na K7VZA (KT133A). ;P

    Ja za to z wczesniej wspomnianych powodów nigdy nie miałem VIA w swoich komputerach.
    No ale to mój osobisty wybór i tyle.

    Wtrącę tak nieco offtopicowo jeszcze cos nt wydajności dysków - dopiero NVMe mi
    pokazało co to znaczy szybko pracujący dysk. Przez te całe naście lat dużo elementów
    wyraźnie przyśpieszało a dyski były co raz węższym gardłem w stosunku do reszty. Dla
    mnie była to przez lata irytująca sytuacja. OK , juz nie narzekam więcej.

    pozdrawiam

  • 12. Data: 2018-06-22 00:47:01
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 21/06/2018 22:37, Adam wrote:

    > Żeby tylko.
    > Ile ja to komputerów widziałem, które "nie chciały chodzić". A jak się
    > przepięło dysk z taśmy 40, gdzie był wpięty razem z CD na osobną taśmę
    > 80, to się klient pozytywnie dziwił.

    A z tym to był związany jeszcze inny problem. Nawet na taśmie 80 wpięło
    się dwa urządzenia pracujące w różnych trybach UDMA to całość została
    synchronizowana do tego wolniejszego. ZTCP po raz pierwszy problem
    wyeliminowano w NF2 ale możliwe, że było to wcześniej (nie jestem pewien
    na 100% a nie chce mi się teraz grzebać w dokumentacjach).
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 13. Data: 2018-06-22 01:26:32
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 21/06/2018 22:59, ggs wrote:

    > Ja pamietam, że generalnie chipy we wszelakich dyskusjach opisywano skrótowo w ten
    sposob , nie zagłębiając się we wspominanie o mostkach południowych ( ICH , VT82***
    itd) więc nie czepiajmy się szczegółów.

    Co nie znaczy, że robiono to prawidłowo - gwoli ścisłości. ;P

> [...]
    okiem czas kopiowania z partycji na partycję tego samego dysku. Nie muszę chyba pisać

    Nie posądzam Cię o to, ale znów przypomniał mi się inny z problemów -
    większość narzekających na VIA nawet nie wiedziała, że trzeba dla nich
    zainstalować 4in1 a bez tego to VIA "ssała". Intel działał z Windows OTB
    choć doinstalowanie IAA i tak było wskazane.
    Ogólnie miałem wiele różnych konfiguracji i nie powiedziałbym, że VIA
    była dużo gorsza. Owszem, była, ale nie aż tak. A już na pewna warta
    była swej ceny dużo niższej od Intela.

    > Ja za to z wczesniej wspomnianych powodów nigdy nie miałem VIA w swoich
    komputerach. No ale to mój osobisty wybór i tyle.

    Ja akurat miałem możliwość testowania ogromnej ilości sprzętu i nigdy
    nie rozumiałem niechęci do VIA. Pamiętam np. płyty na KT266a (Shuttle
    AK32A i klony), które tak jak SiS735 obsługiwały SDR i DDR a ludzie mimo
    to kupowali K7S5A, która była duuuuużo gorsza od nich. No ale to były
    jeszcze czasy "papierowych gazet" a te robiły ludziom wodę z mózgów -
    testy sponsorowane, itd.

> [...]
    mnie była to przez lata irytująca sytuacja. OK , juz nie narzekam więcej.

    :)
    Dobrze od czasu do czasu pobudzić pamięć. ;D

    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 14. Data: 2018-06-23 10:10:49
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "Michal Lukasik" napisał w wiadomości grup

    > Bo do gier to się przeważnie zmienia kartę graficzną nie płytę główną. ;D

    Zależy :) Kartami graficznymi wówczas żonglowałem często (ATI
    7500/8500/9600), więc nie w tym tkwił problem :)

    Jako użytkownik AMD K6-2 wkurzałem się z tragicznej wydajności tego
    procesora w odtwarzaniu DivX, w zmiennoprzecinkowych obliczeniach był
    niewiele lepszy od Pentium MMX
    Po przesiadce na P3 kapcie z nóg spadły z wrażenia :D
    I głupi myślałem, że kolejny raz tego efektu doświadczę, gdy zmienię P3
    800MHz na wyczesane w kosmos 2000+

    >Większość popularnych wtedy konfiguracji, nawet jeśli oparte były o dobrą
    >płytę główną, to wydajność w grach "ubijana" była jakąś kartą graficzną na
    >MX-ie (GF2 i GF4). Przez kilka lat najpopularniejszy zestaw jaki się
    >sprzedawał zbudowany był z K7S5A i GF2MX400 - taka to była wydajność w
    >grach. ;D

    Magia cyferek (GF4 MX to przecież oczko dalej, niż GF3 Ti i aż dwa dalej,
    niż GF2 Ti, hehe) ale i paskudnie wysokie ceny porządnych kart. W
    "gamingowych zestawach na komunię" zdarzało się też, że karta była
    zintegrowana. Co do popularności konfiguracji tamtych czasów, wspomniałbym
    jeszcze o masakrycznie małej ilości RAM. Po premierze P4 i pamięci RIMM
    spotykało się zestawy kosztujące krocie a zawierające 128 lub nawet zaledwie
    64MB pamięci. I system Windows XP

  • 15. Data: 2018-06-23 11:41:44
    Od: "ggs" <ggs_@_konto.pl>

    > Co nie znaczy, że robiono to prawidłowo - gwoli ścisłości. ;P

    No tak , wiadomo..

    > Nie posądzam Cię o to, ale znów przypomniał mi się inny z problemów -
    > większość narzekających na VIA nawet nie wiedziała, że trzeba dla nich
    > zainstalować 4in1 a bez tego to VIA "ssała".

    Dokładnie tak. No ale stery do chipsetu to chyba pierwsze co sie pownno robić zgodnie
    z tzw sztuką przy nowej instalacji.

    > [.....] A już na pewna warta
    > była swej ceny dużo niższej od Intela.

    Tak właśnie , ten argument przeważał wtedy w 99% procentach przypadków zakupu.

    > Dobrze od czasu do czasu pobudzić pamięć. ;D

    No jakos fajnie tak :) , dzieki za dyskusję :)

  • 16. Data: 2018-06-23 13:34:51
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 23/06/2018 09:10, zhbick wrote:

> [...]
    > Po przesiadce na P3 kapcie z nóg spadły z wrażenia :D
    > I głupi myślałem, że kolejny raz tego efektu doświadczę, gdy zmienię P3

    No ale z nową płytą miałeś pewnie kilka bonusów w stosunku do starej jak
    więcej i szybszy RAM, USB 2.0... No i SocketA długo się trzymał więc
    późniejszy upgrade był łatwy i "tani" (KT400 to ZTCP wszystko po Bartona
    "łykał").

    > Magia cyferek (GF4 MX to przecież oczko dalej, niż GF3 Ti i aż dwa
    > dalej, niż GF2 Ti, hehe) ale i paskudnie wysokie ceny porządnych kart.

    Dokładnie. Dobre karty kosztowały dużo. Ten GF2Ti (AGP) przetrwał wiele
    zmian płyt głównych, aż do momentu kiedy miałem ASRock 4CoreDual-SATA2 i
    mogłem bez bólu przejść na PCIE.

> [...]
    > pamięci RIMM spotykało się zestawy kosztujące krocie a zawierające 128
    > lub nawet zaledwie 64MB pamięci. I system Windows XP

    Woow, RIMM... ;D

    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 17. Data: 2018-06-23 13:56:30
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 23/06/2018 10:41, ggs wrote:

    > Dokładnie tak. No ale stery do chipsetu to chyba pierwsze co sie pownno robić
    zgodnie z tzw sztuką przy nowej instalacji.

    Widzisz, Ty to wiesz, ja to wiem, ale było wielu takich co nie miała o
    tym pojęcia. Baaa. Problem teraz wraca bo nierzadko przy wirtualizacji
    trzeba doinstalować jakiś 'tool' czy specyficzny sterownik.
    Ogólnie ludzie "cierpią" bo nie czytają dokumentacji. ;D

    > No jakos fajnie tak :) , dzieki za dyskusję :)

    Ja również. ;D

    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 18. Data: 2018-06-23 14:14:52
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "Michal Lukasik" napisał w wiadomości grup

    > No ale z nową płytą miałeś pewnie kilka bonusów w stosunku do starej jak
    > więcej i szybszy RAM, USB 2.0...

    i pierwszą generację SATA! Po zakupie jednotalerzowego Seagate serii 7200.10
    nie mogłem wyjść z podziwu, że dysk twardy może być tak szybki i tak cichy
    :D
    Nawet kontroler obrotów wentylatora CPU sobie zafundowałem, żeby efektu
    ciszy nie psuć :D

    > późniejszy upgrade był łatwy i "tani" (KT400 to ZTCP wszystko po Bartona
    > "łykał").

    Łykał, ale Thoroughbredy-B i Bartony się "skończyły" z powodu braku SSE2 a
    te instrukcje coraz częściej były potrzebne, więc znów kląłem, że kupiłem
    mocarnego Radeona 1950 na AGP a procesor okazał się wąskim gardłem nawet po
    przestawieniu FSB ze 166 na 200MHz (400 efektywnie)

  • 19. Data: 2018-06-23 14:41:48
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-06-23 o 13:34, Michal Lukasik pisze:

    > Woow, RIMM... ;D

    Oj, na początku cholernie drogie.

    Natomiast później za pełny komplet do płyty głównej (4 szt. maksymalnej
    pojemności) zapłaciłem jakąś symboliczną kwotę, bo California Computers
    nie mógł się tego pozbyć i sprzedawali prawie że "na wagę".
    Kilku klientom zafundowałem takie kompy, chodziły długo i bezawaryjnie.
    Klienci oczywiście wiedzieli, że to "ślepa ulica", ale maszynki robiły
    głównie za serwery monitoringu i serwery plików.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 20. Data: 2018-06-26 17:41:19
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 23.06.2018 o 13:34, Michal Lukasik pisze:

    > Dokładnie. Dobre karty kosztowały dużo. Ten GF2Ti (AGP) przetrwał wiele
    > zmian płyt głównych, aż do momentu kiedy miałem ASRock 4CoreDual-SATA2 i
    > mogłem bez bólu przejść na PCIE.

    To znaczy tylko tyle, że nie grywałeś w gry. Bo GeForce 2, jaki by "Ti"
    nie był, to była tylko trochę szybsza wersja GeForce 1, karty z zeszłego
    wieku (1999). Płyta o której piszesz to połowa 2007, wtedy przestarzałe
    do ówczesnych (czy nawet paroletnich, jak choćby Doom 3 z 2004) gier
    były już nie tylko GeForce 2, ale także GF3 (te nie miały żadnych "MXów"
    i nawet najwolniejszy Ti200 wciągał każdego GF2, oferując coś czego nie
    dało się nadrobić żadnym szybkim procesorem, czyli Direct3D 8), GF4 i FX.