  • 11. Data: 2018-02-16 19:28:21
    Temat: Re: PLC
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapeel_@xx>

    On 2018-02-16 18:51, Marek wrote:

    > Jest na Raspi, i to cyca nie jeden.

    "Cyca nie jeden" ?

    Hmm , myślę i dalej nie wiem jak połączyć Raspi z cyca...

    Adam

  • 12. Data: 2018-02-16 20:13:39
    Od: dolczak <d...@w...pl>

    > Tu jest równie padliniasty ale o milimetr dalej od granicy ;)
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Structured_text
    >
    > Spora szansa że sterownik wspiera coś z tej okolicy.
    Cześć, spotkałem się z windą osobową dwuprzystankową dla inwalidów w
    pewnym zakładzie chemicznym sterowana plc mitsubishi meltec. Wywalałem
    plc bo się rozleciał - nie dało się zgrać programu i zastąpiłem go
    własnym sterownikiem na procesorze st62. Chodzi do dziś... Darek

  • 13. Data: 2018-02-16 20:40:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "dolczak" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >Wywalałem plc bo się rozleciał - nie dało się zgrać programu i
    >zastąpiłem go własnym sterownikiem na procesorze st62. Chodzi do

    Dwuprzystankowa ... a jakby tak miala miec 7 przystankow, licznik
    aktualnego pietra, zwalnianie silnika pol pietra wczesniej ?

    J.

  • 14. Data: 2018-02-16 20:51:53
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > https://en.wikipedia.org/wiki/Structured_text
    >
    > Spora szansa że sterownik wspiera coś z tej okolicy.

    Duża liczba sterowników wspiera, choć przyznaję, że ta najtańsze
    zazwyczaj nie.
    Siemensa nie, ale już Beckhoff-a każdy, nawet najmniejszy.

    Dla mnie to takie ni to pascal, ni to C, ale i tak o klasę lepsze niż
    bloczki czy drabinki, że o pseudo asemblerze Siemensa nie wspomnę.

    Gorąco polecam, bardzo prosty język do nauczenia się, dosłownie w godzinę.

    Całą firmę tak opisałem i nie wyobrażam sobie robić to na jakimś Raps. :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 15. Data: 2018-02-16 20:55:03
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Marek pisze:

    > Ale po co w ogóle PLC, jaka tego zaleta nad Arduino oraz compatible?

    PLC ma jedną niezaprzeczalną zaletę - jest kompatybilne elektrycznie*.
    Jak niby podłączysz czujniki do arduino? A jak będziesz sterował wyjściami?
    Wiem, a teraz pomyśl, że w układzie masz 80 wejść i tyle samo wyjść,
    każde może szarpnąć 0.2A i oddać fajnego kopa przy wyłączeniu, gramy
    dalej? :)

    Miłego.
    Irek.N.
    * jestem elektronikiem, wiem jak podchodzą elektronicy do tego - da się,
    dopasujemy, a później w maszynie same dzielniki na wejściach i klucze na
    wyjściach, nierzadko na "pająka" ;)

  • 16. Data: 2018-02-16 21:01:54
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Ale moze ma prostsza automatyke, a nie priorytetowy sterownik dwoch wind
    > :-)

    Wiesz, algorytm jak algorytm, nuuda...
    Wyzwaniem jest w tym przypadku bezpieczeństwo :) No chyba że to model
    albo winda dla chomików lub wyłącznie towarowa, choć w tym ostatnim
    przypadku nie jestem pewien czy łatwiej.

    Dawniej budowali sterowanie na przekaźnikach - widziałem te układy tak z
    30 lat temu, ale słabo pamiętam - ot szafa z R15-mi czy czymś jeszcze
    większym. Pamiętam za to, że czujniki były fotoelektryczne oparte o
    żarówki i przysłaniane blaszkami (stare windy).
    Każda pozycja (piętro) miała blaszkę na stop oraz przed i po blaszkę na
    zwolnij. Duża ilość wind z drzwiami wewnętrznymi miała wadę polegającą
    na błędnych priorytetach. Jak zwalniała to wystarczyło naruszyć
    krańcówkę drzwi zewnętrznych i omijała krańcówkę stop, zatrzymując się
    jakieś 50 cm z nisko/wysoko. No i nieśmiertelne 11 przycisków na raz w
    nowszych, wtedy winda nie miała algorytmu na "spełnij prośbę" :)

    Tyle pamiętam z tamtych czasów.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 17. Data: 2018-02-16 21:18:43
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-02-16 o 20:55, Irek.N. pisze:

    > PLC ma jedną niezaprzeczalną zaletę - jest kompatybilne elektrycznie*.
    Irku każdy sterownik tak można zrobić :)
    > Jak niby podłączysz czujniki do arduino? A jak będziesz sterował wyjściami?
    Bo samo arduino to mało, brakuje mu międzymordzia, tyle że wtedy robi się
    kanapka mało stabilna mechanicznie i elektrycznie.

    > Wiem, a teraz pomyśl, że w układzie masz 80 wejść i tyle samo wyjść,
    > każde może szarpnąć 0.2A i oddać fajnego kopa przy wyłączeniu, gramy
    > dalej? :)
    I żaden plc nie ma bezpośrednio tyle wejść czy wyjść, wszystkie trzeba
    rozszerzać
    a to kosztuje i to sporo.

> [...]
    > * jestem elektronikiem, wiem jak podchodzą elektronicy do tego - da się,
    > dopasujemy, a później w maszynie same dzielniki na wejściach i klucze na
    Eee tam da się bez tylko trzeba umieć :)

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 18. Data: 2018-02-16 21:35:13
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Bo samo arduino to mało, brakuje mu międzymordzia, tyle że wtedy robi się
    > kanapka mało stabilna mechanicznie i elektrycznie.

    No właśnie. Kanapka nie boli jak sygnałów mało i środowisko przyjazne,
    ale w pozostałych przypadkach masakra.

    > I żaden plc nie ma bezpośrednio tyle wejść czy wyjść, wszystkie trzeba
    > rozszerzać a to kosztuje i to sporo.

    No wiesz... teraz to modne są sterowniki bez międzymordzia, a te dokłada
    się osobno. Cenowo różnie bywa. Jak siemens to drogo, jak Beckhoff to
    tanio, a jak jeszcze coś innego, to jeszcze inaczej, normalka.
    W każdym razie zrobienie sensownego międzymordzia obecnie się po prostu
    nie opłaca, lepiej kupić pasujące do sterownika.

    > Eee tam da się bez tylko trzeba umieć :)

    A widziałeś porządnie zrobiony taki interface przez jakiegoś
    elektronika? Ja jakoś nie mogę sobie przypomnieć.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 19. Data: 2018-02-16 21:58:59
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2018-02-16 o 15:43, Marek pisze:

    > Ale po co w ogóle  PLC, jaka tego zaleta nad Arduino oraz compatible?

    PLC to sprzęt przetestowany, z porządnym zasilaniem, odkłócaniem,
    optoizolacją wejść i wyjść oraz filtrami np. ADC.
    Karty wejść ADC mają filtry, optoizolację, możliwość skalowania
    oraz wprowadzania offsetu.
    Np. Zakres wejściowy 0-10V zmieniasz na zakres 2-8V i ilość
    jednostek na np. 20 czy 5000.
    Karty wyjściowe posiadają autodiagnostykę itp.
    Nie zdarza się aby PLC w szafie z stycznikami i serwami 250kW zawiesiło
    się nawet raz przez rok czego nie można powiedzieć o płytce
    z Arduino.
    To jest po prostu zupełnie inna klasa sprzętu w cenach zupełnie różnych.
    --
    pzdr, j.r.

  • 20. Data: 2018-02-16 22:08:51
    Od: jacek <j...@w...pl>

> [...]
    > Wiem, a teraz pomyśl, że w układzie masz 80 wejść i tyle samo wyjść,
    > każde może szarpnąć 0.2A i oddać fajnego kopa przy wyłączeniu, gramy
    Może też być 100 lub 1000 wejść analogowych i 500 czy 5000 cyfrowych po
    fabryce
    rozsianych po SERCOSie wraz z falownikami wpiętych a wtedy Adriuno nie
    ma szans a taki np. ControlLogix 5580 radzi sobie dobrze...
    --
    pzdr, j.r.