  • 201. Data: 2020-02-26 03:38:13
    Temat: Re: Partycja odzyskiwania
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5e542fc7$1$17344$6...@n...neostrada.pl

    > Są kształcone -- potrafią czytać i pisać! ;)
    > [to nie ludzie!]

    > -=-

    > Trzeba poznać start komputera:
    > BIOS-->MBR-->BootSektor_aktywnej-->pliki...

    > Wszędzie są sterujące kody maszynowe...

    Gruby Linuksa czy cienias windy -- jedna chwała,
    bo mechanizm ogólny jest zawsze ten sam! Można
    tam (w MBR) wpisać coś swojego, skoczyć nie do
    BS którejś partycji ale w miejsce przytulniejsze,
    by coś ciekawego uzyskać, ale wcześniej czy później
    można to nadpisać standardowym kodem a TP odbudować
    na podstawie BSów partycji Primary.

    Partycja Extended to szczególna Primary.

    Dyski logiczne to zwyczajne partycje, o których
    info nie jest powielone w TP umieszczanej w MBR.

    GPT to po prostu Extended -- jeśli ktoś nie lubi
    Extended z jej iteracją, chyba ;) nie polubi GPT.
    (bo to ten sam iteracyjny mechanizm)

    GPT nie wymaga karkołomnego skanowania całego dysku,
    ale w ogóle wymaga skanowania całego dysku w celu
    odnalezienia informacji o każdej partycji tak, jak
    to ma miejsce z logicznymi dyskami na Extended...
    Kolejne partycje mogą być przedzielone pustkami,
    gdyż każda partycja wie, gdzie zaczyna się następna.
    (tego mechanizmu nie ma w wypadku Primary w MBR;
    tam partycja wie sporo o sobie, lecz niekoniecznie
    o innych)

    -=-

    Po MBR na dyskach jest bardzo dużo wolnego miejsca
    rezerwowanego na cele różne -- można tam umieścić
    różne rozszerzenia MBR, ale chyba ogólnie te
    rozszerzenia nie stały się twardymi standardami
    takimi jak jednosektorowy_MBR. Dopiero chyba GPT
    przynosi trwały prze_łom...

    -=-

    Same partycje:
    - Primary na MBR
    - Primary na GPT
    - Dyski logiczne w Extended na MBR
    są niemal identyczne i można je spokojnie kopiować
    przemiennie -- przykładowo Logiczną kopiować
    w Primary tak na GPT jak na MBR itd...

    Każdej Primary na MBR można założyć BCD -- także pustej.
    Każda Primary na MBR może być startową (może nieprofesjonalna ;)
    nazwa) dla WXP... Ja miałem malutkie startowe (niemal puste)
    z których startowałem WXP... Trochę podobne rozwiązanie do
    małych/dodatkowych partycji dla W10.

    Bywało, że te startowe zawierały (wspólny dla wszystkich OSów) SWAP.

    Wbrew pozorom taka startowa partycja bez katalogu Windows ma swe zalety!

    http://eneuel.w.duna.pl/error/h2.png

    Początkowa to zwykła z WXP, następnie (jako aktywna) jest mała,
    tylko do startowania, po której jest kolejna z WXP. Ta mała na
    co dzień nie jest konieczna, ale jest przydatna w sytuacjach
    awaryjnych.

    Na Extended są dwie większe i dwie mniejsze -- te mniejsze to
    pełnowartościowe systemowe z kopiami WXP, z których można
    bootować. Można którąś z nich skopiować w miejsce Primary
    i uaktywnić, by z niej startować... (ale można startować
    z innej i bootować z takiej logicznej, wskazując ją
    w Boot.ini aktywnej)

    Na jednym dysku można mieć masę (teoretycznie można
    nawet kilkadziesiąt -- o ile starczy miejsca) systemowych
    i podczas bootowania wskazywać, z której ma być bootowanie...

    Praktyka jest mniej ciekawa -- WXP potrafi ;) pomylić się w liczeniu...
    [może też jest księgowym?... -- jak ja...] Więcej niż 9 to prośba
    o kłopot...

    BCD chyba jest odporniejszy na te problemy -- można
    mieć chyba znacznie więcej niż 9 na tym samym dysku...

    -=-

    Ogólnie Vista/W10 itp. są znacznie lepsze pod względem
    bootowania niż WXP; a WXP znacznie lesze od WinDOsów...
    DOSy niekoniecznie trawią kilka Primary na tym samym dysku...

    -=-

    Info o montowaniu FileSystemów/partycji pod literki trzyma Win
    między innymi w rejestrze w MountedDevices (czy jakoś podobnie)
    i zwykle jest tam śmietnik... Czasami ;) wywalam stamtąd wszystko
    bez zastanawiania się... Nie polecam tego innym, ale mnie czasami
    brak cierpliwości. :) [w najgorszym wypadku wybuchnie...]

    Plikiem rejestru trzymającym kluczyk MountedDevices jest chyba
    'system' bez rozszerzeń. Takich plików rejestru bez rozszerzeń
    jest sporo. [Kopania twierdził zawzięcie, że pliki rejestru
    mają rozszerzenia DAT -- rzeczywistość go nie dotyczyła/obejmowała...]

    Można rzecz jasna kluczyk zbakapować, po czym wywalić i w razie potrzeby odtworzyć...

    Takie czystki skutkują przyspieszeniem startu i zamykania Win...
    Zazwyczaj nie są groźne, ale nie polecam usuwania wszystkiego,
    bo jednak ;) raz na jakiś czas te czystki mogą ;) pochłonąć coś
    ciekawego... ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 202. Data: 2020-02-26 04:02:48
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5e55da2e$1$558$6...@n...neostrada.pl

> [...]
    > bez zastanawiania się... Nie polecam tego innym, ale mnie czasami
    > brak cierpliwości. :) [w najgorszym wypadku wybuchnie...]

    www.eneuel.w.duna.pl/error/rmd.png
    widać, ile śmiecia zbiera się w tym kluczyku...

    To wszystko można skasować -- zazwyczaj bezboleśnie...
    Ale nie polecam tego kasowania...

    Można zbakapować kluczyk, można podczepić plik SYSTEM
    (z tym kluczykiem) pod innym Win i odtworzyć ten kluczyk...
    (odpalić inną kopię Win, podczepić plik rejestru i odtworzyć)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 203. Data: 2020-02-26 08:21:36
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 26 Feb 2020 02:44:39 +0100
    doszła do mnie wiadomość <5e55da2e$0$558$65785112@news.neostrada.pl>
    od "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> :

> [...]
    >można wygooglować, ile mieści się na DVD -- znacznie mniej
    >
    >Można spreparować bootującą penflaszkę na podstawie tego
    >obrazka ISO i z tej flaszki zainstalować 64W10. Nie wiem,
    >ile ma najnowszy 32W10, bo nie ściągałem od dawna, a nie
    >ściągałem, bo to trwa a mnie trochę ;) brak czasu.
    >
    >Ściągnięcie obrazka ISO jest proste:
    > - spod WXP, Andrida, iosa
    > - spod W10, ale udając WXP itp.
    >Można też skorzystać z dobrodziejstw kreacji Win...
    >
    >Czym spreparować penflaszkę? -- czymkolwiek, oby skutecznie;
    >programów do tego są masy mas a ja z tego korzystam baaardzo

    Ja zaopatrzyłem się w kieszeń IODD, wszelkie kłopoty z dowolnymi obrazami ISO mam z
    głowy.
    Robi je też Zalman, przykładowo ZM-VE350 i VE400.
    Tanie nie są(200 zł i więcej).

  • 204. Data: 2020-02-27 02:25:41
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Olaf Frikiov Skiorvensen" k...@4...com

    > Ja zaopatrzyłem się w kieszeń IODD, wszelkie kłopoty
    > z dowolnymi obrazami ISO mam z głowy.
    > Robi je też Zalman, przykładowo ZM-VE350 i VE400.
    > Tanie nie są(200 zł i więcej).

    Sporo kosztuje -- do czego służy?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 205. Data: 2020-02-27 02:34:29
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5e55da2e$1$558$6...@n...neostrada.pl

    Pomyślałem, że wyłuskam tą metoda mądrych ludzi -- ,,kto nazwie
    brednią to, co napisałem, okaże się mądrym człowiekiem''.

    Najwyraźniej swym własnym sądem osadzę samego siebie? -- to,
    co poniżej napisane, jest brednią. Dziś łatwo tę brednie
    obalić -- przed laty, gdy mędrDZy mnie uczyli, było trudniej.

> [...]

    > (tego mechanizmu nie ma w wypadku Primary w MBR;
    > tam partycja wie sporo o sobie, lecz niekoniecznie

    Stawiałem na interwencję Olafa...

    -=-

    Rzecz jasna ten, kto głupotę przeczytał i nie skrytykował
    tejże głupoty publicznie, nie musi być głupcem.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 206. Data: 2020-02-27 08:29:43
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 23.02.2020 o 23:51, Olek pisze:

    > Przestań już płakać nad tym MBR i opowiadać o cienkich serwisantach.
    > Tu masz instrukcję czyszczenia MBR:
    > https://www.cyberciti.biz/faq/linux-clearing-out-mas
    ter-boot-record-dd-command/

    Serwisanci może i ciency, pewne jest tylko to że żadna metoda nie działała.

  • 207. Data: 2020-02-27 08:30:21
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    > straszliwie groźny jest MBR. Po prostu wgrywasz (programów do
    > tego jest bez liku!) wszystko -- uniwersalny kod (zwany czasem
    > bootloadrem) maszynowy, tablice partycji (odtwarzaną z danych
    > zawartych w nagłówkach partycji -- w bootsektorach, które wcale
    > nie są pojedynczymi sektorami) itd... To tylko 512 NADMIAROWYCH
    > bajtów zawierających:
    > - uniwersalny kod maszynowy
    > - tablicę partycji (dzięki niej nie trzeba przy starcie
    >   skanować całego dysku MBR w celu wykrycia partycji
    >   aktywnej, montowania partycji itd...)
    > - podpisy dysku (jakoś trzeba ten dysk odróżnić od

    artycji-dysku-twardego/

> [...]
    > 2 000 GB, 2 000 000 MB, 2 000 000 000 KB,
    > 2 000 000 000 000 B a MBR ma 512 bajtów,
    > czyli 0.5 KiB, czyli dysk taki ma tych sektorów
    > około 4 000 000 000?... Jeden z nich to MBR
    > z zawartością łatwą do odtworzenia...
    >
    > Jakiś program może tam umieścić swój własny kod?
    > Może. Może umieścić kod maszynowy, sygnaturę,
    > informację tajną czy cokolwiek... Strata tego
    > czegoś może być niemożliwa do odtworzenia, ale
    > dla funkcjonowania Win to nie ma znaczenia.
    >
    > To jak stracenie ,,na zawsze'' słowa 'Google'?
    > Jak je znaleźć, skoro wszystkiego szukamy właśnie w Googlach?... ;)

    Po co to spekulacyjne rozpisywanie się. Chcesz wypróbować metodę która
    sprawiła mi tyle problemów z MBR to ja podałem. Nie jestem jakimś znawcą
    dysków aby wdawać się w teoretyczne (dla mnie) rozważanie na ich temat.
    Podałem tylko przykład jak można wdepnąć w g*no i jak ciężko było z tego
    wyjść.

  • 208. Data: 2020-02-27 08:32:20
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    > "Trybun" 5e525c30$0$17344$6...@n...neostrada.pl

    > 08 lutego ściągnąłem Win10_1909_Polish_x64i.iso liczący
    > 4,95 GB (bajtów: 5 317 847 040) wg W10, który nie zmieści
    > się na zwykłej DVD.

    No ja cie kręcę. A z czego niby ja teraz piszę? - Z Win 10 (Home)
    pobranego mniej więcej w tym samym czasie i wypalonym na normalnej
    płycie DVD. Bez urazy ale znowu teoretyzujesz. Zalecam zrobić próbę z
    płytą RW i dopiero zająć stanowisko.

  • 209. Data: 2020-02-27 08:34:59
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    >
    > Czym spreparować penflaszkę? -- czymkolwiek, oby skutecznie;
    > programów do tego są masy mas a ja z tego korzystam baaardzo

    Mówimy o normalnych płytach DVD jako nośniki instalacyjne Win 10. A te
    maja wystarczający rozmiar.  Ja ściągałem swója wersję spod 10ki za
    pomocą Media Toools cos tam. Być może to ma znaczenie...

  • 210. Data: 2020-02-27 08:35:27
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    >
    > -=-
    >
    > Trzeba poznać start komputera:
    >  BIOS-->MBR-->BootSektor_aktywnej-->pliki...

    Ale to przeczy zdrowemu rozsądkowi, bo chyba gdy pierwszy raz chcę
    bootować z nowego dysku to ręcznie trzeba takie bootowanie ustawić w
    BIOSie? Przynajmniej ja tak robiłem, być może niepotrzebnie..